Gå til innhold

Frustert, forbanna og dritt lei av dårlig kvalitet!


Marius N

Anbefalte innlegg

I fare for at dette blir en tråd der jeg henger ut et forsvarsløst "merke" uten å gi dem en sjanse å rydde opp etter seg bassert på egne erfaringer skal jeg ikke blottlegge det helt enda. Det er snakk om et fantastisk merke fra øverste hylle etter min mening som produserer det meste av utstyr og har vært med lenge, denne tråden handler om snellene deres!

Kort fortalt:

Klokka 23:30 skulle stang og snelle rigges til en morraøkt i 6 rykket i morgen tidlig. Da fortommen skulle dras av snellen merket jeg at spolen var låst. hmmm, a fortommen satt fast tenkte jeg. Men etter nærmere inspeksjon hadde hele dritten rusta fast. Åpnet snella og rustbiter ramla ut.

Tenkte f¤#¤#n, igjen? Dette blir 3. snella for året som svikter meg! De to andre i hendholdsvis stor og større str! Før noen sier noe skal jeg nevne at jeg er ekstremt nøye med å skylle snellene i ferskvann etter bruk i saltvann og denne har blitt brukt maks 10 ganger i sjøen! Er det mulig? En snelle til 3-4 laken som produsent skryter av at har vanntette lager etc etc! Perfekt for sjø fisk meg i stumpen!

De to andre snellene streika under årets laksesesong men ble riktignok erstatta av produsenten men først etter sesongslutt! Nå holder det!

Hva mener folket man bør gjøre? Skal man helt uten videre akseptere det? Bruke 3-400 kroner på å sende den inn å vente på "dommen"?

Takker for tips om hva jeg bør gjøre!

PS: Pattegrisen; kan bekrefte at denne snella ikke tåler saltvann ref det vi snakka om sist lørdag ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius

Jeg skjønner din frustrasjon, og ettersom du forteller hvordan du skyller dine sneller etter saltvannsbruk, er det sannsynlig å tro at ikke bare du sliter med de nevnte snellene.

Sneller er veldig vanskelig å bedømme reell pris på synest jeg, da forskjellige produsenter tydelig bruker forskjellige fabrikker og ikke minst; bestanddeler i snellen.

Husker selv når jeg jobbet i butikken Aktiv A/S her ute på øyen hvordan enkelte sneller var som skapt for å ødelegge for kunder som skulle fiske i sjøen.

Shimano hadde fantastsiske sneller , i mange priskategorier.....Daiwa gjorde det mye enklere, de leverte èn snelle til saltvanns haspelfiske som hadde bestendeler (skruer/skiver/mutre) som alle tålte saltvann...små saker i den store helheten...men de rustet ikke ;) og snella funket.

Når man blander ulike metall komponenter (noe rustfritt, annet ikke..), ja så blir det veldig, veldig fort surr inni selve snella.

Hvordan får vi som kunde sjekket dette? Ikke jeg klarer finne ut av det ihvertfall, man stoler på produsenten.

Og ihvertfall det skrevne ord i reklamer.

Lillebror Erlend jobber hos G-sport..han kjøper selvsagt utstyr derfra....men han var ikke blir da vi stod i Ekso i sommer å fisket...og snella formelig "ramler fra hverandre" ???...helt sant,skal ikke fortelle veldig høyt hva han sa :)

Da hjelper det lite at snella koster 2-4000 kr og han følte han gjorde god handel når han fikk fatt i den til innkjøpspris og personalrabatter. Fisketur ødelagt.

Men det ser ut til at sneller til 2-4 tusen kroner hos mer enn èn stor produsent, kommer jeg personlig aldri til å kjøpe.

Liner kan jeg godt kjøpe, men sneller og vadebekledning er så ymse kvalitet fra en del firmaer som hvert eneste år tilbyr "Det eneste riktige nye med fantabulastiske egenskaper som nå retter opp alle feil tidligere fantastiske pustende og pesende vadere med zip her og der til KUN 4999.-"....(om en ikke venter til salget hos en stor kjede og finner produktets sanne pris rundt 1999.- ;))

Nå skal ingen føle seg tråkket på om de skulle tenke; pokker, nå snakkes det om Sirævva, Vishom, Lup eller andre velkjente "kjedevarer".

Tror fremdeles på at det kan forekomme "mandagsprodukter" innen serier av sneller, vadere, liner og stenger.

Men med en snelle som ruster så fort virker det som om det kan være mulig at produsenten kan kikke litt nærmere på det kjapt, og takke deg for påminnelse og beklage på det sterkeste.

Virker de vanskelige og litt irriterte, er det nok fordi de har visst om svakhet og er brydd fordi de vet at det snart kommer flere som gir dem ekstra arbeid på verkstedet.

Synest ikke du uten videre skal gå ut med navnet, da det er destruktivt, og som sagt kan være tilfeldig, men igjen;

Servicen du mottar forteller en hel masse ;)

Og gjerne bytt varen i annen vare hvis mulig, ny snelle betyr sannsynlig ny rust...men prøv gjerne for å avkrefte det/bekrefte det.

Lykke til.

Sneller til 3-4 tusen bør man kunne forvente en del mer av.

Til mitt saltvannsfiske kjøpte jeg en gang en meget billig Ross snelle..5-600.- med bare plast inni....tror dere den funker til å kjøre fisk på :)?

Men selve rammen er nok litt preget av fall og knall...er litt skakk og skeiv..men det har jeg jammen klart på de lette flotte snellene til 2-4000 kr også.

Derfor Tibor nå som skal prøves til saltvannsfiske....og annen spennende sak som skal på stang...skal anbefales på det varmeste hvis ok, og ikke skrytes så høy at hvis dårlig opplevelse.

Pokker, virker som om jeg er sur idag morges...egentlig er jeg det, nydelig vær ute, men ikke sjanse i havet til å komme meg avgårde... :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius.

Returner, få ny og selg skiten til noen som skal ha ferskvannssnelle(om det er den snella du byttehandlet med meg kan jeg muligens fixe saken for deg, ta kontakt i så tilfelle)

Deretter kjøper du ei ny, ordentlig snelle som tåler saltvann. Type Tibor, Abel, Danielsson, Nautilus.....

Min eldste Danielsson rulle (10år) har blitt mishandlet på det groveste i tropisk saltvann, og den fungerer perfekt, til tross for å alltid være full av salt flere uker i strekk.

J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sykt frustrerende men vil ikke selge noe drit videre til andre heller så får avvente å se hva produsenten sier. Kan godt hende det er som Stig sier at det er en tilfeldighet. Som sagt jeg er veldig nøye med å skylle alt utstyr etter bruk men bør vel vurdere å skru snellene fra hverandre i fremtiden ;D Eller kanskje la dem stå i skapet, der ruster de ihvertfall ikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Når det er snakk om 3 sneller som har rusta helt opp, tror jeg neppe det er en tilfeldighet. Da var produsenten enten uheldig med akkurat den batchen av sneller eller så tåler de rett og slett ikke saltvann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Er dette et merke som man vet at når man går inn døra til fabrikken kan forvente at alle snellene som blir laget i fabrikklokalet brærer samme navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Snakker vi om et merke som lager snellene sine selv eller om et merke som outsourcer produksjonen sin til et fjernt land?

Eller for å si det rett ut: er snella produsert i USA eller i østen? ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selvsagt ikke noen tifeldighet hvis 3 sneller fra samme serie går i oppløsning.

Et helt klart tegn på et firma som enten kjøper inn en snellemodell i fra Kina med sitt eget navn på eller får designet sin egen snellemodell og fra den produsert der det er rimeligst uten å gjøre nødvendig produktkvalifisering og ha nødvendig kvalitetskontroll på produskjonen.

Ser ingen grunn til at du ikke skal fortelle oss andre hvilke sneller dette gjelder, ei snelle kan feile for alle, men ikke på den totale måten du beskriver her, og når du i tillegg har flere eksempler på dette, er det helt klart at dette varemerket har en systemfeil i måten de håndterer sin produskjson på. Nå har jeg en sterk mistanke hvilket merke dette gjelder basert på hva du har postet i diverse utsyrstråder, og har jeg rett i mine antagelser har jeg heldigvis ikke et eneste produktet fra dette firmaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen grunn til at du ikke skal fortelle oss andre hvilke sneller dette gjelder, ei snelle kan feile for alle, men ikke på den totale måten du beskriver her, og når du i tillegg har flere eksempler på dette, er det helt klart at dette varemerket har en systemfeil i måten de håndterer sin produskjson på. Nå har jeg en sterk mistanke hvilket merke dette gjelder basert på hva du har postet i diverse utsyrstråder, og har jeg rett i mine antagelser har jeg heldigvis ikke et eneste produktet fra dette firmaet.

Ser poenget men velger enn så lenge å ikke kommentere merket da det ikke nødvendigvis er veldig konstruktivt og som Stig sier kan være ødeleggende for merket dersom det er snakk om tilfeldigheter. Folk kan gjerne spekulere i hvilket merke det er men har ikke egeninteresse av å henge det ut. Men enig at man bør opprette en tråd om sneller som ikke tåler salt, da skal jeg dele ;D

Etter nærmere innspeksjon tror jeg at jeg har funnet grunnen til problemet. Trommelen der lagrene ligger er tettet med en tykk gummiskive som også skal tette der staget fra rammen går inn i rommelen. Denne skiva har blitt hard og morken og holder da mest sannsynelig ikke snella tett og vips er det vann inne og driten ruster. Gått hardest utover hovedlageret. Det er dette som har låst seg og faller rustbiter fra! Den ene av de to snellene som gikk i sommer hadde lignende feil da samme lager gikk i oppløsning men da under kjøring av fisk.

Sykt irriterende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Det høres frustrerende og leit ut Marius. Det må være en kombinasjon av et par ting som allerede er nevnt. Detaljer og bestandsdeler som ikke tåler saltvann. Som Johan, så har jeg brukt den samme Danielsson nå i ti år, de siste fire åren i saltvann. De første åren var jeg ikke så nøye med å skylle etter tur, men gjør det nå veldig nøye etter hver tur. Prøver også å sjekke den med jevne mellomrom og det er ikke antydning til rust.

Jeg har en stang av samme merke som din snelle. Jeg har faen oppdaget rustantydninger i første stangring, den lengst ned. Og jeg skyller stangen etter hver tur. Utrolig frustrerende. Stangen skall dessuten være for fiske i sjøen. Jeg kommer til å ta foto for å sende det inn til produsenten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på en ting. Jeg er overhodet ikke flink til å skylle og styre. Ikke i nærheten engang...

Har hatt mye forskjellige sneller og har vel egentlig ikke hatt videre problemer.

Har brukt mye billigsneller.

Det er jo litt fett inne i "systemet" på snellene og vist man skyller ofte med varmt vann så vil jo dette forsvinne.

Tror det er lurt å tenke på at man bør sette systemet inn med fett når man har skyllet.

Dette er jo litt of topic og har vel lite med trådens utgangspunkt men likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på en ting. Jeg er overhodet ikke flink til å skylle og styre. Ikke i nærheten engang...

Har hatt mye forskjellige sneller og har vel egentlig ikke hatt videre problemer.

Har brukt mye billigsneller.

Det er jo litt fett inne i "systemet" på snellene og vist man skyller ofte med varmt vann så vil jo dette forsvinne.

Tror det er lurt å tenke på at man bør sette systemet inn med fett når man har skyllet.

Dette er jo litt of topic og har vel lite med trådens utgangspunkt men likevel :)

Jeg tror du har flere poeng her Ruffen;

Billigmodeller = mye plast og enkel mekanik som resulterer i færre deler! Hva kan gå galt egentlig? Opplevd/opplever det samme selv.

Fett smelter i varmt vann, veldig nøye med i kke ha mer enn lunka vann for at fettet ikke skal renne av men i dette tilfelle skal lagerne og de utsatte delene ligge i en vantett trommel. Min erfaring er at ting som er satt sammen av flere deler sjelden er vantette. Punkt nummer 2 er at ved å overbevise seg selv om at noe er vanntett (tenker på produsenten) kan man kanskje tillate seg å fire litt på kvaliteten på delene da de i teorien ikke skal ha kontakt med vann??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva slags snelle dette er, men en del sneller bruker et friløpslager (enveis lager) i bremsesystemene sine. Og de er ofte ikke av en rustfri kvalitet. For det første er det få produsenter av rustfrie lager av denne typen, og for det andre så er ofte den hylsa/ delen som de ruller (og låser under bremsing) mot, av rustfritt stål. Og rustfritt mot rustfritt er en dårlig løsning materialmessig, da dette kan begynne å rive og skjære seg. 

Om et slikt bremsesystem er "tett" så vil det være med hjelp av gummi eller fleksible materialer. Tette lager med metalltetninger vil aldri være 100 % tette.  Det er derfor veldig viktig å sjekke disse tetningene og lager gjevnlig. Vi kan tro at dette bare er en snelle, og at dette holder evig. Men tetninger her har et hardere liv enn foreksempel tetninger brukt i industri og lignende som går og går i det uendelige.  Grunnen er at vi har stadig start og stopp, store hastighetsforandringer, og ikke minst det at det til stadighet er vått-tørt-vått..... Og saltvann som tørker vil altid etterlate seg saltkrystaller, som blir som slipekorn.  Eks. Du fisker et par timer en fantastisk dag med sol. Så tar du deg ei god og lang kaffepause, mens snella di tørker i sola. Så skal du ta neste fiskeøkt da ligger krystallene der og sliper og sliter på delene i snella fra første omdreining.

En annen ting er at alle lager og tetninger ikke har godt av å stå på hylla hele vinteren for så å tas ut igjen til våren uten videre. Tetninger tørker ut, og kan også miste sin virkning og egenskaper pga. Addetiver som er i smøremidlene du bruker.

En lang avhandling som kanskje ikke gjelder dine problemer, men dette er ting som jeg ofte kommer borti i forbindelse med jobben min.  Et lite tips til slutt. Molycote har ett lysebrunt fett som heter 44. Det er et fett som står mot det meste av kjemikalier, tåler temperaturen på vannet i springen uten å renne vekk og da selfølgelig saltvann.

Kjell Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok "spot on" her Kjell! Akkurat det lageret som har gått i oppløsning og grunnen er at gummi pakningen har blitt morken.

Men spørsmålet er vel om hvor mye en slik snelle skal tåle eller lettere sagt hvor lenge med vedlikehold av den sort man kan forvente av "mannen i gata" og om det skal være en forskjell på billige og dyre sneller samt hva en leverandør egentlig påtar seg av ansvar når den kaller en snelle saltvannsbestandig... Erfaring sier jo at man må gjøre vedlikehold og være flink til skylle utstyr etter bruk men dette lærer man ofte etter noen sneller går i stykker. Skal det forventes mer innsats for å bevare snella bør det jo være en slags innstruksjon som sier noe om når og hva. Ingen av mine sneller har dette og da burde man tro at de skal holde når de beskrives som "ideelle for saltvannsfiske" eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig i at en som forbruker bør forvente mer av et dyrt produkt.  Og den vanlige mann i gata har heller ingen forutsetninger for å vurdere slike ting.

Det som er er at konstruksjonene og komponentene som blir brukt strengt tatt ikke egner seg. Hadde komponentene blitt brukt i optimale forhold i industri eller lignende, så hadde disse komponentene holdt i årevis i kontinuerlig bruk døgnet rundt.

Har blitt kurset hos SKF i lager og tetningsteknikk, da med industri som hovedemne, og som jeg sa over her, så er det stort sett de ytre påkjenninger og vibrasjon som ødelegger slike komponenter. Varme, kulde, støv (saltkrysteller) stillstand og så videre.

Men dette forsvarer ikke et produkt som ikke holder mål og svarer til forventningene. Dette er noe konstruktørene av produktene burde kunne og vite.

Det er en kjennsgjerning at enkle sneller med glidelager i bronselegeringer og enkle bremsesystemer nok er de mest driftsikre under alle forhold, selv om de ikke er mest fancy.

Kjell Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer nok det Staffan, ATH sine lager samsvarer med en type INA lager. Det finnes også et par andre produsenter.

Det som er med slike lager er at du kan få de bestillt over disk hos en jernvare. Men da får du bare de typene som er listet opp for vanlig industrielt bruk.  Men du kan også få slike lager fra samme produsent som er ment for flyindustrien.  Da kan det være at det finns en legering som er mer optimal i materialet til den aktuelle bruk. Men de lagrene er et sant helv..... å få tak i. De er laget på lisens, og en må gå mange bakveier og ha de riktige bekjente for å få kjøpt de. Det er liksom ikke bare å hive opp en bestilling på en reservedel til en Airbus. Og når du får tak i det så koster det sjorta. Har to slike lager liggende til et eget snelleprosjekt, og jeg kunne nok ha kjøpt ei snelle av høy kvalitet for den prisen. For egen del så er det mer økonomi i å vedlikeholde og kanskje bytte en komponent av og til. Men nå var det som sakt til eget prosjekt.  Grunnen til at disse lagrene kan bli så dyre, er små serier, og et vanvittig opplegg med røntgen, feilsøking, kontroll og kontroll av kontrollen også videre.

Kjell Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intersante greier Kjell...  8) Har sneller med keramiske kulelager og noen som har "rulon kulelager"; hvordan er disse med tanke på saltvann og hva er egentlig "Rulon bearings?"

Sorry for OT Marius!

Sykt kjipt med snellene; har hatt min del av sneller som har gått føyken i saltvann selv; det skremmende er hvor fort der går skeis! Ser helt fin ute den ene uken og uken etter er alt helt katastrofe  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke noe orakel på dette men skal prøve meg ut på litt dypt vann nå.  Rulon Bearings er et eget varemerke og er en form for glidelager som har en betegnelse som jeg tror er "TFE flourcarbon" Det er en form for teflon (PTFE) som er tilsatt andre bindestoffer for å styrke svakheter i materialet. Så her tror jeg det er snakk om en form for carbon som er tilsatt for å få en hardere og større motstand mot plastisk deformasjon (klemskader).

En slik type teflon vil kunne motstå det meste av kjemikalier, og om jeg ikke husker helt feil, så vil den også tåle tempratur forskjeller fra ca -400 - +500 grader (noe som burde holde).

Det kan også være at det er tilsatt smøremiddel (olje) i teflonen, som gjør den nærmest evigvarende.

Kjeramiske lager har som regel kuler i et kjeramisk materiale og er nærmest uslitelige under optimale forhold. I tilegg til at de ruller veldig lett. Men de er vare for utvendig forurensning type støv og lignende.  Blir forresten brukt en del på Turboer til racerbiler etc.  Der står de i ekstrem temperatur, starter fra 0- 200.000 omdr.min på nulltid. Men er veldig avhengig av ren olje og nok olje til en hver tid.

Må le litt, jeg starta en tråd under generelt som heter "Hvor komplisert er fluefiske". Og nå sitter jeg å legger ut om teknikk og materialer på et sikkert like nerdete vis som jeg satte spørsmålstegn ved. Men men..

Kjell Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke noe orakel på dette men skal prøve meg ut på litt dypt vann nå.  Rulon Bearings er et eget varemerke og er en form for glidelager som har en betegnelse som jeg tror er "TFE flourcarbon" Det er en form for teflon (PTFE) som er tilsatt andre bindestoffer for å styrke svakheter i materialet. Så her tror jeg det er snakk om en form for carbon som er tilsatt for å få en hardere og større motstand mot plastisk deformasjon (klemskader).

En slik type teflon vil kunne motstå det meste av kjemikalier, og om jeg ikke husker helt feil, så vil den også tåle tempratur forskjeller fra ca -400 - +500 grader (noe som burde holde).

Det kan også være at det er tilsatt smøremiddel (olje) i teflonen, som gjør den nærmest evigvarende.

Kjeramiske lager har som regel kuler i et kjeramisk materiale og er nærmest uslitelige under optimale forhold. I tilegg til at de ruller veldig lett. Men de er vare for utvendig forurensning type støv og lignende.  Blir forresten brukt en del på Turboer til racerbiler etc.  Der står de i ekstrem temperatur, starter fra 0- 200.000 omdr.min på nulltid. Men er veldig avhengig av ren olje og nok olje til en hver tid.

Må le litt, jeg starta en tråd under generelt som heter "Hvor komplisert er fluefiske". Og nå sitter jeg å legger ut om teknikk og materialer på et sikkert like nerdete vis som jeg satte spørsmålstegn ved. Men men..

Kjell Karlsen

Takker for forklaringen Kjell... er faktisk noe jeg har lurt på en stund; så dette var til stor hjelp!  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...