Gå til innhold

Hva er fluebinding?


.JB

Anbefalte innlegg

Når vi i år har begynt å stille oss helt eksistensielle spørsmål av typen "Hva er fluekasting?", så kan vi vel like gjerne fortsette med "Hva er fluebinding?".

At det nå ser ut til å være vel så mye "flueliming" som "fluebinding", er nå et element i denne diskujonen. Men hva betyr det egentlig for deg? En del av fluefisket? En separat hobby i hobbyen? Har du ambisjoner eller holder det om fluene fanger fisk? Deltar du i konkurranser? Har du noen prinsipper? Ja, kort og godt "Hva er fluebinding (for deg)?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

for meg er fluebinding en drittjobb som må gjøres før fisketuren....... derfor må det være enkle greier å lage.... fluer som jeg ikke klare å produsere mer enn 15 fluer av pr. time er uaktuelle fluemønster....... fluene skal funke til å fange fisk på ikke være skjønnheter som andre "forståsegpåere" nikker annerkjennende til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for meg er fluebinding en drittjobb som må gjøres før fisketuren....... derfor må det være enkle greier å lage.... fluer som jeg ikke klare å produsere mer enn 15 fluer av pr. time er uaktuelle fluemønster....... fluene skal funke til å fange fisk på ikke være skjønnheter som andre "forståsegpåere" nikker annerkjennende til.

Takk Staffan. Trengte den for diskusjonen! Fluebohemen har talt  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for meg er fluebinding en drittjobb som må gjøres før fisketuren....... derfor må det være enkle greier å lage.... fluer som jeg ikke klare å produsere mer enn 15 fluer av pr. time er uaktuelle fluemønster....... fluene skal funke til å fange fisk på ikke være skjønnheter som andre "forståsegpåere" nikker annerkjennende til.

delvis enig. det er et ork å komme i gang og masse produksjon av en type fluer er uaktelt for meg.

men av og til slår galskapen til og jeg får dilla på å binde litt. dette trigges vanligvis av nye materialer eller ny type fluer. akkurat nå er det dilla på tropiske fluer som skal brukes her i norge ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er fluebinding bare enda en dimensjon til fluefisket, noe jeg kan kose meg med på vinteren.

Da jeg begynte med det var det tanken på å fange fisk på fluer jeg hadde laget selv som var motivasjonen, men tenker ikke over det lenger.

Jeg har med årene funnet frem til noen mønstre som funker bra til det fisket som er aktuelt for meg, og de liker jeg å ha et godt utvalg av.

Det eneste jeg bryr meg om er hvordan fluene fisker, og så langt har jeg heldigvis god erfaring med temmelig enkle, lettdressede fluer  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for meg er fluebinding en drittjobb som må gjøres før fisketuren....... derfor må det være enkle greier å lage.... fluer som jeg ikke klare å produsere mer enn 15 fluer av pr. time er uaktuelle fluemønster....... fluene skal funke til å fange fisk på ikke være skjønnheter som andre "forståsegpåere" nikker annerkjennende til.

Om dette bærer noe sannhet Staffan så hadde du ikke giddet å lage så mye fluebinderelatert materialet som film og diverse materiell som du har gjort. At du i senere år har snudd på den flisa er noe helt annet for du gidder jo ikke fiske heller lengre ;)

For meg er fluebinding nesten grunnen til at jeg i det hele tatt startet med fluefiske. Jeg syns det er kos å binde fluer og det opptar meg store deler av vinteren. Finne nye mønster eller komme på noe "nytt". Jeg kan sitte timevis å binde fluer og er svært opptatt av å få dem "pene". Jeg deler oppfatningen med at det å masseprodusere fallskjermfluer er noe jævla dritt, men ikke verre enn at det lar seg gjøre. Når jeg masseproduserer tar jeg med meg det som trengs og settter meg foran TVen og binder i vei. Innen kvelden er omme har jeg surret 10-15 fluer og dekker mitt behov + litt til.

Hva som er ei vakker flue er øyet som ser. Bedrevitende forståsegpåere eller ei. For du kan binde en stygg March Brown med helt feil proposjoner eller ei grisefin. Jeg er sikker på at begge ville fanget godt med fisk...... For noen er det helt utenkelig å fiske med ei stygg flue. Jeg er nok litt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det var litt av en påstand du kom til å begynne med Sigve........ jeg har hatt fluefiske som levebrød i over 20 år...... og etterhvert blir det et drittarbeid...... de siste årene har jeg ikke fisket eller bundet mye.....det har med sykdom å gjøre.....de fleste i en slik situasjon hadde ikke dratt på tur, men blitt ved tuftene. Min fluefiskeaktivitet har vært så ekstremt høy at jeg vet at du må leve 3 liv for å oppnå det samme ;) mitt liv har bare bestått av fluefiske og relatert aktivitet  ikke bare i 2 mnd, men i 6 mnd pr år, altså fra mai og ut oktober......... Fluebinding var også viktig for meg i årene som nybegynner, alså 20 år. SÅ DET SÅ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluebinding er mest avslapping. Fint å tenke på noe annet av og til, akkurat som fluefisket er om sommeren. Fluebinding er også en nødvendighet hvis du skal kunne variere fisket, og du bor milevis unna butikker som selger fluer.

Som regel er utvalget av fluemønster siden en smule begrenset i de fleste sportsbutikker.

Fluebinding er også ferdighetstrening. Du kan alltid bli bedre på noe. Jeg liker det.

Sist og ikke minst, er fluebinding spennende. Å treffe mønsteret som fungerer er alltid moro.

Glad jeg startet med dette.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

for meg er fluebinding en drittjobb som må gjøres før fisketuren....... derfor må det være enkle greier å lage.... fluer som jeg ikke klare å produsere mer enn 15 fluer av pr. time er uaktuelle fluemønster....... fluene skal funke til å fange fisk på ikke være skjønnheter som andre "forståsegpåere" nikker annerkjennende til.

For meg er det helt motsatt :rolleyes:

Fluebinding er en flott hobby som gir meg mange gleder, og som henger nøye sammen med mitt fluefiske. Det trenger overhode ikke å være enkle greier heller, selv om det også kan være det. Ja takk, begge deler :D

Det må gjerne være skjønnheter også, eller det kan være noen skikkelige lurvedotter. Begge deler er like interessant og inspirerende.

Det er også veldig hyggelig å få tilbakemeldinger på det man gjør, det tror jeg gjeller det meste her i livet. Iallefall synes jeg det er det. Det gir bare økt inspirasjon til å fortsette med å binde fluer.

Selvfølgelig kommer det dager da fluebindingen er dørgende kjedelig, men alt i alt er det fin hobby som er en naturlig del av det å være fluefisker.

Takk gudene for at det finnes fluebindere som velger å ta fluebindinga litt lenger enn å kun produsere "enkle og effektive" mønstre. Mangfold gir inspirasjon, det viser det havet av fluemønstre man finner der ute på nettet, i bøker og dvd´r.

Jeg blir imponert og inspirert av alt fra enkle mønstre til avanserte og realistiske imitasjoner. Det er det mangfoldet som gjør at vi i dag kan velge hvor vi ønsker å legge lista for vår fluebinding.

Hadde vi ikke hatt det mangfoldet og den kreativiteten som finnes blandt verdens fluebindere så tror jeg ikke fluebinding hadde hatt den utbredelsen vi ser i dag.

Takk gudene for at vi kan velge selv hva vi legger i "hva er fluebinding" :D :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er fluebindingen kun for å spare penger ved å slippe å kjøpe fluer. Nå til dags koster jo kjøpefluer både 8 og 12 kroner! Tør ikke tenke på hvor mye jeg har spart...

;D Ja særlig CDC-fluer der man bruker alt verktøyet fra Marc Petitjean blir jo rasende billig.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var litt av en påstand du kom til å begynne med Sigve........ jeg har hatt fluefiske som levebrød i over 20 år...... og etterhvert blir det et drittarbeid...... de siste årene har jeg ikke fisket eller bundet mye.....det har med sykdom å gjøre.....de fleste i en slik situasjon hadde ikke dratt på tur, men blitt ved tuftene. Min fluefiskeaktivitet har vært så ekstremt høy at jeg vet at du må leve 3 liv for å oppnå det samme ;) mitt liv har bare bestått av fluefiske og relatert aktivitet  ikke bare i 2 mnd, men i 6 mnd pr år, altså fra mai og ut oktober......... Fluebinding var også viktig for meg i årene som nybegynner, alså 20 år. SÅ DET SÅ!

Jeg vet at du har levd av fluefiske Staffan. Og det er der du må distansere deg med andre hobbyfiskere med NULL intensjon om å leve av fluefiske. Men du må jo ha likt det, Ja kanskje elsket jobben din om du skal klare å leve av det i 20 år. For noe må jo drive deg når det ikke finnes penger i det du gjør. Eller? Så får heller jeg være en nybegynner i dine øyne. Det skal jeg klare å leve med. For jeg kommer ikke til å fiske like mye som deg :) Og ikke er jeg sur for det heller :-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også veldig hyggelig å få tilbakemeldinger på det man gjør, det tror jeg gjeller det meste her i livet. Iallefall synes jeg det er det. Det gir bare økt inspirasjon til å fortsette med å binde fluer.

Terje

Når det gjelder fluer så er det jo tilbakemeldinger fra fisken som først og fremst er av betydning  :)

Bare hyggelig om andre fluefiskere også har sans for fluene man binder, men jeg mister jo ikke motivasjonen for å binde om det motsatte skulle være tilfelle heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg lander med en fot i hver leir her. Det kommer faktisk ann på dagsformen.

Er det "hustri" ute, vinden blåser, snøen laver ned. Inne sitter jeg og ser på opptak fra sommeren, filmer, det brenner i peisen, og det bindes fluer. Joda, drikkes en pils eller en whisky også. Det er ikke så værst. Men når våren kryper nærmere og jeg vet at jeg skal ha 30 baetis rohdanier klar, og et utall myggvarianter til de første turene etter at isen har gått... da føler jeg det er et slit jeg må gjennom for å oppnå målet i hobbyen - nemmelig fiske.

Sosiale aktiviteter med fluebinding gjør derimot løfter det hele. Selv om det ikke nødvendigvis er da man er mest produktiv, så gir det iallefall litt mer tilbake.

Som sagt, det varierer veldig for min del - tror mange andre er i samme båt også. Noe som bare må gjøres, men av og til er det skikkelig koselig å holde på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som for andre i denne tråden er fluebinding noe dritt. For å bøte på dette bestemte jeg meg for å få en mer vitenskaplig  tilnærming til dette. Istedenfor å synes at ei fjær var fin eller brukbar valgte jeg å utvikle en test for virkelig å dokumentere denne brukbarheten. På bakgrunn av dette utviklet jeg først: (FTT=Feather Tension Test) hvor jeg spikrer fjære fast i veggen for deretter belaste den med, ikke 50 ører men går et skritt lengere å benytter 20 kroninger. Tåler den dette er fjæra sterk, men dessverre ikke brukbar til fluebinding.

I samme anledning utviklet jeg en testmetode for syntmaterialer også (i sammarbeid med NASA må vite). Her brukes et stetoskop og en akselerator for å kartlegge frekvensen på materialet. Denne testen kalles for PYTT/NASA. (PolyYarn Tension Test).

NASA var en naturlig sammarbeidspartner da mye av fluefiske i dag er knyttet til romfartsteknologi.

Jeg har også sendt mange brev til SINTEF og NTNU, men mitt  inntrykk er at ingen der tar fluebinding seriøst som vitenskap. Det er skuffende og trist, og er typisk norsk nisseluementalitet.  

Føler her at jeg har utviklet objektive testmetoder som med fordel kan benyttes i fluebinding. Kjør debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Sååå jævla dritt kan ikke fluebinding være, for man sitter jo kveld etter kveld å pusler med dette....

Selv er det vel mere at man blir trittlei i perioder...

Nå for tiden binder jeg som en vind, rett og slett fordi de snart kan brukes "live"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er fluebinding en helt integrert del av fluefiske. Tanken på at jeg skal fortsette å fiske med flue uten å binde fluene selv er umulig.

[Jeg er likevel ikke så fanatisk at jeg alltid må fiske med egne fluer (det var jeg før). Kan gjerne låne en flue eller prøve et par kjøpefluer om det virkelig kniper (måtte kjøpe noen i str. 20 på Hemsedal sport for et par år siden...) ]

Det viktigste med fluene jeg binder er:

1. At det er et fiskefangermønster

2. At flua flyter riktig (evt. synker riktig - har bundet buzzere som flyter  :rolleyes: , og montana, men sistnevnte fanger fisk  ;)

3. At flua er solid!  

4. At den er nogenlunde riktig proporsjonert

5. At fargen er sånn passe

6. At andre har penere fluer driter jeg i, så lenge de fisker bra. Får være grenser for hvor femi dette fluefiskegreiene skal blir også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er fluebindingen kun for å spare penger ved å slippe å kjøpe fluer. Nå til dags koster jo kjøpefluer både 8 og 12 kroner! Tør ikke tenke på hvor mye jeg har spart...

;D Ja særlig CDC-fluer der man bruker alt verktøyet fra Marc Petitjean blir jo rasende billig.  ;D

Ja og så ofte som jeg bruker alle de klemmene og godsakene han la med  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for meg er fluebinding en drittjobb som må gjøres før fisketuren....... derfor må det være enkle greier å lage.... fluer som jeg ikke klare å produsere mer enn 15 fluer av pr. time er uaktuelle fluemønster....... fluene skal funke til å fange fisk på ikke være skjønnheter som andre "forståsegpåere" nikker annerkjennende til.

vi to er ganske enige her staffan :D jeg gruer meg til å binde opp fluer til fiske kommende helgen, og resten av sesongen..  :'(

forskjellen på oss er at du kanskje gikk lei etter typ 20 år. Jeg gikk lei etter 50 fluer ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(FTT=Feather Tension Test) hvor jeg spikrer fjære fast i veggen for deretter belaste den med, ikke 50 ører men går et skritt lengere å benytter 20 kroninger. Tåler den dette er fjæra sterk, men dessverre ikke brukbar til fluebinding.

Da lurer jeg, hva slags spiker bruker du da, og hvordan fester du 20 kroningene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...