Gå til innhold

Synkemiddel til fortom?


Kim W

Anbefalte innlegg

Irriterer meg litt over fortommen min om dagen. Når flua er lagt ut blir fortommen liggende på flata fra buttdel og hele veien bort til flua. Når fortommen, eller ihf spissen ikke legger seg under hinna striper den når jeg skal håndtviste liv i flua. Bruker Akron heavybutt 4x 10 fot og skjøter ut denne med Rio  5xfluorocarbon.

Det fins sikkert ett utall med lure midler jeg kan gni på fortommen, eller kansje prøve en annen fortom?

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tynt strøk med mudding fikser den biffen! Eller kanskje en dråpe med preppemiddel beregna på synkeliner også vil fungere? Har ikke prøvd sistnevnte sjøl, og det vil kanskje svekke spissen noe over tid, men det skjer isåfall ikke umiddelbart...trur jeg da.. :o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere hårvokser fungerer. De som er litt kremete. Vet ikke om disse sliter på fortommen dog, har ikke merket noe hvertfall. Men det som er greia er at det må være et skikkelig tynt lag! Ellers setter det farge, og fortommen blir tung og tar med seg flua ned. Men nå koster vel ikke slik mudd noe særlig emr enn hårvoks uansett, så det er vel like greit å kjøpe det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo en flaske med synkeprep i vesten, har ikke tenkt den tanken der, takker for tipset kompis! Om dette ikke funker prøver jeg ut linken til Sjølvaste.

Fortommen la seg under ved ett par kast i går, og så fort jeg begynte å gi flua liv var det fisk på med en gang, begge gangene jeg fikk mulighet til dette smalt det tvert! Ene kastet lå plamer'n ute lenge og ingenting skjedde, da fortommen plutselig sank nykka jeg forsiktig i lina og på to sekunder sa det smack!

Takker for innspill!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smart tips Hermann.... :D

om voks og andre ting sliter på fortommen ?? , tja , men hva så ? det går vel an å skifte en fortom til 100 spenn , dessuten bruker man vel spiss ? og dermed er det vel denne som slites , og enkelt kan byttes.

Ingen linepreparater etser seg inn i matriale , enten det er fluor eller andre ting man bruker.

Zalo er heller neppe skadelig på fortommen.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gnikk litt på fortomsspissen med en mosedott fra bredden, da forsvinner fettet, og fortomsspissen synker. Ikke like effektivt som div preparater, men funker bra nok, synes jeg. I kombo med FC, som Pål nevner, burde spissen da synke greit.

Enkelt og billig.

Mose er også veldig bra som oppvaskkost til fjelloppvasken i kaldt vann. Virker som det er noe som løser fett i mosen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Akron heavybutt 4x 10 fot og skjøter ut denne med Rio  5xfluorocarbon.

Er det ikke det han bruker da?

eller er ikke heavybutten flourcarbon...kjenner ikke til den men... :)

Du har rett. Klebager - slurvet litt i lesinga...

Uansett - prøv dotten!

Du er tilgitt  ;D

Ellers er jeg ikke sjøl så imponert over akron sin flourkarbon...har mye av samme problemet som trådstarter har!

har derfor bestilt meg følgende : http://www.flue.no/epages/Store.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Nicco/Products/%22Hends%20Camou%20French%20Leader%22/SubProducts/%22Hends%20Camou%20French%20Leader-0001%22

De franske konkurransefiskerne har gang på gang vist at de er verdens mest effektive fluefiskere. Deres hemmeligheter har vært godt bevart, men likevel har det kommet frem mer og mer av deres lure triks. Det de alltid har vært kjent for er deres lange fortommer som ingen helt har klart å se skikkelig. Og det skjønner vi godt for det gjør neimen ikke fisken heller. Eikre-fly kan endelig presentere en av de viktigste franske fiskernes hemmeligheter, nemlig Camou Freanch Leader. Denne taperte fortommen er så å si helt umulig å se, presenterer fluene helt fantastisk og er utrolig sterk. Camou French Leader gir deg også muligheten til å fiske "tykkere" i og med at fortommen kan betraktes som usynlig. Leveres i 3 lengder: 350cm / 450cm / 900cm.

og SA sin fluorkarbon-tippet : http://www.flue.no/epages/Store.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Nicco/Products/%22SA%20Premium%20Fluorocarbon%20II%20Tippet%22/SubProducts/%22SA%20Premium%20Fluorocarbon%20II%20Tippet-0001%22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest staffan@epost.no

det er såpepreparater i det fleste synkepreparater.....glyserol får vannhinna til å brytes og ting synker gjennom....... det er små ubetydlige.....helt uten betydning for fiskere i 100 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tynt strøk med mudding fikser den biffen! Eller kanskje en dråpe med preppemiddel beregna på synkeliner også vil fungere? Har ikke prøvd sistnevnte sjøl, og det vil kanskje svekke spissen noe over tid, men det skjer isåfall ikke umiddelbart...trur jeg da.. :o  

Ja, mud er nok noe av det bedre.

Selv bruker jeg som oftest "stryke-fortommen-gjennom-mose-eller-noe"- trikset med FC'n og det funker stort sett fint. Men det er mest av latskap. Forresten, så funker det like godt å dra fortomsspissen gjennom leirjord eller fin sand (fjerner alt av fettrester og i tillegg matter ned/ skaper uglatt overflatestruktur på fortommen = synker fortere).

Mud er nok hakket vassere. Mud er jo egentlig det samme som Fullers jord (det vi klinte oss inn med i militæret for å unngå for hardt CS-gassangrep på huden) og det det gjør, er å inneholde masse små partikler, og det bryter vannhinna bedre enn ei rein overflate. Selv ei tørrflue hviler bedre på overflatespenningen i ei krystallklar elv, enn i ei elv som er grumsete.

Og som blandt annet Staffan sier, såpe fører til at overflatespenningen blir svakere, så det funker også like godt. Loon sin Snake River Mud tror jeg inneholder noe overflatespennings-svekkende middel i tillegg til Fullers jorden, så den er kongebra. Antagelig det beste. Men stryke gjennom mose eller leirjord, og sette flua oppe på stangringen for å hindre at det kommer noe fra hendene på fortomsspissen funker også fint  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Hehe, kom på en morsom ting, Staffan. Jeg tror det faktisk var deg jeg lærte å bruke mose på fortommen av (for gud vet hvor mange år siden)  :) Jeg synes å huske at jeg bare var tenåring, og så hørte jeg på deg fortelle mye interessant om fluefiske hvor du blant annet nevnte dette. Du har bidratt mye til det norske fluefiske, Staffan. Trolig mer enn noen andre. Med de store tingene som selve imitasjonstankegangen, men også med småting som dette  :)

Ha en fin kveld kamerat  :)

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...