Gå til innhold

Allroundstang #6 ?


Nettopp

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nesten samme utfordringer som Gary http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=22675.0 et par tråder under, men ville ikke kuppe tråden hans så jeg syntes det var like greit å starte en ny tråd...

Jeg har begynt å kikke etter en allround-stang selv, men tenkte på klasse 6. I dag har jeg en #4 for tørrfluefiske og en GL RS #8 (4-delt blå) for sjøørretfiske. Det jeg ønsker meg er en mellomting mellom disse, både til bruk innenlands

og til sjøørretfiske. Innenlands blir det antagelig mest synkesnøre, men også tørrfluefiske i litt mer ruskete vær. Til sjøørretfiske blir det som en erstatning for 8'er stanga i "rolige" forhold. Elvefiske og vannkast blir nok ikke aktuelt for meg.

Det er min første sesong som fluefisker, men jeg er absolutt bitt av basillen og ser for meg å tilbringe mye tid med stanga i de kommende årene. Teknikken er nok ikke helt på topp, så det er viktig at stanga er relativt lettkastet.

GL #8 synes jeg kan bli litt i overkant stiv og kraftig, det har sikkert med teknikken å gjøre, men kan godt tenke meg en stang som ikke er helt hyperrask.

Har orientert meg litt og Scott S4(S) 9' virker veldig spennende, men den er vel ganske rask den også (som det meste av nyere stenger?). A4 kan kanskje være et alternativ? Prismessig ligger nok Scott i øvre delen av skalaen, men pris bør ikke være det utslagsgivende her, kan jo hende at det havner en del på salg utover viteren også (brukt er også en mulighet).

I forbindelse med kjøp av snelle fikk jeg med SA Trout WF-6-F og SA Uniform Sink + WF-6-S Type I, så hvis disse snørene passer til stanga er det absolutt ingen ulempe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har orientert meg litt og Scott S4(S) 9' virker veldig spennende, men den er vel ganske rask den også (som det meste av nyere stenger?). A4 kan kanskje være et alternativ? Prismessig ligger nok Scott i øvre delen av skalaen, men pris bør ikke være det utslagsgivende her, kan jo hende at det havner en del på salg utover viteren også (brukt er også en mulighet).

Jeg ville nok styrt unna S4 da denne er fryktelig stiv. A4 (evt. utgåtte modeller som A2 og A3) 1006 (10 fot #6, evt. 9,6 fot) er i mine øyne en nydelig stang som jobber dypt, men likevel har rygg og er tilgivende :) Skal selv kjøpe A4 1006 (som forøvrig er budsjettmodellen til Scott) ;)

Forøvrig vil nok stefannilssons tips også gjøre nytten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dritkult navn, men er ikke enig i det du sier. ;D

En sekser er iallfall mye mer allsidig enn en sjuer, synes jeg.. (får litt dårlige vibber når jeg tenker på sjuer i kombinasjon med tørrflue eller delikat nymfefiske, eller om mulig enda dårligere vibber når jeg tenker på femmer, svære fluer og stiv kuling)

Men..for at stanga skal kunne fungere til flere formål i den snøreklassen, så mener jeg at den ikke kan være kjempestiv eller spesielt rask. Den må heller være myk, rolig/dyp, men seff med en god rygg..

Klart, det mest optimale ville kanskje vært to stenger i ei tube. fem og sju feks ;D Kanskje litt rund i svaret her nå, men mener alikavæl at du kan få både fugl, fisk og midt imellom med ei god sekserstang  :)

Må bare presisere at jeg bruker gooood ooold sånn ca aftm som mal, hvis noen skulle begynne å tvile liksom ;D

Hilsen en som har fiska mye tørt og vått med #6

Var litt treg og uoppmerksom med svret mitt. "ikke vannkast, ikke elv" fikk jeg ikke med meg. Ok, da kan du like greit gå til anskaffelse av kosteskaft, som sveinroar foreslår..  ;)  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Til sjøørretfiske så må jeg si at 6er stang er det ultimat valg. Riktig rigga så klarer en 6er stang de fleste vindforhold. Jeg jeg bedriver kystfiske med flue fler ganger i uken og trenger ikke 7er stang. Bruker for det meste 5er stang og 6er når det er blåsevær! Gå for 6er stang!! Det er langt viktigere og finne et snøre som går godt til stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dritkult navn, men er ikke enig i det du sier. ;D

En sekser er iallfall mye mer allsidig enn en sjuer, synes jeg.. (får litt dårlige vibber når jeg tenker på sjuer i kombinasjon med tørrflue eller delikat nymfefiske, eller om mulig enda dårligere vibber når jeg tenker på femmer, svære fluer og stiv kuling)

Men..for at stanga skal kunne fungere til flere formål i den snøreklassen, så mener jeg at den ikke kan være kjempestiv eller spesielt rask. Den må heller være myk, rolig/dyp, men seff med en god rygg..

Klart, det mest optimale ville kanskje vært to stenger i ei tube. fem og sju feks ;D Kanskje litt rund i svaret her nå, men mener alikavæl at du kan få både fugl, fisk og midt imellom med ei god sekserstang  :)

Må bare presisere at jeg bruker gooood ooold sånn ca aftm som mal, hvis noen skulle begynne å tvile liksom ;D

Hilsen en som har fiska mye tørt og vått med #6

Enig. En spot on sekser tror jeg er mest allround. En rask/stiv sekser blir vel egentlig mye det samme som en sjuer, og da blir det litt vel tungt bruk for tørrflue/nymfefiske etter min smak. Som "kulingstang" på fjellet eller langs kysten er jo en rask/stiv sekser eller en normal sjuer ypperlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Se om du kommer over en Scott A2 9' 6 4-delt, fantastisk god stang og takler alt det du er ute etter. De går billig på ebay ser jeg og det finnes nok noen butikker her på berget som sitter på en også vil jeg tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tips, en rolig sekser er nok det som vil passe meg best da jeg fortsatt vil ha #8 hvis det blåser kraftig, og #4 for det meste av tørt fiske under rolige forhold. Kan nesten ikke kjøpe en stang i alle klassene første sesongen  ;D

Da har jeg en del navn på blokka og kan kose meg med å kikke utover høsten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt om Fiske hadde test av 9' 6'er stenger i vår/sommer.  De prøvde å finne den beste allroundstanga både til ferskvann og saltvann. Mener å huske vinnerene var Orvis Hydros, Orvis Helios og Scott S4. Heliosstanga som var med i testen var i saltvannsrigget utgave med fightingbutt og større ringer. Flere av stengene som fikk 5 poeng i testen er helt sikkert også gode valg. Sage VXP, Loomis NRX, Hardy Zenith, Guideline Reaction var blandt stengene som fikk en femmer.

Finner dessverre ikke testen på nett, og ikke har jeg tid til å lete opp bladet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Om trådstarter er ute etter en rolig 6'er, er ikke S4, Zenith, Reaction eller de andre du nevner så spesielt rolig at det gjør noe

Har eid en A2 9' 6 og kan bekrefte den er myk og rolig, veldig god stang som jeg ikke skjønner hvorfor jeg solgte. Fisket SØ med den, både flyt og synk, funka som snus. En 2 kilos lyr bøyde stanga ned til snella, men likevel var det rygg nok til å vinsje inn fisken like fort som jeg gjør til vanlig med tyngre skyts. Tror både A3 og A4 er i samme bane, så du gjør lurt i å se den veien

Et annet merke du må prøve om du får sjansen, er EikreFly Fluvius 9' 6 eller 9'6 6. Begge er veldig gode, men muligens ikke fullt så rolig som A2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden han er inne i sin første sesong som fluefisker så så jeg nok like mye på hva stanga skulle brukes til som på det han skrev om rolig aksjon.

Det er jo heller ikke sikkert han legger det samme i det utrykket som deg. Den blå 4-delt LPX RS stanga jo svært rask of forholdsvis stiv, de stengen jeg forelso er langt mer moderate på alle måter. Jeg er enig med testerene i AoF om at disse er blandt de beste allroundstengene for kombinert sjøørret og ferskvannsbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scott A2/3/4 ser absolutt interessante ut, de skal jeg sjekke ut!

Det alt om fiske bladet tror jeg ligger i leiligheten et sted, takk for tipset. Hvordan er Sage VXP i forhold til Scott A4?

Jeg har planer om å legge ned en del tid til kastetrening i løpet av vinteren så jeg er litt bedre forberedt til våren. Hva tenker folk om å bruke stenger med svært ulik aksjon? Jeg har som nevnt GL RS #8, og en Orvis T3 #4 som så vidt jeg kan forstå også er ganske rask (har ikke så mye erfaring å sammenlikne med). Hvis jeg da skulle kjøpe en "tregere" stang, vil jeg kunne få problemer med å omstille teknikken? Jeg skjønner at dette blir et ganske individuelt spørsmål, men bør jeg vurdere å holde meg til omtrent den samme aksjonen på alle stengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker folk om å bruke stenger med svært ulik aksjon? Jeg har som nevnt GL RS #8, og en Orvis T3 #4 som så vidt jeg kan forstå også er ganske rask (har ikke så mye erfaring å sammenlikne med). Hvis jeg da skulle kjøpe en "tregere" stang, vil jeg kunne få problemer med å omstille teknikken? Jeg skjønner at dette blir et ganske individuelt spørsmål, men bør jeg vurdere å holde meg til omtrent den samme aksjonen på alle stengene?

90 % av menn svarer ja, da de blir spurt om de er over middels gode til å kjøre bil. Sånn er det kanskje med oss fluefiskere også. Siden jeg aldri har kastet ut hele snøret, sjelden jeg også ser backingen under mitt fiske, så er jeg som deg: Sånn "passe" men lyst til å bli bedre. Det beste rådet jeg kan gi er å ikke bli fristet til å kjøpe for mange stenger. Snakker av erfaring :(

Klasse 6 er kanskje den eneste klassen du burde ha 2 stenger i. 2 stenger "litt forskjellig" men som er "like gode" med samme snører.

Omstilling mellom raske og rolige (MF) stenger går greit. Jeg får vondt i skulder av raske stenger og andre får "mark" av rolige stenger.

Har 2 gode alround stenger i kl. 6. GL LPX RS og Thomas&Thomas Whisper Lite. I sommer hadde jeg med RS stanga og SAGE ZXL kl. 5 på fjellet. Skulle jeg dratt til sjøen ville jeg tatt RS stanga og skulle jeg hatt med bare en stang på fjellet (flytesnøre) ville jeg tatt T&T stanga.

I går, søndag, kastet jeg med T&T stanga og en Talon stang som jeg bygde i 94. Snører SA GPX og Ultra II i kl. 6. For meg var T&T stanga bedre, men............

Tidlig i tråden ble GL LPXe foreslått. Se på den, er noen ganger på tilbud til kr. 1.800 (XXL)

Mange sier at de Amerikanske stengene har bedre finish, jeg synes ikke det er merkbart. Tror Amerikanske stenger for mange er en "Penisforlenger". Snakker også her av erfaring. :)

Har bla. 3 GL stenger (bygd i østen) og kjøpt i år  Winston, SAGE ZXL, Thomas & Thomas.

På lørdag kastet jeg med en A2 og en GL Reaction kl. 7. A2 er også en veldig god "Alround" stang. Ble testet med SA GPX og GL Pounch kl. 7.

Det eneste negative jeg kan si om A2 stanga er at den ikke har stangtrekk. Liker ikke stenger som kommer kun med stangrør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei Loomis GLX Riverdance HLS som jeg bruker både til SØ-fiske i fjorden og til fiske i fjellvann. Det nærmeste man kan komme ei universalstang i mine øyne sammen med Guidelines LPx e, men da tror jeg at jeg ville valgt en 5-er.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Hei,

Jeg har nesten samme utfordringer som Gary http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=22675.0 et par tråder under, men ville ikke kuppe tråden hans så jeg syntes det var like greit å starte en ny tråd...

Jeg har begynt å kikke etter en allround-stang selv, men tenkte på klasse 6. I dag har jeg en #4 for tørrfluefiske og en GL RS #8 (4-delt blå) for sjøørretfiske. Det jeg ønsker meg er en mellomting mellom disse, både til bruk innenlands

og til sjøørretfiske. Innenlands blir det antagelig mest synkesnøre, men også tørrfluefiske i litt mer ruskete vær. Til sjøørretfiske blir det som en erstatning for 8'er stanga i "rolige" forhold. Elvefiske og vannkast blir nok ikke aktuelt for meg.

Det er min første sesong som fluefisker, men jeg er absolutt bitt av basillen og ser for meg å tilbringe mye tid med stanga i de kommende årene. Teknikken er nok ikke helt på topp, så det er viktig at stanga er relativt lettkastet.

GL #8 synes jeg kan bli litt i overkant stiv og kraftig, det har sikkert med teknikken å gjøre, men kan godt tenke meg en stang som ikke er helt hyperrask.

Har orientert meg litt og Scott S4(S) 9' virker veldig spennende, men den er vel ganske rask den også (som det meste av nyere stenger?). A4 kan kanskje være et alternativ? Prismessig ligger nok Scott i øvre delen av skalaen, men pris bør ikke være det utslagsgivende her, kan jo hende at det havner en del på salg utover viteren også (brukt er også en mulighet).

I forbindelse med kjøp av snelle fikk jeg med SA Trout WF-6-F og SA Uniform Sink + WF-6-S Type I, så hvis disse snørene passer til stanga er det absolutt ingen ulempe...

Er du smart kjøper du denne. Ny Sage Launch til kr 800.- finner du ikke andre steder.

Butikkpris kr 3200.-

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=22751.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk i (altfor) mange år med en Orvis Limestone, den brukte jeg til allt fra smålaks/sjø ørretfiske til Caenis og mygg i noen små østlandselver på høsten..like morsom og bra til allt...:-) Så det var nesten så tårene spratt når jeg klarte å parkere den i forhjulet på sykkelen..

Stor var derfor lykken når jeg klarte å finne en Winston WT 8,6 i klasse 6...og den er en i overkant verdig arvtaker til Orvisen ;D...Testet den på årets høstur, og tror nesten jeg vil velge den fremfor 9 klasse 5, særlig de gangene jeg må kaste litt langt..

Så bare løp og kjøp den 6ern som passer din smak og kastestil!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...