Gå til innhold

Laks på sørlandet- rapporter og forhold.


Anbefalte innlegg

  • Svar 167
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Var i otra en tur i dag, for et drittvær, det bare øset ned. Lite fisk å se, hadde ett napp.

Elva er steget kanskje 30-40cm på to dager, og det i en regulert elv, morsomt å ta en tur i de andre småelvene nå, spesielt midt i insiget av smålaksen. Dette er morro! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Kenneth!  :)

I morgen kommer det enorme mengder regn. Hele 50-60 mm faktisk.

Jeg kom nettopp hjem fra en to ukers i finnmark. Mye fisk, og et fantastisk tørrfluefiske på laks! Må ha en liten pause før jeg spretter ut i elva igjen her i sør. Er skikkelig gira nå ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nei, men hva er det som avgjør om den blir et eller to år i sjøen? Jeg mener, antallet mellomlaks er jo såpass bra at det tyder på stor smoltuttgang. Egentlig er vel snittet gradvis økt i elvene over endel år, bestandene er mer "satt" og rent biologisk kan det være et bra tegn at laksen "velger" størrelse fremfor tidlig kjønnsmodning og liten vekst. Spennende er det uansett å følge med i elvene!

Forutsigbart er det ikke, og hvem ville trodd på et slikt mellomlaksår?

Savner å se blanke 1,5-2kgs smålaks hoppe i elvene dog, blir mye "gammel" fisk man fisker etter og denne siste delen av sesongen er litt mindre interessant når det liksom stagnerer med ny fisk. Men det er jo ikke umulig å kommer over virekoig stor fisk så jeg satser til sesongen slutter jeg. Vet at 10-12 kilo er mulig i alle elvene disse dager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget spesiell sesong i år..

Snakk om eventyrlig fiske, mer laks enn noengang, rekordfangster i elv og sjø og generelt mange som har perset.

Så er det virkelig så gyllent som nesten alle vil ha det til? Både ja og nei mener jeg.

Det er lett å bli euforisk når den ene mellomlaksen etter den andre tailes på land og det er langt mellom bomturene............og svelene....

Nettopp smålaksen syntes jeg svikter i år, ok så er det et mellomlaksår av de hittil sjeldne men i ANTALL laks er det ikke nødvendigvis spesielt bra.

Av en eller annen årsak er den typiske smålaksen blitt uvanligere å få i sørlandselvene, jeg har vel ikke fått mer enn to pene sveler, et par "sild" og resten er feit og relativt stor fisk. Fisk som etter gamleskolen har vært to sesonger i havet.

Vannføringen har vært eksepsjonell i år, aldri har jeg opplevd liknende og aldri har elver som Audna og Lygna kunne fiskes i hver dag hele sesongen. Hva skjer når det er vannføring fisken vandrer på hele sesongen? Jo, fisken går opp hele tiden, flakvis og i mindre grupper, konsekvensen av dette og at MANGE FLERE fisker i elvene dag ut og dag inn: Mer laks på land!!!!

Men er egentlig fangstene så bra i fks Mandalselva og Otra? Middels vil jeg si, antall storlaks og mellomlaks er ikke rekordartet, det er bare det at forholdet mellom smått og stort er snudd opp-ned.

I 2005 ble det tatt rundt 5000(!) laks i Mandalselva og året etter 2006 var den nr 5 i norge. Jeg syntes Mandalselva leverer langt ifra hva den burde ha levert. Nå spiller mange faktorer inn, men jeg har fulgt denne elven siden mine første nattsjøørreter og smålakser ble fanget lenge før kalkinga.

Derimot har Lygna vokst deg ut av barneskoene og der er laksestammen etterhvert blitt god, jeg vil si den og Tovdal er de elvene med mest potensiale i forhold til deres naturgitte middelvannføring og anadrome strekning. Begge disse elvene er uregulerte( tovdal har noe påvirkning, men det er marginalt og påvirker ikke laksens produksjon).

Audna har altid vært en rar liten elv og her svinger det veldig, men uttaket av fisk er nok for høyt og også denne elva lider av menneskelige inngrep(kanalisering og sandflukt, altså redusert gyte og oppvekstforhold). Uansett så leverer Audna flott med smålaks i forhold hva Mandalselva burde gjort.

Har fisket litt i Tovdal og syntes det er meget lovende der borte, men også denne elva har mer å gå på. Blir det spart gytelakser her og smolten klarer seg vil nok denne elva lik Lygna etterhvert få en enorm bestand.

Min sesong lik mange andres har vært god, men jeg har savnet smålaksen og i det siste er det mye brun fisk som jeg ser i hølene. I fjor på denne tiden syntes jeg at innsiget av sveler var bedre, men jeg håper jeg tar feil.

Det er ihvertfall utrolig flott å se hvordan sørlandet er blitt en av landets aller beste lakseregioener og hvordan det for mange gjør en regntung sommer høyst levelig!  ;D

Lygna: opptur, jeg har sett tendensen og yngeltettheten er sinnsykt bra.

Audna: Nokså lik status som tidligere, jokerelv som sjelden svikter når vannet kommer..

Kvina: I forhold til vannet og i forhold til fangstene noen år tilbake er det ikke noe spesielt bra. Megt rammet av kraftverk.

Tovdalselva: Stadig på vei opp, litt oversett elv av mange, men kanskje regionens nye ener på sikt. Stort vassdrag med vakre tyttebærskoger og Aust agders villaksalibi. Nidelva er liksom utenfor mitt lakseområde, men det er på gang der også.

Otra: Folkefiske i suburbia, gatekjøkkenestetikk og 2 laks i døgnet. Ok fangst, men spørs om ikke den er over toppen tatt uttaket av fisk i betraktning.

Mandalselva: Norges nr 1 før sur nedbør helvete, ble siste skrik på begynnelsen av 200 tallet, men siste årene er det liksom litt mindre eksplosivt. Allikevel sørlandets "beste" elv. Kraftverket på Laudal ødelegger og 10 tonn+ som den bør ligge på nåes ikke. Elva burde prioriteres til laksens fordel i hele den anadrome strekningen og først da blir den som Bjerkreismelva(nokså lik historie etter kalking, men har levert bedre enn Mandalselva de siste årene.) å altid finne blant de 5-10 beste elvene i Norge.

Jeg ser tydelig at de elvene som ikke er forstyrret av kraftverk på sikt blir bedre og mer spennende elver. Liker når vannføringen er opp og ned som i Lygna og Audna og Tovdal.

Min våte(!) drøm er en uregulert Mandalselva, men siden det ikke blir virkelighet så får jeg nyte Tovdalselva litt færre fluestrekk. Tovdal er veldig utypisk for sørlandelvene og har mange utvidelser av elva. Er du interessert i å få sik på flue, eventuellt lagesild er dette vassdraget det eneste som har disse artene representert på sørlandet(regner ikke Nidelva som en sørlandelv). 

En annerledes sesong, men mye adrenalin og brutale utras er jo ikke å forakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...