Gå til innhold

Laks på sørlandet- rapporter og forhold.


Anbefalte innlegg

Noen sier flyt, andre synk og noen noe midt i mellom........

Jeg mener det er viktig å variere og den siste fikk jeg på flyteline men med synk3-4spiss......

Min bror derimot brukte flyt og vanlig mono fortom! Var moro for han å få en slik perfekt laks..

Fluene jeg har mest suksess med nå er små brune tubefluer som harlitt orange i halen. Meget sparsommelig dresset. Men fluer er også en mental greie og jeg variere endel.

En ting jeg vil si som er lurt:

Aldri bruk stor flue av den grunn at du er redd laksen ikke ser de små. Joda så tar brunørreten oftere, men da merker du også at det er laks på standplassene brunørreten ikke tar..........Hold da på litt der!

Riffling har jeg også prøvd, vet det er i vinden men det ser jo fett ut!

Faen hvor gale brunørretene blir og jeg fikk faktisk en nydelig brunørret rundt kiloet på riffling. Hoppa høyt og klart det er caddis de tror det er.

Hadde en pen bølge bak riffla som enten var laks eller sjøørret, mistenker sjøørret da jeg landet hele 9 blanke på to turer.

Tipper riffla skal prøves mer i grunnstrykene og innosene til kulpene når svelene kommer og teknikkfisket overtar..................... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 167
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Aldri bruk stor flue av den grunn at du er redd laksen ikke ser de små. Joda så tar brunørreten oftere, men da merker du også at det er laks på standplassene brunørreten ikke tar..........Hold da på litt der!

Amen, mange som feks mener synk "17" og et monster er det eneste riktige å fiske med tidelig på sesongen, selv fisker jeg ALDRI med større fluer enn 6-7 cm (sunray er noe annet, men fisker sjeldent med denne flua heller) og de middels synkende 3D klumpene til GL. Disse linene kombinert med endten en liten cascade/ally's eller bottlenecks i mørke duse farger har jeg funnet kjærligheten til uansett sesong og vannstand og elv for den saks skyld...

En annen kombo som er spennende er flyt/synk 1 med små tunge bottlenecks presentert tvers over strømmen med litt ekstra løs snøre! Gud så spennende!

Dette er dop!

Skitt fiske gutta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fatter kjørte nylig på en 15-20 kilos laks med pot belly pig bundet på bottleneck. Flyt/synk3, men da vsr det heller ikke mer enn 6 grader i elva. Spennende løsning det der Marius.

Personlig tror jeg ikke det har så mye å si hva man fisker med. Står det en laks i hølen som er bitevillig, tar den det meste. Det viktigste, tror jeg, er å være på riktig sted til riktig tid. Med andre ord er et snev av flaks med i bildet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også glad i små fluer fisket dypere enn du får de med vanlig flyterigg. Det er noe med å få den ned, bottletuber fisket rett på strømmen.......Utrolig bra.

Laks er ettertraktet og i motsetning til sjøørretfiske i sjøen som er fritt frem for alle så er laks dyrt fiske.

For min del får jeg ikke fisket like "bohemsk" etter laksen og det er det mest negative med laksefiske. Ikke fisket i seg selv, men pakka som følger med........Kortkjøp, rykter, mas, og at man til tider fisker etter klokka.....Liker ikke det.

Derfor prioriterer jeg heller mindre hotte steder for å få fred og ro når jeg fisker. Takler ikke køfiske fks. Liker å treffe andre "bohemer" men turister som står lagvis nedover blir for mye.

Men så er det ingenting som er i nærheten av kicket når laksen hugger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fatter kjørte nylig på en 15-20 kilos laks med pot belly pig bundet på bottleneck. Flyt/synk3, men da vsr det heller ikke mer enn 6 grader i elva. Spennende løsning det der Marius.

Personlig tror jeg ikke det har så mye å si hva man fisker med. Står det en laks i hølen som er bitevillig, tar den det meste. Det viktigste, tror jeg, er å være på riktig sted til riktig tid. Med andre ord er et snev av flaks med i bildet ;-)

Dette med fluevalg kommer alltid til å bli diskutert, jeg delte lenge ditt syn men etter å flere ganger opplevd at et fluebytte har gitt resultater fokuserer jeg mer på det, dog har jeg "mine" fluer jeg fisker med 90% av tiden, ca 3-5 mønstre.

Flaks, Nja litt men hadde aldri i verden giddet å fiske laks hvis ikke fisket hadde vært så strategisk som det er! Folk fnyser av snøreutvalget til en laksefisker, personlig har jeg alltid 2 stenger rigget med forskjelige synkehastigheter. Fisker jeg med kompiser passer vi alltid på at ikke begge fisker likt. Dette mener jeg øker sjansen til å knekke koden.

Helt enig med deg marbakken, mer styr rundt laksefiske og ønsker man mindre styr må man velge mindre kjente steder alternativt betale mer for å få private strekk. Sjelden jeg gidder å gå på de mest befolka strekkene, no driit å gå i kø! Fisker mye alene så hyggelig å møte folk så lenge de er der for å fiske og har et sunt forhold til "etiketten" i elva!

2 dager igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er man egentlig lite interessert i å høre om andres resultater, det er faktisk med på å jage opp ens eget fiske.

Laks blir fort konkurranse og ingenting er mer destruktivt for dette fisket enn denne kvinvingen om flest og størst. En ting om det var likt utgangspunkt, men det er aldri på laksefiske. For mange variabler og i motsetning til sjøørretfiske der rookier faktisk sliter med å få fisk så kan nybegynnere slå til som faen på laksefiske(ikke over lengre tid, men for den pasjonerte er det nesten smertelig å gå dager uten resultat mens det popper opp fangster fra andre)

Det jeg egentlig mener å si er at sjøørretfisket har mindre hysteri rundt seg og man fisker etter en fisk som jakter. Det er mer logikk og erfarne fiskere trekker oftetst det lengste strået.

På laksefiske er det sinnsykt uforutsigbart, og det er selvfølgelig sjarmen også selv om det ikke altid er like enkelt å smile når fangsten uteblir og vaderne lekker, biene biter, plassen er opptatt, mobilen som du lader opp igjen når du kommer hjem kryr av ubesvarte anrop og meldinger......Da er det faktisk litt tungt.

Men da er det viktig å tenke fornuftig og  innse at fiske inneholder flaks, uflaks, nedturer og oppturer. Oppturene blir desto høyere etter motgang.

Jeg tror mange kjenner på disse følelsene, men ikke alle innrømmer det....

Du vet hvordan man fisker når alle andre har fått utenom deg, helt ukonsentrert og det gir dårlig innflytelse på flua i vannet.....Ergo så biter den ikke.

Ved å unngå å høre om andres fangster osv, så kommer selvtilliten og roen sakte men sikkert tilbake. Et lite lugg i flua, økende tro og så BANG! Laks på, den landes og så er det faen meg rett på med MOBILEN!!!!!!!!!!!!!!!!

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja stress er en uting, kastene blir dårligere, man fisker ikke flua helt ut, man glemmer små detaljer, leser ikke elva riktig osv. Viktig å ta seg gooood tid - fokusere skikkelig på fisket! Når den endelig sitter er det en helt syk følelse!

Og helt riktig, frem med mofasan å melde alle andre stakkarer som står langs bredden eller sitter bak skrivebordet og skryte av fangsten ;D ;D ;D

Nei nå skal jeg inn på promperommet å binde opp en flue jeg har tenkt på i hele dag - blir faen meg dårlig og gal av dette!

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at fluevalg til tider tillegges vel mye vekt. I går var jeg i osen ved Molde og det var sjukt mye laks som stanget ved inngangen til elva. Den beit ikke på noe uansett helt til en kar satt på superpuppan og fikk opp en liten halvannenkilos. Man blir jo litt inspirert når man ser at det funker å tenke utafor boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig og nervepirrende tur i elva idag! :)

Mista en som jeg forsøkte å strande, litt for mye begjær og der gikk krokfestet!

Ok ok, det er sånn det er, ikke gi opp(selv om det er det man har mest lyst til) Laksen stod nesten tørt på land og det synet fester seg!

Men så handtailer jeg en på 5,1 noen timer etterpå og roen kom atter tilbake!

Var veldig veldig lite gira på å miste to mellomlakser på en tur. Solskinn og greier. En av mine topp lakseopplevelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det!

Meldes regn så sørlandselvene kommer til å suge opp enda flere laks fra sjøen. Svelene er på vei og sørlandselvene befester sin posisjon som en av de beste regionene for laks i Norge. Hvem ville trodd det for 20 år siden.....?

Det viser seg at så lenge elvene er friske, og det ikke er oppdrettsanlegg i munningsområdene så klarer laksen å opprettholde bestanden..

Hver eneste laks som skal til disse elvene har vært en liten yngel som har klart det nesten ingen klarer. Frysninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i otra i 7 timer idag. 0 Hugg, 0 fisk :(

Men det er bra med action der opp nå, når jeg ankom var det en som dro iland en laks på rundt 5kg, litt senere på dagen fikk en annen kar som stod ved siden av med en på 2,8kg. Samt MYE fisk som vaker og hopper. Så dette er morro.

Har uheldigvis ikke fått fisk til nå i år. Har vel vært oppe 10 turer nå :/ Kjenner det er på tide nå snart, tærer på motivasjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at laksefiske inneholder mange nyanser som ikke de store elvene innehar, særlig ikke de regulerte. Laksen oppfører seg mer naturlig i naturelver....Og da kjennes det bedre ut. Otra og Mandalselva er gjennomregulerte elver og det er alltid vann. Flomelver som Tovdal er enda mer erotisk å fiske he he!

Du tar den snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja håper på det.

Har tenkt meg en tur i en annen elv, men har vert dårlig vannføring i det siste. Så skal drøye det til det kommer litt vann så blir det nok en dag eller to i tovdal. Si ifra hvis du skal opp en dag så kan jeg kanskje stikke med og lære noen triks? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...