Gå til innhold

Hva er en rask stang?


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

  Hei.

  Ser til stadighet innlegg om hvilket snøre som skal passe til hvilken stang.

  Svært ofte blir det da snakk om hvor rask stanga er.

  Hva betyr det for dere at stanga er rask?(Eller treg.)

  Har dette med aksjon å gjøre,har det med hvor fort den retter

  seg ut å gjøre,eller hvor stiv den er i forhold til hva som er

  merket på stanga.

  Jeg synes det er litt forvirrende jeg,da jeg tror at vi alle slettes ikke

  snakker om det samme.

  Tom.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Slik jeg definerer det er en rask stang det samme som en stiv stang, dvs en som har kort slaglengde og at den "retter seg fort ut".

En annen sak er hvor høy linehastighet stangen genererer. Myke/rolige stenger kan også generere høye linehastigheter avhengig av bla annet grafittype mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Hvor rask en fluestang avhenger av flere ting som aksjon, stivhet, materiale, stangas lengde og rigginga. Hvor rask stanga er avgjøres av hvor hurtig den retter seg ut og målingen bør selvfølgelig gjøres med “belastning”.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Takk for svar Knut og Johnny. :)

  Slik jeg ser det,er det farten på stangtuppen som

  avgjør om jeg skulle bedømme stanga som rask eller

  treg.

  Jeg får ofte inntrykk av at mange forbinder rask med stiv

  eller at stanga er veldig toppet."Fast Action"

  (Jeg er forøvrig enig i at stivhet,hvordan den bøyer seg,altså

  tapering og veggtykkelse - matrialvalg,lengde og hardware

  avgjør hvor rask den blir.)

  Hvorfor mener du at det er mest riktig å måle med belastning da Johnny?

  Hvor mye ville du belaste stanga med?

  Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg langt fra noen ekspert på, men jeg liker raske stenger (raske biler og raske damer også  8)) og sånn jeg forstår det er en rask stang en stang som kan generere høye linehastigheter. Dette har ikke bare med aksjon å gjøre, men også stangtapering ellers og materialvalg, og sikkert en del andre ting, som johnnys nevner. Det som underbygger dette er T&T-stengene som jeg er glad i. Min favorittstang for øyeblikket er en 9 fot 4 Vector, som T&T selv sier er Ultra Fast "pushing the envelope of fast action", men denne spenner opp mye dypere (mindre toppet aksjon) enn den normalt raske Horizon-stanga, noe som overrasket meg en del også, da jeg antok at dette ville være en skikkelig kjepp..

Bildet som viser at ultrarask ikke nødvendigvis betyr toppaksjon. Og her er det snakk om et kast på kanskje 15-18 meter, så det er langt fra maks oppspenning type forsøk på å denge hele snøret.

[attachimg=1]

Rask stang er høy linehastighet, rask oppspenning, rask avlevering, få blindkast og snorrette linebaner.

post-526-13949888457639_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Øyvind.

Høy linehastighet,rask oppspenning,rask avlevering,få blindkast og snorrette linebaner

er det i all hovedsak du som sørger for.Ikke stanga. :)

Tom.

Nja, ikke helt enig, men kasteren må jo selvfølgelig spille på lag med stanga. Men en rask stang med "mer futt" i vil jo nødvendigvis avlevere kraften raskere enn en slapp (myk?) stang, og dette vil jo igjen generere høyere linehastigheter. Mer kraft, færre blindkast, altså skyte/slippe mere snøre i hver sleng, og da tenker jeg på hvor mange kast du må gjøre for å få ut f.eks. 20 meter.

Men det er ikke lett å vite hva man snakker om nei. Rask/rolig, stiv/slapp, myk/stiv, topp-/medium-aksjon osv.. Kjenner jeg blir forvirra selv. Men er du enig i det jeg skriver om Vector vs Horizon? Har forøvrig ikke sett noe CSS på Vector, men vil tro den ihverfall har en god del lavere AA enn Horizon. Og er så rask stang det samme som rask aksjon? For de fleste steder beskrives rask aksjon som en stang med høy AA, altså toppet. Og dette mener jeg ikke nødvendigvis er tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult Øyvind.

Mener du nå at en raskere stang er en stivere stang?

(Siden du mener det at den skal ha mer "futt"?)

Om så,hvor stiv vil du da ha den?

For å få ut 20m. så trenger du normalt sett en baksleng og en fremsleng. ;D

Ta en titt på noen høyhastighetsklipp av fluekast og legg merke til når stanga

retter seg ut etter oppspenn.

Da drar stanga på en minimal lengde av snøret,og også i en annen retning enn rett frem :)

Hva mener du med at stanga skal "generere" høyere linehastighet?

En stang med rask aksjon,eller en stang med høy AA trenger ikke nødvendigvis være en rask stang.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ingar.

Jada.

Satte ut en del fisk i Romeriksåsen for en ukes tid siden.

Masse flott fisk.Fine treåringer- :)

Jeg har ikke fisket noe særlig nå,men sannheten er at jeg fisker mer

enn mange ofte tror. ;D Mye mer.(Jeg driver ikke bare måler og bygger,og....)

Ikke sant,raske stenger er et veldig vidt begrep.

År og dag siden jeg har sett deg.Jeg tror jeg rett og slett sier at jeg savner deg. ;D ;D ;D

Dette ble vedig off topic,men sånt som dette gjør ikke mye ugagn for

andre.Ta deg en tur på Holmendammen utover høsten engang Ingar.

Om innlegget blir slettet så vil jeg tro at du rekker å lese det før det. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å høre Tom :)

Skal ta meg en tur til dammen i høst. Artig å teste litt av det du har anskaffet siden sist.

For meg er en rask stang en som føles stiv/ toppet. Likte slike stenger tidligere men etter mye fiske i Rena, hvor det ikke er plass til bakslengen, har jeg fått mer sansen for "dypere" stenger.

Ser du skriver at for deg er en rask stang en med fart i stangtuppen. For meg betyr det ofte at stangen føles stiv/ toppet....vi får ta igjen diskusjonen med praksis :)

Tviler vel på at innlegget dit blir slette pga. den lille avsporingen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gjennomgående stiv stang er rask, men en toppet stang som oppleves rask og stiv kan ha myk tupp. Er stanga som helhet da å regne som stiv? Raske stenger er nødvendigvis ikke stive, men stenger med dyp aksjon oppleves som regel ikke raske - selv om de relativt sett kan være raskere enn andre dype stenger. En underklassifisert stang vil oppleves som stiv - inntil man øker snøretyngden tilsvarende.  Er den da stiv? I forhold til hva?  Klassifiseringen? Vel, en 15 hesters påhenger feilaktig klassifisert som en 10 hester vil oppleves som en sprek 10 hester, men ikke nødvendigvis som en sprek 15 hester.  Om ikke dette skulle være nok så blandes jo svingfrekvens og denslags inn i diskusjonene.  Dette er således vanskelig.  Etter min oppfatning kan du ikke uten videre klassifisere en stang som rask/stiv/dyp/toppet uten å også hensynta den viktigste premissgiveren for hvordan stanga bøyer seg - vekten og profilen på snøret.  I tillegg kommer kastetknikken.  En kaster med markant håndledsknekk og lang arbeidsvei vil oppleve stanga annerledes enn en med stivt håndledd og kort arbeidsvei.  Oppfatningen av stangas egenskaper vil altså variere - avhengig av hva man kaster og hvem som kaster.  Således tror jeg at vi i disse diskusjonene vil måtte akseptere å ikke ha noen absolutt fasit, men bruke begrepet "oppleves som" - altså subjektivt - om ikke annet så i hvertfall som et supplement til stangas målefakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Ingen tvil om at vi er av ulik oppfatning når vi snakker om raske og trege stenger.

 Så det å kunne anbefale et snøre til en gitt stang,er det i det hele tatt mulig?

 Jeg mener at det ikke er det,og at det er fullstendig feil å prøve å gi inntrykk av det.

 Ta en veldig spesiell stang som for eksempel Hardy angel TE 9`#5 -4pc.(siden jeg i farta fant data på den)

 og se på disse verdiene:

 ERN=7,95

 AA=75

 NF=3,33hz

 MOI=71,1

 Disse data ville gi meg en gode opplysninger om hvor rask den er.(Frekvensen)

 Jeg ser at den er klassifisert som en femmer,men jeg ser at den er stiv,veldig stiv.

 Aksjonvinkelen er høy,litt overaskende egentlig,fordi toppen ikke er tynn (diameter på

 klingen).MOI verdien gir meg en pekepinn på hvordan den til en viss grad vil føles å kaste med.

 Nå er jeg selfølgelig fullstendig klar over at det et fåtall av oss som ser det på denne måten.

 Jeg vet hva jeg liker,og det kan selfølgelig variere.

 Jeg har en Shimano Freestone 805 femmerstang med:

 ERN=2,00

 AA=66

 NF=2,72hz

  Dette er en atskillig tregere stang.Det ser jeg lett av frekvensen ene og alene.

 Ingen tvil om at snørevalg må bli totalt anderledes her.

 Tom.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde denne diskusjonen i bakhodet da jeg tittet fort gjennom det siste nummeret av Alt om Fiske. I testen av lette tohåndsstenger har de "Hastighet" som et av kriteriene de bedømmer stengene etter - men det er ikke redegjort for hvordan de kommer fram til om stangen er "Medium", "Rask" eller "Svært rask".

Ettersom det ikke står noe om det, betyr det kanskje at det er basert på en subjektiv vurdering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Hei Tom.

  Jeg har ikke lest testen av lette tohåndstenger selv,men jeg ville nok

  tro at det er som du sier.At de baserer det på sin egen subjektive måte.

  Og er det egentlig hastigheten de bedømmer,eller er det kanskje forskjellen

  i stivheten tro?(Selv om stivhet og frekvens henger sammen. ;D)

  Jeg antar at brukte det samme snøret,eller snørene på de forskjellige stengene?

  Hei Knut.

  Jeg vet ikke om du synes det var noe interessant å lese?

  Uansett,så fant jeg en enkel versjon av CCS her:

http://www.common-cents.info/CCS_basic_Layout_1.pdf

  Tom.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde denne diskusjonen i bakhodet da jeg tittet fort gjennom det siste nummeret av Alt om Fiske. I testen av lette tohåndsstenger har de "Hastighet" som et av kriteriene de bedømmer stengene etter - men det er ikke redegjort for hvordan de kommer fram til om stangen er "Medium", "Rask" eller "Svært rask".

Ettersom det ikke står noe om det, betyr det kanskje at det er basert på en subjektiv vurdering?

Litt off topic av meg nå, men når det gjelder den 2-hånds testen i Alt om Fiske; hva er det gutta har drevet med der egentlig? Joda, en skal gi rom for subjektiviteten, men jeg hører de har hevet på usle 35 gram over hele 18 meter når de testet T2H 13-fotern. Hva er det for noe da? Den må ha mer vekt. Da vil de også for alvor få kjenne hvor kraftig denne stanga egentlig er. Jeg har kastet en avkappet Carron på den i lengre tid, på 17 meter og 45 gram, rundt der bør den ligge, eventuelt noen få gram og en meters vei ned. Der bør den ligge. Prøv igjen gutter, så får dere en litt annen opplevelse.

Og en annen ting, artikkelforfattere; hva slags bevegelse er det dere har tatt ut med den nevnte lina på? Dette er faktisk en fullblods speystang som fordrer bevegelse deretter. Riktig lengde, vekt og teknikk, så leverer den som en kanon. Sannsynligvis har dere ikke vært nede i bånn i det hele tatt. Sorry, gutter, dette måtte bare ut. Ikke så snillt av meg kanskje, å ta det her, men jeg er faktisk ganske sjokkert. Skal dere teste, så gjør det ordentlig. Folk stoler på dere.

Så er min mening like subjektiv som noen annens, men denne stanga kjenner jeg.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge testen var Powerspey #7/8 for tung for stanga, så da antar jeg de ikke prøvde Carron Jetstream 65' #9/10 som de kraftigste stengene ble testet med.

T2H 12,6" #8 ble testet i juninummeret, i julinummeret testet de 13'6" #7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge testen var Powerspey #7/8 for tung for stanga, så da antar jeg de ikke prøvde Carron Jetstream 65' #9/10 som de kraftigste stengene ble testet med.

T2H 12,6" #8 ble testet i juninummeret, i julinummeret testet de 13'6" #7.

Ja, Scuirus, det er akkurat 13' 6" #7 jeg mener.

:) Ja, jeg tenker; FOR tungt for HVA?

Nå kan du godt kaste underhåndskastet med sine korte presise bevegelser og stutt klump på denne stanga, men bare sånn noenlunde brukbart. Forutsetningen er da at du trekker vekta godt ned. Men saken er jo den at når sant skal sies, så er det ikke det denne stanga er laget for. Den er laget for et spey langlinekast der linevekten kan og bør være ganske så høy, men fordelt over flere meter, slik at stanga arbeider seg nedover i riktig tempo og slik at den rekker å ta ut hele sin kurve. Kaster en med toppen, så er det jo ikke noe rart at det blir tungt. Det er jo ikke uten grunn at de også i sitt sortiment har en T2H Scandinavian style, der toppen er flatet ut.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når beskrivelsen på produsntens sider kun er følgende:

Our favorite rod for swinging flies on floating lines. Light in the hand and lively, this rod casts lovely loops on longer bellied floating lines and has the perfect blend of power and finesse.

Og den norske importøren ikke har nettsider med info om stengene i det hele tatt fortjener de vel egentlig ikke noe annet. Ei stang bør vel bedømmes for hva den gir seg ut for. Er vel ikke en 45g klump de fleste planegger å kaste når de kjøper seg ei 7'er stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...