Gå til innhold

Ørretfiske i gytesesongen; er det uetisk?


Andreas L

Anbefalte innlegg

Dette synes jeg ikke er bra:

P9200744.jpg

Men det er minst like ille det sjøørretfisket som foregår ved utos om våren. Og ved svenskekysten. 20-30-40 radmager og utgytt fisk som sliter med å komme i form.

Jeg er enig med Robert. Det får bli opp til hver enkelt. Bestanden er (forhåpentligvis) beskyttet gjennom reglementet i elva. Men for meg personlig er det nedtur å få fisk i gytemodus. Selv om det er vanskelig/umulig å unngå helt, da regnbuer gyter hele året.

Personen over syntes tydeligvis det var stas med den fisken. JEG hadde sluppet den tilbake fort som f*** før noen så den.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etikk er egentlig en persons mening(tolkning) på hva som er rett og galt. Hva som er rett og galt er også påvikret om hvor den personen kommer fra...oppvekst osv og av geografiske betydninger.

Så svaret blir da:

Sv: Ørretfiske i gytesesongen; er det uetisk?

For noen ikke, for andre ja.

Nå finns det vel også andre måter å definere etikk på, men det er liten tvil om at spørsmålet ikke er så enkelt.

Jeg er enig med Robert. Etikk er hva hver enkelt føler er holdbart. Det man har lært gjennom miljø og erfaringer. Dette gjør slike emner svært vanskelig å diskutere. Det noen mener er etisk foravarlig, kan andre mene er etisk forkastelig. Utfra hvilke holdninger hver enkelt har. Moral derimot, handler vel om å utføre sine egne etiske retningslinjer.

Min personlige mening om slikt fiske. For det første handler det om å følge de lokale og overordnede fiskereglene. Disse er bestemt ut fra blant annet forvaltningsøymed, og skal følges uansett etisk grunnsyn. For det andre synes jeg at fiske på revirhevdende høstfisk er så langt fra det jeg driver med om sommeren, at jeg har ingen glede av det. Jeg har prøvd det, og blitt ivrig når plogene kommer etter fluene på grunna. Jeg føler meg derimot dum når en vandrende innsjøørret større enn de som normalt oppholder seg der glefser over flua. En slik stor fisk er for meg ingenting verdt. Jeg fisker ørret som beiter. Helst skal den være sellektiv på et innsekt. Da er det toppen for meg. Jeg bor ved siden av ei lakseelv. Hadde jeg ønsket å fiske etter revirhevdende fisk, hadde jeg stått med hue uti Orkla og pisket diverse synkegrader etter laks. Noe jeg synes er morsomt kun på sensommeren engang i blant når det er mye laks. Derimot har jeg enorm glede av å observere og snike meg innpå gytefisk i grunne bekker. Kjempespennende. Men de skal få være i fred for flua mi.

Min mening her har lite med etikk å gjøre. Jeg har nemlig en bekk bak hytta mi. Der fisker jeg med mark og bambus hver høst. Jeg tar hunner. Dette er for mange forkastelig. For meg representerer dette kultivering i det overbefolkede vannet. Det fungerer også veldig bra i den lille bekken. Jeg har her større glede av å oppleve et deja vu fra barndommen med bambus, enn å benytte flue (beskriver vel standpunktet mitt over godt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg tror ikke det er mulig å bedrive fiske kun for egen fornøyelses skyld - uten nødvendig høsting som mål - og kalle aktiviteten etisk forsvarlig. Heller ikke når man snakker om kultiveringsfiske når hensikten med kultiveringen er å øke egen opplevelsesverdi gjennom fornøyelsesfiske. Overbefolkede vann med småvokst fisk er et problem for oss, ikke for naturen.

Sportsfiske er ypperlig rekreasjon og hobby. Opplevelsene ved fisket og alt rundt aktiviteten gjør godt. Men kun for oss, ikke for fisken som plages. God etikk og fornøyelsesfiske (c&r) passer ikke ihop. Mitt råd er å fortsette å fiske og la dyrevernforkjempere og andre styre med de etiske problemene ved fornøyelsesfiske.

Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

all fiske er uetisk, punktum. vi vet selfølgelig ikke om fisken er en sansende vesen, slik som mennesker og noen andre pattedyr, men alle oppegående mennesker bør vite at det å stresse og tal livet av/slippe løs en fisk er uetisk.

så kan man dele etikken i flere deler, dette gidder jeg ikke her, og finne ut hvem av filosofene man vil høre på.

jeg for min del fisker med god samvittighet, men jeg leker aldri med fisken. den skal fort inn selv om førtommen kan ryke! og jeg skal faen meg ikke ikke fiske i en gytebekk. og jeg har akseptert at jeg påfører fisken ubehageligheter for min egen glede.

gytebekk er ikke det samme som lakseelv, bare så det er sagt. med mindre man fisker sent i sesongen der laksen/sø gyter.

desverre er det nå slik at mange ikke har vett nok i hue og er sikkert mindre sansende vesener enn én stein, men slik har det desverre altid vært....

om man har lyst å sette seg mer i tema "fisk som sansende vesener" kan man søke etter artikler på nettet. seff på engelsk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er mulig å bedrive fiske kun for egen fornøyelses skyld - uten nødvendig høsting som mål - og kalle aktiviteten etisk forsvarlig. Heller ikke når man snakker om kultiveringsfiske når hensikten med kultiveringen er å øke egen opplevelsesverdi gjennom fornøyelsesfiske. Overbefolkede vann med småvokst fisk er et problem for oss, ikke for naturen.

Sportsfiske er ypperlig rekreasjon og hobby. Opplevelsene ved fisket og alt rundt aktiviteten gjør godt. Men kun for oss, ikke for fisken som plages. God etikk og fornøyelsesfiske (c&r) passer ikke ihop. Mitt råd er å fortsette å fiske og la dyrevernforkjempere og andre styre med de etiske problemene ved fornøyelsesfiske.

Magne.

Nå er det jo vanskelig og påstå både det ene og det andre når det gjelder att det ikke er er ett problem for naturen da? fisken ve og vel ?  En sulten ørret stadig i kamp om mat kan i mine øyne ikke ha det særlig godt!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er vel slik at vi har fine bestander med fisk i de vann og elver som forholdene ligger til rette for det mht. vannkvalitet...vannhastighet...vanntemperatur..... i slike vassdrag utvikles det seg passe mengde med pretatorere i forhold til insektspisere...... menneske er og blir bare et forsyrrende element.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...