Gå til innhold

FLUEBINDEKONKURRANSE RUNDE 2


BjørnarSkj.

Anbefalte innlegg

Andre runde i fluebindekonkurransen var i utgangspunktet ment som en ren runde for ferske fluebinder eller nybegynnere.

I og med at det ikke var flere som deltok i runde 1, så vil jeg åpne denne runden for alle.

Likevel vil jeg ha eget fokus på nybegynnere/ ferske bindere/ de som binder lite!

Flua som skal bindes er ei flymphe. Ei flue som krever relativt lite på utstyrssiden. Ei flue som tilsynelatende er enkel å binde. Men ei flue som i sin enkelhet kan bli så uallminnelig vakker med nennsomme hender!

Poenggivningen blir som i runde 1. MEN DE SOM MERKER BIDRAGET SITT MED "FERSKERE ENN DE FLESTE" FÅR DOBBELSTEMMER! Det er frivillig å velge hvor fersk man egentlig er, husk at dette også gjelder dere som binder lite etter flere år)

I tillegg vil jeg som lovet gi en egen premie til beste "ferskere enn de fleste". De mere erfarne bør selvfølgelig bidra, da runden teller i sammenlagtkonkurransen.

Fristen for bidrag i runde 2 er førstkommende søndag den 27, februar klokken 21.00. (skal på fest lørdagen ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

OOps.. ellers kan jeg innformere hvem som ble den heldige uttrukkede som vinner av fluesnøre i runde 1.

ÅBOREN :) :) :) :) Min datter trakk nummer etter rekkefølge bidragene ble levert inn. Åboren var dermed dobbeltheldig, etterom hans bidrag egentlig kom inn for seint - men ble godkjent! Gratulerer - send meg adresse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenggivningen blir som i runde 1. MEN DE SOM MERKER BIDRAGET SITT MED "FERSKERE ENN DE FLESTE" FÅR DOBBELSTEMMER! Det er frivillig å velge hvor fersk man egentlig er, husk at dette også gjelder dere som binder lite etter flere år)

I tillegg vil jeg som lovet gi en egen premie til beste "ferskere enn de fleste". De mere erfarne bør selvfølgelig bidra, da runden teller i sammenlagtkonkurransen.

Så hvis jeg sender inn et bidrag,får alle andre dobbeltstemme ? ;D

Dårlig gjort,siden de ville slått meg i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Fjernet flua og lagde en ny da jeg strengt tatt ser i følge JB at jeg bør ha dubbet kropp. Ny flue på plass. Har jeg misset noe nå så får det heller bare være  ;)

----------

Uff... Hopper i det med begge beina da jeg fikk en time fri her. Dette er min første andre flymphe på mange år, så ta det for hva det er, men selv om det ikke ser slik ut så ble det bundet en del i gamle dager, så jeg skal ikke prøve å få hverken sympati eller handicap over denne ruskeflua av en flymphe. Men materialsammensetningen bærer litt preg av mangel på refill i denne sjangeren. Nå forsvinner vel siste rest av renommé, men her er nå en gang et bidrag  ;D

Krok: Mustad Curved Nymph / Dry Str. 10

Tråd: Grå Danville´s, waxed

Tag: Oval tinsel, sølv

Hale: Metz hanenakke, dun

Kropp: Fly Rite #7

Rib: Oval tinsel, sølv

Thorax: Harelabb fra vinterhare for å skape oppdrift i front. Medium dun bundet inn med splittet bindetråd.

Hackle: Perlehøns, natur

[attachimg=1]

Nå bør i allefall ikke andre være redd for å hive seg på  :D

post-3598-13949886141472_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du er så høfflig Bjørnar  ;D

Glemte å få med halematerialet så nå er info oppdatert. Meningen med å delta er for min del først og fremst for å bli bedre, ikke med forventninger om å vinne, så jeg ser frem til litt tilbakemeldinger etterhvert, og ikke minst hva både garvede bindere og nybegynnere kommer med. Her er det mange veier til Rom  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikkert dumt spørsmål, men hva kjennetegner en flymphe?

kan vel unnskyldes at jeg begynte med fluefiske i fjor og fluebinding på torsdag  :rolleyes: ::):rolleyes:

:)

"Flymph--A wingless artificial fly with a soft, translucent body of fur or wool which blends with the undercolor of the tying silk when wet, utilizing soft hackle fibers easily activated by the currents to give the effect of an insect alive in the water, and strategically cast diagonally upstream or across for the trout to take just below or within a few inches of the surface film."

http://www.flyguysoutfitting.com/flymphsbs.html

Inspirasjon: http://search.freefind.com/find.html?oq=flymph&id=3528604&pageid=r&_charset_=utf-8&bcd=%C3%B7&scs=1&query=flymph&Find=Search&mode=ALL&search=all

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjonen Flymfe er ganske rund.

Lett nymfe, sparsomt bundet, lett dubbet, mykt hackle osv.

Smeller til med en liten rakker bundet i all hast på 16 krok, rapphøne stjert, burgunder floss bakkropp, påfugl framkropp, glissent rapphøne hackle. Ingen ribb.

Noen vil sikkert si at dette heller mot en spider, men hvor ligger forskjellen?

Mitt bidrag: Langt fra utlært (holder det Bjørnar?).

Legger ut noen nye fluer med svart tråd og bedre bilder siden Claus erter meg..

[attachimg=1]

[attachimg=2]

post-3215-13949886153854_thumb.jpg

post-3215-13949886154326_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget gode bidrag alt sammen. Absolutt godkjent Tørrbjørn.

Man skal vel være litt forsikrig å deffinere ei flymphe fullstendig. Hvis jeg skulle gitt en deffinisjon, så må det være en slags klekker. Ei så lettdresset nymphe at den skal kunne flyte. Grunnen til at den ikke kalles klekker, er at den vanligvis bindes med et kravehackel i mykt materiale. Ergo er den bundet som en spider, men man kan leke litt med kroppen hvis man vil. Akkurat som bidragene over har gjort.

Den enkleste formen man kan binde er en tynn kropp med enkelt materiale og et sparsomt mykt bakoverbundet hackel.

En slik flue med impregnert hackel kan være ei fantastisk og alt for lite brukt fiskeflue. Flua flyter og henger da i filmen, mens bakkroppen vil ned. Giftig tilgangs både i klekkerstadiet og til førkråplede og døde døgnfluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikkert dumt spørsmål, men hva kjennetegner en flymphe?

kan vel unnskyldes at jeg begynte med fluefiske i fjor og fluebinding på torsdag  :rolleyes: ::):rolleyes:

Flymf er vel en av de første fluene som må betegnes som "klekkerimitasjon",men er som Superpuppan beregnet for å fiskes både i og under overflaten,gjerne dubbet kropp og mykhacklet med hønsehackel i front.

Og,er som Bjørnar nevner,et veldig godt konsept og alt for lite brukt.

http://www.rackelhanen.se/swe/1143.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at det ikke var flere som deltok i runde 1, så vil jeg åpne denne runden for alle.

Likevel vil jeg ha eget fokus på de som binder lite!

Til å være meg så har jeg bundet lite fluer i år. Tror ikke jeg har rundet 250 engang. Får jeg egen fokus nå da pray

Nei jeg bare tuller. Fikk jo masse insp. til å rette litt på flymfene fra i fjord. Bruker de stort sett bare til danica fiske og siden det er blitt litt inn med catskill så kliner jeg til med vaskekte catskill flymph.

Krok: TMC 100 #8

Tråd: Hvit silke

Hale: Oliven partridge

Kropp: Oliven hareøre. Touch dubbet.

Hackle: Oliven partridge med underdun

post-969-13949886142583_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett mange fluer som kalles flymfer, og ser akkurat ut som Henning sitt bidrag.. til og med fluer som selges av forhandler :).. Så jeg støtter Henning på denne.

Jeg står ennå hardnakket på at ei flymphe har et visst utsende/særpreg. Ha en eller annen forhandler mener tar jeg med en klype salt. Ostore internett eller world wide web tar aldri feil.

http://www.flymph.com/html/articles.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling på ting som ikke flyter :)

Men flymfe var det visst ikke, så jeg fjernet min flue.

Jeg trodde en flymfe er en flytenymfe/klekker som kan synke osv osv. Ikke at de er nødt til å ligne en "spider" osv :) men kva vet nå jeg. Har aldri lest om, eller laget en nymfe :)

men seriøst, blir ikke rett visst vi skal godta alt annet en flymfer, så derfor slettet jeg min :)

Kjør på med konkuranse og bidrag folkens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget gode bidrag alt sammen. Absolutt godkjent Tørrbjørn.

Man skal vel være litt forsikrig å deffinere ei flymphe fullstendig. Hvis jeg skulle gitt en deffinisjon, så må det være en slags klekker. Ei så lettdresset nymphe at den skal kunne flyte. Grunnen til at den ikke kalles klekker, er at den vanligvis bindes med et kravehackel i mykt materiale. Ergo er den bundet som en spider, men man kan leke litt med kroppen hvis man vil. Akkurat som bidragene over har gjort.

Den enkleste formen man kan binde er en tynn kropp med enkelt materiale og et sparsomt mykt bakoverbundet hackel.

En slik flue med impregnert hackel kan være ei fantastisk og alt for lite brukt fiskeflue. Flua flyter og henger da i filmen, mens bakkroppen vil ned. Giftig tilgangs både i klekkerstadiet og til førkråplede og døde døgnfluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...