Gå til innhold

Finnmarkstur 2011


Pfs87

Anbefalte innlegg

Hei!

Endelig ferdig med studiet og ønsker å "belønne" meg med en Finnmarkstur ila sommeren.

Noen som har innspill til steder med muligheter for ørret/røye, laks/SØ/SR er også interessant :D

Forstår at man ønsker å verne om sine perler, men områdetips settes stor pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meldt dårlig fiske her oppe i år, ville nok dradd en anna plass ;)

Meldte på nyhetene at det snør i helvete også.... :P

Tror forresten dere i nord, ser du bor i Alta, burde bekymre dere mer for kolonnene med finner o.l. som parkerer campingvogna nesten ute i elva så hele familien kan fiske med sluk, enn en østlending som gjerne går timesvis til uberørte steder for å drive catch and release med fluestanga si!  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjol for jag upp till Finnmark för första gången och precis som du trivs jag med att gå timvis för att komma till ostörda platser (och fiskar bara C&R, pölser smakar bättre :).

Jag fiskade i två olika små elvar (10-15 km från väg). Gemensamt för dessa var att jag inte funnit någon info om dem då jag Googlat namnen. Hade fint fiske på örret upp till kilot i båda elvarna - och jag såg inte till en människa på 2 veckor. Så mitt tips är att ta fram kartan och leta efter platser som ser bra ut > 10 km från väg och som inte är så omskrivna på nätet.

Lycka till!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meldt dårlig fiske her oppe i år, ville nok dradd en anna plass ;)

Meldte på nyhetene at det snør i helvete også.... :P

Tror forresten dere i nord, ser du bor i Alta, burde bekymre dere mer for kolonnene med finner o.l. som parkerer campingvogna nesten ute i elva så hele familien kan fiske med sluk, enn en østlending som gjerne går timesvis til uberørte steder for å drive catch and release med fluestanga si!  :rolleyes:

Alle som får litt fisk i Finnmark driver C/R,ingen orker å spise eller bære så mye fisk. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjol for jag upp till Finnmark för första gången och precis som du trivs jag med att gå timvis för att komma till ostörda platser (och fiskar bara C&R, pölser smakar bättre :).

Jag fiskade i två olika små elvar (10-15 km från väg). Gemensamt för dessa var att jag inte funnit någon info om dem då jag Googlat namnen. Hade fint fiske på örret upp till kilot i båda elvarna - och jag såg inte till en människa på 2 veckor. Så mitt tips är att ta fram kartan och leta efter platser som ser bra ut > 10 km från väg och som inte är så omskrivna på nätet.

Lycka till!

Høres bra ut, tenkte det samme. Sitter med hodet i kartene og leter etter perler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, du er selvfølgelig hjertelig velkommen!;) Bare studer kartene du, her i Vest-Finnmark er det stort sett fisk i ALLE vann og vassdrag av noe størrelse. Og ikke legg turen for tidlig, og ta med 2 sett ullundertøy og varm sovepose!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Fisk og kos dere, det være seg på vidda, i Tya, i Barduelva eller i Akerselva for den del.

Værste jeg hører er "ikke kom hit" !   Det tror jeg er noe skikkelig særnorske greier.

Bare ikke kværk bestanden.   :)

Hvorfor har de beste fiskeresortene i verden noe av det beste fisket (Itchen, Test, Henrys Fork, Hemsil)

Fordi det finnes regler !

I Norge er tradisjonen å stikke innom Rimi å kjøpe dill, poteter og rømme på vei til fiskevannet.

Senere får man høre: "Næææ det var bedre før i tia..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk og kos dere, det være seg på vidda, i Tya, i Barduelva eller i Akerselva for den del.

Værste jeg hører er "ikke kom hit" !    Det tror jeg er noe skikkelig særnorske greier.

Bare ikke kværk bestanden.   :)

Hvorfor har de beste fiskeresortene i verden noe av det beste fisket (Itchen, Test, Henrys Fork, Hemsil)

Fordi det finnes regler !

I Norge er tradisjonen å stikke innom Rimi å kjøpe dill, poteter og rømme på vei til fiskevannet.

Senere får man høre: "Næææ det var bedre før i tia..."

Godt sagt, Fredrik.

For man MÅ ikke spise fisk på hver eneste fisketur. Og skal man gjøre det, så ta de små steikefiskene og ikke de store fine ørretene med gode gener.

Jeg fikk et foredrag fra en fisker her i vinter, som hadde funnet ei perle av et vann. Et lite høyfjellsvann med stor fisk.

Første turen tok de titalls, neste turen tok de 8-10 stykk og året etter, og året etter der igjen så fikk de jammen omtrent ingen ting, og i hvert fall ingen store ørreter lengre. Han kunne ikke skjønne det. Det var jo så mye vak der på de to første turene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt sagt, Fredrik.

For man MÅ ikke spise fisk på hver eneste fisketur. Og skal man gjøre det, så ta de små steikefiskene og ikke de store fine ørretene med gode gener.

Jeg fikk et foredrag fra en fisker her i vinter, som hadde funnet ei perle av et vann. Et lite høyfjellsvann med stor fisk.

Første turen tok de titalls, neste turen tok de 8-10 stykk og året etter, og året etter der igjen så fikk de jammen omtrent ingen ting, og i hvert fall ingen store ørreter lengre. Han kunne ikke skjønne det. Det var jo så mye vak der på de to første turene.

Det er ikke annet enn sørgelig, spesielt når så mange vann sliter med at det er for mye av småfisken. Fine panneørretter som det vel igrunn egentlig bare er positivt å få ut!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt sagt, Fredrik.

For man MÅ ikke spise fisk på hver eneste fisketur. Og skal man gjøre det, så ta de små steikefiskene og ikke de store fine ørretene med gode gener.

Jeg fikk et foredrag fra en fisker her i vinter, som hadde funnet ei perle av et vann. Et lite høyfjellsvann med stor fisk.

Første turen tok de titalls, neste turen tok de 8-10 stykk og året etter, og året etter der igjen så fikk de jammen omtrent ingen ting, og i hvert fall ingen store ørreter lengre. Han kunne ikke skjønne det. Det var jo så mye vak der på de to første turene.

Det er ikke annet enn sørgelig, spesielt når så mange vann sliter med at det er for mye av småfisken. Fine panneørretter som det vel igrunn egentlig bare er positivt å få ut!?

Ja det har du rett i. Småfisk betyr ofte ikke noe å ta ut. Stor fisk derimot er fy-fy  :)

Om det er moderate gyteforhold (som er det beste), så tåler bestanden godt et uttak av en og annen småørret, for det blir mer biomasse igjen per ørret som er igjen. Om det er gode gyteforhold (paradoksalt nok så er ikke det bra) så tåler i hvert fall bestanden det  :) Og om det ikke er gyteforhold, så finnes det ikke ørret der  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Fisk og kos dere, det være seg på vidda, i Tya, i Barduelva eller i Akerselva for den del.

Værste jeg hører er "ikke kom hit" !    Det tror jeg er noe skikkelig særnorske greier.

Bare ikke kværk bestanden.   :)

Hvorfor har de beste fiskeresortene i verden noe av det beste fisket (Itchen, Test, Henrys Fork, Hemsil)

Fordi det finnes regler !

I Norge er tradisjonen å stikke innom Rimi å kjøpe dill, poteter og rømme på vei til fiskevannet.

Senere får man høre: "Næææ det var bedre før i tia..."

Godt sagt, Fredrik.

For man MÅ ikke spise fisk på hver eneste fisketur. Og skal man gjøre det, så ta de små steikefiskene og ikke de store fine ørretene med gode gener.

Jeg fikk et foredrag fra en fisker her i vinter, som hadde funnet ei perle av et vann. Et lite høyfjellsvann med stor fisk.

Første turen tok de titalls, neste turen tok de 8-10 stykk og året etter, og året etter der igjen så fikk de jammen omtrent ingen ting, og i hvert fall ingen store ørreter lengre. Han kunne ikke skjønne det. Det var jo så mye vak der på de to første turene.

Jeg kommer nok aldr til å oppleve det fisket vi hadde i øvre deler av Barduelva for 20 år siden igjen desverre. Vi var få fiskere, men vi forsynte oss grovt.  :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk og kos dere, det være seg på vidda, i Tya, i Barduelva eller i Akerselva for den del.

Værste jeg hører er "ikke kom hit" !    Det tror jeg er noe skikkelig særnorske greier.

Bare ikke kværk bestanden.   :)

Hvorfor har de beste fiskeresortene i verden noe av det beste fisket (Itchen, Test, Henrys Fork, Hemsil)

Fordi det finnes regler !

I Norge er tradisjonen å stikke innom Rimi å kjøpe dill, poteter og rømme på vei til fiskevannet.

Senere får man høre: "Næææ det var bedre før i tia..."

Godt sagt, Fredrik.

For man MÅ ikke spise fisk på hver eneste fisketur. Og skal man gjøre det, så ta de små steikefiskene og ikke de store fine ørretene med gode gener.

Jeg fikk et foredrag fra en fisker her i vinter, som hadde funnet ei perle av et vann. Et lite høyfjellsvann med stor fisk.

Første turen tok de titalls, neste turen tok de 8-10 stykk og året etter, og året etter der igjen så fikk de jammen omtrent ingen ting, og i hvert fall ingen store ørreter lengre. Han kunne ikke skjønne det. Det var jo så mye vak der på de to første turene.

Jeg kommer nok aldr til å oppleve det fisket vi hadde i øvre deler av Barduelva for 20 år siden igjen desverre. Vi var få fiskere, men vi forsynte oss grovt.  :'(

Joa, men det er forståelig at vi gjorde slik for 20 år siden, for da visste vi ikke bedre. Jeg også kakka fisk i masser for 20 år siden. Dessverre. Men sånn var det liksom bare.

Takk for leksjon André! :D

Lever selv med den filosofien at de store fine eksemplarene SKAL få leve videre, gjelder både i mitt fiske og jakt!

Godt sagt, Pfs87. Og med din filosofi så er det nok ingen fare å tipse deg om vann og elver for du har skjønt greia. Kjempebra, for da etterlater vi elva eller vannet omtrent 100% som det var før vi kom, og det er bra  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener dere virkelig at man ikke kan ta storfisk uansett hvor man fisker?   :rolleyes:

Jeg har lest igjennom denne tråden, og du må nesten sitere fra hvor du finner den påstanden. Sorry, er ikke så god eg fant det i farta  :) Men det er godt mulig jeg har oversett noe altså. Antagelig har jeg det, så link er du snill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener dere virkelig at man ikke kan ta storfisk uansett hvor man fisker?   :rolleyes:

Jeg har lest igjennom denne tråden, og du må nesten sitere fra hvor du finner den påstanden. Sorry, er ikke så god eg fant det i farta  :) Men det er godt mulig jeg har oversett noe altså. Antagelig har jeg det, så link er du snill. 

Tipper han refererer til drømmen om at Finnmark er det forjettede ørretland og kilos her er like vanlig som halvkilos sørpå.. Selvfølgelig en grov underdrivelse ;) Haha, men her er plass til de fleste og som gjennomgangstonen i denne  tråden har vært så er fluefiskere velkommen. Vi utgjør en minimal trussel mot bestander nesten overalt hvor vi ferdes og fisker!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er nok riktigst over alt å frede de store fiskene, de vet man at reproduserer seg........ subsidier befolkningen med mat slik at de ikke tømmer vann og elver...... synes faktisk nordlendingene fra de tre nordligste fylkene viser liten forstand for fiskekultivering......og den samiske befolkningen ber jeg om unnskyld når jeg påstår at dere forstår svært lite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, den gjengse holdningen blant folk her oppe er dessverre å kakke og ete de store gutta. Mange vann som er "tømt" med garn. Bestefaren min fortalte en historie om en gjeng som drog med seg et par seigarn(!) opp på fjellet og tok lassevis med stor og feit røye med seg ned. Dette vannet hadde gitt han god og stor matfisk i en mannsalder, og nå på de siste 5 åra har han ikke tatt større fisk enn 4 hekto der. Samene er et annet kapittel. Bevaring av bestander er ikke det som bryr dem mest har jeg inntrykk av.:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så langt ikke funnet noen god grunn til å drepe stor fisk.  På de steder hvor det er forsvarlig og dersom jeg har lyst på ei panne fisk....tar jeg et par sånn passe små for å legge i panna.  Jeg har alltid ment at det er fornuftig å spise fisk man har fanget, dersom det er forsvarlig, selv om jeg ikke gjør dette så ofte.  Tror faktisk ikke det skjedde i hele fjor.....  :rolleyes:

Den dagen det ikke lengre er stuerent å spise selvfanget fisk, frykter jeg litt.  Hvor lenge forblir det da stuerent å fiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, den gjengse holdningen blant folk her oppe er dessverre å kakke og ete de store gutta. Mange vann som er "tømt" med garn. Bestefaren min fortalte en historie om en gjeng som drog med seg et par seigarn(!) opp på fjellet og tok lassevis med stor og feit røye med seg ned. Dette vannet hadde gitt han god og stor matfisk i en mannsalder, og nå på de siste 5 åra har han ikke tatt større fisk enn 4 hekto der. Samene er et annet kapittel. Bevaring av bestander er ikke det som bryr dem mest har jeg inntrykk av.:/

Well, det stemmer at samene stedvis fisker svært hardt med garn, men det er en del myter ute og går også. Jeg har padlet over flere "samiske" garnlenker i svensk lappland, og de fisker ikke etter storfisk, men etter pen matfisk, oftest røye, på mellom 3 og 8 hg. Det er den lettest omsettelige fisken.

Men det finns selvsagt mye forskjellig folk blant samene og.

Tror dessverre den seigarn-historien er like representativ. Og det var vel "nordmenn", eller hur?

Vassdragene våre er jo så ulike. Noen vassdrag har vært jevnlig og systematisk voldtatt med torskegarn i uminnelige tider (f.eks. på Laksefjordvidda), men gir man dem 5-10 års pause er de fulle av storfisk igjen. Andre steder er balansen langt skjørere, og man kan ved hardt fiske risikere å forrykke balansen, med overbefolkning og annen styggedom som resultat.

Personlig prøver jeg å bruke det lille hodet mitt når det gjelder uttak av fisk.  Noen steder tåles det uttak av fisk, andre plasser må man være forsiktig. Hvis man gjør seg litt kjent i et vassdrag skjønner man vel raskt sammenhengen?

En elv i høyfjellet som ikke har noen innsjøer er selvsagt veldig sårbar. En elvestubb mellom to store, grunne og produktive vann med stor krepsdyrbestand er et helt annet økosystem, og tåler selvsagt langt mer juling.

Drar jeg på skikkelig langtur er jeg nødt til å ha matfisk, og da legger jeg som regel turen til steder der jeg mener et visst uttak er forsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen det ikke lengre er stuerent å spise selvfanget fisk, frykter jeg litt.  Hvor lenge forblir det da stuerent å fiske?

Godt poeng, hoje.

Forøvrig: I J&FF, som har et litt bredere publikum enn bare fluefiskere, har vi følgende dilemma:

Hvis vi setter fisken ut igjen får vi sinte mailer fra folk som mener vi bedriver dyreplageri.  Og hvis vi dreper fisken får vi sinte mailer fra ytterliggående franske og amerikanske fluefiskere ;D

Vi må antagelig bare slutte å vise hva som skjer med fisken etter fangst - det blir feil uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, hoje.

Forøvrig: I J&FF, som har et litt bredere publikum enn bare fluefiskere, har vi følgende dilemma:

Hvis vi setter fisken ut igjen får vi sinte mailer fra folk som mener vi bedriver dyreplageri.  Og hvis vi dreper fisken får vi sinte mailer fra ytterliggående franske og amerikanske fluefiskere ;D

Vi må antagelig bare slutte å vise hva som skjer med fisken etter fangst - det blir feil uansett...

Haha, vanskelig å gjøre alle tilfreds :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...