Gå til innhold

Rare greier!


Nerden

Anbefalte innlegg

Rare greier!

Jeg vet ikke hvordan jeg skall begynne, men noe åt dette må det bli - ABSURD!

Vi var fire som kjørte 115 mil nordover og over svenskegrensa der det stod en helikopter å ventet på oss. Ettersom vi hadde 7 dagers fiske fremfor oss så hadde vi MYE god mat og drikke. Piloten spurte om vi trengte å ha med oss alt for vi hadde en del overvekt.  Vi påstod at alt vi hadde med oss var nødvendig, men selvfølgelig var det ikke sant. Vi løftet med vanskeligheter å flyturen varte i 45 minutter inn til en elv som er ekstremt lite fisket i.

Lørdagen  brukte vi til å sette opp campen på, jeg lagde reinsdyrgryte og bakte mandelpoteter, med tilhørende vin til  og vi avsluttet med pannekaker med hjemmelagd sjokoladesaus tilsmakt med cognac, bra start på en vanvittig reise tilbake i tiden da nesten alle elvene var ufisket.

Søndagen var det tre av oss som skulle gå opp på fjellet for å fiske STOR røye etter et hett tips fra en lokalt kjent fluefisker.

Dessverre hadde vi fått for oss at det var en 1:50.000 kart men etter 6 timers vandring i ulent terreng innså vi at dette må være feil 1:100.000! Vel oppe så begynte det å bøtte ned med regn. Tipseren hadde fortalt oss at vannene inneholdt kun røye og STOR røye så blei vi forbauset at første fisken var en liten ørret.

Viste seg att vi skulle opp på snaufjellet med vanvittig stigning, så dette fisket får vente til neste gang vi kommer opp.

Et døgn med masse regn å lekkende vadebukser så begav vi oss ned igjen på mandag morgen.

Våres fiske tilstand begynte nemlig kl. 18.00 mandag. Kl. 17.55 var vi rigget å klare for vanvittig uke med fiske Bibio klekking.

Kan bare si at første kvelden så tok vi opp ca 20 ørret over halvkilot?? Er dette mulig, ja det er det og det bare eskalerte.

For å si det sån på tirsdagen hadde jeg og to til tilsammen 4 ørret over kilon på 8 kast på ca 30 minutter, ja dette er ABSURD!

Alt under 40 cm denne uken var en skuffelse.

På fire personer og fem dager så fikk vi ca 70 ørret over 40 ca og ni av dem var over kilon og det største passerte 1,5 kilo.

Uttrykket ”tusenbrødre” fikk en ny betydelse, referansene har forandret seg totalt.

Jeg vet at dette virker lite troverdig, men det er godt dokumentert, så når materialet er sammenstilt så deler vi gjerne med oss.

Fisket egde rom i desse tre elvene, Lemmenjaurie, Motjukki og den minste Bakjukki…..

Vi kommer å gjøre alt i våres makt for å fåkomme dit neste år igjen!

Hilsen de lykkelige fluefiskerne  fra oppland!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er abusrd med dette? reise med helikopter for å fiske fisk på rundt kiloen?

er ikke det da bedre å dra til kola og fiske fisk på over 2kg? en god del av de på 3-4kg?

bare lurer :)

Kanskje pris og natur har noe og si?

Naturen er veldig flott på kola men prisen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man justerer helt ubevisst hva man anser som stor fisk etter hvor man fisker.

På kola i sommer var jeg helt i fistel etter å ha fått den første 2 kilos-fisken like etter vi startet fisket.

Kjørte fisken vel og lenge, og forsikret fiskekompisene at nå var turen reddet for min del, om jeg så ikke skulle få så mye som en fisk til i løpet av uka.

To dager senere står man der og tauer inn tokilos-fiskene som om de skulle vært på to hekto, og gidder ikke engang å ta bilde av dem.

Det er helt kvalmt, men når man har fått flere slike fisker på kort tid, og skjønner at det er god sjans for ørret på både 3 og 4 kilo så blir det bare slik.

Det finnes nok ingen sted i verden hvor man kan bli så bortskjemt med tanke på fiskestørrelse og mengde som på kola, men det er litt sykt å tenke på at slik kunne det vært flere steder i norge også, om ikke vi mennesker hadde rasert det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ydmykhet er et ord med betydelse? 8) Men dette var en fantastisk tur for 2200,- inkl ALT inkl Gjøvik - Sverige tur og retur?? Hva koster det til Kola???

Rena og elver i omneid får ikke like mye oppmerksamhet nå...............

fisket i sverige foregikk på 1,5 km elv som er ca 1,5 en meter dyp på det dypeste

Jeg er like lykkelig enda  ;D

Nerden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rare greier!

Jeg vet ikke hvordan jeg skall begynne, men noe åt dette må det bli - ABSURD!

Vi var fire som kjørte 115 mil nordover og over svenskegrensa der det stod en helikopter å ventet på oss. Ettersom vi hadde 7 dagers fiske fremfor oss så hadde vi MYE god mat og drikke. Piloten spurte om vi trengte å ha med oss alt for vi hadde en del overvekt.  Vi påstod at alt vi hadde med oss var nødvendig, men selvfølgelig var det ikke sant. Vi løftet med vanskeligheter å flyturen varte i 45 minutter inn til en elv som er ekstremt lite fisket i.

Lørdagen  brukte vi til å sette opp campen på, jeg lagde reinsdyrgryte og bakte mandelpoteter, med tilhørende vin til  og vi avsluttet med pannekaker med hjemmelagd sjokoladesaus tilsmakt med cognac, bra start på en vanvittig reise tilbake i tiden da nesten alle elvene var ufisket.

Søndagen var det tre av oss som skulle gå opp på fjellet for å fiske STOR røye etter et hett tips fra en lokalt kjent fluefisker.

Dessverre hadde vi fått for oss at det var en 1:50.000 kart men etter 6 timers vandring i ulent terreng innså vi at dette må være feil 1:100.000! Vel oppe så begynte det å bøtte ned med regn. Tipseren hadde fortalt oss at vannene inneholdt kun røye og STOR røye så blei vi forbauset at første fisken var en liten ørret.

Viste seg att vi skulle opp på snaufjellet med vanvittig stigning, så dette fisket får vente til neste gang vi kommer opp.

Et døgn med masse regn å lekkende vadebukser så begav vi oss ned igjen på mandag morgen.

Våres fiske tilstand begynte nemlig kl. 18.00 mandag. Kl. 17.55 var vi rigget å klare for vanvittig uke med fiske Bibio klekking.

Kan bare si at første kvelden så tok vi opp ca 20 ørret over halvkilot?? Er dette mulig, ja det er det og det bare eskalerte.

For å si det sån på tirsdagen hadde jeg og to til tilsammen 4 ørret over kilon på 8 kast på ca 30 minutter, ja dette er ABSURD!

Alt under 40 cm denne uken var en skuffelse.

På fire personer og fem dager så fikk vi ca 70 ørret over 40 ca og ni av dem var over kilon og det største passerte 1,5 kilo.

Uttrykket ”tusenbrødre” fikk en ny betydelse, referansene har forandret seg totalt.

Jeg vet at dette virker lite troverdig, men det er godt dokumentert, så når materialet er sammenstilt så deler vi gjerne med oss.

Fisket egde rom i desse tre elvene, Lemmenjaurie, Motjukki og den minste Bakjukki…..

Vi kommer å gjøre alt i våres makt for å fåkomme dit neste år igjen!

Hilsen de lykkelige fluefiskerne  fra oppland!

Kult å høre at dere hadde en flott tur, Jimmy  :)

Jeg pratet med Magne i dag også, og han hadde kun bra ting å si om fiskeplassen, og ikke minst de vanvittig bra pannekakene dine med cognac/sjokoladesaus  ;D Å ha med en kokk på tur er ingen dum idé - så der satte du meg på en god tanke  :)

Jeg har aldri vært der selv, men det høres fint ut.

Blir moro å se bilder/ filmsnutt fra turen.

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ydmykhet er et ord med betydelse? 8) Men dette var en fantastisk tur for 2200,- inkl ALT inkl Gjøvik - Sverige tur og retur?? Hva koster det til Kola???

Rena og elver i omneid får ikke like mye oppmerksamhet nå...............

fisket i sverige foregikk på 1,5 km elv som er ca 1,5 en meter dyp på det dypeste

Jeg er like lykkelig enda  ;D

Nerden!

Fløy dere gratis ell? Ell haika dere opp til Nord-Sverige, og ned igjen? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...