Gå til innhold

Problematikken rundt lengde på fortom og linetyper.


Tørrbjørn

Anbefalte innlegg

Jeg smelter uansett løkker i front på alle mine fluesnører nå,

Vil tro du og tmags lager løkke på samme måte. Slår dere kun en løkke hvor eks. lina overlapper 10-15 mm. Smelter coutingen. Vil da sammenføyningen bli sterk nok?

Må nok "operere" et snøre da jeg kommer hjem for å se hvordan fabrikkløkken er lagd! Men beskriv gjerne hvordan du utfører smeltet løkke  

Overlapper med 3-4cm, men lager dem mindre enn de fra fabrikken (som er laget paa samme maate).

En av fordelene med disse er at de er stive, slik at det ikke blir en "knekk" mellom fortom og snoere. Saa for meg er det enten disse eller en naaleknute.

Hovedgrunnen til at jeg bruker dem er at jeg bytter fortom flere ganger i loepet av en dag.

Det tar ca 2 minutter aa lage en slik loekke naar man har faatt litt trening.

Jeg lager ogsaa snoerer paa samme maate - smelter forskjellige deler sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smelter uansett løkker i front på alle mine fluesnører nå,

Vil tro du og tmags lager løkke på samme måte. Slår dere kun en løkke hvor eks. lina overlapper 10-15 mm. Smelter coutingen. Vil da sammenføyningen bli sterk nok?

Må nok "operere" et snøre da jeg kommer hjem for å se hvordan fabrikkløkken er lagd! Men beskriv gjerne hvordan du utfører smeltet løkke 

Jeg lager en skråkant på fronten av snøret, slår løkke som overlapper ca 1 cm, trær på krympeslange og fyrer på med lighteren  ;)

Det er smart å "strulle" smeltedelen mellom fingrene med en gang man tar flammen unna krympeslangen, har jeg erfart.

Skråkanten klipper jeg for å få en jevnere overgang. Selve åpningen i løkka lager jeg ikke større enn det den må være for å få tredd en kraftig buttdel igjennom. Enkelte snører som leveres med ferdig løkke kommer jo med ei løkke man kan træ fingeren igjennom, og det er jo helt på trynet.

De gangene jeg ikke får til helt perfekt sveising av coatingen så forsterker jeg med å surre bindetråd langs hele sveisedelen.

Hvis coatingen er brunsvidd kan du bare klippe av og prøve på nytt, for da er sannsynligvis kjernen i snøret ødelagt.

En vellykket sammensmelting av coatingen blir meget solid, så det er ingen grunn til å forsterke det ytterligere  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager ogsaa snoerer paa samme maate - smelter forskjellige deler sammen.

Takk for link og gode forklaringer, tmags og lars. Bildeserien gjorde meg "klokere"

Jeg spør mer, siden jeg er treg. Da du sier snører tmags så mener du skyteliner? og ikke fortom.

Lars, regner med at du også fjerner krympeslangen?

Dere har nok hjulpet mange flere enn oss som spør, det har vært over 750 "titt" på innlegget  :)

Beklager hvis jeg har lurt noen til å kjøpe FIN nr. 4. Fortommene til Harrop står i FIN 5-6 2009. Hvis noen har kjøpt FIN nr. 4 så får dere lese om de kjempe ørretene Andreas Lium og Tony Warelius tar på små fluer.

Avslutter med butt delen til Harrop: 0,70 60 cm - 0,60 50 cm - 0,50 45 cm. (14 fot fortom) Bok: ISBN 978-0-8117-0579-0. www.stackpolebooks.com . Bøker fra utlandet er avgiftsfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars, regner med at du også fjerner krympeslangen?

Jada, krympeslangen fjernes så fort smeltingen er ferdig.

Jeg tvinner den kjapt mellom fingrene rett etter smelting, så fjerner jeg den.

For øyeblikket er jeg tom for transparent/klar krympeslange, og har kun de sorte man får kjøpt hos Clahs Olsson . . .

Da blir blir det litt større utfordring å få til perfekt smelting .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv så fikk jeg litt av en "Aha-opplevelse(Nei! Ikke bandet!)" da jeg begynte å gå opp i tykkelse på butt`n.

Mange av de ferdigtaperte fortommene har, etter min mening, altfor tynn sådann.

Har målt mange ørretfortommer, dia. ligger mellom 0,5 og 0,6 mm. Flere lå på 0,57 mm.

Tykkelsen er der, problemet er: de smalner for fort?

Skaffet 0,7 mm nylon. Den virker ikke for stiv til nåleknute ev. binde i løkke. Får prøve :rolleyes:

Har målt diameter på  fluesnører fra klasse 3 til klasse 9. Diameter på tuppen er fra 0,8 til 1,2 mm.

Bør derfor ikke være så mye verre å binde 0,7 mm buttdel til et 3 er snøre enn til et 9 er snøre.

Ser i GL katalogen at de har flere fortomskvaliteter som går fra 0,68 +/- og ned til 7X.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo alle..

interesant diskusjon..

En ting som ikke blir nevnt er det kastemessige.

Ikke noe problem å slå over en godt tapert fortom som har 0,50 i butt,

og en lengde på 25 fot+

Men det er ikke som å kast en 9fot fortom.. det er sikkert.

Du må kompansere med mer brutalt stop og bruke nesten

bare fast snørelengde eller slå over mer med håndled.

En annen ting er at ju lengre fortom du bruker, ju mer line

må du har utenfor stangtuppen for å klare å få dette til å slå over.

Dvs lang fortom er ikke egnet for trange plasser..

De fleste snører som selges idag syns jeg har alt for tykk spiss..

Da er det mindre mulighet for å justere som man selv vil ha det.

Det er ju som kjent en viss variasjon fra snøre til snøre derfor

må det tilpasses på hvert nytt snøre..

Det er lurt som Bjørnar sier å bruke litt tid på dette å lære seg

hvorfor og hvordan.

Jeg mener at en ferdigtapert 12-15 fot fortom med 0,20-23 spiss

er et godt utgangspunkt.

Da kan du skjøte på spiss til ønsket lengde. Husk å tapere spissen og..

Finnes mange gode på markedet..

Tight lines  Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi på samme kjøret Micke. På det mest brukte snøret mitt har jeg har funnet meg en foertom på 11 fot mono med enda litt tykkere spiss. Denne kapper jeg litt av spissen og forlenger heller nedtaperingen mot spissen med FC. Mitt konsept fungerer for meg mine snører og mitt fiske. Ingen problem å rulle over lange spisser.

På mitt nr. 2 snøre, må jeg løse det på en annen måte.

Dette er som å preparere ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi på samme kjøret Micke. På det mest brukte snøret mitt har jeg har funnet meg en foertom på 11 fot mono med enda litt tykkere spiss. Denne kapper jeg litt av spissen og forlenger heller nedtaperingen mot spissen med FC. Mitt konsept fungerer for meg mine snører og mitt fiske. Ingen problem å rulle over lange spisser.

På mitt nr. 2 snøre, må jeg løse det på en annen måte.

Dette er som å preparere ski.

Det er som regel sånn jeg gjør det og. En ferdig fortom har som regel en ganske lang spiss (varierer fra merke til merke), så og skjøte på den spissen ytterligere funker ikke alltid like bra. Det går på fortommer med kortere spiss. Men som oftest lønner det seg å kappe ned spissen litt før man skjøter på.

Det jeg alltid prøver å unngå på mine fortommer er lange taperinger. Når jeg skal lage en lang fortom av en 9 fots så starter jeg bakerst.

Men jeg har nok blitt mindre kresen på fortommer her nede. Blir mye ad hoc løsninger når man bytter mellom tørt og nymfe ørten ganger i løpet av en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Etter gode råd fra dere, og spesielt Lars og tmags, var jeg innom Biltema på Hvam. Kjøpte gule krympeslanger som har inv. dia. på 2 mm. I går lagde jeg 2 løkker på et GL Gjeddesnøre kl. 8, synkesnøret. Fikk akkurat tredd innpå slangen. Brukte lighter og 2 - 3 cm slange/overlapp.

Det gikk som en drøm. Begge skjøter ble elegante/slanke og..... :) ja bare helt supert.

Lagde liten løkke som Lars anbefalte. Prøvde styrken med å stikke en syl gjennom løkken og strakk snøret. Hel ved og styrke i massevis.

I posen, som bare kostet noen kr., var det 20 biter a 20 cm. Kjøpte 2 poser så har mer enn nok.

Lars:!! Hvis du vil ha noen meter så send PM med fullt navn og adresse så sender jeg deg disse gule, siden du ikke er helt fornøyd med de sorte fra Chlas Olsson. PS! hadde tenkt å gi deg en pose på Raufoss, men dit kom jeg meg aldri, dessverre! :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du fikk et resultat du ble fornøyd med  :D

Takker så mye for tilbudet (det var særdeles raust av deg), men siden du nevner at du har kjøpt på Biltema så skal jeg jaggu sjekke hos dem i gjøvik, heller enn at du skal ta deg bryet med å sende dette.

Har av en eller annen grunn ikke tenkt på at Biltema sikkert har krympeslange . . .

Om de ikke skulle ha i avdelingen på gjøvik kan det hende jeg takker ja alikevel  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...