Gå til innhold

Kjell`s roteverksted


Anbefalte innlegg

dersom dre får tid til noen dager på hytta til han Vidar med mye rødvin så vil idder dukke opp på rekke og rad!

Vi har faktisk allerede konspirert litt sammen både i verkstedet til Kjell i Skien, og på hytta hos meg. Tror Kjell er ganske enig med meg når jeg påstår at vi konspirerer aller best i edru tilstand.

Både Kjell og jeg er dessuten uansett enige om at CIA står bak det meste av dagens fiskeutstyr, uansett 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er nå i gang i ny jobb om dagen og har det som en guttunge i sandakasse. Masse maskiner som snurrer rundt, spytter spon og gnistrer. Min jobb går på sluttkontrollen, og her fikler vi med Q-tips og rødsprit for å fjerne støv rester ol. før vi måler alskens mulige mål og toleranser, med både cnc styrte målemaskiner og konvensjonelle måleverktøy.

Regner med at verkstedsessongen i eget verksted begynner på igjen i oktober. Har hatt en leietaker der som har benyttet noe av plassen min, men i løpet av oktober regjerer jeg igjen grunnen alene. Nå går tiden litt med til planlegging og innkjøp av litt materialer og verktøy.

Mange spør meg om hvordan jeg gjør ting og hva jeg benytter av verktøy og utstyr. Jeg skal prøve å komme med noen tips om ulike ting her utover vinteren, MEN JEG SIER OG VISER IKKE ALT ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å dreie korkhåntak eller pusse treverk generelt benytter jeg ABRA slipenett. Dette produseres i Finland av produsenten Mirka.

Dette er et slipeprodukt utviklet for slipemaskiner og slipeklosser med avsug, men fungerer utmerket til håndpussing. Det varer utrolig lenge, og er laget som et gitter. Det gjør at slipestøvet ikke tetter papiret, men slipper det gjennom slik at det blir borte fra slipestedet.

Når en er ferdig er det bare å riste, eller blåse ut støvet og det er like fint igjen. Dette er også litt tykkere å holde i enn vanlig slipepapir og derfor meget behagelig å bruke.

post-4938-13949893172059_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få finish på treverk, plast eller metaller er det viktig å pusse flatene så blanke som mulig før en for eksempel bruker poleringsmiddel, oljer og lakk.

Til dette er disse slipeputene helt fantastiske. Dette er myke puter i str 50x50 mm og har et slipebelegg i ulik korning på hver side. De ulike korningene er som følger:  600, 800, 1500, 2400, 4000 og 12000.

Børstes bare rene etter bruk, og er de stygge kan du vaske dem rene med zalovann.

Disse kjøper jeg fra knivmaker Morten Håkonsen i Skien.

post-4938-13949893172485_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal lime sammen ulike treslag, bein eller metaller til foreksempel et snellefeste o.l. så er det en fordel at det tørker fort og blir sterkt og holdbart.

Mange knivmakere lager jo knivskaft bestående av flere ulike materialer, og det er derfor naturlig å se på hva disse benytter. Og hos knivmaker Morten Håkonsen fant jeg limet som er helt rått til dette formålet. Dette er et lynlim som finnes i to forskjellige viskositeter. En tynn som tørker på 1-3 sekunder, og en tykk som bruker ca 10-25 sekunder på å lime. Jeg bruker den tykkeste til å lime sammen ulike materialer, og det tynneste bruker jeg til å fylle porer og små hull i treverk. Det finnes også en flaske med akselrator, og den bruker jeg når jeg fyller porer med den tynne. For du får ikke den limeffekten som tørker på 1-3 sekunder nr du ikke presser sammen to flater. Derfor er akselrator fint for å få en god og rask herding.

post-4938-13949893172862_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å dreie korkhåntak eller pusse treverk generelt benytter jeg ABRA slipenett. Dette produseres i Finland av produsenten Mirka.

Dette er et slipeprodukt utviklet for slipemaskiner og slipeklosser med avsug, men fungerer utmerket til håndpussing. Det varer utrolig lenge, og er laget som et gitter. Det gjør at slipestøvet ikke tetter papiret, men slipper det gjennom slik at det blir borte fra slipestedet.

Når en er ferdig er det bare å riste, eller blåse ut støvet og det er like fint igjen. Dette er også litt tykkere å holde i enn vanlig slipepapir og derfor meget behagelig å bruke.

Det der kan jeg skrive under på som tidligere sparkelbusemann. Veldig bra slipepapir og som du skriver om egenskaper , helt topp. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å bore i treverk er jeg aldri nøye med omdreiningstallet. Det eneste å passe på der er at du har bor som er beregnet for treverk. Dette fordi det er helt andre vinkler på spiraler og skjær, samt større sponkanaler sånn at spona kommer ut og ikke skaper varmgang. Bor ment for stål pakker seg og du får stor varmgang.

Når det gjelder spindelhastighet for å bore i stål, så er det et regnestykke utfra hvordan type bor du har, om du borer i rustfritt, svart stål osv.

Vi regner ut skjærehastigheten utifra diameter på bor, bortype og materiale.  Har litt dårlig tid akkurat nå, men skal finne en ca-tabell som du kan bruke som en rettesnor for vanlig hobbybruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å utdype litt, formelen er slik:  V = Pi*d*n : 1000 

V =  Skjærehastighet (m/min)

Pi = 3,14

d  = diameter (her er det bor dia)

n  = Omdreiningstall

Når vi snur litt på formelen så ser den slik ut:  n = V*1000 : Pi*d

En anbefalt skjærehastighet ved boring i stål er ca 20-25 skjæremeter altså V i formelen.

En anbefalt skjærehastighet ved boring i rustfritt er ca 10-15 skjæremeter altså V i formelen

                                                          messing    ca 50-70

                                                          aluminium ca 70-100

Disse tallene fordrer gode bor, også skal du mate på såpass att skjærene skjærer ordentlige spon, og ikke bare går og gnikker og gnur. Da får du bare høy varme og ødelagte verktøy.

Om du borrer i stål, messing og aluminium er vanlige standardbor med en spissvinkel på 118 grader helt greit. Men skal du bore i rustfritt stål er bor med spissvinkel 130 grader å foretrekke.

En skal også passe på å få ut spon fra hullet hele tiden og "lufte boret". Det krever også at du smører/kjøler ned boret under arbeid. Bruk aldri rent vann, men bruk skjæreoljer på sprayboks (biltema, jula etc har mer enn gode nok alt) om ikke annet så bruk vanlig olje. Om det ryker litt gjør ikke det noe. Rødsprit funker bra ved boring og gjenging i aluminium.

Kjøp ordentlige bor hos seriøse forhandlere, legg gjerne litt i det og kjøp proff verktøy. Det tjener du på i lengden uansett. Det er mange useriøse som selger "fantastiske titanbor".

OBS ! Gjør det til en vane å altid sette fast arbeidsstykket når du skal bore. Da sparer du små bor fordi det er en stø oppspenning, og du knekker mindre bor. Men det viktigste er sikkerhet. Det er mange som har borret i metall og holdt arbeidstykket med hånda. Så tar boret tak i det det går i gjennom og sviver med boret rundt. Dette er mye større krefter enn du tror. Mange som har kuttet seg opp slått fingre ut av ledd osv. Kjenner godt en, meg selv som har slått tommelen ut av ledd på et roterende arbeidstykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Kan ikke si meg annet enn flau over at jeg la inn en "Bytte kork på Z-Axis" i samme tråd som denne. Flau, rett og slett.

Kongelig arbeid Kjell! Denne tråden og Robbans fluebindetips blir porno under vinteren. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du røper litt vel mange bedriftshemmeligheter her, men la gå... ;)

Skal benytte anledningen til et konkret spm vedr borehastighet:

Når jeg dreier snellefester i nikkelaluminiumsbronse (antar at min bronse tilsvarer OM 7 fra Olaussens metall?), pleier jeg å bore ut mest mulig innvendig før jeg findreier med skjær til slutt.

Pleier å begynne med bor i mindre diameter, for til slutt å bore med 16mm bor.

Har erfart at det blir dyrt å gå rett på de største diametrene (ja, det har kostet meg flere bor).

Hva vil du anbefale av hastighet her, og evt fremgangsmåte (fra mindre til tykkere bor), skjæreolje/kjøling etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe er nok fortsatt litt hemmelig Vidar  ;)

Men når det gjelder å bore i denne bronsen så er den litt "kilen". Har jo hatt dreieståla borti den så vet litt hva det er.

Ville lagt meg på en skjærehastighet tilsvarende rustfritt stål. En gyllen regel for forborring er å bruke et bor som har ca samme diameter som tverreggen på det større boret. Om du forborrer med et for stort bor så vil du få vibrasjoner/sperring i det store boret. Dette gjør at du ødelegger eggen, og gjerne knekker av hjørnene på skjærene.

Når det gjelder kjøling og smøring er den beste løsningen en emolusjon som blandes ca. 7-10% med vann. Utfordringen er å få det helt inn i bunnen av hullet når du bruker det i dreiebenk.

Regner med at jeg får besøk av vestlandsk elvrumsing i høst, og da skal vi nok få tappa en liter eller to av detta stoffet til deg.

Men ettersom du stort sett skal bore opp til 16 mm skal jeg se om jeg kan ha et såkalt korthullsbor som brukes i cnc maskiner. Vi kan lage en innfestning som passer din maskin og sette på en nippel for kjølevann. Disse borene har invendig kjølekanaler som munner ut i spissen. Da kan vi sette på en slange og du kan med en pumpeflaske trykke kjølevann inn. Da får vi også utbyttbare skjær som dreieståla dine Vidar. Har forresten fått tak i noen skjær til dreiinga de som egner seg til nikkelaluminumsbronse. Så slipper jeg å ødelegge flere skjær nedi hula di..hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å utdype litt, formelen er slik:  V = Pi*d*n : 1000  

V =  Skjærehastighet (m/min)

Pi = 3,14

d  = diameter (her er det bor dia)

n  = Omdreiningstall

Når vi snur litt på formelen så ser den slik ut:  n = V*1000 : Pi*d

En anbefalt skjærehastighet ved boring i stål er ca 20-25 skjæremeter altså V i formelen.

En anbefalt skjærehastighet ved boring i rustfritt er ca 10-15 skjæremeter altså V i formelen

                                                          messing    ca 50-70

                                                          aluminium ca 70-100

Disse tallene fordrer gode bor, også skal du mate på såpass att skjærene skjærer ordentlige spon, og ikke bare går og gnikker og gnur. Da får du bare høy varme og ødelagte verktøy.

Om du borrer i stål, messing og aluminium er vanlige standardbor med en spissvinkel på 118 grader helt greit. Men skal du bore i rustfritt stål er bor med spissvinkel 130 grader å foretrekke.

En skal også passe på å få ut spon fra hullet hele tiden og "lufte boret". Det krever også at du smører/kjøler ned boret under arbeid. Bruk aldri rent vann, men bruk skjæreoljer på sprayboks (biltema, jula etc har mer enn gode nok alt) om ikke annet så bruk vanlig olje. Om det ryker litt gjør ikke det noe. Rødsprit funker bra ved boring og gjenging i aluminium.

Kjøp ordentlige bor hos seriøse forhandlere, legg gjerne litt i det og kjøp proff verktøy. Det tjener du på i lengden uansett. Det er mange useriøse som selger "fantastiske titanbor".

OBS ! Gjør det til en vane å altid sette fast arbeidsstykket når du skal bore. Da sparer du små bor fordi det er en stø oppspenning, og du knekker mindre bor. Men det viktigste er sikkerhet. Det er mange som har borret i metall og holdt arbeidstykket med hånda. Så tar boret tak i det det går i gjennom og sviver med boret rundt. Dette er mye større krefter enn du tror. Mange som har kuttet seg opp slått fingre ut av ledd osv. Kjenner godt en, meg selv som har slått tommelen ut av ledd på et roterende arbeidstykke.

Tusen takk for utfyllene info.

Tror ikke du røper så fryktelig mye konfidensiell info her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe er nok fortsatt litt hemmelig Vidar  ;)

Men når det gjelder å bore i denne bronsen så er den litt "kilen". Har jo hatt dreieståla borti den så vet litt hva det er.

Ville lagt meg på en skjærehastighet tilsvarende rustfritt stål. En gyllen regel for forborring er å bruke et bor som har ca samme diameter som tverreggen på det større boret. Om du forborrer med et for stort bor så vil du få vibrasjoner/sperring i det store boret. Dette gjør at du ødelegger eggen, og gjerne knekker av hjørnene på skjærene.

Når det gjelder kjøling og smøring er den beste løsningen en emolusjon som blandes ca. 7-10% med vann. Utfordringen er å få det helt inn i bunnen av hullet når du bruker det i dreiebenk.

Regner med at jeg får besøk av vestlandsk elvrumsing i høst, og da skal vi nok få tappa en liter eller to av detta stoffet til deg.

Men ettersom du stort sett skal bore opp til 16 mm skal jeg se om jeg kan ha et såkalt korthullsbor som brukes i cnc maskiner. Vi kan lage en innfestning som passer din maskin og sette på en nippel for kjølevann. Disse borene har invendig kjølekanaler som munner ut i spissen. Da kan vi sette på en slange og du kan med en pumpeflaske trykke kjølevann inn. Da får vi også utbyttbare skjær som dreieståla dine Vidar. Har forresten fått tak i noen skjær til dreiinga de som egner seg til nikkelaluminumsbronse. Så slipper jeg å ødelegge flere skjær nedi hula di..hehe.

Høres ut som en mellomting mellom hjemmebrent fra Skien og svar magi, men jeg er lutter øre, og gleder meg til besøk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående bor. Dormer pleier jeg å kjøpe. De er veldig gode. Var med å innredet en båt for noen år siden. Da gikk jeg mye på mantling og rammeverket. Da ble det jo borret noen tusen hull og det var lite tvil om at disse borene var gode sammen med drill beregnet for boring i stål. (riktig hastighet)

Det var som natt og dag de forskjellige typene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å utdype litt, formelen er slik:  V = Pi*d*n : 1000  

V =  Skjærehastighet (m/min)

Pi = 3,14

d  = diameter (her er det bor dia)

n  = Omdreiningstall

Når vi snur litt på formelen så ser den slik ut:  n = V*1000 : Pi*d

En anbefalt skjærehastighet ved boring i stål er ca 20-25 skjæremeter altså V i formelen.

En anbefalt skjærehastighet ved boring i rustfritt er ca 10-15 skjæremeter altså V i formelen

                                                          messing    ca 50-70

                                                          aluminium ca 70-100

Disse tallene fordrer gode bor, også skal du mate på såpass att skjærene skjærer ordentlige spon, og ikke bare går og gnikker og gnur. Da får du bare høy varme og ødelagte verktøy.

Om du borrer i stål, messing og aluminium er vanlige standardbor med en spissvinkel på 118 grader helt greit. Men skal du bore i rustfritt stål er bor med spissvinkel 130 grader å foretrekke.

En skal også passe på å få ut spon fra hullet hele tiden og "lufte boret". Det krever også at du smører/kjøler ned boret under arbeid. Bruk aldri rent vann, men bruk skjæreoljer på sprayboks (biltema, jula etc har mer enn gode nok alt) om ikke annet så bruk vanlig olje. Om det ryker litt gjør ikke det noe. Rødsprit funker bra ved boring og gjenging i aluminium.

Kjøp ordentlige bor hos seriøse forhandlere, legg gjerne litt i det og kjøp proff verktøy. Det tjener du på i lengden uansett. Det er mange useriøse som selger "fantastiske titanbor".

OBS ! Gjør det til en vane å altid sette fast arbeidsstykket når du skal bore. Da sparer du små bor fordi det er en stø oppspenning, og du knekker mindre bor. Men det viktigste er sikkerhet. Det er mange som har borret i metall og holdt arbeidstykket med hånda. Så tar boret tak i det det går i gjennom og sviver med boret rundt. Dette er mye større krefter enn du tror. Mange som har kuttet seg opp slått fingre ut av ledd osv. Kjenner godt en, meg selv som har slått tommelen ut av ledd på et roterende arbeidstykke.

Her er det mye og lære ang.bor og vinkler.Som sikkert er veldig riktig teoretisk,men tror det er veldig få  maskin/plate arbeidere som bruker dette.Sier som Staffan det enkle er ofte det beste.Har boret og gjenget i over tjue år i mitt yrke  og har vel til gode og følge de tabellene du beskriver,for meg er det gjenge bor,midt tapp ,mellom tapp,bunn tapp + bore hast som gjelder.Sette fast arbeids stykke er veldig viktig.Gode bor er viktig.

Ellers er dette plankekjøring hvis du har iq på over 40........ps batteri drill og gjenge tapp og mereta 320 olje= topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Glenn at det enkle er det beste. Jeg står heller ikke å regner ut hastigheten ved boring hver gang. Men det er for det at jeg har erfaring med hvilke hastigheter som gjelder, akkurat som du. Men på spørsmål om hvilken hastighet en skal bruke er dette anbefalte hastigheter og en formel som alle leverandører av skjæreverktøy bruker. At det er få maskinarbeidere som bruker denne teorien om bor og hastigheter er jeg ikke med på. Har ialle mine år måtte forholde meg til fine toleranser og produktivitet, og da er alle disse dataene meget viktige både ved dreiing, boring og fresing. For meg og de kollegaer som jeg har med å gjøre som er maskinarbeidere er det en selvfølge å finne riktig verktøy til jobben og kjøre med riktig hastighet og mating.

Nå i dag har de fleste maskinarbeidere vært borti cnc maskiner, det er knapt et maskineringsverksted som ikke har en eller annen form for slike maskiner. Enkle eller avanserte. Og cnc styrt maskin, om den skal bore, frese dreie osv. får du ikke startet om du ikke angir skjærehastighet og mating pr omdreining eller mating pr tann. Så dette må de aller fleste maskinarbeidere forholde seg til hele tiden.  Regner ikke med at hobbytilvirkern skal gjøre dette like avansert. Men det er vel ingen grunn til å ikke gjøre ting så riktig som mulig utfra de forutsetninger en har.

Men om du skal gjøre det enkelt ved gjenging så drit i de derre håndtappene med 3 stk. Kjøp maskingjengetapper, skjaærer mye lettere og er mye sterkere. Finnes to typer en med spiral til bunnhull hvor spona kommer ut i spiralen, og spondrivende tapper for gjennomgående hull. En tapp en opperasjon = tre ganger raskere og lettere  8)

Og til deg "Beelsebub", fortsett med Dormer bor, kjempe kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...