Gå til innhold

dårlig eller bra??


aej

Anbefalte innlegg

hallo... jeg er fersk her på forumet... jeg lurer bare på om det er bra og kaste -35-40 meter med fluestang når jeg bar e har fiska med flue i 3år..? ha r ei vision 3zone stang, men bestilte meg ny stang i går... G.loomis GLX forcelite 9`9 #7... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hei aej, og velkommen til forumet ! :D

 

Ja, 40 meter med flue når du bare har kastet i 3 år er KNALLBRA !!!!!!!! :smt023

Nå spørs det jo hvor mye du har trent i de tre årene, men hvis du ikke har trent mer enn "normalt" så er du nok et naturtalent... laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan svar du forventer, for jeg tror du har en viss ide om det er bra eller dårlig siden du sier at du "bare" har fiska med flue i 3år. Føler du at det har blitt noen ekstra fisk pga. at du kaster 35 meter? Det er nå sånn jeg som en fluefisker tenker om den saken, hva en fluekaster mener kan jo bli spennende å høre! 8)

 

Velkommen til Forumet her på fluefiskesiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du kan kaste når du kaster så langt. Hvilke redskap du benytter er jeg nesten mer interessert i. Er du ørretfisker så er lengden ikke viktig ei heller avgjørende i de andre "grenene". Presentasjonen og kontrollen på det man gjør er langt mer avgjørende. Når du nevner at du har bestilt deg en ny stang i klasse 7 er det nesten så jeg regner med at du fisker med skyteklump. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fisker for det meste sjø-ørret.... de siste 2 årene har jeg fisket så ofte som mulig! (vertfall 2 timer om dagen) har det siste halve året øvd meg på speycst (som jeg ikke får til)... noen som har tips om hvordan jeg kan bli bedre og spye med en-hånds?.... så en fluefiske film der det var en som speyet utrolig bra! :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var med skyteklump jeg klastet så langt... runningline på 30 m og selve klumpen på ca 9 mete.... kasta ut hele dritten.... nå har jeg kjøpt meg et cortland 555 snøre i klasse 7... syns det var veeeldig uvant i begynelsen.... men det begynner og komme seg.... sliter litt med at fortomen henger seg opp i snøre på lange kast... noen som kan gi meg noen rå om hva hvordan jeg kan ungå dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

35-40 meter med enhånds, det er gørbra! Faktisk så bra at du kan hevde deg i NM. Når du i tillegg gjør det med en 9 meters klump tar du nok den største potten i overhodekasting. Lengste kast i år var 39 meter, med langt mer tilpasset utstyr. Bør være motivasjon til å være med ;) .

 

Jeg startet også karrieren med skyteklump, og overgangen til helsnøre kan være litt vrien. Litt vanskeligere å se/kjenne når klumpen er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Jeg startet også karrieren med skyteklump' date=' og overgangen til helsnøre kan være litt vrien. Litt vanskeligere å se/kjenne når klumpen er ute.[/quote'] Jo takk, det kan jammen være vrient andre veien også. :oops:

 

Må si jeg er mektig imponert over lengdene, og enda mer for en såpass fersk kaster. Nesten litt flaut for oss andre som i årevis har forsøkt å dekke over våre innøvde feil med vind, lavtrykk, for tunge/lette snører og for myke stenger som "gir" seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste måte å bli god til å speye med enhånds er å være masse i elva, du bør ha rennende vann der du kan øve skikkeloge speykast med vinkling.

Kutt ut alt som heter overhodekast og begyn å kun UH laste i elva.

Få deg en klump som kjennes for tung til overhodekast.

Øv inntrekk, inntrekk til du kjenner kraften fra oppspenningsbukta. Fortommen skal berører vannet og ankre kastet. Bruker du flyt i oppstarten kan det hjelpe da kastet ikke blir fullt så minimalt og du kan ha deler av snøret i vannet for ankring.

Du må benytte trekk i framkastet for mer fart og husk stoppe stanga høyt, da fyker det ut.

Til en syverstang bruker jeg klumper rundt 18 g til uhkast, det er ikke så grasiøst ved overhodekast :eek: Bruker og monofil skyteline for ekstra glatthet og minimal motstand.

Men det viktigste er innkastet.

Du skal faktisk kunne kjenne uh/speykastet nesten som ett overhodekast.

Få snøret flatt inn, vipp opp stanga litt, da dannes den nødvendige bukta ved siden eller bak deg alt etter hvor lang du skal. Dra med venste hånds, bråstopp høyt og vips fyker det utover, slik er det i alle fall i teorien, det krever vanligvis litt mer trening med speykast enn overhode da kastet er mye mer minimalt.

Bruk gjerne lang fortom for hjelp til ankring.

Lykke til, mitt beste tips er det samme jeg fikk da jeg skulle lære fluekasting, legg fra deg spinnstanga og bruk kun fluestanga. Til deg, legg vekk overhodekast i elva, benytt kun speykast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

35-40 meter med enhånds' date=' det er gørbra! Faktisk så bra at du kan hevde deg i NM. Når du i tillegg gjør det med en 9 meters klump tar du nok den største potten i overhodekasting. Lengste kast i år var 39 meter, med langt mer tilpasset utstyr. Bør være motivasjon til å være med ;) .

 

Jeg startet også karrieren med skyteklump, og overgangen til helsnøre kan være litt vrien. Litt vanskeligere å se/kjenne når klumpen er ute.[/quote']hehe! tror nokk ikke jeg kan hevde meg i nm du! :P som jeg sa tidligere... jeg får de fleste klasta til og gå over 30 meter... men når jeg skal dryle skikkelig på så er det av og til at flua henger seg opp i snøret :roll: nå som jeg har kjøpt meg ny stang og snøre, blir nokk første prioritet å bli godt kjent med utstyret... (veeldig uvant etter 2,5år med en 3zone stang) :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
hallo... jeg er fersk her på forumet... jeg lurer bare på om det er bra og kaste -35-40 meter med fluestang når jeg bar e har fiska med flue i 3år..? ha r ei vision 3zone stang' date=' men bestilte meg ny stang i g

 

år... G.loomis GLX forcelite 9`9 #7... :)[/quote']

 

 

Hvor lang er den Vision 3 Zone stanga og hvilken # ???;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler du at det har blitt noen ekstra fisk pga. at du kaster 35 meter?

 

 

Det har han sikkert ikke men gud hjelpe meg å det hjelper på selvtilliten :)

 

35 - 40 meter det er knallbra, om man strekker ut et målebånd til 40 meter så ser man virkelig hvor laaangt det er, har aldri klart de lengdene der selv med en god del trening :(

 

Det er utrolig hvor små marginer man har fra 30 meter og opp til 35-40 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler du at det har blitt noen ekstra fisk pga. at du kaster 35 meter?

 

 

Det har han sikkert ikke men gud hjelpe meg å det hjelper på selvtilliten :)

 

35 - 40 meter det er knallbra' date=' om man strekker ut et målebånd til 40 meter så ser man virkelig hvor laaangt det er, har aldri klart de lengdene der selv med en god del trening :(

 

Det er utrolig hvor små marginer man har fra 30 meter og opp til 35-40 :)[/quote']

Det er mulig og kaste 35-40 meter men ikke med en Virson 3 Zone Og hvilken # er den stanga. Og vinden når du kaster??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Sikkert ikke umulig, men høres "litt" i overkant ut.

Selv har jeg oppnådd lengder på oppmot 40 m. med G.Loomis IMX 10' #6-7 og helsnøre, men det er slettes ikke hverdagskost.

Nå bruker jeg en 4-delt GL LPXe 9' #6 og Lee Wulff TT #6. Med dette utstyret klarer jeg og oppnå rundt 30 meter med sjelden god timing.

Det er lengre enn jeg klarer med 3Zone-stanga #8 med GL PunchPro!!?

Det sier litt om det inntrykket jeg har av Visionstanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig og kaste 35-40 meter men ikke med en Virson 3 Zone Og hvilken # er den stanga. Og vinden når du kaster??

 

Ikke mulig med en Vision 3 Zone?

Jeg vil påstå at du nok er litt påvirket av alle utstyrsreklamene om du virkelig mener det!

 

35-40 meter er veldig langt, men ikke noe mer umulig med Vision 3 Zone enn med andre stenger. Veldig få fluefiskere vil noen gang oppnå slike lengder (i hvert fall om lengdene måles med målebånd, og ikke bare estimeres - slik mange gjør). Jeg har foretatt flere stangtester med mange dyktige kastere og måling av lengder. Gjennomgående konkluderer vi med at kasterens betydning for kastelengden er mye viktigere enn stangens.

 

Et par eksempler:

¤ Jeg har sett, og båndmålt, kast på over 50 meter med flytende longbelly og en eldre Lamiglass-raje (kasterne var riktignok to som de fleste vil vurdere som noen av verdens beste til akkurat slik dæljing!)

¤ Under EM i casting i 1989, da resten av eliten brukte karbonstenger, vant Thomas Trampe fra DDR flue lengde enhånds som eneste deltager med glassfiberstang.

 

Om stangens betydening var det avgjørende for kastelengden, burde vel ikke noe av dette vært mulig å oppnå?

 

 

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei Det tror jeg ikke noe på. Ja jeg har lest mye reklame men jeg har også målt mange lange kast, dem blir lange over telefonen men når målebåndet kommer frem så er det ikke så langt. MVH LTS.... laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Å kaste 35-40 meter og i tillegg klare å strekke fortaummen slik at flua lander fremst er svært vanskelig og krever mye trening. Jeg har trent mye lengdekasting de siste årene, hver eneste uke, hele året. Min ukentlige treningstid har vært mellom 4 og 8 timer på vinteren, og enda mer om sommeren.

 

For noen år siden trodde jeg at jeg kastet svært langt, jeg kastet ut 45 meter snøre + 3 m fortaum, stoppet dette i lufta og la det ned. Regnet med at når jeg stoppet snøret i luften så ville fortaummen slå over. Men når jeg gikk fram for å måle kastet, lå alltid spissen av fluesnøret og fortaummen i en haug.

 

I dag, noen år etter, strekker jeg fortaummen på 8 av 10 kast opptil 35 meter.

Mellom 35 og 40 meter kanskje hvert tredje kast. Over 40 meter sjelden eller aldri.

 

Mvh

 

Osmort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

For min del har også jeg brukt MYE tid på kastetrening i en del år, og kjenner meg godt igjen i noen av "osmort" sine erfaringer. Poenget er at ingen kast egentlig er lenger enn der flua lander, når vi snakker om fiskekast. Det er lite mening i å dryle ut 40 meter hvis man må trekke inn mange av dem for å få kastet til å ligge skikkelig utstrukket.

Jeg er storfonøyd med gode kast (nedlegg som ikke skremmer sky storfisk) på 25 meter med ei litt myk femmerstang, snaut 30 med syveren og rundt 35 med tohånds nier trettenfot.

Da er det snakk om kast i vindstille. Lurer ofte på vindforholdene når folk beskriver enorme kastelengder, men det klart, enkelte med et usedvanlig naturtalent for fluekasting fins jo.

 

For ordens skyld: de lengdene jeg nevner er med snører med ganske kort klump og stenger uten typisk toppaksjon. De spesialsnørene for lengdekasting jeg har prøvd har utvilsomt gått en del lenger, men har vært omtrent umulige å kontrollere helt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Å kaste 35-40 meter og i tillegg klare å strekke fortaummen slik at flua lander fremst er svært vanskelig og krever mye trening. Jeg har trent mye lengdekasting de siste årene' date=' hver eneste uke, hele året. Min ukentlige treningstid har vært mellom 4 og 8 timer på vinteren, og enda mer om sommeren.

 

For noen år siden trodde jeg at jeg kastet svært langt, jeg kastet ut 45 meter snøre + 3 m fortaum, stoppet dette i lufta og la det ned. Regnet med at når jeg stoppet snøret i luften så ville fortaummen slå over. Men når jeg gikk fram for å måle kastet, lå alltid spissen av fluesnøret og fortaummen i en haug.

 

I dag, noen år etter, strekker jeg fortaummen på 8 av 10 kast opptil 35 meter.

Mellom 35 og 40 meter kanskje hvert tredje kast. Over 40 meter sjelden eller aldri.

 

Mvh

 

Osmort[/quote']

 

Det er vel omtrent der jeg er og. Det som er snodig er det fenomenet jeg kaller "veggen". Det er den lengden hvor snøret ser ut til å treffe en usynlig vegg, og faller ned i en haug i fronten :) . I dag ligger denne veggen på ca. 37 meter med den kombinasjonen av stang/snøre jeg bruker. Skal jeg komme lenger må alt klaffe. Lengste kastet målt er 42 meter, mot slutten av en økt.

Nå som det er en stund siden jeg trente må jeg antagelig bruke et par dager på å finpusse teknikk og timing for å få kast opp mot slike lengder igjen.

 

Lengdekasting er utrolig artig! Selv om det har svært lite med fiske å gjøre, vil all kastetrening gjøre deg til en bedre fluefisker. Akkurat som fluebinding. Det er ingen som får fisk når de binder fluer, men når de utnytter fluebinderferdighetene i en praktisk fiskesituasjon er sjansen for suksess stor. (Den var rettet mot kritikerne av "kastetråder" i forumet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen
Selv om det har svært lite med fiske å gjøre' date=' vil all kastetrening gjøre deg til en bedre fluefisker. Akkurat som fluebinding. Det er ingen som får fisk når de binder fluer, men når de utnytter fluebinderferdighetene i en praktisk fiskesituasjon er sjansen for suksess stor. (Den var rettet mot kritikerne av "kastetråder" i forumet.)[/quote']

 

Så du mener jeg blir en dyktigere flueFISKER om jeg trener aktivt med fluekasting? Jeg tror man i stedet for å drive kastetrening skal drive med praktisk fiske for å bli bedre :)

 

Men siden jeg ikke er en dyktig kaster så kan jeg jo ikke vite hva jeg går glipp av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Hermansen,

Så du mener jeg blir en dyktigere flueFISKER om jeg trener aktivt med fluekasting?

 

Eg trur ein mestrer fleire "fiskesituasjoner" når ein har trent masse/er jævli god å kaste. Eg kommer skjeldnere borti "fiskesituasjoner" der ein kommer til kort pga kast.

 

Så eg trur at ein blir ein bedre fisker vist ein trener masse kasting.

 

Eg for min del kaster 6-8 meter med ei #3 eg har ........................er det bra 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Mulig om man kan masse spesialkast, men neppe lengdekasting og slikt fiske jeg driver med. Er liksom ei grense hvor hvor mye snøre man kan ha ute for å fiske effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Hermansen,

Mulig om man kan masse spesialkast, men neppe lengdekasting og slikt fiske jeg driver med. Er liksom ei grense hvor hvor mye snøre man kan ha ute for å fiske effektivt.

 

Enig der gitt.

Mulig at folk som fisker SØ får fleire fisker med å kaste 10 meter lenger iogmed at dei fisker flue lenger, men i mitt favoritt fiske etter brunørret i små elver og vann klarer eg meg med kast på 20 meter, og det som er viktig er kor rolig ein klarer å presenter flua.

trening på spesialkast er uten tvil ein fordel.Eg kan ikkje eit einaste spesialtkast :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det har svært lite med fiske å gjøre' date=' vil all kastetrening gjøre deg til en bedre fluefisker. Akkurat som fluebinding. Det er ingen som får fisk når de binder fluer, men når de utnytter fluebinderferdighetene i en praktisk fiskesituasjon er sjansen for suksess stor. (Den var rettet mot kritikerne av "kastetråder" i forumet.)[/quote']

 

Så du mener jeg blir en dyktigere flueFISKER om jeg trener aktivt med fluekasting? Jeg tror man i stedet for å drive kastetrening skal drive med praktisk fiske for å bli bedre :)

 

Men siden jeg ikke er en dyktig kaster så kan jeg jo ikke vite hva jeg går glipp av :)

 

He, he, er i samme båt (men prøver å bli bedre :-)

 

Men jeg tror det kan ha en del for seg å trene "spesialkast" eller kasting med diverse hindringer. Mye å vinne på å kunne klare å legge flue/snøret under overhengende greiner, rundt steiner etc. (gjerne mens man har skogen eller lignende "hengende" på nakken :-), og det kan være greit å trent litt på slikt, før man kommer til elva og ser stor-ørretten vake under de før nevnte greinene ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det har svært lite med fiske å gjøre' date=' vil all kastetrening gjøre deg til en bedre fluefisker. Akkurat som fluebinding. Det er ingen som får fisk når de binder fluer, men når de utnytter fluebinderferdighetene i en praktisk fiskesituasjon er sjansen for suksess stor. (Den var rettet mot kritikerne av "kastetråder" i forumet.)[/quote']

 

Så du mener jeg blir en dyktigere flueFISKER om jeg trener aktivt med fluekasting? Jeg tror man i stedet for å drive kastetrening skal drive med praktisk fiske for å bli bedre :)

 

Men siden jeg ikke er en dyktig kaster så kan jeg jo ikke vite hva jeg går glipp av :)

 

Siden jeg skriver 'all kastetrening' så er svaret 'ja', du blir en dyktigere fluefisker. Kastingen er en ganske viktig del av fluefisket. Du må selvfølgelig fiske I TILLEGG. Men du blir ikke flinkere til å fange sjøørreten som vaker 25 meter ute hvis du ikke når ut til fisken. Så der vil f.eks. lengdetreningen komme til sin rett.

 

Det spørs jo hvor snever man er i sitt fiske. Hvis man fisker i de samme småelvene hele tiden vil lokalkunnskap etc. sikkert veie opp mot de begrensede kasteferdighetene :D . Men selv der vil du antagelig få mere fisk med et større kastereportoar.

 

Det er kipt å ikke kunne fiske på en fisk fordi kasteferdighetene er for dårlige. Spesielt når fiskekameraten din presenterer flua perfekt for samme fisk. Jeg har selv opplevd begge sider av den problemstillingen.

 

Jeg skjønner at man ikke gidder å trene kasting hvis man synes det er kjedelig. For meg er det et av de morsomste elementene ved fluefisket. Hvis fisken ikke biter tar jeg gjerne en treningsøkt ved elva eller vannet.

 

Triumfen over en fanget fisk er spesielt stor hvis kastet som presenterte flua hadde høy vanskelighetsgrad. Men vi er heldigvis forskjellige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...