Gå til innhold

Bellybåt farlig?


Fluejoakim

Anbefalte innlegg

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

En belly i stille vann er meget stabilt, men er lett å velte hvis du går inn for det. Tenk på temperaturen i vannet før du hopper ut... I rennende vann blir det annerledes, der er det murphy`s lov som gjelder. Vet forøvrig om èn som har veltet på stille vann, stang og snelle ligger fortsatt på bunnen. ;D

Ved ferdsel i vann er man aldri alene, er en fin regel.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk at alle jeg kjenner med bellyboat har hatt minst en "ulykke" dvs at luftkammer har gått istykker og lignende, og de har måtte karre seg iland med en ødelagt belly. Husk å ha flytevest på! alltid! også er det ikke en lur ide å padle over en svær insjø med tung sekk og masse utstyr. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt belly en sessong og blei overrasket over hvor stabil den var. Nå gjelder det de samme regler her somellers i møte med vann. Vann og alkohol hører svært dårlig sammen og er du mann i tillegg, får du ekstra dårlige odds. Du bør imidlertid være oppmerksom på at du driver fort av i vind og strøm og vegen tilbake enten i motvind eller motstrøm kan bli fryktelig lang og tung. Jeg vil påstå at i skogsvann og skogstjern er den et utrolig godt hjelpemiddel til å komme i gode fiskeposisjoner.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de rette forhåndsreglene er en bellybåt rimelig sikker. De fleste bellybåter i dag har separate luftkammer, noe som gjør at den fortsatt vil holde seg nogenlunde stabil dersom det skulle gå hull på det ytterste. Det vil iallefall ikke være noe vanskelig å komme til land med den. Har selv brukt bellyen ganske flitting siden jeg kjøpte den i fjor sommer, og det er kanskje den "fiskeredskapen" jeg er mest glad i. Det er herlig å fiske fra bellybåt.

Ellers er mange av de andre inne på viktige ting her, men noen ting kan være verdt å huske på.

- Ha alltid på flytevest.

- Sjekk alltid an forholdene før du setter ut. Ingen vits i å padle rundt i kuling.

- Gjerne ha med deg en kamerat eller lignende som ser deg.

- Pakk med deg kun det du trenger.

- Ikke drikk alkohol i båten, eventuelt aldri gått uti med promille.

- Sjekk at alle luftkammerne er fungerende og riktig blåst opp.

Brukte selv bellybåten i sjøen for første gang i påsken, og i forkant hadde foreldre og besteforeldre vært ganske kritiske til hvordan det fungerte. Med en gang jeg satt meg uti så de at det var mye tryggere enn de hadde trodd på forhånd. Hvis du kjenner noen som har en belly, så kan du jo ta med deg foreldrene dine en gang han/hun er på vannet, slik at de for se hvordan det ser ut i praksis. På bilder ser det jo bare ut som en avansert badering :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

foreldrene dine bør stille seg noen spørsmål? Hva er farligst av å kjøre bil eller sitte i flytering.....kanskje barns skolevei og lek mye værre. Jeg har satt meg i flytering på havets grove sjø for å teste stabilitet, ble litt sjøsyk....

Det høres ut som om dine foreldre ikke helt vet hvordan dette funker.....men bruk flytevest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So turboleiv sier, så må man gå inn for det hvis man skal kantre.

I og med at man i tillegg har flytevest, så vil jeg si at det er meget sikkert.

Jeg bruker bare å tøffe utpå like ut fra land i finvær, og det værste som kan skje

er at det går hull og at man blir blaut og kald og sur!  ppcrazyeyes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg har fisket fra flytering siden 1993. Jeg har ALDRI vært i nærheten av en skummel situasjon.

Men, bruker du en oppblåsbar flytevest (som koster fra kr 4-500) så er du bombesikker. 

Du skal virkelig være brutal for å kantre en flytering. (og det er flere flytekammer i en moderne ring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket fra flytering siden 1993. Jeg har ALDRI vært i nærheten av en skummel situasjon.

Men, bruker du en oppblåsbar flytevest (som koster fra kr 4-500) så er du bombesikker. 

Du skal virkelig være brutal for å kantre en flytering. (og det er flere flytekammer i en moderne ring)

Samme her, men startet med en Buck flytering i 1990. HAR opplevd hull, men som regel har man god tid på å komme seg til land. Har brukt de både i sjø, skogstjern og innsjøer.

Føjg rådene som er nevnt her så er det ingen fare. Kjøp god kvalitet, og bruk flytevest. Det er en utrolig behagelig måte å fiske på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Hvilken flytering er kompakt og lett nedpakket ?

Jeg har en Waterskeeter, som er et helt flyttelass å ha bakpå sykkelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket fra flytering siden 1993. Jeg har ALDRI vært i nærheten av en skummel situasjon.

Men, bruker du en oppblåsbar flytevest (som koster fra kr 4-500) så er du bombesikker. 

Du skal virkelig være brutal for å kantre en flytering. (og det er flere flytekammer i en moderne ring)

Hvis du skal oppblåsbar vest så må man tenke litt på resten av bekledningen Fredrik. Ikke ha den under noe og slikt. Den utvider seg mye. Jeg vil si til en ung gutt at det er bedre med en "fast" vest. Billigere og. Sier ikke dette for å kverulere denne gang.

Ellers synes jeg du skal høre på Fredrik. Å kante i en belly klarer du ikke hvis du ikke gjør så godt du kan!

Ikke bruk den i sjøen og i veldig store vann. Du kan risikere og drifte avsted. Dette er litt stygt i sjøen.

Og skulle hele driten gå i lufta så har du tross alt svømmeføtter og vest. Da kommer du langt på et minutt.

Det er helt trygt.

Men skulle foreldrene dine si nei så husk at du da bare blir en dyktigere fisker både på selve fisket og kastingen når du sniker deg langs land ;)

Om du fyller vaderene med vann er du ikke tyngere før du kommer på land. Du synker ikke men det kan være vanskelig å komme seg opp hvis ikke bredden er grei å gå. Du klarer ikke å klatre opp.

Lykke til hvis du får deg belly og skitt fiske hvis du må vente litt før du kan kjøpe selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det er nevnt tidligere, bellybåt i sjø eller situasjoner med strøm og bølger, er vel ikke å anbefale. Men til bruk under forhold som den er beregnet for, anser jeg som rimelig trygt. Tenk bare på i forkant hva du skal gjøre dersom det går galt, å svømme 20-30 meter med en havarert bellybår rundt midjen er lettere i teorien.

For noen år siden kjøpte jeg og en kompis samme type bellybåt. Dette var ikke valgt fra øverste hylle, men var av et merke som ikke er ukjent. Båten hadde i praksis kun et stort flytekammer (regner ikke med det lille rygg-kammeret, som neppe hadde bidratt vesentlig). Vi brukte båtene bare på 2-3 turer første sesong. Sommeren etter ringte kompisen meg og fortalte at han var på vei ut i vannet med båten rundt midjen da "ballongen" revnet i sveisingen. Jeg pumpet opp min, og lot den ligge 15 minutter på verandaen, og det samme skjedde med min. Det er skummelt. Jeg fikk nytt kammer av leverandøren, men jeg rører den ikke mer.

Den nye båten består av fire store kammer, samt to mindre, og jeg sitter over vannet.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det er nevnt tidligere, bellybåt i sjø eller situasjoner med strøm og bølger, er vel ikke å anbefale. Men til bruk under forhold som den er beregnet for, anser jeg som rimelig trygt. Tenk bare på i forkant hva du skal gjøre dersom det går galt, å svømme 20-30 meter med en havarert bellybår rundt midjen er lettere i teorien.

For noen år siden kjøpte jeg og en kompis samme type bellybåt. Dette var ikke valgt fra øverste hylle, men var av et merke som ikke er ukjent. Båten hadde i praksis kun et stort flytekammer (regner ikke med det lille rygg-kammeret, som neppe hadde bidratt vesentlig). Vi brukte båtene bare på 2-3 turer første sesong. Sommeren etter ringte kompisen meg og fortalte at han var på vei ut i vannet med båten rundt midjen da "ballongen" revnet i sveisingen. Jeg pumpet opp min, og lot den ligge 15 minutter på verandaen, og det samme skjedde med min. Det er skummelt. Jeg fikk nytt kammer av leverandøren, men jeg rører den ikke mer.

Den nye båten består av fire store kammer, samt to mindre, og jeg sitter over vannet.

Morten

Dersom uhellet skulle skje,enten punktering eller kantring så er det absolutt en fordel å komme seg ut av bellyen.

Der er Fishcat suveren ved at man kun trenger å løfte opp "bordet" og så er man fri,i stedet for å måtte klipse fra både bordet og stroppen mellom bena...,som er vanlig på mange andre typer...Det er også som det blir sagt i tidligere innlegg mye lettere i teorien enn i praksis ;)!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket fra belly båt i mange år har aldri vært utsatt for noen skumle situasjoner,vet at det har vært noen tilfeller av dårlige ventiler men det blir som regel oppdaget ved første oppblåsing.(Nevner ingen merke).

Husk og ikke la belly båten ligge i sola fullt blåst opp,tapp ut 50% av lufta hvis den blir liggende på land eller i bilen.Bruker ALLTID suspender (oppblåsbar)vest når jeg er ute i belly`n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det er nevnt tidligere, bellybåt i sjø eller situasjoner med strøm og bølger, er vel ikke å anbefale. Men til bruk under forhold som den er beregnet for, anser jeg som rimelig trygt. Tenk bare på i forkant hva du skal gjøre dersom det går galt, å svømme 20-30 meter med en havarert bellybår rundt midjen er lettere i teorien.

For noen år siden kjøpte jeg og en kompis samme type bellybåt. Dette var ikke valgt fra øverste hylle, men var av et merke som ikke er ukjent. Båten hadde i praksis kun et stort flytekammer (regner ikke med det lille rygg-kammeret, som neppe hadde bidratt vesentlig). Vi brukte båtene bare på 2-3 turer første sesong. Sommeren etter ringte kompisen meg og fortalte at han var på vei ut i vannet med båten rundt midjen da "ballongen" revnet i sveisingen. Jeg pumpet opp min, og lot den ligge 15 minutter på verandaen, og det samme skjedde med min. Det er skummelt. Jeg fikk nytt kammer av leverandøren, men jeg rører den ikke mer.

Den nye båten består av fire store kammer, samt to mindre, og jeg sitter over vannet.

Morten

Etter som følgene av et slikt uhell kan være katastrofale, mener jeg at du bør kunne si hvilket merke det dreier seg om slik at vi andre kan ta del i dine erfaringer og ta eventuelle forhåndsregler, som det så fint heter.

jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi ikke overdrive dette med trykk og temp.

Husker jeg ikke feil er formelen p1X V1 = P2 X v2

                                                    T1                             T2            

Edit: Ble bare tullball. En eller annen kan hjelpe meg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi ikke overdrive dette med trykk og temp.

Husker jeg ikke feil er formelen p1X V1 = P2 X v2

                                                    T1                             T2            

Edit: Ble bare tullball. En eller annen kan hjelpe meg her.

Er ikke særlig flink og tappe ut luft selv Frode,men har hørt /sett båter gå boomm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi ikke overdrive dette med trykk og temp.

Husker jeg ikke feil er formelen p1X V1 = P2 X v2

                                                    T1                             T2            

Edit: Ble bare tullball. En eller annen kan hjelpe meg her.

Dette har gått i glemmeboken, gitt ;D

Men ang trykk og temp, så har jeg opplevd langt mer solide ting enn bellybåt ta kvelden grunnet pumpet opp og ligget i sola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...