Gå til innhold

Filmsnutt. Litt vannkast, i slutten av hver fisketur :-)


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

Gjest Oliver

Bruker ofte noen minutter for å trene litt på tidelig ankefeste i slutten av hver fisketur.

Er overbevist om at dette gir gode resultater, flere fisk, og så er det drita morro :)

Filmen tatt med et fotoapparat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Veldig bra Henning. Ikke bare kasteferdighetene, men selve filmen også.

Hadde vært kjempekult om du hadde laget en lettfattelig og grei instruksjonsfilm til vannkast, hvor de ulike termene (som f.eks ankerfeste (???)) forklares osv.

Selv kan jeg vannkast, men føler meg ikke særlig flink. Kan heller ingen ting bak selve vannkastet. Jeg bare utfører det.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Har en liten plan om å lage en filmsnutt av MITT syn på vannkast ankerfeste.

Helt fra scratch/for nybegynnere og de litt over. En som forklarer ankerfestet, men også de små stegene opp fra "minirullekast" til skikkelige ankerfester. Men er så kjedelig å lage snutt med fotoapparat, så tanken var å filme med et litt mer skikkelig kamera. Har det på agendaen, og ser når dette blir realisert.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Jeg satt i 20 sekunder og trodde du kaste sykt kjapt  :o så fant jeg ut at det gikk i hurtig film. Må si jeg ble litt lettet over at du ikke tar kasta så fort som det så ut som  ;D Utrolig bra video  <<l

Tror ikke noe skal være i hurtig film her. Kanskje du har komt borti en knapp?

Filmen går i normal fart her hos meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liten plan om å lage en filmsnutt av MITT syn på vannkast ankerfeste.

Helt fra scratch/for nybegynnere og de litt over. En som forklarer ankerfestet, men også de små stegene opp fra "minirullekast" til skikkelige ankerfester. Men er så kjedelig å lage snutt med fotoapparat, så tanken var å filme med et litt mer skikkelig kamera. Har det på agendaen, og ser når dette blir realisert.

:)

<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liten plan om å lage en filmsnutt av MITT syn på vannkast ankerfeste.

Helt fra scratch/for nybegynnere og de litt over. En som forklarer ankerfestet, men også de små stegene opp fra "minirullekast" til skikkelige ankerfester. Men er så kjedelig å lage snutt med fotoapparat, så tanken var å filme med et litt mer skikkelig kamera. Har det på agendaen, og ser når dette blir realisert.

:)

Flott Henning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig Henning.  <<l

Bra kasting, men litt aa hente paa timingen der. Ganske mye av snoeret som "ankrer", saa med litt mer trening paa timing saa treffer du slik at det nesten er kun fortommen som ankrer. Det er en oerliten "dipp" i bevegelsen i bakkastet som ogsaa gir litt for mye ankring av snoeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Takk for tilbakemelding Tore.

Er litt derfor jeg sitter på kne også. Er lettere å få riktig feste når en står.

Og når en setter feste så langt fremme som jeg prøver på her, med minst mulig baksleng, så blir festet også lenger.

Men må bare få si at jeg ikke ser på meg selv som noen guru på området.

Men jeg har et syn på "vanlige" speykast, og liker ikke den lange bukta bak. Mye av misjonen med kastet er borte da.

Har et "mål", og det er å kunne legge flue pent på vannet på 20 meter i relativt trange posisjoner.

Ikke teknisk pent, men flua lander fremst, og fisken tar.

Mange jeg kjenner, kaster nydelig med spey, men har jæklig mye bukt bak.

Jeg tror det er lettere for en som kan sette tidelige fester, å sette festet langt bak når han har plass, en det er for en med festet bak, å sette festet fremme når han må.

Om du skjønner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjoenner veldig godt, Henning.  :)

Og det ser da unektelig bra ut. Men slike traader er vel ment for flisespikkeri  ;D.

Problemet med aa ankre langt fremme er selvfoelgelig at det kun er vekta bak stangtuppen som lader stanga.

Derfor er det mye aa hente paa snoeretype paa de kastene. Et delta-tapert snoere vil hjelpe veldig, siden vekta i klumpen sitter hoeyt i bukta. Wulff Ambush er sykt artig aa kaste med i trange situasjoner, og gir minimal D-bukt. Men selv et vanlig TT vil hjelpe veldig.

Det hjelper ogsaa aa loefte stanga saa hoeyt som mulig. Gjoere bukte hoey istedet fro lang. Saa lange stenger er bedre enn korte.

Personlig har jeg ogsaa funnet at ved aa bruke vinklede varianter av snakeroll/snap T (har aldri hatt noe forhold til de nye navnene. G.Andersson som viste meg i starten paa '90-tallet...) saa kan du redusere str/lengden paa D-bukta. DET er vanskkelig aa forklare.... ;D

Men i praksis saa blir vel presset bakover fordelt delvis sideveis/bakover, fremfor en rett bukt bakover. Jeg strekker meg ogsaa opp og frem i framkastet. Som du sier ser det litt "messy" ut, men flua kommer ihvertfall dit den skal. Noen ganger...  :D

Det er faktisk sjeldent, eller nesten aldri at jeg har normalt bakkast naar jeg vannkaster i elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liten plan om å lage en filmsnutt av MITT syn på vannkast ankerfeste.

Helt fra scratch/for nybegynnere og de litt over. En som forklarer ankerfestet, men også de små stegene opp fra "minirullekast" til skikkelige ankerfester. Men er så kjedelig å lage snutt med fotoapparat, så tanken var å filme med et litt mer skikkelig kamera. Har det på agendaen, og ser når dette blir realisert.

:)

Kul video, Henning. Og helt enig med deg og Tore i at vannkast er mest anvendelig til fiske når det er minimalt med bukt bak  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med tmags her du er for tidlig ut med kastet fremover

du har mye å hente på å vente til stangen for spent seg skikkelig opp

så gjør stangen jobben for deg mye mere økonomisk <<l

Har du lyst å gi en litt mer utfyllende beskrivelse av hva du mener?

Jeg skjønte ikke helt det med å vente til har spent seg skikkelig opp. :)

Jeg har planer om å bli bedre på "vannkast" en det jeg er. Jeg burde vel egentlig vært flinkere en det jeg er da jeg tross alt har holdt på noen år :P

Sto og vispet litt i vannet her en kveld og testet litt forskjellig og da slo det meg virkelig hvor mye lettere det er med en 9,5 foter en en 9 foter som tmagsen  er inne på.  For meg i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sucks på å forklare med ord, men here we go :-X

Vannkast begynner jo ved vannet... det er snøret som spenner stangen

Det gjør det fordi det er (snøret) som er forankret i vannet <<l

her begynner en viktig faktor ... hvis en ikke er for tidlig i fremkastet altså man lar stangen få lade/spenne seg skikkelig o

altså bøyer seg bakover hvis du vil Ruffen :)

så bruker man unødvendig mye kraft på fremoverkastet

håper det forklarte litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sucks på å forklare med ord, men here we go :-X

Vannkast begynner jo ved vannet... det er snøret som spenner stangen

Det gjør det fordi det er (snøret) som er forankret i vannet <<l

her begynner en viktig faktor ... hvis en ikke er for tidlig i fremkastet altså man lar stangen få lade/spenne seg skikkelig o

altså bøyer seg bakover hvis du vil Ruffen :)

så bruker man unødvendig mye kraft på fremoverkastet

håper det forklarte litt :)

Tror jeg forstår ;D

Takk for svaret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke legge meg opp i detaljer når det kommer vannkastteknikker, da jeg er en slett vannkaster (og med like store troverdighet som nonner på BDSM), men må jeg først slepe tørrfluene mine gjennom vannet, noen ganger har man ikke noe valg, så foretrekker jeg snakeroll, da er skjer "ankringen" like foran føttene, og jeg trenger ikke særlig mer plass bak enn det området jeg fører stangtuppen. Dessuten er jeg oversensibel på faren for å skremme fiske og liker ikke for mye plask og ankring "langt ute".

Interessant videosnutt var det uansett.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Enig med tmags her du er for tidlig ut med kastet fremover

du har mye å hente på å vente til stangen for spent seg skikkelig opp

så gjør stangen jobben for deg mye mere økonomisk <<l

Mener du det samme når en setter ankerfeste tre meter forran deg?

Vil du vente lenger da også?

Jeg ser hva du mener visst en kaster "klassisk" spey. Da venter jeg mye lenger.

Setter jeg festet bak til høyre, kan en nesten holde stanga i ro og kastet går alikevell (satt på spissen :) )

Men venter jeg lenger med tidelig feste, så kolapser hele greia :)

JB: er helt enig med deg ang snakeroll. Jeg har enda mindre "baksleng" med snakeroll.

Og det er jo perfekt til vinkling også. Jeg legger ofte lina ut til høyre mens jeg "sikter meg inn" på vaket, slik at jeg er klar til å rolle (:) ) i det fisken viser seg.

Har sjekket litt ang lengde på de forskjellige kastene. Bare for å vite hvor langt det er mulig for MEG å kaste.

Jeg er stabil rett under 20 meter med snakeroll, og 23-24 med spey. Derfor hender det til tider at jeg må følge på med en spey etter snakeroll om snaken blir litt kort. Og der dukker da problemet du nevner ang støy. Er litt kilent å mangle to meter på snaken for så å trekke inn til en spay. Men kommer an på situasjon, og størrelse på fisk. Blir noe spakere om fisken er stor..... Av en eller annen merkelig grunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...