Gå til innhold

Hjelp - jeg er ute etter ny 6-er


rbk01

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp til valg av ny 6-er. Er ute etter ei allroundstang med litt ekstra kraft. Skal bruke den delvis i sjøen etter SØ i tillegg fisker jeg en del i fjellvann, slik at jeg er ute ei stang som er langkastende og tåler vind, men også vellegnet til tørt. Fra før av har jeg ei todelt Scott SAS 906 og ei G Loomis Streamdance GLX HLS 9' #6 og Sage VT2 9' #4. Av disse er det Sage'n jeg er mest fortrolig med. Loomis'en fungerer helt greit, men jeg har lett får miste timingen når jeg prøver å presse den litt og spesielt i vind og med litt tyngre SØ-fluer. Er takknemlig for noen gode råd om hva jeg bør prøve.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

dette ordner du rimeligst og best med å sette et relativt tungt 6'er snøre på Loomisen din. 

Scientific Angler GPX er spesielt framstillt for dette.

Du får ikke noe bedre enn den Loomisen du allerede har. 

Sliter du med timingen, da øver du timing.

Beste tips er å forsøke å kaste så sakte og med så lite kraft du bare kan. Etter noen økter vil du føle at timingen sitter og du vil verdsette GLX'en på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette ordner du rimeligst og best med å sette et relativt tungt 6'er snøre på Loomisen din. 

Scientific Angler GPX er spesielt framstillt for dette.

Du får ikke noe bedre enn den Loomisen du allerede har. 

Sliter du med timingen, da øver du timing.

Beste tips er å forsøke å kaste så sakte og med så lite kraft du bare kan. Etter noen økter vil du føle at timingen sitter og du vil verdsette GLX'en på nytt.

Jeg har et SA GPX-snøre og det funker bra. Det rare er at jeg kaster faktisk best med stanga når jeg fisker fra bellyboat. Så det er absolutt timingen som ikke er riktig. Har imidlertid hatt noen turer i sjøen med et SA Striped Bass kombinert med ei tung SØ-flue blir det bare tullball  punch.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

...men HLS'en er da ganske rolig? Jeg hadde en 6'er HLS som hadde ERN 6,2 eller deromkring. Hvorfor blir den bedre med et så tungt snøre?

Ja HLS'en er ikke noe pinne.

På generellt grunnlag er det lettere i "time" kastet når stanga lades dypere.  Ergo, monter et relativt "tungt" snøre for å øke "vinduet" for timingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

dette ordner du rimeligst og best med å sette et relativt tungt 6'er snøre på Loomisen din. 

Scientific Angler GPX er spesielt framstillt for dette.

Du får ikke noe bedre enn den Loomisen du allerede har. 

Sliter du med timingen, da øver du timing.

Beste tips er å forsøke å kaste så sakte og med så lite kraft du bare kan. Etter noen økter vil du føle at timingen sitter og du vil verdsette GLX'en på nytt.

Jeg har et SA GPX-snøre og det funker bra. Det rare er at jeg kaster faktisk best med stanga når jeg fisker fra bellyboat. Så det er absolutt timingen som ikke er riktig. Har imidlertid hatt noen turer i sjøen med et SA Striped Bass kombinert med ei tung SØ-flue blir det bare tullball  punch.

Jens

Da høres det ut som du bruker ei tyngre flue enn 6'er stanga klarer.  Det er ikke nok masse i snøret til å trekke med seg flua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette ordner du rimeligst og best med å sette et relativt tungt 6'er snøre på Loomisen din. 

Scientific Angler GPX er spesielt framstillt for dette.

Du får ikke noe bedre enn den Loomisen du allerede har. 

Sliter du med timingen, da øver du timing.

Beste tips er å forsøke å kaste så sakte og med så lite kraft du bare kan. Etter noen økter vil du føle at timingen sitter og du vil verdsette GLX'en på nytt.

Jeg har et SA GPX-snøre og det funker bra. Det rare er at jeg kaster faktisk best med stanga når jeg fisker fra bellyboat. Så det er absolutt timingen som ikke er riktig. Har imidlertid hatt noen turer i sjøen med et SA Striped Bass kombinert med ei tung SØ-flue blir det bare tullball  punch.

Jens

striped bass er ikke noe lettkastet snøre ( jeg har det selv) prøv en GL coastal isteden......

eller rio Outbound.... ;D Nærmere sluk kommer du ikke..... ;D ;D

mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Er dette ei rein saltvannsstang, eller kan den også brukes på tørt?

Jens

Hvis du synes Loomisen er for rask, da skal du teste denne kjeppen...

For meg framstår det som om du har en kombinasjon av teknikkutfordringer kombinert med at du prøver å presse et 6'er snøre (ikke stanga !) til å kaste en flue som er for stor.

(Du har saker fra øverste hylle, mere utstyr kommer IKKE til å løse dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette ordner du rimeligst og best med å sette et relativt tungt 6'er snøre på Loomisen din. 

Scientific Angler GPX er spesielt framstillt for dette.

Du får ikke noe bedre enn den Loomisen du allerede har. 

Sliter du med timingen, da øver du timing.

Beste tips er å forsøke å kaste så sakte og med så lite kraft du bare kan. Etter noen økter vil du føle at timingen sitter og du vil verdsette GLX'en på nytt.

Jeg har et SA GPX-snøre og det funker bra. Det rare er at jeg kaster faktisk best med stanga når jeg fisker fra bellyboat. Så det er absolutt timingen som ikke er riktig. Har imidlertid hatt noen turer i sjøen med et SA Striped Bass kombinert med ei tung SØ-flue blir det bare tullball  punch.

Jens

Da høres det ut som du bruker ei tyngre flue enn 6'er stanga klarer.  Det er ikke nok masse i snøret til å trekke med seg flua.

Starter ikke Striped Bass på klasse 7?

Dette er et snøre laget for tunge fluer.

Det kan like godt være at stanga overbelastes. Hvis han har en noe "kraftfull" teknikk, kombinert med et tungt snøre (som krever at man roer det hele ned) så blir det "gæli".

Den HLS'en jeg hadde likte ihvertfall svært dårlig tyngre snører. Stanga er jo myk som en SP. Da ville jeg heller forsøkt med en annen profil.

Outbound er også veldig tungt. En hel klasse for tungt. Så da ville jeg gått en klasse ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takker for gode innspill. Jeg har et Rio Outbound snøre også som jeg bruker i sjøen og på vindfulle dager på fjellet og her fungerer det bra. Det er ikke slik å forstå at jeg tenker å bytte ut Loomisen med noe annet, men er på jakt etter et suplement med mer kraft innenfor samme vektklasse om mulig.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SA Striped bass og Rio Outbound til ei Loomis GLX HLS????

Synes du skal la GLX'en få vente på brunørreten.

Skal være forsiktig med å anbefale noe, men Guideline LPXe RS er en av beste stengene jeg har brukt til formålet, gjerne med et Guideline Coastal eller Airflo 40+

Jeg her vel også etter hvert innsett at GLS'en ikke er noen SØ-stang og heller aldri blir det, dessverre. Samtidig er jeg ikke ute etter å fylle skapene med nye stenger. Har ei 9'6" Precission #8 som bruker i sjøen, men dette er en rein kastekjepp, stiv som et spett. Takker for tipset om Guideline-stanga. Skal se om jeg får prøvd denne kombinasjonen, ser at den selges hos Skittfiske til 1999,-.

Jens

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

er ikke den temmelig kjapp ? den vil i såfall gi deg enda større vansker med store fluer.  Du bør heller titte på en sjuer som supplement til loomisen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke den temmelig kjapp ? den vil i såfall gi deg enda større vansker med store fluer.  Du bør heller titte på en sjuer som supplement til loomisen din.

Som nevt, så har jeg en 8-er til "de store begivenheter", men prøver å finne ut hvor langt enkelte produsenter kan ha klart å tøye 6-ern. Synes 8-ern er litt vel brutal.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke den temmelig kjapp ? den vil i såfall gi deg enda større vansker med store fluer.  Du bør heller titte på en sjuer som supplement til loomisen din.

Bare sånn apropos... Kjapp er vel ikke ensbetydende med løs tupp og stiv bunn. Det går an å lage meget raske stenger som takler store fluer. Det er mange måter å lage stenger på og det gjøres.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Helt riktig Rune.. Litt merkelige konklusjoner/betraktninger. At ikke raske/stive stenger kaster store fluer  er vel en litt "urimelig" påstand ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...