Gå til innhold
  • 0

Hjelp til valg av min første fluestang.


Totalt nybegynner

Spørsmål

Jeg skal snart kjøpe min første fluestang. Problemet er bare at dess mer jeg leser om fluestenger, dess flere alternativer ender jeg opp med. Så jeg håper noen her med god erfaring kan hjelpe meg videre, enten ved å lukke ut noen av settene eller hjelpe meg velge et godt sett til mitt behov (hovedsaklig ørret, men kanskje også sjøørret).

Håper å finne et sett som er godt nok til at jeg vil fortsette å bruke det selv om jeg blir bitt av basillen og skaffer meg mer spesialiserte stenger senere.

Her er de jeg ser på nå:

Ron Thompson Tyran Fly 9fot #5/6 enhånds (aktivfiske.no) 999,-

Vision Zulu Outfit nybegynner-sett (villmarksbutikken.net) 999,-

Vision Attack Kit énhåndsstang   (villmarksbutikken.net) 1199,-

Fluefiskesett Flystarter Trout 9' #5 - 4 pc KIT (XXL.no) 1299,-

Loop Incite 9fot #6 enhånds fluesett (aktivfiske.no) 1670,-

Streamstix Troutseeker énhåndskombo (villmarksbutikken.net) 1999,-

Loop Xact 9fot #5 enhånds fluesett (aktivfiske.no) 2210,-

Zpey Zero 9'#5 Combo (villmarksbutikken.net) 2699,-

Fluefiskesett Orvis Fluesett Ørret (XXL.no)          2999,-

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Etter å ha lest de positive omtalene endte jeg på Kispiox fiskesett ørret 9` # 5.

http://www.agdars.no/index.php?c=2&kat=NETTBUTIKK&s=getItem&ID_Item=11806

Senere skal jeg bestille Air Cell snøre, så jeg har noe å bytte til når jeg er ferdig med å misbruke snøre i innøvingsfasen.

Takk for alle tips, det var veldig mye nyttig informasjon her for en nybegynner som meg selv :)

Et meget godt valg tror jeg :) Den stanga + Air cell er en kjempecombo! jeg likte ikke det snøret som fulgte med pakken no særlig, men air cell var det en helt annen opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredricoo

Jeg bor i Stavanger. Har desverre ikke sett etter kastekurs enda, ettersom jeg tenkte å skaffe meg en stang først.

Som du sier kan det jo være en ide å gjøre det i motsatt rekkefølge hvis butikken kjører kurs, problemet er bare at jeg ikke vet om noen "personlige" fiskebutikker rundt stavanger. Det er noen storkjeder her med en god del utstyr (intersport og XXL), men tviler på at de kjører noen kurs.

Skal ta en tur innom turistforeningen å høre om de har noe neste gang jeg er i byen.

Takk for alle tips som har kommet inn :)

Mener det er en grei butikk i Sandnes og på Ålgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Nå som du har kjøpt deg stang... Samtlige jeg hadde på nybegynner kurs i fjor tok ting mye lettere med Zpey Balance.  Litt mer vekt, og litt mer markert. Samme pris som AirCell. Vi snakker anbefaling først og fremst til heeelt ferske fluefiskere :) AirCell egner seg også godt. Men, som sagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Nå som du har kjøpt deg stang... Samtlige jeg hadde på nybegynner kurs i fjor tok ting mye lettere med Zpey Balance.  Litt mer vekt, og litt mer markert. Samme pris som AirCell. Vi snakker anbefaling først og fremst til heeelt ferske fluefiskere :) AirCell egner seg også godt. Men, som sagt...

Har dere Aircell inne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kim Skjerven jobber i bransjen........

Noe som skal opplyses i tilfeller som dette :)

sitat retningslinjer ffs.no

Bransjefolk er selvfølgelig velkommen til

å dele kunnskap og glede. Det er også helt greit å komme med faktaopplysninger om produkter og tjenester. Forutsatt at du opplyser din egen tilknytning.

Ikke for virke som en paragrafrytter, men det kan forhindre pinlige misforståelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Spørs det ja Lars ;)

Så det var snakk om slike pakkeløsninger tidligere i denne tråden, og slenger derfor ut denne.

Hva er det beste valget av disse to løsningene?

http://villmarksbutikken.net/Produkter/Fiske/Fluefiske/Kombinasjoner/Guideline-Exceed-enhaands-Streamstix-Troutseeker

http://www.xxl.no/fluefiske/marka-og-fjellfiske/fluefiskesett/fluefiskesett-orvis-fluesett-oerret-1056225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kim Skjerven jobber i bransjen........

Noe som skal opplyses i tilfeller som dette :)

sitat retningslinjer ffs.no

Bransjefolk er selvfølgelig velkommen til

å dele kunnskap og glede. Det er også helt greit å komme med faktaopplysninger om produkter og tjenester. Forutsatt at du opplyser din egen tilknytning.

Ikke for virke som en paragrafrytter, men det kan forhindre pinlige misforståelser

Fordi? Han reklamerer vel ikke for noen ting? Han kom med et svar til en som lurte... om HVA han synes han skulle gå for.. 

Men Alex, jeg ville gått for GL og streamstix snella..

Robin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Spørs det ja Lars ;)

Så det var snakk om slike pakkeløsninger tidligere i denne tråden, og slenger derfor ut denne.

Hva er det beste valget av disse to løsningene?

http://villmarksbutikken.net/Produkter/Fiske/Fluefiske/Kombinasjoner/Guideline-Exceed-enhaands-Streamstix-Troutseeker

http://www.xxl.no/fluefiske/marka-og-fjellfiske/fluefiskesett/fluefiskesett-orvis-fluesett-oerret-1056225

Orvis'en kjenner jeg ikke, men må si jeg ble imponert over den Guideline Exceed stanga. Har sagt det før ; Jeg syntes det er utrolig stas at man får så gode stenger helt ned mot 2000kr  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kim Skjerven jobber i bransjen........

Noe som skal opplyses i tilfeller som dette :)

sitat retningslinjer ffs.no

Bransjefolk er selvfølgelig velkommen til

å dele kunnskap og glede. Det er også helt greit å komme med faktaopplysninger om produkter og tjenester. Forutsatt at du opplyser din egen tilknytning.

Ikke for virke som en paragrafrytter, men det kan forhindre pinlige misforståelser

Fordi? Han reklamerer vel ikke for noen ting? Han kom med et svar til en som lurte... om HVA han synes han skulle gå for..

Nei, men han kommer med opplysninger om produkter, produkter Villmarksbutikken selger, hvor Kim er representert.

Hva om du leser retningslinjene så for du kanskje en bedre forståelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Skal man prøve å fiske med flue velger man et billig sett.. Har man bestemt seg for at dette er noe man skal, bør man legge litt mere i det...

Er man tilknyttet bransjen kan man ofte gi meget nyttige svar. Man skal derimot skrive tydelig at man er tilknyttet bransjen, og på hvilken måte. Da kan leseren benytte dette når han vurderer svarene. Slik må det være.

Jeg er tilknyttet bransjen. Jeg har et samarbeide med LTS nå. I fjor var jeg med og utviklet Exceed gjennom flere uker. Hvis jeg var nybegynner nå, ville jeg anskaffet meg ei slik stang i klasse fem. Letet fram et tilbudssnøre av bra kvalitet med ikke for lang klump og benyttet de siste slantene til ei billig snelle. Da hadde jeg vært i meget god tuning til å starte en fiskesesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takker for svar :)

Nå spurte jeg under denne tråden, fordi det var snakk om pakkeløsninger tidligere. Ikke fordi jeg er fersk ;)

Har fisket med flue noen år, og skattepengene skal få kjørt seg når jeg får de :D

Tipper comboen blir Exceed 9' #5, Guideline Quadra\Haze V2 og et Experience-snøre  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Nå som du har kjøpt deg stang... Samtlige jeg hadde på nybegynner kurs i fjor tok ting mye lettere med Zpey Balance.  Litt mer vekt, og litt mer markert. Samme pris som AirCell. Vi snakker anbefaling først og fremst til heeelt ferske fluefiskere :) AirCell egner seg også godt. Men, som sagt...

Har dere Aircell inne ?

Det har vi også.(kan jeg si det?, er det reklame? Blir jeg moderert nå?) Skal jeg si tilbudsprisen også?? ;) nei gutter, dette var nok bare en betraktning min kjære bror har gjort på kursene våre og ikke noe mer enn det :) men ja, han burde kanskje opplyst hvor han jobber, men er det automatisk sånn at man blir helt inhabil når man snakker om produkter man har i butikken, eller ikke har for den saks skyld? Snakker da om helt generelle beskrivelser uten noen form for  hentydninger til hvor man får kjøpt ditt og datt? Eller er det null forskjell på leverandør og butikk i disse sakene? hva synes dere? Kjekt å vite for ett par stakkarer som sitter på gjerdet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Nå som du har kjøpt deg stang... Samtlige jeg hadde på nybegynner kurs i fjor tok ting mye lettere med Zpey Balance.  Litt mer vekt, og litt mer markert. Samme pris som AirCell. Vi snakker anbefaling først og fremst til heeelt ferske fluefiskere :) AirCell egner seg også godt. Men, som sagt...

Har dere Aircell inne ?

Det har vi også.(kan jeg si det?, er det reklame? Blir jeg moderert nå?) Skal jeg si tilbudsprisen også?? ;) nei gutter, dette var nok bare en betraktning min kjære bror har gjort på kursene våre og ikke noe mer enn det :) men ja, han burde kanskje opplyst hvor han jobber, men er det automatisk sånn at man blir helt inhabil når man snakker om produkter man har i butikken, eller ikke har for den saks skyld? Snakker da om helt generelle beskrivelser uten noen form for  hentydninger til hvor man får kjøpt ditt og datt? Eller er det null forskjell på leverandør og butikk i disse sakene? hva synes dere? Kjekt å vite for ett par stakkarer som sitter på gjerdet :)

Jeg kan bare svare for meg selv. Som jeg skrev tidligere. Jeg mener det kan være greit at butikkfolk .. også leverandører.. kan få komme med råd. Jeg mener det da er svært viktig at det kommer ordentlig tydelig fram at man har egeninteresser av rådet i form av tilkytning. Dette er viktig innformasjon for de som tar imot rådet. Det er også ryddig overfor resten av forumet. Dette har med troverdighet å gjøre, samt ryddighet i forhold til eierene av sidene. Hva er annonsering og hva er det ikke. Det er mine meninger om emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tja, jeg vet neimen ikke om det ville gjort det så mye lettere for en fersk stakkar om han nærmest skal bli overfalt av bransjefolk tilknyttet forskjellige merker når han ønsker seg ei ny stang, snelle, snøre, osv . . .

Vanskelig dette, for det er ikke trivelig med folk som anbefaler ting for egen vinning uten å opplyse om sine forbindelser heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vanskelig dette, for det er ikke trivelig med folk som anbefaler ting for egen vinning uten å opplyse om sine forbindelser heller.

For å si det sånn... Timelønna mi er lik uansett om jeg selger en AirCell eller en Balance line. Så det med egen vinning går litt opp i vinninga..eh...spinninga...

For å gjøre det heeeelt klart, jeg jobber i villmarksbutikken (Punktum)

Faen som det ropes Bransje her inne for null og niks! Staffan. Du har kanskje ikke registrert noe firma, men er da pokkern meg like bransjetilknyttet som meg..Skal du da få anbefale noe?? Trukke det gitt! Du er jo den mest aktive inne på annonsør siden her inne..... Dette er ikke for å ta deg, det er bare for å poengtere at linjen mellom bransjefolk og ikke bransjefolk kan være vanskelig å definere ;)

Kan skrive mye morsomt her. Men dropper det.

Trur man må ta alt som skrives her inne med en klype salt om dagen... :)

Trur det forumet her hadde blitt en god del fattigere om alle som enten jobber som leverandører eller i butikker skulle slutte å poste ting her inne...

Folk har jo blitt så redde for å bli lynsjet at de åpner innlegget med: "Jeg jobber i Loop, og er egentlig heeeelt inhabil! MEN, jeg villle vurdert en........" Er dette så mye bedre da?? eller værre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Folk har jo blitt så redde for å bli lynsjet at de åpner innlegget med: "Jeg jobber i Loop, og er egentlig heeeelt inhabil! MEN, jeg villle vurdert en........" Er dette så mye bedre da??

Kunne selvfølglig valgt et annet et eksempel om noen skulle missforstå dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...