Gå til innhold

Tunge nymfer ''napper'' i snøret


Per....

Anbefalte innlegg

Når jeg kaster med tunge nymfer (gullhode etc) går ofte nymfa for hardt. I det snøret har landa og det bare er fortommen som skal ''rulle ut'' går nymfa for langt, og napper i resten av snøret. Jeg skjønner ikke hva jeg gjør feil. Snøret lander helt fint, men det virker bare som nymfa har alt for stor fart fremover, og at den ikke faller fort nok. Dette ble kanskje veldig vanskelig å forstå, men håper noen kan gi noen tips for hvordan jeg skal takle dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest staffan@epost.no

eller tykk diameter som butdel..... lag en twisted leader med svært tykk diameter på ca 1.2 mm og ca 1,30 m lang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Det beste du kan gjøre etter min mening.er å forandre måten du kaster på.

  Lag større bukter og ta i mindre,slik at farten på snøret blir lavere.

  Hvis du i tillegg også bruker en kortere fortom så vil det også hjelpe.

  Tom

Helt enig. Fortommen ved nymfefiske skal tilpasses fisket og ikke kastingen...  ;)

Og siden du bruker tung nymfe så regner jeg du vil fort ned til fisken, så å gjøre den tykkere er heller ikke en god løsning. Normalt taperer jeg ikke fortommen i det hele tatt ved tungt nymfefiske.

Så ro det hele ned istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. det var veldig varierende tips. Tmags, hvilke tykkelse skal jeg bruke da?

Det er varierende tips, men alle er forsåvidt korrekte. Det avhenger av om du vil gå på kompromiss med fisketeknikk eller kasteteknikk. Siden du har den tunge nymfen på av en grunn blir det jo da mest logisk å gå litt på kompromiss med kasteteknikken og roe ned kastet litt og bruke større bukter. Da kan du fiske med den fortommen du hadde tiltenkt for å dekke fiskebehovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg nok forklart meg dårlig. For det er ikke på lange kast, det er på alle egentlig. Men jeg tror jeg skal prøve å ikke bruke så mye kraft, siden jeg har en overdreven kraftbruk fra før. Men om jeg klarer å åpne buktene mine vet nå ikke jeg, har ikke kastet så lenge at jeg klarer å gjøre slike endringer på kommando. Men det er vel bare å prøve seg frem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kaster tunge nymfer benytter jeg meg noen ganger av et D-formet kast.

Jeg kaster med høyre arm og da blir kastemønsteret slik: | + ) = D

Bakslengen utføres med svak )-form, altså en svak bue "rundt" kroppens høyre side.

Framslengen utføres på vanlig måte med rett linje, altså |-form.

Dette for å sikre at den tunge nymfen bedre slår over/presenteres riktig.

Lengre arbeidsvei, god timing, drift og rolig akselrasjon vil vel også hjelpe til med å redusere uønsket "lugging".

Sven Kalmar skrev en artikkel i AoF for noen år siden.

Tittelen var: Sven kaster tungt

Synes å huske at Sven beskrev hvordan Lefty Kreh benyttet seg av et D-formet kast når han kastet tungt.

På endel demoer knøyt Lefty på hotellnøklene i enden av fortommen. (Dette var vel før Keycard... ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg løser dette ved rolige store bukter. Man får liksom ikke kastet langt med f.eks. gullhode. Og det er heller ikke meningen !

Husk som hovedregel bør fortommen være 1,5 ganger dybden du skal fiske på. og level som det nevnes her er utmerket for å få rask synk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Man kan kaste griselangt med kulehode, selvfølgelig... MEN, er flua for tung så går det meste dritt med kastinga. SÅ tunge fluer er ikke ment til å kaste langt heller. VIL du kaste langt OG fiske dypt; Kjøp deg dive 7 eller noe (fastsink fluesnøre) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok flere faktorer her. Størrelse på kulehode(tungsten) må også være riktig i forhold til vektklasse på den linen du bruker...som feks...tungsten 2.3mm passer fint til klasse 4-5, 3mm tungsten kulehode anbefales lineklasse 6, 4mm tungsten klasse 7 og over osv.

Bruker 1.3 mm tungsten på 3 line osv...., kan kaste veldig langt med kulehode, faktisk enklere å bruke kulehode når det brukes flere fluer på fortomen, den slår alltid over uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg syns faktisk ikke noe er verre enn tungstenskaller og for lang fortom. På lengre kast går det på et vis, men på kortere er det en ren plage. Uansett åpner jeg bukta (bortsett fra i presentasjonskastet) og kaster "jevnere", dog ikke for mye D. Jeg holder retningen på kastet som før for ikke få en stor D selv om det fristende. For blir den for stor så vil tungstenkula kunne treffe noe den ikke skal, nemlig meg. Kula tar seg nemlig tid før den kommer seg på rett spor igjen ved en stor D. Men en forholdsvis trang D er greit. Med andre ord, alt med måte.

Når jeg får "napping" er det som regel fordi jeg ikke har åpnet bukta nok, kastet for "hardt" eller startet bevegelsen i motsatt retning for tidlig. Er fort gjort å tenke slik serru: "Tung kule detter fort ned, så jeg må starte raskt andre veien for ikke å slå nedi." Nå har det seg slik at det oftest er det som gjør at man slår nedi. Kula har som regel fart nok til ikke å dette ned den, men dersom den får et for tidlig rykk slik at den snur så slår den ned. På samme måte som den sikter på bakhodet ditt med en for stor D i stangføringen. Slik er det i alle fall for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kaste litt lengre med tunge nymfer? Hvorfor ikke?  :D

Når er det behov for lange kast med nymfer, da kan vi ikke åpne bukter eller ha D- bevegelse. Her vi må tilpase fortomen. Hvis den er kort da skal fluen "nappe" i snøre og hvis den er for lang da skal ikke strekke seg. Da må but dellen være tykk som Staffan sier og spiss lengre også.

Det betyr at hvis vi bruker en fortom og har en tørrflue i #12 og kaster lang og fint, og vi setter en tungstenkule-nymfe også i #12 på den samme fortom, og prøver å nå samme  lengde, da ser vi at nymfe skal "nappe".

Og dette fordi nymfe har mindre luftmotsand og større hastighet.  Derfor må vi bremse litt denne hastighet med å forlenge fortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kaste litt lengre med tunge nymfer? Hvorfor ikke?  :D

Når er det behov for lange kast med nymfer, da kan vi ikke åpne bukter eller ha D- bevegelse. Her vi må tilpase fortomen. Hvis den er kort da skal fluen "nappe" i snøre og hvis den er for lang da skal ikke strekke seg. Da må but dellen være tykk som Staffan sier og spiss lengre også.

Det betyr at hvis vi bruker en fortom og har en tørrflue i #12 og kaster lang og fint, og vi setter en tungstenkule-nymfe også i #12 på den samme fortom, og prøver å nå samme  lengde, da ser vi at nymfe skal "nappe".

Og dette fordi nymfe har mindre luftmotsand og større hastighet.  Derfor må vi bremse litt denne hastighet med å forlenge fortom.

Sorry, men her ligger det klart i kortene at dette er noe du ikke driver med selv?  ;)

Fortommen skal selvfølgelig tilpasses FISKET og ikke kastingen. Åpne bukter, rolig rytme, vent til fortommen har strekt seg helt ut, demp ved å drifte sent, ha mindre markerte stopp og demp overslaget ved å f.eks. senke stanga eller strekke den mot målet.

Alt ligger i kasteteknikken. Fra en som rutinemessig fisker med dobbel nymferigg og en 3x-4x fortomsspiss på 6-8 fot, festet loop-to-loop rett i snøret (og som gjerne setter en tørrflue på samme fortom, av ren latskap. Går det og...). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bare akseptere at det napper litt når kulehodene skal testes? Det er jo som regel ikke finfiske man bedriver med slike fluer.  En annen ting er - dropp kulehode, bruk rene nymfer. Med mindre du bruker synkesnøre eller trekker inn VELDIG sent kommer du jo ikke spesielt dypt uansett.  Jeg tror det er marginal forskjell på om du fisker 3 cm eller 10 cm under vannflata.

Forøvrig er timing og rolig akselerasjon viktig med tung rigg - kontrabevegelsene må ikke komme for tidlig. Vente litt ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer helt fint å akseptere at det napper litt i snøret, jeg bare vil unngå det. Det lager unødvendig mye støy. Dessuten er gullhodefluer hendig for å komme nettopp dypt i sakteflytende elver. Skjønner ikke hvorfor du insisterer på å droppe kulehoder heller, for de funker fjell. Det finnes jo fluer som fisker bedre med kulehode av diverse farger enn uten også. Så dette synes jeg ble dumt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer helt fint å akseptere at det napper litt i snøret, jeg bare vil unngå det. Det lager unødvendig mye støy. Dessuten er gullhodefluer hendig for å komme nettopp dypt i sakteflytende elver. Skjønner ikke hvorfor du insisterer på å droppe kulehoder heller, for de funker fjell. Det finnes jo fluer som fisker bedre med kulehode av diverse farger enn uten også. Så dette synes jeg ble dumt..

Jeg fanget ikke at du snakket om fiske i elv.  Der blir jo vekten av litt større betydning, ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en fortom jeg bruker for tunge nymfer i # 5 og kaster ganske lang. Med "ganske lang" mener jeg kast over 20 metar i en vanlig fiske... med nymfe. Det som er vanskelig er begynelse av kastet. da nymfe blir veldig treg og kommer mye back men vis man klarer å få fort mye snørre ut, blir det mye lettere. Tapering av snørret er viktig. Jeg klarer det med GPX, men med andre som har en lengre spiss... det er helt umulig å kaste.

Her er en nymfe i #8, med 3,5mm tungsten og bly i kroppen. Det er fortom for denne nymfe og noe slik. Vanligvis har jeg rund 25 forskjellige fortomer på en fisketur.  :)

134cm - 0,55

111cm - 0,50

25cm - 0,45

25cm - 0,40

25cm - 0,35

25cm - 0,30

88cm - 0,25

og plus 40cm 0,20 som tippet.

post-3913-13949888114132_thumb.jpg

post-3913-13949888114487_thumb.jpg

post-3913-13949888114966_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Tapering av snørret er viktig.

Hellenic du må gi deg med det der ! ;D   Anbefaler deg  å kalle det "line" heller.   ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...