Gå til innhold

Årets første flue!


BjørnarSkj.

Anbefalte innlegg

Flotte fluer, Rune. Jeg sliter bestandig med cdc'en på disse, men må øve litt mere i vinter :)

Eirik

Trikset er å bruke riktig type cdc dvs den som ikke er for "dunete", dropp også de små naturbrune som egner seg best til vinger. De synes jeg har for tynne og lite velflytende fibre. Neste er å trimme til fjæra før du putter den i klemma. Og når jeg setter fibrene inn i løkka så midtstiller jeg de øverste og nedover så skyver jeg de til litt ulik lengde. Resultatet blir fibre med ulik lengde. Tok et bilde med tlf av en fjær som er klargjort. Av jumbofjærene som jeg bruker til dette så får jeg to fluer av en fjær. Til en flue i krok 17 eller 19 (som den på bildet) så holder det med det antallet fibre som på bildet.

post-2-13949890672262_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummelt å legge ut noe etter at selve sjefen har bidratt, men pytt au! :)

Dere får bære over med meg dere ørretentusianter, det burde vel vært noe annet en ei lakseflue. ;D  Men jeg hadde allerede funnet fram materialet til denne Nitro Shrimp flua nyttårsaften uten å begynne bindingen, så da bandt jeg et par i dag siden det lå klart. :D

[attachimg=1]

post-21-1394989067275_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dritfine fluer Tom! Når det gjelder laksefluer så er det ikke noe som er så tøft/fint som shrimpfluer! Tøffest på krok men tuber er også tøffe som f. Det er herlig med litt ordentlig fluebinding innimellom. Ikke bare syntet og anderompe...

Nå må dere slutte å jamre over de pjuskefluene jeg la ut der da... er da ikke akuratt noen stor kunst... bare vanlige fiskefluer... Hmm... snart i boks med cdc myggen ser jeg på bordet her... Trur jammen jeg skal lage meg en liten range med noen überfrekke mævver en sånn "attraktorimitasjon" ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Innlegget mitt ble slettet..!?

Henning: den klekkeren din, utrolig fin! Bruker du ofte flash i disse type klekkere? Den cdc puffen som du legger dobbelt, er den kritisk mtp flyteevne eller er den litt for pynt?

Arne

Hei :)

Ja, bruker det en del. Føler det gir flua det lille ekstra :)

Det er en vanlig cdc fjær, som jeg legger dobbelt. Flua flyter litt ekstra godt når du lager en slik "dælt" på den. Med dubbing under :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...