Gå til innhold

Indikator og nymfe


Ruffen

Anbefalte innlegg

Det vil gjøre fisken mindre mistenksom når den tar byttet slik at vi får den tiden vi trenger på å kroke den før den spytter ut igjen

Ikke helt sikkert jeg, men tror meitefiskerne bruker dupper som yter minst mulig motstand  slik at fisken ikke 'merker' det.

Stemmer det. Med "mistenksom" mente jeg "merker det". Slik at de ikke spytter ut igjen, men prøver å svelge. Da må man være på hugget og kroke den før den har slukt den ned til ræva  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stian,uten at det har altfor mye med fluefiske å gjøre,men det kan få

oss til å tenke over det der med at fisken i det hele tatt kan kroke seg selv.

Hvis du blyer ned duppen,er ikke det dummere å gjøre enn det å benytte en

dupp med atskillig mindre oppdrift hvis det handler om hva fisken vil føle?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blyer ned og bruker dupp alt ettersom hvor langt man vil kaste. Kaste langt = mere bly

Strøm i elva, bølger osv. vil også påvirke valget.

Kluet er å bruke akkurat nok bly i forhold til duppen, slik at den forsvinner under ved minste berøring.

Kom på en ting som sikkert kan overføres til fluefiske (hvis det ikke allerede fins) Glidedupp - dvs. duppen henger helt nede ved kroken og man bestemmer dybden man vil fiske på ved å ha en liten "stopper" på lina. Tyngden av agnet/kroken vil da dra lina gjennom glideduppen frem til stopperen treffer duppen. Da kan man fiske med dupp så dypt man vil bare ved å flytte stopperen på lina.

Må jo være bedre å kaste med indikatoren helt nede ved flua for så å ha en mikroskopisk/lett stopper lengre opp på fortommen, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg i at mer vekt /masse gir deg lengre kastelengde,men jeg er ikke enig i at

mer tilført masse øker følsomheten.

Fisken er jo nødt til å forflytte og bevege alt dette?

Helt ekstremt kan man jo tenke seg,at hvis du bruker en ballong som dupp,og du

belaster denne slik at den akkurat flyter så er det ikke akkurat veldig enkelt å

tenke seg at dette forsvinner ved den minste berøring? ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...