Gå til innhold

Markaboksen, hva må med?


Grunde Løvoll

Anbefalte innlegg

Hei,

skal sette meg ned og fylle flueboksen for markafiske på nytt. Og så lurer jeg på hvilke fluer som er uvurdelige i din "markaboks"?

Vet såklart om noen fluer som bare må med: Montananymfen, Muddler Minnow, Wollybugger, Streaking Caddis, Alexandra, Griffins Gnatt, mygpupper (inkludert Shipmans buzzer), tørre maur og tørre biller.

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dilla sier må du ha Marginata/Vespertina/Vulgata duns og klekkere.

Myggklekkere også da myggfiske allerede er i gang i de lavere vannene.

Div.størrelser av caddiser er også viktig,ikke bare streaking...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

personlig så liker jeg ikke streaking caddis i marka. elk hair caddis i forskjellige strs/farger er mye bedre.

Hm, hvorfor ikke SC ?  Når det blåser å/eller regner kraftig er det ingenting som slår SC i marka ;) Enig med at det er gull å ha noen Eelk hair på roligere dager...

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syntes bare den blir for tung og bulkete. SC har også tendensen til og bli dratt mye under vann, og skaper veldig mye "popping". jeg liker at den striper mer, og der er elk hair definitivt best. men det skal sies at jeg slenger den på når de store grandisene klekker. da er det strengt tatt SC som gjelder - den største du har i boksen ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syntes bare den blir for tung og bulkete. SC har også tendensen til og bli dratt mye under vann, og skaper veldig mye "popping". jeg liker at den striper mer, og der er elk hair definitivt best. men det skal sies at jeg slenger den på når de store grandisene klekker. da er det strengt tatt SC som gjelder - den største du har i boksen ;D

Hmm, da har vi litt forskjellig syn på det :) Det er akkurat denne poppingen jeg liker, og når den gjør det er den dødelig effektiv. Egg legende vårflue deluxe  :)

Når sant skal sies så er det svært skjeden jeg har opplevd noe særlig med store vårfluer i marka :P  setter den bare på i ruskevær jeg...

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker gutta  8)

du må for all del ikke glemme myrdøgnfluene og vulgataen.

Myrdøgnfluene de går nok i markaboksen ja (både nymfe, klekker og tørr), men vulgataene er så vulgært svære og klekker bare en kort stund så de har jeg egen boks for som er med når det er aktuelt.

vannymfer + libeller!!!!!!!!!

Har ikke inntrykk av at det er så mye vannymfer i de næringsfattige skogsvanna jeg fisker i, er ikke de først og fremst aktuelle i lavtliggende næringsrike vann? Libeller derimot ja det er nok aktuelt. Er uansett nyskjerrig på hvilke fluer du bruker til å imitere vannymfer og libeller  ;D

personlig så liker jeg ikke streaking caddis i marka. elk hair caddis i forskjellige strs/farger er mye bedre.

Elk hair caddis er også en av mine store favoritter, men som stripende vårflue (og særlig i store størrelser) ja da foretrekker jeg Streaking caddis. De senere årene har jeg forresten også fisket mest med Elk hair caddis med selull og uten hackle, eller med CdC i kroppen (også de uten hackle).

Myggklekkere, ja det må også med.

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vulgataen klekker en lang periode i marka,fra ca.25.mai i de mindre grunne vannene til ca.10.juli i de største dypeste vannene så sjangsene for at du støter på den er stor. Glem ikke klekkere da den etter noen dager ofte tar disse bedre enn duns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store stokkmaur på forsommern, og små eitermaur på seinsommern. En danseflue-etterligning og noen små stankelbein kan også være kjekke å ha i bakhånd  :)

helt enig. dette er fluer jeg glemte og nevne. maur, stokkmaur og bibio er fast inventar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil med dette slå et slag for den gode gamle markaklassikeren Cock`y`bondhu.

Imiterer det meste av små innsekter, ikke minst biller.

Lurte opp en trivelig 57 centimeter på en krok 16 cocky i nordmarka for få år siden.

Jassid og E12...

Akkurat nå er det cd mygg og palmere som gjelder.

Må ut i kveld kjenner jeg...

KjellG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil med dette slå et slag for den gode gamle markaklassikeren Cock`y`bondhu.

Imiterer det meste av små innsekter, ikke minst biller.

Har tidligere vært fast inventar i min markaboks, men de siste 4-5 årene har det blitt veldig lite fiske i marka på meg og når jeg har vært ute har jeg stort sett bytta ut Cock'y'en med LaFontains foam bille. Men når du sier det, et par Cocky'er det skal jeg nok få plass til i boksen ;-)

Må ut i kveld kjenner jeg...

Kjenner på den følelsen jeg også :-) Det er på tide å komme seg ut selv om været ikke er det aller beste...

Vulgataen klekker en lang periode i marka,fra ca.25.mai i de mindre grunne vannene til ca.10.juli i de største dypeste vannene så sjangsene for at du støter på den er stor. Glem ikke klekkere da den etter noen dager ofte tar disse bedre enn duns.

Så sant så sant. Man må heller ikke glemme å ha med noen store spent spinnere som kan gi bra fiske om kvelden og noen saftige nymfer. Husker at fisken jeg fikk når Vulgataen var i farta ofte var stappa av nymfer  :o

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...