Gå til innhold

Vadebukse


Reidar

Anbefalte innlegg

  • Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

har tittet litt på denne http://www.basspro.com/Simms-G3-Guide-Convertible-Stockingfoot-GORETEX-Waders-for-Men/product/103835/-1563141 noen som har erfaring med glidelås?? blir litt skeptisk til glidelås i noe som skal være vanntett :P  men ser jo utrolig digg ut og ha muligheten til og ta av overdelen på varme julidager.

skal til statene til sommern så da blir det jo en overkommelig pris.

Craftos, det er mange år siden jeg tok dykkerlappen, midt på vinteren (0 grader i vannet) i Viking tørrdrakt med vanntett glidelås. Så det er ikke noe hokus pokus.  ;)

Akkurat på denne modellen er imidlertid løsningen slik at glidelåsen ikke trenger å være vanntett. Den er kun for å gjøre pakke "toppdelen" sammen ved midjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt den Vison zip saken. Jeg byttet den i noe annet da den begynte å lekke i skrittet. Tror imidlertidig ikke dette er noe videre problem.

Har ikke hørt om andre som har klaget. Virker veldig solid og god å ha på. Glidelåsen holdt tett. Skal jeg si noe negativt må det være at den puster dårlig. Savnet og ei vanlig lomme slik de pleier å være, det er ei lita med glidelås som er grei til nøkler og snus.

Ellers bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et lite innspill...

JA, simms er kvalitet.. og det koster... er det ike sånn at man automatisk forventer mer av en bukse som koster litt kontra en som ikke ikke gjör det? Ergo blir det mer syting når en simms bukse blir lekk kontra en som mann får ny med en gang i butikken....(kosta jo ikke så mye uansett, hva kan man forvente...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et lite innspill...

JA, simms er kvalitet.. og det koster... er det ike sånn at man automatisk forventer mer av en bukse som koster litt kontra en som ikke ikke gjör det? Ergo blir det mer syting når en simms bukse blir lekk kontra en som mann får ny med en gang i butikken....(kosta jo ikke så mye uansett, hva kan man forvente...)

Det faller jo på sin egen urimlighet. Da bør man kunne forvente mer.

Freestone kan jeg i alle fall gå god for. Har hatt ei i mange år nå og den har holdt veldig godt. Nå ligger den igjen nede på nz til neste tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et lite innspill...

JA, simms er kvalitet.. og det koster... er det ike sånn at man automatisk forventer mer av en bukse som koster litt kontra en som ikke ikke gjör det? Ergo blir det mer syting når en simms bukse blir lekk kontra en som mann får ny med en gang i butikken....(kosta jo ikke så mye uansett, hva kan man forvente...)

Pris og kvalitet er vel noe man mener følger hverandre... Vi forventer mer av dyre varer, men det er jo ikke alltid det er slik at det dyreste er det beste... Men et annet spørsmål som er vikteig er hvor mye bedre er varen i forhold til pris ???

Er f.eks Simms g4 pris 4995, nesten dobbelt så bra som Reddington cpx zip til 2750 Dvs hvisreddington buksa varert i 5 år skal sims vare i 10?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Her er et lite innspill...

JA, simms er kvalitet.. og det koster... er det ike sånn at man automatisk forventer mer av en bukse som koster litt kontra en som ikke ikke gjör det? Ergo blir det mer syting når en simms bukse blir lekk kontra en som mann får ny med en gang i butikken....(kosta jo ikke så mye uansett, hva kan man forvente...)

Pris og kvalitet er vel noe man mener følger hverandre... Vi forventer mer av dyre varer, men det er jo ikke alltid det er slik at det dyreste er det beste... Men et annet spørsmål som er vikteig er hvor mye bedre er varen i forhold til pris ???

Er f.eks Simms g4 pris 4995, nesten dobbelt så bra som Reddington cpx zip til 2750 Dvs hvisreddington buksa varert i 5 år skal sims vare i 10?

Pusteegenskaper er viktig for meg i allefall, der har jeg ikke vært borti noe som er bedre enn Simms iallefall.

Hvis du får vann inn i vaderene ved et uhell, tørker du opp gjennom membranen....

I billigvadere forblir du våt.

Nå skal det sies at jeg ikke i min villeste fantasi ville kjøpt vadere til kr 5000.-   men mediumprisede Simms har også de beste egenskapene.

Lekkasjene det nevnes her tror jeg skyldes bruk. Jeg har ALDRI hatt ubegrunnet lekkasje i mine vadere. Jeg bruker vaderne til det de er ment for, og henger de pent opp etter fiske. Ser veldig mange bare slenger de fra seg uten å tørke de. Så klager de på lukt senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som sagt Simms vader på 7 året av typen Freestone (øko modellen).

Denne er ikke tatt spessielt godt vare på. Jeg setter meg ned der jeg vil, åler meg frem om jeg må skli litt på fjell/buskas osv. Jeg er heller dårlig på å henge den opp, og skylle etter turer.

Uansett, så har jeg vært tørr i denne hele veien. Aldri måttet lappe ett hull, eller opplevd lekasjer av noe slag.

Jeg hadde i 2006 lyst på en midjevader, og gikk til innkjøp av en slik på fiskemessa i lillestrøm. Dette var av ett annet merke enn SIMMS, og det kan sikkert være tilfeldig: Men jeg hadde hull i denne etter 2!! turer. Ikke den dyreste buksa, men heller ikke av det billigeste.

Så for min del er det en klar vader favoritt: Simms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At øko buksa til Simms er så bra er jo et kjempepluss. Denne ligger utfra hva jeg har sett til utsalgspris hos de fleste butikker på rundt 2000 kr.

Utfra utsalgsprisen til Nordisk, ligger G4 til litt under 5000. Dvs med litt rask matte har du 2,5 freestone på en G4. Dvs hvis freestone buksa varer i "minst" 7 år som det ble referert til så skal G4 vare i 17 år :)  Eller er bruksegenskapene så mye bedre at buksa kan vare vesentlig mye kortere (pris /brukstid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Tror det er en del "indie" holdninger her.  

Dvs: "Alle har Simms, det skal jeg ALDRI ha, cloud-gonia-line er MYYYYE bedre, og nesten ingen bruker de..."

Simms er av de beste, å si noe annet er tøys av vikarierende grunner.   Men det er fullt tillatt å mislike merket likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både Lightweight ( 10 år gammel) brukt hardt i 7 av årene , dva nesten hver helg hele sommern pluss fellesferier , aldri hatt mye arbeid med de , men tørket hengene etter bruk , goretex i disse , og de er fra tiden Simms kun hadde to bukser , altså budsjettmodellen.

Så har jeg spist for mye og trent forlite , og i fjor høst kjøpte jeg freestone II , god passform , puster ok( høst og kaldt gir ikke de beste muligheter for å sammenlikne ) kjøpte buksa ett nummer for stor for å få mere klær under , så den egner seg ikke spes godt for sommerfiske ( da har jeg den andre)

Meget fornøyd med passform , glidelås innerlomme til bilnøklene , fin farge , enkelt med detaljer osv....

somsagt den billigste , og sikkert ikke samme komforten som de dyre g4 osv.....men prisen tatt i bestraktning anbefaler jeg virkelig denne.

Eneste buksene jeg har lurt på om er like gode som Simms er Patagonia , derfor har jeg tankt til å prøve en slik en , for å sammenlikne disse over en sesong.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke Simms, men freestone buksa er en av de sterkeste kandidatene til ny bukse, men har ikke bestemt meg enda. Er mange bra bukser i det prissegmentet.

Hadde en pool12 kjøpt på tilbud til 1100 kr. Etter 5 år var den lekk. Siste tur i høst endte med 40 i feber og nesten lungebetennelse. Og avlsluttet sesong 3 uker før tiden)

Skal høre med til historien at jeg brukte buksa like mye som regnbukse / bruksbukse på alle turer, ikke bare som en rein vadebukse, så har vært veldig fornøyd med den.

Hadde ikke peiling på vadebukser da, og har ikke for stor peiling nå, kan hende jeg hadde flaks ang holdbarhet.

Simms er et stort og kjent merke,og det er ikke uten grunn. Men med et noe begrenset budsjett for øyeblikket, ønsket jeg å vite mest mulig om flest mulig, og kanskje kjøpe meg en veldig bra bukse til en fornuftig pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Goretex pga komfort. Av de jeg har prøvd er det ingenting som er i nærheten. Inkludert billigmodellen til Simms - ikke for meg.

Vadere bør måles på vanntetthet, pusteegenskaper, komfort og holdbarhet. Så er det opp til hver enkelt hvilke av disse kriteriene som står høyest.

En ting er sikkert - så lenge man som bruker er fornøyd så spiller det ingen rolle om det er en Simms, Patagonia, Guideline, Loop, eller Ron Thomson.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når æ begynte å fiske med flue for alvor ble æ anbefalt Orvis vadere å hadde 3 forskjellige modeller fra billig til dyrt. Ble dritt lei lekasjer i vadere med jevne mellom rom. Bestemte mæ for å kjøpe skikkelige saker å kjøpte Simms G4 med sko til 6000,- nå kunne bare sesongen komme. Men rakk ikke mange turene før æ skulle på en 8 dagers laksefiske tur til Finnmark. Andre tur i elva vader litt dypt sånn at familie juvelene kommer litt under vann. (skal ikke mye til e litt kort i beina) Men da var skuffelsen stor det ble våt å kaldt der det burde være varmt å tørt. Bare syv dager til hurra. Sendte buksa inn når æ kom hjem. Mista resten av sesongen.(tok jævli lang tid før den kom i retur) Neste sesong starta med ny lekasje samme plassen. Samme runde igjen buksa kom tilbake å trur du faen ikke dritten begynte å lekke igjen. Den gikk i søpla å æ kjøpte Vision Extrem Zip å har vært fornøyd med den. Kjøper aldri Simms igjen da går æ heller naken. Men skoa e æ fornøyd med ikke vibram såle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke Simms, men freestone buksa er en av de sterkeste kandidatene til ny bukse, men har ikke bestemt meg enda. Er mange bra bukser i det prissegmentet.

Hadde en pool12 kjøpt på tilbud til 1100 kr. Etter 5 år var den lekk. Siste tur i høst endte med 40 i feber og nesten lungebetennelse. Og avlsluttet sesong 3 uker før tiden)

Skal høre med til historien at jeg brukte buksa like mye som regnbukse / bruksbukse på alle turer, ikke bare som en rein vadebukse, så har vært veldig fornøyd med den.

Hadde ikke peiling på vadebukser da, og har ikke for stor peiling nå, kan hende jeg hadde flaks ang holdbarhet.

Simms er et stort og kjent merke,og det er ikke uten grunn. Men med et noe begrenset budsjett for øyeblikket, ønsket jeg å vite mest mulig om flest mulig, og kanskje kjøpe meg en veldig bra bukse til en fornuftig pris :)

Hadde det vært meg som skulle brenne 2000 tusen på ei vadebukse nå så hadde valget blitt mellom vison zipp og freestone pga jeg kjenner disse og har fått testet dem over en stund. Likte nok freestone best da den pustet bedre. Vison buksa hadde god passform og servisen i fra levrandøren som er sølvkroken nå var helt upåklagelig. Stort pluss i margen :)

Har freestone mansjetter påsydd nå? Det hadde den ikke før. Har den det hadde jeg nok gått for den.

Men det vært vanskelig å bestemme seg iom god servise i fra leverandør av vison.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simms sin hjemmeside ang. Freestone.

den nye modellen med brystvarmelomme utv. slikt har jeg ikke sansen for / eller blir overflødig for meg , da jeg så å si alltid har noe over vaderbuksa når jeg fisker , det være seg jakke , vest chest eller andre løsninger. Så sånn sett var den gamle helt grei , glidelås på innerlomma er kjekt mht til bilnøkler som jeg alltid , uten unntak oppbevarer inni vaderlomma.

http://www.simmsfishing.com/site/freestone_stockingfoot_09.html#

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redington på salg hos Nordisk til 1200kr , ser jo veldig fin ut , pustende men ikke goretex ( det er vel bare simms og tidligere bukser fra Cloudveil som har goretex membran , men andre løsninger puster jo det også.

Legger med en link Reidar , så ser du hvilken modell og størrelser som er igjen.

Så på disse buksene tidligere ( versjonen med glidelås ) ser ut til å være fine bukser dette også , nå til en særs hyggelig pris .

http://www.nfisk.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=378&Category2ID=477&List=1&Level=2&ProductID=8435

mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen....

Denne tråden, samt en annen buksetråd, eller rettere sagt leverandørtråd.... har gitt noen nye spørsmål ang merke og produsent, men det har også gitt mange svar.

Så at Nordisk hadde salg på redington buksa,og har tatt sjansen på den.  To grunner til det, det ene var prisen, det andre er omtalen Nordisk får ang service, noe jeg også har merrket ved et par anledninger.

Så blir det spennede å se kvalitet og holdbarhet i forhold til prisen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du vil bli veldig fornøyd , har somsagt sett på denne buksa selv , og skal også kjøpe ei bukse av Nordisk .

prisen på denne Redington-buksa er meget god , ser man på det øvrige Redington-produkter holder det en høy standard , Sage står trossalt bak , i allefall på stangproduksjon .

Nordik er en ansvarlig forretning , og skulle noe hende er du i de beste hender , bare det taler o sitt , enten man kjøer simms , Patagonia Redingon eller hva det måtte være.....

Tommelen opp for Nordisk fiskeutstyr.....

Grats med Ny bukse , finn gjerne fram tråden utpå sommern , og post hvordan det går.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg Redington/Sage rett , vil denne buksa funke strålende , bestillt ei bukse selv , det blir Patagonia på meg , den rimligste.

den ene som nå skal pensjoneres er lightweight til Simms , vært utrolig god , og var jo budsjettmodellen når jeg kjøpte.Fullt brukbar men har desverre blitt for trang med årenes løp.....skjønner ikke det ? ;D

Årsaken til at jeg kjøper ett annet merke enn Simms er ikke at jeg ikke er fornøyd , men med 10 år og ei ny simms-bukse i stallen  ( freestone II) , er det moro å se hvordan noe annet funker.

Freestone II blir noe for stor til varme dager med lite tøy , kjøpte freestone-buksa stor pga at jeg fisker mye Harr på høsten , og neoprenbuksa sang på siste verset , greit med en del tøy under når gradestokken kryper mot null.

Man kan si hva en vil , rett tøy under eller ei , pustende lettvektsbukser er slett ikke like varmt som neopren når det er skikkelig kaldt ute.

Mvh Espen

Somsagt titta litt på Redington-buksene i fjor sommer/høst i butikken , de ser meget fine ut de og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...