Gå til innhold

Hvor mye energi trenger vi egentlig? Tragedie for en Nasjonalelv!


Gjest Unknown User

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown User

Hvor mye energi trenger vi egentlig? Jakten på profit begynner å bli selvspisende. Offeret er ikke lenger natur og miljø. Offret er vi, menneskeheten.

Er usikker på hvor jeg skal begynne. I dag leste jeg et innlegg fra Martin Falklind, sjefsredaktør i svenske fiskebladet Fiskejournalen, der han blant annet la inn linken om utbyggnad av startflødet til min hjemmeelv Piteåälven,

http://muskensenter.no/vannkraftprosjekter_1/lappland_1/. Selvfølgelig blir det emosjonellt da det er en fantastisk elv i et landskap som er vilt og vakkert og savner motstykker - og ikke minst min krybbe.

Link til øvrige prosjekter som de har http://muskensenter.no/_vrige_prosjekter/

Jeg har siden jeg flyttet til Norge vært forfærdet over hvor langt man dratt utbyggingen av vass- og elvedrag. Det er ikke kommet like langt i Sverige, enda, og det er et godt tegn. Nå begynner Norge nagge i de svenske grensene. Ikke for at det spiller noen rolle hvilken rettning det går, det hadde vært like ille om svenske profitinteresser hadde de sammen planene. Nå som det ikke går å bygge ut noe mer i Norge, så ser man til landegrensen mellom Sverige og Norge. Dette er noe som burde engasjere til tross for at det ikke bare er i Norge. Jeg kommer til å følge denne saken og poste oppdateringer på denne tråden. Usikker på hvor mange som bryr seg, men det er nettopp slike ting som leder til det vi klager på rundt mange av våre elver her i Norge. I Sverige har dette prosjektet nettopp begynt å diskuteres og det er mange røster som ikke er så fornøyde.

Engasjer dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Samene får pengene ja...da er det plutselig greit å bygge ut. Blir nok ingen reprise av Alta-utbyggingen, som aldri skulle funnet sted.

Barndomselva mi er regulert. En dag jeg kom ned for å fiske, var det 1 kbms i elva, mot normalt 14. Magasinet skulle jo fylles opp, iflg kraftselskapet. Elva bestod av sølepytter!

Jeg kan love deg, at så fort demningen er bygd, og alle lovord om miljøvern er brukt opp, kommer olje- og energidept. til å kjøre over alle innstillinger fra miljøverndept., mao fryktelige følger for natur og miljø.

Hvis demningen blir bygget, så jobb for å få til en dugelig minstevannføring i konsesjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Unknown User

Still opp og signer, det kreves så enormt lite for forandring! Et føkkings tastetrøkk!

http://fiskejournalen.se/nationalalv-hotad/

Jeg syns at det er på snudd på skandale hvis det ikke kommer kommentarer fra norske profiler på en slik ting. Dere har en viktig røst i et slikt samarbeid, og dette er noe vi må samarbeide om. Rune, Håvard, Lars L, Lars N, André, Staffan, Eikre og alle andre her på forumet. Vi kan være med å forandre. Martin Falklind og våre petribrødre i Øst trenger støtten!

Dags å vise at vi står opp for søte bror. Som vi, men som man i Norge ikke lykkets med, så ønsker man i Sverige å bygge ut så få elver som mulig. Piteåälven er enligt lov en beskyttet elv, men grunnet smutthull så prøver norske interesser å ødelegge noe av det helligste en fluefisker kan drømme om. Dette kan bare ikke skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Kvalmt! Norsk småkraft har erstatett de store utbyggingene. Dette har vært regjeringens politikk siste årene med AP i spissen. Ang svar på tråden om hvor mye energi vi trenger så er vel svaret det samme som for andre børser. Hvor mye penger trenger børsen? Uendelig! Det værste er at vi finner oss i dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Helt enig Nicolaj, kvalmt, men ikke enig i at vi Trenger uendelig med energi og penger. Vi eksporterer mer enn vi bruker. Ta Sverige som eksempel, Nordsverige produserer ca 98% av den svenske vannkraftenergien og vi har med hjelp av loven fredet fire av våre nasjonalelver fra utbygging. Et norsk bolag, ikke uten interesser fra svenske energijetten Vattenfall, finner et smutthull i loven og gjør alt for å utnytte dette. Det kan ikke kalles behov eller noe de gjør for at vi trenger det. Det er rett og slett ekkel profitthunger fra menn som allerede er like feite som lommebøkene sine! Svin er eneste ordet jeg finner. Håper du signerte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...