Gå til innhold
  • 0

Viktige knuter for en nybegynner.


Gjest Oliver

Spørsmål

Når en er helt fersk i dette gamet her, kan det være vrient å vite hvilke knuter som gjelder her og der.

Tenkte jeg skulle vise hvordan en skøyter fortommen til lina, men endte heller opp med å lage en skøt på fortommen.

Det som er vanlig, er å kjøpe en ferdig tapert fortom, for så å skøte i en tupp i tillegg.

Her viser jeg de to mest vanlige knutene til dette formålet.

Litt øving, så er disse to her veldig lette å lage.

Fuktes før tilstramming.

(Kan ses i full skjerm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
Gjest Terje Refsahl

Flotte greier, Henning :D

Er ikke bare nybegynnere som har godt av å få repetert ulike knuter så dette var bra

og ikke minst greit å følge med på samt lett forståelig :D

..... men jævlig slitsom musikk :D :D ...... mye bedre hvis du snakker og forklarer mens du

lager knutene :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hæ? Du snurret mèd klokka både på høyre og venstre side av løkka på blodknuten!? Funket som juling det, så da er det jo samme f...  :D Selv snurrer jeg mot klokka med venstrehånda.

Hadde ikke lyd på. Ligger på senga med fruen sovende ved siden av. Kanskje du sa det, men ville ikke spytte på filmen. Å fukte knutene før man strammer til er viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hæ? Du snurret mèd klokka både på høyre og venstre side av løkka på blodknuten!? Funket som juling det, så da er det jo samme f...  :D Selv snurrer jeg mot klokka med venstrehånda.

Hadde ikke lyd på. Ligger på senga med fruen sovende ved siden av. Kanskje du sa det, men ville ikke spytte på filmen. Å fukte knutene før man strammer til er viktig!

Ja snurrer også "hver sin vei" og to surringer mer på den tykkeste dimensjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kjempe flott og lærerikt!!

Jeg bruker til vanlig kirurgknuten, men er lært opp at jeg skal tre igjennom tre ganger. Syns den blir litt vel mye klumpetete noen ganger, så det holder med to?

Blod knuten så snasen ut, må testes!  Noen fordeler ulemper i forhold til hverandre disse to knutene?

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

fordel med kirug er at den er lett og rask og lage    (har alltids brukt denne og bruker kun 2 surringer)

fordel med blod er at knuten blir liten

ulempe med kirug at den er stor og klumpete

ulempe med blod at den tar noe lengre tid og lage  (for en nybegynner)

kanon video ! gull verdt for de som ikke er helt trente på disse knutene !! og en oppfrisking på blodknuten trengtes her da eg aldri får den til... øhm, rettelse. Aldri fikk den til  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bra video! Bare et spørsmål: er ikke blodknuten ganske svak i forhold til kirurgknuten? Jeg har helt sluttet å bruke blodknuten, selv om den ser fin ut.

Blodknuten er sterkere hvis du fukter knuten og de 2 linene du skjøter er av forholdsvis lik tykkelse. Skjøte 0,40 med 0,15 f.eks, kan by på problemer. Her har kirurgknuten en fordel. Med den går dette så det griner (minst 3 turn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Oliver

Bra video! Bare et spørsmål: er ikke blodknuten ganske svak i forhold til kirurgknuten? Jeg har helt sluttet å bruke blodknuten, selv om den ser fin ut.

Stemmer.

Kan du legge ut en til tørrfluer. Har blitt helt blank i topplokket etter alt sjøfiske. Og kjørte samme knute til tørrfluene i hele fjor, som jeg gjør til sjøørreten. Ikkje bra :P

Har laget to stk her.

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=24075.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bra video! Bare et spørsmål: er ikke blodknuten ganske svak i forhold til kirurgknuten? Jeg har helt sluttet å bruke blodknuten, selv om den ser fin ut.

Stemmer.

HÆÆ?? Er dette dokumentert?  :o Jeg sitter med en helt annen erfaring. Sikkert noen som har sjekket dette vitenskapelig. Det har ikke jeg. Så mulig jeg var litt påståelig når jeg mente det motsatte  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bra video! Bare et spørsmål: er ikke blodknuten ganske svak i forhold til kirurgknuten? Jeg har helt sluttet å bruke blodknuten, selv om den ser fin ut.

Stemmer.

Kan du legge ut en til tørrfluer. Har blitt helt blank i topplokket etter alt sjøfiske. Og kjørte samme knute til tørrfluene i hele fjor, som jeg gjør til sjøørreten. Ikkje bra :P

Har laget to stk her.

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=24075.0

Veldig, veldig bra. Takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Oliver

Bra video! Bare et spørsmål: er ikke blodknuten ganske svak i forhold til kirurgknuten? Jeg har helt sluttet å bruke blodknuten, selv om den ser fin ut.

Stemmer.

HÆÆ?? Er dette dokumentert?  :o Jeg sitter med en helt annen erfaring. Sikkert noen som har sjekket dette vitenskapelig. Det har ikke jeg. Så mulig jeg var litt påståelig når jeg mente det motsatte  :D

Blodknute

Den vanligste skjøteknuten til sene. Tåler tykkere sene enn kirurgknuten

Bruddstyrke

Stiv sene: 60%

Myk sene: 61%

Gjennomsnitt: 60,75%

Kirurgknuten

Det er særlig fluefiskerne som bruker denne til å skjøte sammen sene av ulik tykkelse i fortommene sine. Kan også brukes til å lage opphengere på fluefortommen.

Bruddstyrke

Stiv sene: 65%

Myk sene: 71%

Gjennomsnitt: 67,8%

Her er litt info for den ulærde.

Kan være greit å lagre denne i favoritter.

http://www.home.no/laksen/fiskeknuter.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kjempelink Henning! Skremmende hvis tallene stemmer (noe de sikkert gjør).

Bruker normalt dobbel slukknute, men enkel slukknute på de aller minste fluene. Den var ikke bra!  :o

Bruker disse fordi det er de jeg raskest binder. Går over til O'Callaghans knute f.o.m. i dag  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Oliver

Kjempelink Henning! Skremmende hvis tallene stemmer (noe de sikkert gjør).

Bruker normalt dobbel slukknute, men enkel slukknute på de aller minste fluene. Den var ikke bra!  :o

Bruker disse fordi det er de jeg raskest binder. Går over til O'Callaghans knute f.o.m. i dag  :)

Visst du lærer deg den siste knuten jeg la ut i den andre tråden:

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=24075.0

Altså, den siste der, som jeg lærte av Andrè i sommer, så har du en kanonknute til ørretfluer. Og den er formidabelt rask å knyte når den sitter. Og uhyre sterke. Testa den sammen med en svenske i Rena i sommer, på digitalvekt, og den hadde samme bruddstyrke som fortommen uten knute. (Snurra noen tørn rundt kroken på vekta for å sjekke bruddstyrken på fortommen uten knute. Drog 350gr mer en hva som var oppgitt på spolen til 0.14 stroft, og drog det samme med den Crawford light knuten som jeg har i den andre filmen....Vekta kan selvfølgelig være feil, men den hadde i hvert fall samme bruddstyrke. Og ekstremt liten i størrelse ferdig strammet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

Kjempelink Henning! Skremmende hvis tallene stemmer (noe de sikkert gjør).

Jo tallene stemmer, dobbel bloknute er dårligst, enkel blodknute er noe bedre.

Men, litt superlim på knuten, og den nærmer seg 100 %

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...