Gå til innhold

Steg for steg - busteflue


Gisle Helgesen

Anbefalte innlegg

har kost meg med å lage litt bustefluer på formidagen. denne går i boksen opp i dalen til Erik

Hareøre og Partridge

Krok: std. 12

Hale: fasanhalefibre

Kropp: Haremaskefibre

Rib: gullrib

Kropshackle: brun hane sadle

Fronthackle: farget partridge brun

Fronthackle: partridge naturell

Bind inn 5-6 fibre med fasanhalefibre

[attachimg=1]

Fest gullrib

[attachimg=2]

Dubb kroppen med haremaskefibre

[attachimg=3]

Fest kropshackle

[attachimg=4]

post-2382-13949886207487_thumb.jpg

post-2382-13949886208027_thumb.jpg

post-2382-13949886208495_thumb.jpg

post-2382-13949886208927_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

neste steg

Surr kropshackle bakover og lås med gullrib

[attachimg=1]

Bind inn fronthackle med spissen først

[attachimg=2]

Surr fronthacklet rundt mens du stryker fibrene bakover

[attachimg=3]

Fest kropshackle 2 på samme måte som foregående

[attachimg=4]

Surr hacklet på plass og lag et fint hode

[attachimg=5]

post-2382-13949886209538_thumb.jpg

post-2382-13949886210136_thumb.jpg

post-2382-13949886210607_thumb.jpg

post-2382-13949886211098_thumb.jpg

post-2382-13949886211558_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Erik er en heldig mann, kan vi vel konkludere med  :)

Nydelig flue . . .

Erik er en svært heldig og lykkelig mann! Takk min gode venn!! 1.gif

Dette er fiskefluer som er helt hinsides. Jeg har fisket med Gisle sine fantastiske kreasjoner i diverse konkurranser opp gjennom årene og de har bevist sin effektivitet og ikke minst holdbarhet så mange ganger at det ikke finnes tvil; Dette er RÅ fluer! Den siste jeg hadde fikk alltid tykkere fortom enn alle mine andre fluer når den ble brukt. Til slutt tok jeg livet av den ved å glemme å tørke boksen. Det var mange fluer som ble "rusty", men bare en som fortsatt er savna.

Gisle har vært en statshemmelighet i mange år, men nå ser det ut til at *classified*-stempelet har blitt oversett/ignorert. Wikileaks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle de hyggelige tilbakemeldingen. :)

Hunk: ingen klipping, disse fluene fiske som de er. fiskes like godt over som under vann, perfekt på en glassline i stille vann på dagene med litt vind. Gjerne som toppflue i et team på 3 fluer. men fiskingen av disse fluene kan Erik mer om en meg.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle de hyggelige tilbakemeldingen. :)

Hunk: ingen klipping, disse fluene fiske som de er. fiskes like godt over som under vann, perfekt på en glassline i stille vann på dagene med litt vind. Gjerne som toppflue i et team på 3 fluer. men fiskingen av disse fluene kan Erik mer om en meg.

Gisle

Tror du kan mer enn du sier(selv om jeg ikke er litt i tvil om fiskekompetansen til Hr, Eikre  ;) ),men helt fantastisk flott flue,og nydelig SBS. :D8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

~ selv om jeg ikke er litt i tvil om fiskekompetansen til Hr, Eikre ~

Ganske mye i tvil altså.  :-[

Vet jeg har svært mye å jobbe med og du har helt rett. Men akkurat bustefluefiske fikk seg et løft for noen år siden da Gisle's kreasjoner og Vera'n fant veien til mine fluebokser.

Til Eirik (utrolig fint navn og svært nær perfekt bokstavsammensetning): Min erfaring er at man ikke klipper under dersom man ser nok av kroppen om man snur flua. Dersom kroppen er godt skjult eller man bruker hanenakke av stiv kvalitet som kroppshackle klippes underdelen til en Ʌ for å få frem kroppen og frigjøre kroken. Gisle's fluer trenger som regel ingen justeringer. De er perfekte nok. Og vel så det. Som du ser så bruker han saddle + partridge i front. Ikke mye stivt altså.

En slik flue som dette flyter som en dupp om man vil det og "pulserer" under vann om man vil det. Altså en multiflue. Så som "konkurranseflue" er dette helt perfekt. Mens andre skifter fluer kan man bare skifte taktikk og fortsette å dra fisk mens de knyter. Husker på Smøla for noen år siden en ved siden av meg lurte fælt på hva i huleste jeg gjorde da jeg fikk fisk uansett om forholdene forandret seg i eninga. Han sprang ut og inn og for å skifte ettersom sol, vind, regn og snø(!) byttet på å være hovedfaktor i eninga, mens jeg bare sto der og dro. Kunne jo ikke tipse ham om Gisle (man har da litt respekt for andres privatliv  ;)), men svarte selvsagt som sant var at det var litt bustete vær så da valgte jeg litt bustete fluer... Dessverre var det bla. en som i tillegg hadde bustete øyebryn og slo meg på det. ;D

Første gang jeg virkelig fikk øynene opp for disse superfluene til Gisle (såkalte Geezle-fluer) var under konkurranse på Drevsjø 98. Hadde prøvd dem før, men først da skjønte jeg at det var 24 karat gull. Og hvem vant? Geezle! Så han kan fiske også om noen skulle være i tvil.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS! Gutter, dette er noe annet enn foam og glitter fra Nille!  ;D

Takk for tilbakemeldingene Jørn og Rolf. :)

Har sitti inne og surra slike i hele dag, mens snøen har lava ned. utrolig trivlig fluebinding, og morro og jobbe med klassiske naturmaterialer som har liggi i bunnen på fluebinderkassa en stund.

Jørn: er det bustete er det bra ;D

Ruff: hovedårsaken er fordi det er enklere og få det pent. Hvis du binder inn ved halen, må du binde inn hacklet i spissen, noe som er litt knot og sjelden blir like pent. Spesielt  hvis du lager fluer med tinselkropp, da det er et poeng og unngå bulk ved innbinding ved halen

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...