Gå til innhold

Hva er dette for slags vesen?


slappfisken

Anbefalte innlegg

Gjest fredrik hoffmann

Det var det jeg visste...er det greit å spise fisken?

Det går helt greit !

Men prøv å ikke tenke på parasitten når du spiser  :-X

Enda bedre Catch and release !  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg knærta en sø i fjor fordi den var så feit og fin for å til  middag. Sånn ca kiloen.

Den hadde noe slike greier selv om den var feit og fin.

Jeg må innrømme at det var vanskelig å få lyst på fisken når jeg fant dette i den.

Det skal ikke være farlig hvis den er godt varmebehandlet men det fristet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har en kompis som har hovedfag i parasitter på laksefisk, og han har lært meg litt om de vanligste typene. Jeg skal forsøke å forklare etter fattig evne:

Nei, det er ikke på noen måte farlig å spise fisk som har denne typen bendelorm, heller ikke rå (selv om slike funn ikke er spesielt apetittvekkende;).

Slike bendelormer har (litt forenklet) en livsyklus som kan deles inn i tre:

1. Egg

2. Larve

3. Kjønnsmoden bendelorm

Den bendelormen du har funnet er en art som har sitt 3. stadium i fisk. Den vil ikke kunne leve i pattedyr. Den vil heller ikke være farlig for fisken, annet enn at den selvsagt spiser opp litt av maten. Parasitter skader aldri sluttverten, siden det ville være en svært dårlig strategi, evolusjonistisk sett - da ville den jo ødelegge for seg selv, og ikke få spredt genene sine.

Derimot finns det andre typer parasitter man skal være forsiktig med. Måsemark og fiskeandmark har larvestadiet sitt i fisk, og fugler som sluttvert. I motsetning til den parasitten vi snakker om i denne tråden, er måsemark/fiskeandmark skadelig for fisken. Strategien til denne parasitten er nemlig å få fisken til å bli så svekket at den begynner å gjøre merkelige ting, som f.eks å svømme rundt på meget grunt vann i dagslys. Da kommer det jo kjapt en fugl og spiser fisken, og dermed er parasitten kommet til sin sluttvert.

Den er en allsidig jævel, og kan også ha pattedyr (herunder mennesker) som sluttvert.

Måkeandmark/fiskeandmark er veldig vanlig, spesielt i kystnære vassdrag. Tett/overbefolkete vassdrag har ofte mye av disse. De sitter vanligvis på fiskens involler, men ved kraftig infeksjon går de i kjøttet. Parasittlarvene er lett synlige, og ser ut som en slags gulhvite cyster. Vanlig size er 5mm - 1 cm i diameter. Spiser man larver av måsemark/fiskeandmark, kan man altså få bendelorm. Det er ikke farlig (mennesket er sluttvert), men man vil vel helst unngå det.

Den viktigste årsaken til at denne har spredt seg så mye er at folk sløyer fisk og kaster det fra seg i vannet eller i lyngen. På denne måten blir langt større mengder larver spist av fugl. Dermed blir parasitten kjønnsmoden i fuglen, og begynner å drite ut store mender parasittegg via fuglens avføring. Måsen skiter i vannet, parasitteggene klekkes og går inn i bl.a. annet planktoniske krepsdyr, disse spises av fisk, fisken sløyes og innvollene gjøres tilgjengelig for fugl, parasitten blir kjønnsmoden og begynner å drite ut egg via fuglens avføring, etc etc. Hjulet snurrer rundt og rundt.

Moralen er: grav fiskesloget skikkelig ned!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på et program på tv en gang hvor de filmet inne i magen på en ku. Du snakker om "ut i naturen".

Der var det liv gitt. Godt ikke en vet alt. Fort å miste matlysten for å si det sånn.

Husker en annen gang jeg knærta en jævla fin ørret i et vann inn på her. Fisken var trill rund og nydelig.

Når jeg skulle renske den så gulpet den opp ei diger klase med halvfordøyde salamandere.

Og den var kritthvit i kjøttet. Litt annen sak men den klarte jeg heller ikke ete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette bildet er av at min fisks mage, må jeg vel tllføye  at det var kunn dette og ingenting annet vi fant i magen. Dette var grunnen til at jeg mente bærste mark og ikke bendelorm. Syntes det var rart at det ikke var noe som helst annet der. Ser bare ikke for meg at ormen svelger hele sild og reker som fisken har spist de siste døgnene! Fisken haver forøvrik i fiske suppe i morgen mest sannsynlig=)

Pers for meg på flue i sjøen, 980G. Sliter sykt med å bikke den kilosgrensa her i Lillesand!!! (det gjelder forøvrig også for slappfisken!) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...