Gå til innhold
  • 0

Nesten nybegynner


eri-ut

Spørsmål

Som tittelen sier, jeg er nesten nybegynner. Har nettopp fått et fluebindingssett, med stikke, hare,fjær og endel utstyr. Det virker veldig uoversiktlig for meg. Det jeg lurer på er om det finnes en plansje/plakat som viser alle disse fremmedordene, ribb,krave, og hackle (bare for å nevne noen). Jeg er kastet inn i dette uten varsel, men går på med den innstillningen å gjøre det beste ut av det, men jeg trenger litt hjelp (kanskje mye). Tenker da på en plansje som jeg kan spikre på veggen og kikke på og få svar uten å måtte dra fram hele leksikonet. Har lett ute på nettet i håp om å finne noe som jeg kunne skrive ut, uten hell.

Er det noen som har en link eller på annen måte kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

En god start er å investere i en fluebinderbok med norsk tekst. Der er mye forklart om du velger den rette boka. Kan anbefale Fluebinderens bibel av Barry Ord Clarke. I boka finner du forklaringer og bilder på utstyr og matrialer, bindebesrivelser samt fisketeknikker på de forskjellige fluene. En meget bra bok!

1106041000.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Og når du starter med bindinga, så bruk lite materialer på fluene. Det skal egentlig svært lite til for å lage ei flue som fisker. En ullkropp og noen tynne fjærtufser som ikke er lengre enn kroken, i brunt til svart på krok nr 10 eller 12, er alt som skal til for ei flue som garantert fanger fisk. Så er du i gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Eri-ut, jeg er selvlært fluebinder som kan "litt". Den måten jeg lærte på var enkelt å greit å bruke youtube. Du finder utrolig mange gode videoer. En kar der jeg lærte masse av. Han forklarer underveis så du lærer hva som er hva og hvordan det skal brukes. =) Skal se om jeg kan finne en link for det til han karen. (PS. Han er engelsk... Finnes flere norske flinke også som jeg har lært endel av.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Til hva slags fisk skal du binde fluer. Harr, Havabbor, ørret, laks, sjøørret, sei, torsk? Våtflue? Tørrflue? Tubeflue?

Finnes masse ressurser du kan bruke her, men du må definere hva du skal binde fluene for!

Ønsker deg velkommen til en hobby som gir utrolig mye. Har selv hatt mange fine opplevelser ved bindestikka. I starten vil det nok være litt trått. Fluene blir ikke helt som du vil. Hvis du holder koken noenlunde oppe, så løsner det rimelig fort, og de vakreste kreasjoner vil bli skapt i bindestikka di. Interessen øker proporsjonalt med hvor fine fluene dine blir.

Lykke til! Og spør hvis det er noe...men søk på forumet først! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er det noen som har en link eller på annen måte kan hjelpe?

Her på fluefiskesiden er det mye informasjon. Det er steg-for-steg-beskrivelser, videoer og masse flinke folk på forumet. Sjekk menyen "Fluebinding" på siden, og der har Rune lagt ut masse snacks. Se gjennom videoene hans, se gjennom videoer på youtube, og ikke tenk på at det er så mye som skal læres. Alt kommer etterhvert, 100% sikkert. Bare ta deg litt tid til å lese og se videoer før du kaster deg i bindingen.

Det kjekkeste med siden her er at den er proppfull av flinke folk som liker å øse sin visdom :) Ingen spørsmål er dumme.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Boken "vi binder fluer" av Pål Krogvold har en del år på nakken , allikevel er den flott å ha ved sin side når man starter opp , det samme med boken til Barry.

I tillegg er boken "fluebinderns plattform " av Pål Hendenstad verdt å merke seg.

Finn ut hvilke arter du vil fiske mest etter m og start med fluer til denne arten , senere utvider du....

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...