Gå til innhold

Steg for steg - busteflue


Gisle Helgesen

Anbefalte innlegg

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Erik Eikre

Knallfin flue og bilder Gisle. Trur jeg må lage et par sånne :D

Det må du, :) knallbra fiskefluer for dagen da det ikke vaker, forsåvidt bra når det vaker også ;D

Gisle

Denne her (også fra Gisle og i en annen tråd) er garrantert ikke feil å sette på når marginata'n klekker. Da blir det minst ett vak ekstra. Funker svært godt som vårflue også. Det er i alle fall min erfaring med lignende. Denne var dog i overkant vakker og min favoritt. Nesten for bra til å la fisken tygge ihjel, hehe.

index.php?action=dlattach;topic=9172.0;attach=81761;image

Denne på den rette kroken (ehem..) ville jeg helst hatt med meg hver eneste gang på tur. Den ville glatt blitt en av mine top 5 allround fluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke str mener du man bør ha av disse Erik og Gisle?

Ps: Det er for å være helt ærlig ikke mye morro og sette seg forran stikka etter å ha sett på disse til Gisle. De blir jo liksom ikke fult så fine :rolleyes:

Det ser så lett ut og binde disse men hvis man skal ha de i "Gisle-standard" så er det litt verre. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hvilke str mener du man bør ha av disse Erik og Gisle?

Kommer vel an på kroktypen man bruker det. Jeg vil helst ha slike i alt fra 6 til 16 på de krokene jeg bruker. Men 10 og 12 er mest vanlig for min del. En litt stor slik en og Vulgata... lol!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje du kunne skrevet noen linjer om hvordan du fisker disse og Gisle? Det har vel og bitte litt og bety.......

:)

De fiskes som alle andre våtfluer/tørfluer, men fordelen her er jo at flua funker som begge deler. Men slik jeg fisker dem og har fått mest fisk på dem er følgende:

Fiskes med i team med 2-3 fluer, busteflua er den flue som er nærmest deg selv.

Har fisket mest med stilwaterlina til SA. men alle synkeliner funker.

Gjerne litt lang fortom, slik at fluene driver litt i overflaten mens lina synker, genialt hvis du har sett et vak på en grunne eller tilsvarende. når lina har sunket litt, begynner jeg og trekke inn. dette gjør at fluene de første 10- 20 sekundene fisker som tørrfluer som dupper i bølgende, og ved starten av inntrekket fiskes som stripende tørrfluer før de dykker under. inntrekket varieres etter eget ønske. Når du nærmer deg land, eller båt hvis du fisker fra det, løfter du lina og stanga høyt og øker hastigheten for å få til den stigende bevegelsen på fluene opp til overflata, samt for å få fluene til å stripe/dappe i det de dukker opp av bølgene, giftig tidspunkt. tipper du finner litt tips i båtartiklen som er på forsiden av FFS også.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen heller Gisle! Hver gang jeg føler jeg har kontroll på boksene før sessongen så går det i dass pga slike som deg.........

He-he, det samme tenker jeg  ;D

Heldigvis er jeg sykt god til å fiske, og har ikke noe problem med å få fisk på rein krok heller, men dette er jo kunst  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen heller Gisle! Hver gang jeg føler jeg har kontroll på boksene før sessongen så går det i dass pga slike som deg.........

He-he, det samme tenker jeg  ;D

Heldigvis er jeg sykt god til å fiske, og har ikke noe problem med å få fisk på rein krok heller, men dette er jo kunst  ;)

he he, det var det jeg var redd for Lars. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel Gisle,der fikk du meg til å forfølge en tanke jeg har hatt en stund. :)

Scenariet er sånn :

En tidlig vår/forsommerdag. Går forsiktig langsmed de grunne partiene i Ekso. Enkelte steder er bunnen lys og fri for vegetasjon,og jeg oppdager fisk som står på de lyse partiene.Det er ikke mange gradene i vannet,så jeg tenker at fisken rett og slett står og soler seg i det fine været.

Inntil Ekso ligger et lite tjern som er forbundet med et grunnt sund,så grunnt at det gror igjen utover sommeren,men nå tidlig på året kan jeg ro eller padle kanoen over det grunne partiet.I dette tjernet er det i "campingenden" ;D også store grunne partier med lite vegetasjon og lys bunn.

Utenfor her ! :

5430897199_41bfc596b6_b.jpg

Her kan jeg sitte på en kant over sundet når jeg spiser eller drikker kaffe,deilig i forsommersola og sitte sånn. 8)

Og mens jeg sitter der og nyter mat,kaffe og en røyk,kommer det ofte fisk inn på grunna,som jeg kan se.

Og disse stiller seg med huet ned og rompa opp,for å si det sånn,de reagerer ikke på noe som helst som kommer flytende på overflaten,selv om det bare er en meter dypt og det er endel mygg som kommer drivende over her på den tiden.

Først tenkte jeg de skulle jakte småfisk,for noen av dem er ganske fine og kan godt gape over en småørret som måtte forville seg inn der.

Så ble jeg oppmerksom på at de gjorde utfall mot bunnen,og tenkte de plukket husmark......for det er jeg jo vant til fra Oslomarka. ;)

Jeg brukte ikke tid på disse fiskene,bare nøt synet og dro ut og fisket med mygg og vespertinanymfer,noe som funket bra i den stigende vanntemperaturen.

Det er etpar sesonger siden jeg oppdaget dette,og fisken i Ekso har vokst,og vi ser stadig større fisk på disse lyse områdene,og det toppet seg ifjor med fisk over kiloen som avtegnet seg mot den lyse bunnen.En aldri så liten feilkroking gjorde at denne slapp unna en Marginataimitasjon som den slurpet i seg på halvmeterdypt vann. ;) Flua er en mikrochenilledun inspirert av Mr.Bruns mønstre,og har vist seg å virke svært bra og har en vane å trekke opp fisk selv om den ikke vaker og lenge etter at leptoene har avsluttet sin sesong.

Men så går det opp for meg,omsider,at disse står nok å plukker marginatanymfer som er på vei inn til land for å klekke! :rolleyes:;D

Vel,jeg tok jo ikke dette så fort,men da jeg først kom på det etter å ha oppsummert fjoråret,kom jeg til at det var det de gjorde,og jeg bestemte meg for at:Til neste sesong,da! skal jeg ha nymfer jeg kan dra på bunnen,men det kan ikke være hva som helst,siden det er litt løsmasse/leirete bunn.

De må ikke være for tunge,og de må ikke sette seg fast hele tiden,altså bør de gå oppned!

Løsningen på en palmerhacklet flue,klippet under er jo nærliggende. :rolleyes:

Og da du la ut bustebarte-fluene dine,tenkte jeg at nå lager jeg etpar øvelsesfluer,også ser jeg om det kan være spiren til en løsning.

Mens bustefluene har en litt mer bakoverstrøket hackel,bør mine ha litt mer utstående hackel,og ikke fullt så mye fronthackel.

Første forsøk ble med bly på "ryggen",flossilke(kan være litt kompakt for å gi en grei profil og synke godt).

Ikke helt fornøyd,så neste ble uten bly,flossilke i bakroppen og Hares ice-dubb i thorax,avslutter første hackel bak thorax,og fester inn et nytt etter at thorax er ferdig.Jeg bruker ikke tinsel her,har skaffet meg tynn farget kobbertråd,som er sterk som juling.

Tenker at den endelige løsningen blir en mellomting.

Begge får en rask frisering på ryggen(halv superpuppe),og jeg skal kunne dra dem på bunnen foran sultne ørreter i sola.

Det kan bli jævlig spennende !

5483367406_79c50a9e61_b.jpg

Den høyre er seff "Dusteflue",den i midten er den første med bly og bare floss,mens den litt uskarpe til venstre er den jeg tenker å ha som utgangspunkt for videre utvikling av ei sivflue på bunnen.Har også store nok jiggkroker jeg skal gjøre etpar eksemlarer med.

PS: Bildet er forøvrig tatt med 17-40 glasset gjennom den nye forstørrelseslampa mi. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var spennede saker Willy. gleder meg til å høre om det funker. Har en tilsvarende setting i en elv jeg fiske en del i der stor fisk går inn på den lyse sanda og beiter på driftende nymfer, ofte marginata nymfer. har forsøkt diverse mønstre og taktiker men de er ikke lette og lure. kanskje en lettdressa bustis er svaret.... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var spennede saker Willy. gleder meg til å høre om det funker. Har en tilsvarende setting i en elv jeg fiske en del i der stor fisk går inn på den lyse sanda og beiter på driftende nymfer, ofte marginata nymfer. har forsøkt diverse mønstre og taktiker men de er ikke lette og lure. kanskje en lettdressa bustis er svaret.... ;D

Ja dette er spennende .

Kan jo selvfølgelig,på denne tiden av året,ikke forstå at når disse kommer over bunnen med vibrerende hackel,at noen ørret i verden kan motstå det. ;D

Så får vi se hva jeg tenker når vi får prøvd det ut! ;D

Men bare tanken.......... :D

;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige fluer Gisle!

Hvilket hackle anbefaler du vil disse fluene?

Hei Kalle.

Jeg har brukt hane sadelhackle på de fleste, bruker også en del kinanakker, spesielt de farga. Det er ikke noe stort poeng og bruke dyrt hackle på disse fluene, bare en fordel om det er litt mykt. Som fronthackle bruker jeg som regel høne eller partridge. 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jasså, harru vært i postkassa ;D

[move]O' YEAH!!! ............................... stakkars fisk!  ;D ............................TUSEN TAKK MIN VENN!!![/move]

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...