Gå til innhold

ULOVLIGE GARN! Varsling via App på NJFF


strom

Anbefalte innlegg

Kopi av artikkel fra NJFF:

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/forside

 

Meld inn ulovlige garn med mobilen

Fortell andre fiskere hvordan de kan melde inn ulovlige garn. Vårens sjøørretfiske er i full gang. Påsken er tradisjonelt høydepunktet for ivrige sjøørretfiskere. Dessverre så er det noen som ikke følger spillereglene. Det er fremdeles et problem at folk setter ulovlige garn.

Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF) og Statens Naturoppsyn (SNO) har i år gått sammen og utviklet en enkel mobil løsning for å rapportere ulovlige garn.

- Det er viktig at det enklest mulig å melde fra om ulovlige garn for sportsfiskerne som er ute, sier Espen Farstad, informasjonssjef i NJFF.

Telefonen har folk med seg hele tiden. Derfor har vi nå laget en app som gjør at du med et par tastetrykk kan melde fra. Det tar deg 30 sekunder å melde fra, forklarer Farstad.

Last ned appen gratis

Appen laster du ned fra App-Store eller Google Play (tidl. Android Market). Du finner den også ved å søke på ”ulovlige garn”.

Har du ikke smarttelefon kan du melde fra på www.ulovligegarn.no eller på SMS ved å sende SMS med: UG FYLKE, og din melding til 2242. For eksempel: UG OSLO Ulovlig garn sørøst for Fiskerøya. 100 meter nord for bukta

Slik fungerer det

Når du sender en rapport går det en direkte melding til den lokale oppsynsansvarlige i SNO. Dermed blir de oppmerksomme på området, og kan rykke ut direkte, eller legge det inn på sine oppsynsrunder.

Alle ulovlige garn vil bli vist på www.ulovligegarn.no, etter å ha blitt godkjent av NJFF. Du som rapporterer er selvsagt anonym. Nettstedet viser omfanget av rapporterte ulovlige garn på et interaktivt kart.

Fra 1. Mars er det nedsenkningspåbud for garn med maskevidde på mer enn 32 mm. Dette innebærer at toppen av garnet ikke skal stå grunnere enn 3 meters dybde på fjære sjø. Dette skal hindre at sjøørret og laks går i garnene. Ulovlige garn er en regelrett trussel mot sjøørret og laks i sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 107
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 1 måned senere...

heisann....

e det noen som har brukt denne funksjonen og meldt inn ulovlige garn...???

og de som har gjort dette, melder dokker inn alt av garn dokker ser....???

kan jo være lovlige garn også......  men hvordam finner man ut om det e lovlig dær og da, når man fisker fra land og ser noen sette garn...???

mvh kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

På tide med en liten oppdatering:

Rapportene kommer inn, og direktevarslingen til Statens Naturoppsyn går knirkefritt.

Politiet får også stadig rapporter om ulovlige garn. I Troms er det oppretta ni saker etter to kontrollturer, og i Hardangerfjorden ga en kontroll en fangst på fire garn, så det nytter å melde fra!

Sjekk mer om ståa på kampen mot ulovlige garn på: http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/nyhet?element_id=169116018&displaypage=TRUE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hva hvis man vil melde ulovlig garnfiske som foregår hele året, døgnet rundt? DVS. Hele Holmestrandsfjorden/Sandebukta. Pågått i hvertfall de siste tretti.... Anmeldt et utall ganger. Politiet "hakke tid". Prøv å skyt en ælj utenom jakta, da har de tid. Misforstå meg rett; Apper etc. er fint det, men når skal vi virkelig komme dette onde til livs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg må slenge meg litt på Pål her! Her hvor jeg bor, altså lervik ved lervik-sundet er det flere IDIOTER som jeg vet om og som jeg har prata med som sier at de legger garn hele året når de kan. De legger garna sent om kvelden og tar de opp kl 5 om morran. Jeg prata med en av de her om dagen og jeg spurt'n om hvorfor han gjorde det selv om det var ulovlig og han svarte, ''bedre med tilgivelse enn tillatelse'' og så lo han. Det er til å bli irritert av.

Jeg har anmeldt 3 garn og har ringt til purken og meldt ifra samtidig som jeg har meldt fra på ulovlig garn.no

Men gjør de noe med det? Nei...

Fra nå av så har jeg dratt opp alle ulovlige garn jeg har sett og det er hittil bare ett garn. Hvis det redder flere sjøørreter å dra opp et garn så er det verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra de opp og skjær istykker ! oppsynet har ikke kapasitet, og jeg tror ikke politimyndighetene har heller.

Tok en på fersken i våres, rett i godbukta på "øya mi" .... Ble så forbannet at GH`en gikk på autopilot.  Han hevdet at han var ute etter spette. Sto og dro i garnet på 60 cm vann med synlig ørret i garnet. FY F !!!!

oppførte meg egentlig pent, men sa klart fra at det ville bli dratt opp og fjernet hvis han ikke tok det umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur nok det e like ulovlig å trekke opp et garn....

tenk hvis du står å trekker opp et ulovlig garn og mens du gjør det kommer langenslovearm og tar dæ på fersken når du trekker garn... e vel ikke barebare å si at det ikke e ditt hvis du treffer på riktige stapeis....

kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ringt oppsynet og fått lov til å trekke garn som sto ulovelig.

Ta bilde av faenskapen først slik at det kommer klart frem hvor dette er og rapporter etterpå.

Alle burde ha mobilnr.til oppsyn/politi lagret i sin egen tlf. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ringt oppsynet og fått lov til å trekke garn som sto ulovelig.

Ta bilde av faenskapen først slik at det kommer klart frem hvor dette er og rapporter etterpå.

Alle burde ha mobilnr.til oppsyn/politi lagret i sin egen tlf. 

Hei

Det funker kjempe bra jeg har tre garn liggende i boden, som jeg har dratt opp. Fikk beskjed om å ta bilde og så dra det opp. Jeg hang opp en lapp hvor det sto " jeg har ditt garn. hentes på tlf....." Det er ingen som har ringt <<l

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ringt oppsynet og fått lov til å trekke garn som sto ulovelig.

Ta bilde av faenskapen først slik at det kommer klart frem hvor dette er og rapporter etterpå.

Alle burde ha mobilnr.til oppsyn/politi lagret i sin egen tlf. 

Hei

Det funker kjempe bra jeg har tre garn liggende i boden, som jeg har dratt opp. Fikk beskjed om å ta bilde og så dra det opp. Jeg hang opp en lapp hvor det sto " jeg har ditt garn. hentes på tlf....." Det er ingen som har ringt <<l

Petter

<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Pål: varslingstjenesten som er satt opp av NJFF og SNO er et permanent og betjent hele året gjennom.

Vi oppfordrer folk til å benytte disse kanalene, og ikke utøve selvtekt på ulovlige garn. Vi er smertelig klar over at det er irriterende å se garnene og la dem stå der. Det er allikevel slik, som flere påpeker, ulovlig å trekke disse garnene selv.

Du kan varsle ulovligheter via:

Ulovlige garn-appen

www.ulovligegarn.no

på SMS (send SMS med: UG FYLKE, og din melding til 2242. For eksempel: UG OSLO Ulovlig garn sørøst for Fiskerøya. 100 meter nord for bukta)

Eller kontakte politiet på 02800. Denne telefonen er døgnbemannet.

Hvorvidt politi og oppsyn har tid til å rykke ut er i alle tilfeller et spørsmål om tilgjengelige ressurser på stedet. Dersom de ikke har tid akkurat når de får melding, blir de i det minste gjort oppmerksomme på at dette er et problem i det området. Da vet de hva de skal se etter neste gang de er der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder politiet handler det om tid og ressurser, men også i høyeste grad om kunnskap. Mine erfaringer forteller meg at emnet ofte ikke blir rørt på grunn av usikkerhet, og da handler det om alt fra utrykning til saksbehandling. Tilførsel av kunnskap vil muligens gjøre at emnet lettere blir satt på dagsorden også hos politiet. Jeg har selv hatt anmeldelser inne gjennom årene, og de som er tatt til følge er de der jeg har utformet en 10-siders blekke med all mulig dokumentasjon, informasjon om regelverk, hva jeg anser for brutt, henvisning til paragrafer, vedlagt uttalelse fra fylkesmann og andre etater, fotografier etc, altså full pakke og mer enn det.... slik at de faktisk ikke kan neglisjere den, og slik at de blir mindre redd for nettopp å neglisjere den. Det har betydd at jeg selv har måttet studere regelverket i detalj.

Politiet bruker langt på vei SNO som de bruker vekterbransjen. Vel og bra, SNO gjør et fint stykke arbeid, men vi forstår jo alle at de ikke kan redde verden alene. Kunnskapen varierer veldig fra område til område (politiet). Et mål bør vel være at alle områder jevnlig skoleres etter samme grunnmal, og ikke sporadisk hvert 10. år. Slik får en også med seg oppdateringer, både i forhold til regelverk og nettopp "hva-som-skjer" der ute akkurat nå. Det er ikke sååå komplekst og omfattende dette regelverket, men en må faktisk vite om at sjøørret er en fredet art, altså at det gjelder begrensninger i forhold til hvordan fisket kan utøves, hvorfor den er en fredet art, og hvilke regler som gjelder i forhold til det fra sted til sted. Politiet har nok like liten lyst til å bli tatt med buksa nede på utrykning som alle vi andre har når vi eventuelt påpeker et ulovlig forhold. De må være sikre. Politiet har SELV bedt om å få innrapportert miljøkriminalitet. Så får de også agere deretter, og skaffe seg den kompetansen de trenger.

Den viktigste overvåkeren er imidlertid alle oss andre. Vi har ikke myndighet til annet enn å observere og rapportere, men vi må gjøre det. Vi må tørre å bry oss. Og ikke minst... vi må gidde å ta merarbeidet. Er vi andre likegyldige eller ikke gidder, så blir det ikke bedre.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Det blir akkurat nå satt minst 6 ulovlige garn på Jeløya i Østfold, dette i et naturvernområde sør på øya.

Politiet kunne ikke gjøre noe, men har sendt en sms til NJFF.

Da appen sluttet å virke.

De har stengt av hele området med garna sine og de blir satt og trukket forløpende.

Er jo fan meg rene yrkesfiske!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir akkurat nå satt minst 6 ulovlige garn på Jeløya i Østfold, dette i et naturvernområde sør på øya.

Politiet kunne ikke gjøre noe, men har sendt en sms til NJFF.

Da appen sluttet å virke.

De har stengt av hele området med garna sine og de blir satt og trukket forløpende.

Er jo fan meg rene yrkesfiske!!

Kvifor kan ikkje politiet gjere noko? Dette er grov miljøkriminalitet. Her har vi ein ting som er mykje bedre i USA iallfall. Der vert til dømes båt og utstyr inndrege viss ein ikkje har fiskekort for aktuell stat eller tek meir fisk enn kvota. Flaut korleis dette vert sett på her til lands...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir akkurat nå satt minst 6 ulovlige garn på Jeløya i Østfold, dette i et naturvernområde sør på øya.

Politiet kunne ikke gjøre noe, men har sendt en sms til NJFF.

Da appen sluttet å virke.

De har stengt av hele området med garna sine og de blir satt og trukket forløpende.

Er jo fan meg rene yrkesfiske!!

Kvifor kan ikkje politiet gjere noko? Dette er grov miljøkriminalitet. Her har vi ein ting som er mykje bedre i USA iallfall. Der vert til dømes båt og utstyr inndrege viss ein ikkje har fiskekort for aktuell stat eller tek meir fisk enn kvota. Flaut korleis dette vert sett på her til lands...

Ja det er flaut!

Men de hadde ikke det rette utstyret for slike oppdrag, manglet vel båt eller noe..

Ringte Kystvakten, de tok det mer seriøst, men hadde ikke noe fartøy i det området akkurat nå.

Så det blir nok ikke gjort noe denne gangen heller..

De holder på med garna sine hele året, det er nok ikke små mengder fisk de tar opp.

Jeg tipper det tas flere tonn sjøørret, havabbor og laks på garn rundt bare Jeløya i løpet av ett år.

En slik jobb som de utførte i dag, gir nok flere kasser fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Tony,det var ett trist syn....det verste er at man er helt hjelpesløs uten båt/pontong der og da :P Jeg tok endel bilder,men båten var selvfølgelig uten regnr....politiet visste godt hvem den gjengen var ifølge samtalen med Moss P.kammer,ALLIKEVEL GJØR DE INGEN TING!!!!!! De oppfordrer på en måte til selvtekt når de svarer som de gjør!Er ikke få tonn den gjengen har dratt opp i årenes løp p-offpppunch  Har planer om å kontakte Moss Avis,kanskje de er intr.i politiets slette arbeid i disse politikritikk-tider....Garna er ikke synlig i det hele tatt desverre,GPS og landmerkemetoden,de kaster uti ett tau med en minidregg i enden for så å kjøre over og huke tak i garnene med denne :rolleyes: 3-5 dg i uka,året rundt....aldri helg,litt for mye turgåere og fiskere i områdene deres da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Er det mulig. Har dere prøvd å sende en forklarende og tydelig sms på akkurat den teknikken du beskriver Pistus? Samt å legge ved bilder, samt en notat til poitiet at det samme er sendt videre til de lokale avisene? Dette er fullstendig miljøkriminalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...