Gå til innhold

Allroundstang #7 ?


Gary

Anbefalte innlegg

- Har planer om å utvide min lille stangbeholdning med en #7'er.

Siste sommer med flomstore elver fra medio juni til sesongslutt har fått meg til å tenke i litt "andre baner".

Det jeg er på jakt etter er ei stang som har gode kaste- /fiskeegenskaper for:

- Tørrfluefiske i litt tøffere vindforhold, på fjellet og ellers

- I tilfelle jeg synker så dypt - fiske med streamere (når elvene renner over og forholdene er umulige for det andre..)

- SØ-fiske i (lakse)elver når anledningen byr seg

Jeg skygger unna krevende og direkte raske stenger - mine kasteferdigheter er ikke i mål enda, så stenger av den heller tigivende typen passer best..

Siden jeg ikke finner så mye om #7 -stenger på disse sidene - Er det noen der ute som har gode forslag, gjerne med begrunnelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode gamle Redington NTi kan jeg varmt anbefale. Maken til tilgivende stang har jeg måttet lete lenge etter! Forholdsvis rimelig er den vel også blitt tror jeg, nfisk har noen inne vet jeg. Kaster nært sagt hva det skal være av liner jeg prøvde på den. Både av de lette og tunge variantene. Nokså progressiv vil jeg påstå.

Om jeg skal skrive noe negativt om stangen slik jeg erfarte det, så må det være at den er tre-delt. Ikke mye å henge seg opp i egentlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Har planer om å utvide min lille stangbeholdning med en #7'er.

Siste sommer med flomstore elver fra medio juni til sesongslutt har fått meg til å tenke i litt "andre baner".

Det jeg er på jakt etter er ei stang som har gode kaste- /fiskeegenskaper for:

- Tørrfluefiske i litt tøffere vindforhold, på fjellet og ellers

- I tilfelle jeg synker så dypt - fiske med streamere (når elvene renner over og forholdene er umulige for det andre..)

- SØ-fiske i (lakse)elver når anledningen byr seg

Jeg skygger unna krevende og direkte raske stenger - mine kasteferdigheter er ikke i mål enda, så stenger av den heller tigivende typen passer best..

Siden jeg ikke finner så mye om #7 -stenger på disse sidene - Er det noen der ute som har gode forslag, gjerne med begrunnelser?

Er fristet til å begynne skrive alt jeg har skrevet om Winston BIIIx #6, #7 og #8 på nytt....

Blir for mye, men søk gjerne frem...hvis du har 5-6000 kroner å avse, og ønsker en stang som følger deg, som du skal bruke mye, og som du gleder deg til å ta ut av den lekre tuben.

Hver svingom er en lek, du tenker; hva i huleste har jeg gjort alle tidligere år...hvorfor?

Jo, de kom ikke før ifjor høst...altså foran årets sesong.

Men kjøp deg en nå du, så har du allsidighet, det lekre, den stangen du aldri vil ut på tur uten....du vil fiske ørret, men finner på unnskyldninger fo å bruke denne istedet.

Den føles jo pokker med som en hvilken som helst "moderne" #5/6 i hånden...

Stangen jeg anbefaler er selvsagt WINSTON BIIIX #7 9'(se da bort fra alle de gode dealene du kan gjøre med Scierra, guideline, Loop og annet bra utstyr hos billig kjedene)

Det var du som spurte, og regner med mange takknemlige øyeblikk i ettertid der du tenker og takker meg for å minne deg på det som kan gi deg de vakreste og mest minnerike øyeblikkene i ditt fiskeliv :)

Fiske er altfor viktig til å ikke nyte ut best mulig..

Og; dette er ikke litt tullete en gang...det kan faktisk oppfattes som svært objektivt i ettertid når du har kjøpt den og kastet/fisket med den...(selv om jeg selvsagt er fortapt i min #7 BIIIx)

Stig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Takk for interessante forslag.

Hmm... Her må det forskes litt - har på følelsen at alternativene spenner over nokså ulike aksjoner.

For gode fiskeegenskaper, ikke minst i elv, må stanga være god også til vannkast. Vet ikke riktig om de raskeste  av de foreslåtte stengene er helt der..?

Kan f.eks. Z-axis regnes som godt egnet til dette?

Ellers så har jeg ikke kastet med noen av forslagene - så her må vi se på mulighetene for dette.

tmags; VXP er en av de jeg har hatt i tankene så langt - og Stig; Du har kanskje et poeng...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gary,

Tviler ikke på at tmags har godt forslag inne...veldig bra til og med.

Min Winston BIIIx #7 9' vannkaster veldig godt fordi man hele tiden er i meget god kontakt med bunndelen...uten at den blir veldig langmyk/treg.

Meget spenstig stang med veldig god balanse/og lav vekt selvsagt (man får det gøy selv med mindre fisk)

Og den jar fisket bass for meg i høst med stor enkelhet i forhold til de monsterfluene jeg tidvis har pælmet langt også.

Rigg den med 40+ liner og du lærer deg rimelig fort gode vannkast.

Ja, GAry...jeg er helt enig, sannsynligvis har jeg meget godt poeng ;)

Jeg unner deg denne stangen Gary, fordi man ikke trenger være en racer for å ha glede av den, 

"Den gjør jo pinadø jobben helt på egenhånd...tror jeg bare lar den stå her å kaste mens jeg går å tar meg en kopp kaffe" som en av mine fiskekompiser sier :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke med meg at du skulle drive med vannkast. Har da en annen anbefaling enn LPXe RS V2, selv om den også fungerer greit til slike kast.

Jeg har ei Hardy Zenith 9'6" #6 som er suveren til vannkast med 7'er snører. Stanga fungerer best med 7'er snører til overhåndskast også, de eneste 6'er snørene jeg trives med er Coastal og Outbound. Jeg vil si at stanga er ei typisk 7'er stang selv om det står #6 på den. Tuppen er litt stivere og aksjonen dypere enn de andre Zenith stengene jeg har prøvd, derfor er denne så god til vannkast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

- Ser ut som en trend at de nye modellene fra amerikanerne blir stadig raskere enn forgjengerne, kanskje spesielt i klassene #6 og oppover. De nye Sage VXP, Scott A4 og Winston BIIIX i klasse #7 ser for meg ut til å ha havnet i klassen "raske stenger", og det gjør meg litt betenkt med tanke på elvefiske med mye underhåndskasting. Jeg antar at disse ville komme best til sin rett med tørrflue på fjellet, der det ofte er vind og en gjerne står friere i kastemåte. Ser vel også at det kanskje ikke er så lett å finne stanga som er "best" til alt dette. Så det kan godt hende at jeg med tiden ender opp med ei stang til streamer og synkeline i elva, og ei stang til fjellet, når det blåser for mye for femmeren.

Etter litt tenking har jeg bestemt meg for å starte et sted - og har nå bestilt den ene stanga. Så får vi se hvordan den og jeg fungerer. Kanskje blir det behov for en til etter hvert..

Stanga jeg bestilte i kveld er en Scott A3  9,6'  #7...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Ser ut som en trend at de nye modellene fra amerikanerne blir stadig raskere enn forgjengerne, kanskje spesielt i klassene #6 og oppover. De nye Sage VXP, Scott A4 og Winston BIIIX i klasse #7 ser for meg ut til å ha havnet i klassen "raske stenger", og det gjør meg litt betenkt med tanke på elvefiske med mye underhåndskasting. Jeg antar at disse ville komme best til sin rett med tørrflue på fjellet, der det ofte er vind og en gjerne står friere i kastemåte. Ser vel også at det kanskje ikke er så lett å finne stanga som er "best" til alt dette. Så det kan godt hende at jeg med tiden ender opp med ei stang til streamer og synkeline i elva, og ei stang til fjellet, når det blåser for mye for femmeren.

Etter litt tenking har jeg bestemt meg for å starte et sted - og har nå bestilt den ene stanga. Så får vi se hvordan den og jeg fungerer. Kanskje blir det behov for en til etter hvert..

Stanga jeg bestilte i kveld er en Scott A3  9,6'  #7...

Gratulerer. Jeg kjøpte A2 i samme lengde og klasse av J&B i fjor. Er en veldig behagelig stang. Den blir brukt, forhåpentlig, til elvefiske.

Til sjøen bruker jeg en raskere 6er. Den samme 6er og en "lett" 5er på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har også scott A2 9,5 fot #7.

dette er en veldig behagelig stang og kaste med. en forholdsvis myk og rolig stang.

tar du i for hardt med denne, så går det heller dårlig.

jeg bruker min i sjøen. er perfekt på vindstille dager!

stanga mi er egentlig en backup, men har fisket en del med den i det siste. må si at jeg bare liker den bedre og bedre.

A4 er en stang jeg kunne tenkt meg og prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...