Gå til innhold

Filmsnutt. Litt vannkast, i slutten av hver fisketur :-)


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Oliver

Du mener mer et switch kast? ja du får spent stengen litt mer opp da også

dog ikke så mye som med snørebukten lengre bak deg på spey

uansett flisespikkeri

Min filosofi er å bruke minst mulig kraft og la stangen jobbe <<l

Enig der :)

Switch vet jeg ikke hva er.

Jeg mener spey. Med tidelig ankerfeste/langt fremme, eller langt bak. Bak til høyre er jo "normalen" og det er lettere en ankerfeste 3 meter fremfor seg. Er det jeg mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, karer  :) Så vidt jeg er innom her nå.

Switch-kast vet ikke jeg hva menes med heller, egentlig, men jeg tror det betyr noe a la det samme som vannkast generelt eller snake spesielt.

Uansett - same shit, new wrapping - jeg har fisket såpass mye med Henning, at jeg synes han er særs god til å få til tidlig ankerfeste. Få som får til det bedre konsekvent i praktisk ørretfiske med vinkla kast (ikke i samme retning, som jo er litt uegna for praktisk elvefiske.). Det er en fryd å se på  :) I år tror jeg han kommer til å gå forbi meg på det punktet  :) Ikke fordi jeg er god, men de facto: Jeg tror han passerer meg  :)

Mange er veldig flinke til å sette lange vannkast med veldig mange meters lange bukter bak seg, men da detter jeg liksom litt av lasset når det gjelder å være interessert, for da faller jo litt av poenget bort, synes jeg da.

Når jeg øver snake-roll, så øver jeg på å "sette" lina i vannet mest mulig foran meg slik at bukta drar seg minst mulig bak meg. Sånn for å etterligne litt praktisk fiske. Later som jeg har busker omtrent rett bak meg. Det synes jeg er moro  :) Det vet jeg Henning øver mye på også.

Dette er jo utrolig moro også  :) Og stå å lene armen på en busk mot land, og banke en snake-roll ut i strømmen  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin snutt Henning <<l

Jeg fisker også 80% vannkast og jeg foretrekker spey hvis det er mulig. Dette tørker flua bedre enn rullekast og det er vel ofte det viktigste,spesielt med tørre mygg eller klekkere på fortommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Ja, i mine skogsvann i hvertfall. Er jaggu ikke mange plasser jeg kan legge 10-12 meter baksleng der.

80% er kanskje overdrevet, men si 70 da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Fin video, og pent utført Henning. Synes ikke du er tidlig i framkastet. Det er akkurat passe. Utkastet viser med all tydelighet at det er passe.

Men hvordan er det med vinklingen? Å switch-kaste som du gjør her er praktisk, men øver du på vinkling også ?  Særlig praktisk til elvefiske. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Fin video, og pent utført Henning. Synes ikke du er tidlig i framkastet. Det er akkurat passe. Utkastet viser med all tydelighet at det er passe.

Men hvordan er det med vinklingen? Å switch-kaste som du gjør her er praktisk, men øver du på vinkling også ?  Særlig praktisk til elvefiske. :)

Da bruker jeg snakeroll, som jeg så vidt er innom i filmen om vannkast i "nybegynner forum"

Bruker kun snakeroll og spey. Snakeroll til venstre og høgre, kan lett vinkles 180 grader og er ekstremt praktisk i fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Er geografiske betydninger som avgjør om visse enkelte bruker vannkast mindre eller mere og det har også litt med miljø å gjøre......hvem du tilbringer mest tid med osv....

Eig i dette "Robban".  man trenger strengt tatt underhåndskast 1 av 10 ganger. 

Men så er det jo en morsom kastemetode, så da blir det gøy å underhåndskaste selv om det ikke er nødvendig der og da.

OT:

(Kommet på noen nye "kandidater" forresten he he...  ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Fin video, og pent utført Henning. Synes ikke du er tidlig i framkastet. Det er akkurat passe. Utkastet viser med all tydelighet at det er passe.

Men hvordan er det med vinklingen? Å switch-kaste som du gjør her er praktisk, men øver du på vinkling også ?  Særlig praktisk til elvefiske. :)

Da bruker jeg snakeroll, som jeg så vidt er innom i filmen om vannkast i "nybegynner forum"

Bruker kun snakeroll og spey. Snakeroll til venstre og høgre, kan lett vinkles 180 grader og er ekstremt praktisk i fiske.

Bra løsning det, veldig likt det jeg selv ofte gjør.

Men jeg tenkte i rettning av tradisjonell vinkling.  Dvs mere som tradisjonell "spey"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Nei. Bruker det litt, men det er ingen fordeler med det i forhold til snakeroll.

Ingen vinklingskast er mindre jobb en snakeroll.

Z spey, dobbel spey, og alle de andre, er mer styr, mer tid, mer våt flue i forhold til snakeroll.

Men mye trening (trenger det selv også) så er det helt utrolig hvor presist og flott dette kastet er.

Andre Brun er vel den jeg kjenner som fisker mest med snakeroll, og han er uhyre effektiv og nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Nei. Bruker det litt, men det er ingen fordeler med det i forhold til snakeroll.

Ingen vinklingskast er mindre jobb en snakeroll.

Z spey, dobbel spey, og alle de andre, er mer styr, mer tid, mer våt flue i forhold til snakeroll.

Men mye trening (trenger det selv også) så er det helt utrolig hvor presist og flott dette kastet er.

Andre Brun er vel den jeg kjenner som fisker mest med snakeroll, og han er uhyre effektiv og nøyaktig.

Ja det er jo så man får tårer i øynene når det utføres riktig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er geografiske betydninger som avgjør om visse enkelte bruker vannkast mindre eller mere og det har også litt med miljø å gjøre......hvem du tilbringer mest tid med osv....

Eig i dette "Robban".  man trenger strengt tatt underhåndskast 1 av 10 ganger. 

Men så er det jo en morsom kastemetode, så da blir det gøy å underhåndskaste selv om det ikke er nødvendig der og da.

OT:

(Kommet på noen nye "kandidater" forresten he he...  ;) )

Det er ikke rart du får lite fisk ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannkast er gøy, og kjekt å mestre når man for å nå fisken.

Men presisjonen vil alltid være bedre med vanlig over hodet kast, så jeg benytter det så langt det lar seg gjøre.

Fisker ikke veldig mye i rena heller jeg, da  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Rena er en av de plassene jeg bruker vannkast minst. Fiskene står ofte klin inn til land, og jeg fisker på de oppstrøms. 8 meters oppstrømskast har gitt meg mange mange fisker der.

Er en lav prosent av fisker jeg har tatt ut i elven der.

Hadde jeg kunne vannkast for 5 år siden, hadde jeg selvfølgelig hatt muligheten på 15-20 fisker til, men slik er det. Noen ganger ser en fisk som faktisk har plassert seg så lurt st den kan få være i fred.

Er i skogsvann jeg har mest behov for vannkast.

En ting som jeg tenker på til tider, som jeg seriøst mener folk bør tenke på når det kommer til å tvile på bruk av vannkast.

Tenk, hva tar en hensyn til, når en skal plassere seg på en fisk?

Jo en tenker på hvor en kan best plassere seg mtp baksleng.

Ikke nødvendigvis der det er best for å fange fisken, for først trenger en baksleng.

Når dette er ivaretatt, kan en tenke på fisken.

Behersker en vannkast, kan en tenke ene og alene på fisken, flytet, og hvor en vil stå i forhold til dette.

Trenger ikke spandere en tanke på hva som er bak.

Ja.... DET er digg, og gir uvante muligheter :)

Men folk må få fiske slik de vil, og alle jeg kjenner koser seg med fluefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ok med litt diskusjon i denne tråden? Hvis ikke så sier du det :)

Jeg er ikke helt på linje med deg i forhold til dette. Jeg bruker vannkast når jeg må og ikke ellers.

Spesielt på tørrfluefiske. I tillegg er det mindre bråk med et overhodekast.

Jeg tenker vannkast som en nødløsning. Ikke som et utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rena er en av de plassene jeg bruker vannkast minst. Fiskene står ofte klin inn til land, og jeg fisker på de oppstrøms. 8 meters oppstrømskast har gitt meg mange mange fisker der.

Er en lav prosent av fisker jeg har tatt ut i elven der.

Dette du sier her, Henning er helt sant. Paradoksalt nok. Men helt riktig.

Ofte er det de landnære oppstrøms-kast-ørretene det finnes flest av. Både du, jeg, Terje og Staffan kjører alt i alt mest på de fiskene der.

Ellers er jeg helt enig med deg, Henning; jeg også bruker vannkast oftere enn jeg må, for det går kjapt og bråker ikke noe mer i overflata det enn noe annet kast om det gjøres ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Er det ok med litt diskusjon i denne tråden? Hvis ikke så sier du det :)

Jeg er ikke helt på linje med deg i forhold til dette. Jeg bruker vannkast når jeg må og ikke ellers.

Spesielt på tørrfluefiske. I tillegg er det mindre bråk med et overhodekast.

Jeg tenker vannkast som en nødløsning. Ikke som et utgangspunkt.

Tror det er en smart strategi og bruke det slik du beskriver.

Overhode kast er best når det er plass til det. Å nekte på det blir bare dumt.

Men jeg tror det er smart å trene vannkast, for å mestre det nettopp når behovet er der.

Men ja, enig med din bruksmetode.

Saken er bare at jeg fisker så mye i skauen, at 70% vannkast blir riktig prosent. Har nesten aldri baksleng, så da blir det spey :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...