Gå til innhold

Nymfefiske etter laks


hemsila

Anbefalte innlegg

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

For endel år siden  ennå mens Hørgård var til så laget de en gumminymfe som hette "stoneflynymph" disse var meget populære blandt laksefiskere særlig nordpå. Selv har jeg sått laks på fridriftende nymfe laget i overdrevet størrelse i forhold til vannets biologi.... men er det bedre enn en lettdresset lakseflue, neppe

Disse er fremdeles å få tak i, dog med en annen produsent. Sakshaug sport på Stjørdal har dem, tror de er eneste forhandler, mener de ble lagd spesielt til denne butikken for ett par tre år siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket svært mye sjørøye og sjøørret på nymfe og tørrfluer. Og det er et flott fiske, blir for langt om jeg skulle utdype mer om mine erfaringer der.. Men et vanlig ørret og røye oppsett av fluer dekker det meste, imitasjoner men også attraksjon. Begge arter liker rosa, eller innslag av det. En hareørenymfe med rosa vingesekk f.eks ;)

Er vel ikke mer oppdrettslaks der enn andre elver i område, men der er jeg ikke sikker.

Noen år siden jeg har fisket der oppe nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket mye med nymfe og tørrt etter laks, og har samme erfaringer som Tony med Leisenrings lift. Det gjelder å spotte fisk og legge flua godt oppstrøms, så er det bare å stramme rolig opp når den er litt forran fisken. Spennende og visuelt i små klare elver. Utrolig å se hvordan laksen kommer etter små nymfer og tørrfluer. Har brukt mustad R30 OG 50 ørretkroker. krokene holder overaskende godt, men om det blir lange kjøringer opp mot halvtimen vil ofte det tynne godset skjære seg ut og man mister krokholdet. Har mistet utrolig få fisk pga knekk eller utbøyde kroker. Tatt laks opp mot ti kg på slike kroker. Bruker da maks 5# stenger, som igjen flekser såpass at krokene og fortommen får mindre belastning. Spiss mellom 0.20 og 0.25 funker også bra når du tar hensyn til det. Bruker fluorcarbon om det er steinete bunn i elva... Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Fluene vært ca 2-2,5cm, N-90 krokene er fine.

Tunge og kraftige, og man trenger ikke bly, ikke mye da.

Har særlig vært på lav vannstand og høstfiske jeg har brukt nymfer.

Har fått flere laks når jeg har fisket etter andre arter da, som sjørøye og sjøørret.

Fikk en laks på 5,5 kg på 0.18 i fortom og en liten nymfe, fisket da sjørøye på høsten.

Men kan ikke helt anbefale det, da det var et nervekjør uten like :P

Brekk har fisket godt, samme med dype kulper. Hvor nymfen bare har fått synke.

Det mest kule da, er jo om man finner noen laks og kan fiske visuelt på de!

Tørrfluer og poppers funker også, selv om de kanskje ikke tar den, så tar de ofte nymfen rett etter på.

Har også erfaring med at laksen tar på nymfe. Har fått en del smålaks (3,7 kg som den største) når jeg primært har fisket etter sjøørret. Enhånds #6-7, spiss på 0.22-0.25 og brun hareørenymfe enkeltkrok str. 8-10 i Beiarelva og Saltdalselva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluene vært ca 2-2,5cm, N-90 krokene er fine.

Tunge og kraftige, og man trenger ikke bly, ikke mye da.

Har særlig vært på lav vannstand og høstfiske jeg har brukt nymfer.

Har fått flere laks når jeg har fisket etter andre arter da, som sjørøye og sjøørret.

Fikk en laks på 5,5 kg på 0.18 i fortom og en liten nymfe, fisket da sjørøye på høsten.

Men kan ikke helt anbefale det, da det var et nervekjør uten like :P

Brekk har fisket godt, samme med dype kulper. Hvor nymfen bare har fått synke.

Det mest kule da, er jo om man finner noen laks og kan fiske visuelt på de!

Tørrfluer og poppers funker også, selv om de kanskje ikke tar den, så tar de ofte nymfen rett etter på.

Har også erfaring med at laksen tar på nymfe. Har fått en del smålaks (3,7 kg som den største) når jeg primært har fisket etter sjøørret. Enhånds #6-7, spiss på 0.22-0.25 og brun hareørenymfe enkeltkrok str. 8-10 i Beiarelva og Saltdalselva.

Ja om man jakter laks med nymfer og lettere utrustning, så blir det litt som ørretfiske, bare med en helt annen fangst. Men om man fisker etter laks så trenger ikke fortommen å være tynn..

0.28 er fint, men løkkeknute :)

Men dette er et rent sommer og høst fiske for min del, aldri vært noe laks å få på nymfe tidlig på året. Men stor sjørøye derimot ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest Pål Andersen

Her er andre siden av nymfeboksen.

(Synd at bilde-filene må være så små.)

Ehemm. Kunne tenkt meg større bilde av boksen jeg :) Bildet under er under 200kb det å. Ikke noe problem :)

post-0-13949893724564_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var spurt om bildet av gumminymfa til Hørgård

[attachimg=1]

Så kult! Gode minner denne gummisaken - som jeg i min barndom ikke helt skjønte hva skulle forestille. Husker bestefar min brukte dissa mye som opphengere til brunørretfiske. Lurer jammen meg på om det ligger noen sånne igjen i skrinet hans. Det skal sjekkes ut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Pål Andersen

Husker mitt første besøk i Gaula på 80 tallet. Var lite vann og vi kjøpte kort så langt ned at høyvannet gikk opp elva. Var mye sjøørret den gangen. Når høyvannet kom krydde det av fisk. Spennende for en syttenåring. Var mye folk som fiska, både med fluestang og flue og dupp. ALLE vi snakka med brukte dyret til hørgård, og kun i naturell. Hadde en i boksen etter bestefattærn. Jeg fikk 9 flotte sjøørreter den kvelden, og jeg var omtrent den eneste av mange som fikk fisk. Hadde ikke lyst til å fiske med noe gummidyr, så jeg gikk for dynamitt streamer istedet. Siden har aldri dyret vært med i noen flueboks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...