Gå til innhold

Ferskvannstilførsel i saltvann vinterstid


Per....

Anbefalte innlegg

Kanskje en klønete overskrift, vanskelig å sette ord på.

På vinteren, ja det er heldigvis en liten stund til, sies det ofte at man skal finne områder med ferskvannstilførsel (med tanke på SØ fiske). Så det jeg lurer på, hvor stor må den eventuelle bekken være for at det skal utgjøre noen forskjell? Bekken trenger jo ikke være stor for å pøse ut noen tusen liter vann i løpet av et døgn eller to. Så hvis tilførselen er jevn, og bekken er liten, er det nok til å gjøre stedet verdt å prøve? Eller må det en liten elv til for at det skal utgjøre noen forskjell? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du spør om. Tenkte endel på dette for noen år siden. Bekkens størrelse er viktig, men det er også strømforholdene i havet eller fjorden bekken renner ut i. For å gjøre en lang historie kort, så er svaret at det som hovedregel skal veldig mye ferskvann til. En bekk er ikke nok.

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo også sant. Så det må ihvertfall være en liten elv for at det skal utgjøre noen forskjell? Men det er jo mange variabler som virker inn. Er det et sund der vannet ligger veldig rolig vil det vel hjelpe i større grad enn i et område med havstrømmer? Vil isåfall fisken søke til mer stillestående vann, med lavere saltnivå eller vild et holde seg i strømmene der den opprinnelig trives best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil isåfall fisken søke til mer stillestående vann, med lavere saltnivå eller vild et holde seg i strømmene der den opprinnelig trives best?

Det du spør om her er egentlig sjøørretens vandringsmønster på vinterstid. Temperaturen i både ferskvannet og sjøen spiller også inn, pluss mange andre faktorer. Tror ikke det er mulig å gi noe generelt svar med mindre spørsmålet er knyttet til en konkret fiskeplass/sted/fjord/årstid.

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ja, da har jeg vel kommet til den konklusjonen at det ikke har noe særlig å si. Merkelig, siden jeg synes jeg har lest så mye om at det skal være bra.

Du har sikkert lest om det i feks Steen Larsen sin bok om sjøørret fiske i Danmark. Han skriver om små bekker og vinterfiske. De danske sjøørretene har imidlertid et helt annet vabndringsmønster enn de norske. De danske ørretene har i stor grad fått ødelagt sine gener på grunn av håpeløse utsettingsprosjekt. Videre er mange sjøørretter satt rett i sjøen, slik at de er "forrvirret" på vinterstid og søker mot bekken. Steen Jensen skriver også litt om dette, om jeg husker rett. Et tredje poeng er at enhver liten bekk i Danmark er utnyttet til gytebekk, slik at det er knyttet vandring til bekken.

Slik er det heldigvis ikke i Norge. Sjøørret blir for det meste satt i elva og de har de samme genene som fisk fra nettopp den elva de blir satt ut i. Det betyr at hvis man skal bruke "ferskvannsporet" for å finne vinterfisk så er det ingen vits i å oppsøke små bekker. Se etter de større elvene, og da gjerne elver med stilleflytene nedre del. Fisken vandrer ikke langt opp i elva på vinteren. I slike elver foregår det endel naturlig vandring på vinterstid, iallefall på sen vinteren. Det har også vist seg at sjøørret fra andre elver, feks små bekker, søker opp i større elver på vintervandring. Men husk at det er 100 fredningsone. Så kanskje man skal se etter dager med springfjære kombinert med elvedelta der springfjæra presser finsken ut i sjøen når springfjæra er på sitt laveste?  ;) Hvis alternativet er sofa`n...

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Når d da er springfjære, blir 100 meterssonen gjeldene fra der ferskvannet treffer saltvannet?

Nei, 100 metersgrensen er den samme uansett om det er flo eller fjære. Det er iallefall hovedregelen. Men der det er svært langrunnt er det kanskje anderledes. Det er jeg jaggu ikke sikker på. Det sikreste er å spørre fylkesmannen der elva er.

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når d da er springfjære, blir 100 meterssonen gjeldene fra der ferskvannet treffer saltvannet?

Nei, 100 metersgrensen er den samme uansett om det er flo eller fjære. Det er iallefall hovedregelen. Men der det er svært langrunnt er det kanskje anderledes. Det er jeg jaggu ikke sikker på. Det sikreste er å spørre fylkesmannen der elva er.

:) :)

der skulle det jaggu blitt gjort noen skiper tak av vestfold fylke eller de kommunene det innebærer, det finnes en del god info men på ingen måte nok om frednings soner av gytebeker og elver. ting som skilt burde vært satt opp og merking av fredningsonene.... har sett folk dorge inn i munninger og disse er vel ikke lett å få gjort så mye med, ber du de å snu gjør de kanske det men er tilbake noen timer eller dagen derpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredricoo

􀂾 Det er ikke tillatt å fiske nærmere enn 100 meter fra

elv/bekkeos i fredningstiden for det enkelte

vassdrag. Merk at det gjelder utvidede fredningssoner

utenfor utløpet av:

• Bergselva (Halleelva), Larvik kommune.

• Foldvikbekken (Naverfjorden), Larvik

kommune.

• Numedalslågen, Larvik kommune.

• Hemsvassdraget i Hemkilen, Larvik og

Sandefjord kommuner.

• Underbergbekken og Rovebekken i

Lahellefjorden i Sandefjord kommune.

• Aulielva, Tønsberg kommune.

• Vellebekken i Presterødkilen, Tønsberg

kommune.

• Sandevassdraget, Sande kommune

Det eneste jeg fant på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der skulle det jaggu blitt gjort noen skiper tak av vestfold fylke

Kvaliteten på det fylkesmennene leverer er veldig forskjellig fra fylke til fylke. Noen av dem er veldig flinke og setter opp skilt om hva som er utgytt fisk, hvor grensene for elv - sjø er og ikke minst bruker de bestemmelsene de er gitt til å ivareta bestandene på en ok måte. Andre forsømmer arbeidet helt.

Når det gjelder spørsmålet til bakkenb så er det vel best å spørre om hvor grensene går. Fylkesmannen for elva skal ha greie på det.

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tillatt å fiske nærmere enn 100 meter fra

elv/bekkeos i fredningstiden for det enkelte

vassdrag. Merk at det gjelder utvidede fredningssoner

utenfor utløpet av:

• Bergselva (Halleelva), Larvik kommune.

• Foldvikbekken (Naverfjorden), Larvik

kommune.

• Numedalslågen, Larvik kommune.

• Hemsvassdraget i Hemkilen, Larvik og

Sandefjord kommuner.

• Underbergbekken og Rovebekken i

Lahellefjorden i Sandefjord kommune.

• Aulielva, Tønsberg kommune.

• Vellebekken i Presterødkilen, Tønsberg

kommune.

• Sandevassdraget, Sande kommune

Det eneste jeg fant på nett.

det er det jeg finner også men her mangler 2 av de største gyte bekken som gir liv MYE salt ørret i larvik, desverre.. men når det sagt vet jeg sjøørret gruppa i larvikmarkas jobber hardt i samarbeid med andre lokale travere for å rydde bekker samt sette opp skilt og div... men dette burde vært gjort av komunnen for lenge siden! koster ikke stort å trykke opp 10-15 skilt og banke ei påle i jorda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert et dumt som men spør man ikke sa forblir man dum. Når er fredningstiden?

hehe! ikke et dumt spm i det hele tatt! det varierer fra utløp til utløp, fra komune til komune, fra vassdrag til til vassdrag.... men veldig mange i vestfold er fredet fra 15 sept til 15 mai, noen 30 sept til 30 mai om jeg ikke tar veldig feil her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredricoo

Dette er sikkert et dumt som men spør man ikke sa forblir man dum. Når er fredningstiden?

hehe! ikke et dumt spm i det hele tatt! det varierer fra utløp til utløp, fra komune til komune, fra vassdrag til til vassdrag.... men veldig mange i vestfold er fredet fra 15 sept til 15 mai, noen 30 sept til 30 mai om jeg ikke tar veldig feil her...

[/quote

Riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når d da er springfjære, blir 100 meterssonen gjeldene fra der ferskvannet treffer saltvannet?

Nei, 100 metersgrensen er den samme uansett om det er flo eller fjære. Det er iallefall hovedregelen. Men der det er svært langrunnt er det kanskje anderledes. Det er jeg jaggu ikke sikker på. Det sikreste er å spørre fylkesmannen der elva er.

:) :)

der skulle det jaggu blitt gjort noen skiper tak av vestfold fylke eller de kommunene det innebærer, det finnes en del god info men på ingen måte nok om frednings soner av gytebeker og elver. ting som skilt burde vært satt opp og merking av fredningsonene.... har sett folk dorge inn i munninger og disse er vel ikke lett å få gjort så mye med, ber du de å snu gjør de kanske det men er tilbake noen timer eller dagen derpå...

Hei !

Å sette opp infoskilt om sjøørret vil bli gjort i nærmeste fremtid over hele Vestfold, men det tar tid når alle grunneiere må kontaktes for å sette opp et skilt på eiendommen deres. Videre er det hundremetersgrense ved alle sjøørretførende bekker, dvs. 100 meter til hver side av bekken og hundre meter ut i sjøen. Er man usikker på om bekken er sjøørretførende ville jeg holdt meg 100 meter unna bekken uansett for å være på den sikre siden :)

Info om sjøørretprosjektet i Vestfold finner dere her: http://www.njff.no/portal/page/portal/vestfold/artikkel?element_id=144271984

Det er også utvidede fredningssoner flere steder i vestfold, det kan dere finne her: http://www.fylkesmannen.no/hoved.aspx?m=3492&amid=3126510

Disse utvidede sonene vil også bli merket av Statens Naturoppsyn om ikke så altfor lenge.

De som er interresert i å gjøre en inn[attachimg=1]sats for sjøørretten i vestfold kan ta kontakt med jeger og fiskeklubben sin for info om prosjektet.

Kart over utvidede fredningssoner i Vestfold ligger under. Håper alle følger dette så blir det veldig bra ;)

Mvh Magnus Riksfjord

post-1079-13949890749301_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...