Gå til innhold

Redd elvene! Ny kampanje!


Håvard Stubø

Anbefalte innlegg

Vel, dette er utrolig gledelig og samtidig temmelig pinlig:

Her har vi diskutert opp og ned og i mente om behovet for en norsk filial av Älvräddarna e.l. Også viser det seg at vi (jeg) rett og slett ikke følger med i timen. Sjekk:

www.reddelvene.no

Naturvernforbundet, DNT og Natur og Ungdom som står bak. Fantastisk!

Støtt!

PS! For mer utfyllende bakgrunnsinfo, se f.eks. http://naturvernforbundet.no/naturvern/vern_av_naturomrader/vassdrag/redd-elvene-article25025-749.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

veldig bra..... fint at det fokuseres på elvenes andre bruksområder enn bare fluefiske selvom det er endel av det også.... det viktigste er å få "tantene" på Oslo vest til å fatte interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bra.

Veldig fokus på padling i filmen/introen. Usikker på om det er det som vil gi mest støtte fra utenforstående - Om man får padlet eller ikke, gir vel 99 av 100 blanke f... i. ""Det er jo bare noen rastløse ungdommer som kan finne seg noe annet å gjøre""

Fokus på det mer naturskjønne, turgåing langs elvene, fiske (som tross alt er større enn elvepadling) osv. hadde vært bedre, men dette er jo bagateller. Det viktigste er jo engasjementet og at noen starter. Henger meg på og støtter!!

Håper de forresten fikk tatt knekken på den stygge regnbueørreten når de først filmet den. Slikt fanteri vil vi ikke ha i elvene våre  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bra.

Veldig fokus på padling i filmen/introen. Usikker på om det er det som vil gi mest støtte fra utenforstående - Om man får padlet eller ikke, gir vel 99 av 100 blanke f... i. ""Det er jo bare noen rastløse ungdommer som kan finne seg noe annet å gjøre""

Fokus på det mer naturskjønne, turgåing langs elvene, fiske (som tross alt er større enn elvepadling) osv. hadde vært bedre, men dette er jo bagateller. Det viktigste er jo engasjementet og at noen starter. Henger meg på og støtter!!

Håper de forresten fikk tatt knekken på den stygge regnbueørreten når de først filmet den. Slikt fanteri vil vi ikke ha i elvene våre  ;D

Jepp så den regnbuen. Ikke bra;)

Flott at så tunge aktører setter saken på dagsordenen og engasjerer seg!

Videoen er ikke perfekt, men det er jo en fluefisker der, og også folk som bader osv.

Det med fossepadling er vel også et stikk til utbyggingsinteressene, som utrolig nok har klart å bruke fossepadling i mange av sine reklamefilmer for grønn energi, til tross for at de ønsker å legge fossene i rør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æhhhh. Er ikke dette noen av de samme folkene som helst forbyr sportsfiske? I allefall C&R etc. ??!!

Jeg vet ikke om Naturvernforbundet, Den Norske Turistforening (DNT) eller Natur og Ungdom har noen offisiell politikk mht C&R, men jeg tviler på det. Kanskje noen andre her inne som vet? Samtlige dyrevernorganisasjoner og Statens Dyrehelsetilsyn er selvsagt mot C&R, men det er jo en helt annen gjeng med totalt forskjellig fokus.

Uansett, jeg er veldig glad for at disse seriøse og innflytelsesrike aktørene er på vårt parti, og kommer til å gjøre det jeg kan for å støtte opp om vår felles sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttes 100%.

Vi er alle en del av den norske stat. Ikke la grådige og taleføre enkeltindivider, som kun evner å se gleden av sin egen bankkonto vokse, ødelegge mer nå. Det er på høy tid vi tar tak for å verne om de virkelige og varige verdiene vi ennå har. Verdier som er til glede for flertallet av oss og for våre etterkommere. Vi trenger energi, men den må brukes forsiktig og utvinnes med omtanke, ikke på bekostning av liv.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttes!  Har alt lag fram mitt lille budskap..

Gjennom postkortet kan vi jo selv fronte det vi legger vekt på.

Og så kan vi jo bare håpe på at det ikke bare blir borte i sengehalmen...

Uansett - i denne sammenhengen syns jeg alle halmstrå og mulige muligheter må gripes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Æhhhh. Er ikke dette noen av de samme folkene som helst forbyr sportsfiske? I allefall C&R etc. ??!!

Jeg vet ikke om Naturvernforbundet, Den Norske Turistforening (DNT) eller Natur og Ungdom har noen offisiell politikk mht C&R, men jeg tviler på det. Kanskje noen andre her inne som vet? Samtlige dyrevernorganisasjoner og Statens Dyrehelsetilsyn er selvsagt mot C&R, men det er jo en helt annen gjeng med totalt forskjellig fokus.

Uansett, jeg er veldig glad for at disse seriøse og innflytelsesrike aktørene er på vårt parti, og kommer til å gjøre det jeg kan for å støtte opp om vår felles sak.

Har søkt og lest meg gjennom en god del av siden til naturvernforbundet og finner ingenting om C&R. Det betyr ikke at jeg har fått med meg alt, men det kan virke som de ikke har en offisiell politikk med tanke på dette. Det kan faktisk tyde på at er positive ettersom de har en artikkel om VM i sjøørretfiske i Vefsna i 2006 hvor de bruker det for hva det er verdt i arbeidet for vern av Vefsna. Altså hverken mot sportsfiske, konkurranse eller mot grønt fiske. Jeg kaller det grønt fiske fordi jeg mener C&R skal brukes med vett. Det er kort og godt et middel til å velge bytte på samme måte som en jeger. Vi må bare skyte først og spørre etterpå mens jegeren kan spørre først og så skyte. Ganske enkelt fordi jegeren ser byttet mens vi som regel ikke gjør det. Men men, det er tross alt en annen diskusjon.

Jeg er selvsagt 100% for en organisasjon som vil ivareta våre vassdrag! Jeg har vært litt rundt omkring i verden og fisket og jeg må bare få si: Fy flate så bortskjemte med usannsynlig vakker og gavmild natur vi er!!! Og så ser vi det ikke før omtrent alt er ødelagt.

Men som vanlig er det viktigere med laks enn ørret eller annen innlandsfisk... :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Æhhhh. Er ikke dette noen av de samme folkene som helst forbyr sportsfiske? I allefall C&R etc. ??!!

Jeg vet ikke om Naturvernforbundet, Den Norske Turistforening (DNT) eller Natur og Ungdom har noen offisiell politikk mht C&R, men jeg tviler på det. Kanskje noen andre her inne som vet? Samtlige dyrevernorganisasjoner og Statens Dyrehelsetilsyn er selvsagt mot C&R, men det er jo en helt annen gjeng med totalt forskjellig fokus.

Uansett, jeg er veldig glad for at disse seriøse og innflytelsesrike aktørene er på vårt parti, og kommer til å gjøre det jeg kan for å støtte opp om vår felles sak.

Har søkt og lest meg gjennom en god del av siden til naturvernforbundet og finner ingenting om C&R. Det betyr ikke at jeg har fått med meg alt, men det kan virke som de ikke har en offisiell politikk med tanke på dette. Det kan faktisk tyde på at er positive ettersom de har en artikkel om VM i sjøørretfiske i Vefsna i 2006 hvor de bruker det for hva det er verdt i arbeidet for vern av Vefsna. Altså hverken mot sportsfiske, konkurranse eller mot grønt fiske. Jeg kaller det grønt fiske fordi jeg mener C&R skal brukes med vett. Det er kort og godt et middel til å velge bytte på samme måte som en jeger. Vi må bare skyte først og spørre etterpå mens jegeren kan spørre først og så skyte. Ganske enkelt fordi jegeren ser byttet mens vi som regel ikke gjør det. Men men, det er tross alt en annen diskusjon.

Jeg er selvsagt 100% for en organisasjon som vil ivareta våre vassdrag! Jeg har vært litt rundt omkring i verden og fisket og jeg må bare få si: Fy flate så bortskjemte med usannsynlig vakker og gavmild natur vi er!!! Og så ser vi det ikke før omtrent alt er ødelagt.

Men som vanlig er det viktigere med laks enn ørret eller annen innlandsfisk... :-\

Er enig i dette Erik, og støtter alle slike tiltak selvfølgelig. Fikk bare flashback fra en TV debatt med Bård Tufte og, det var vel nuturvernforbundet !? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postkort sendt !

De vassdrag som i dag allerede er utbygd må vi nok desverre leve med. Men å bygge ut nye vassdrag og elver for å møtekomme økende forbruk må vel være galskap.

Nå i dag er det mange store og små anlegg som ble bygget for mange tiår siden, og det er vel en kjennsgjerning at ikke alle disse er så effektive som de kan og burde være i år 2011. Teknikken har gått så mye fremover, at en modernisering av eksisterende turbiner burde bli pålagt strømprodusentene før dem skal bygge nytt.  Men det er dyrt å modernisere et eksisterende anlegg, og kraftprodusentene er jo ikke interesert i å stoppe produksjonen en periode, og i tilegg bruke mye penger på å oppgradere.  Fordi disse gamle turbinene er nærmest ustoppelige. Slik de står der i dag, så bare går og går de med minimalt av vedlikehold, mens de produserer penger kontinuerlig uten ekstra kostnader.

Men at en helt sikkert kunne øke produksjonen med mange titalls prosenter ved at eksisterende anlegg hadde blitt oppgradert med nye turbiner er helt sikkert. Med dagens teknologi kan en utnytte hver liter vann mye bedre, og da mener jeg mye bedre enn teknologien som er 40, 50 og 60 år gammel. Og i mange tilfeller ennå eldre.

Så det er ingen tvil om at det ikke er behov for å bygge ut og ødelegge mer, det er bare om å gjøre å utnytte og optimalisere det som allerede er ødelagt.

Dette er min personlige vurdering, og ikke verifisert på noen måte. Men litt synsing om sånne alvorlige spørsmål må til.

En bekymret fluefisker

Kjell Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...