Gå til innhold
  • 0

Filmsnutt: Lære seg vannkast/ankerfeste for nybegynnere.


Gjest Oliver

Spørsmål

Gjest Oliver

Hei.

Flere har spurt på PM og Mail om jeg kan lage en snutt om hvordan komme i gang med vannkast.

Dårlig lys (skygge på meg og sol bak) og bildekvalitet setter en lite begrensning her, men jeg knota sammen en snutt her.

Mye mas, og mye rør, men forhåpentligvis, er det et og annet for en nybegynner å snappe opp her.

Så lenge noen får LITT info, og blir LITT bedre av snutten, så er vi i mål :)

"Link fjerne pga tyggis i opptak"

Legger link tilbake igjen, da tyggis ser ut til å ha gått greit alikevell.

(Dette er ikke en snutt for 30 meters kast, men for å komme i gang med et fantastisk fiskekast)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Mest aktive i dette spørsmålet

Postede bilder

Anbefalte innlegg

  • 0
Gjest Erik Eikre

Savna dog en ting og det handler om det å sette et tidlig ankerfeste:

Du burde ha sagt litt om at et tidlig ankerfeste er noe enklere med en kort og litt "tung" klump og tynn skyteline, enn hva det er med en klump som ligger i området 14-15 meter som ikke har så brutal overgang mellom klump og skyteline som man ofte finner på liner med kortere klump.

Med lengre klumper må man ofte ha en litt lengre arbeidsvei og dermed må man som regel sette ankerfeste noe lenger bak enn om man bruker ei line med kortere klump. Synes bare det var litt viktig å få frem :D

Nå ble jeg noe usikker. Denne må forklares litt bedre hvis jeg skal forstå hvorfor det er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Terje Refsahl

Savna dog en ting og det handler om det å sette et tidlig ankerfeste:

Du burde ha sagt litt om at et tidlig ankerfeste er noe enklere med en kort og litt "tung" klump og tynn skyteline, enn hva det er med en klump som ligger i området 14-15 meter som ikke har så brutal overgang mellom klump og skyteline som man ofte finner på liner med kortere klump.

Med lengre klumper må man ofte ha en litt lengre arbeidsvei og dermed må man som regel sette ankerfeste noe lenger bak enn om man bruker ei line med kortere klump. Synes bare det var litt viktig å få frem :D

Nå ble jeg noe usikker. Denne må forklares litt bedre hvis jeg skal forstå hvorfor det er slik.

Er bare redd jeg vikler meg lengre inn i noe jeg ikke skjønner sjæl Erik så jeg lar innlegget mitt stå sånn det er og satser på at jeg sjøl skjønner hva jeg mente :D :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er av kritikk man lærer sies det. Og lærer man blir man bedre. Av meg skal du derfor få litt kritikk Henning. Allerede etter 2 sekunder var jeg usikker på om jeg gadd se på (holdt ut en stund). Du skjønner det at enhver som vil presentere noe, selge noe, fortelle en historie eller holde et fordrag bør vise såpass respekt for lytteren/seeren at han fjerner tyggegummien før han begynner. Tror ikke engang Alex Ferguson tygger når han skal si noe på TV.

Ellers var det sikkert bra, men jeg mistet altså lysta og det var vel ikke meningen?

Kødderu eller? Makan til surpompmuling er det lenge sia jeg har lest…

Syns videoen var både informativ og lærerik. Tyggisen hørte jeg ikke/tenkte jeg ikke over, for det er ikke den som stjeler fokuset eller er hovedgrunnen til at jeg så denna videoen :) Her vil mange nybegynnere finne inspirasjon! punktum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Oliver

Denne snutten har hatt mange visninger, og mange flotte tilbakemeldinger.

Det er veldig hyggelig.

Sammen med dette med vannkast, går en lett vedlikehold av line.

Stopper det å småregne, skal jeg lage en flott snutt for nybegynnere som innebærer dette med vedlikehold av line.

Håper det blir tid til det i dag :) og vær da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Savna dog en ting og det handler om det å sette et tidlig ankerfeste:

Du burde ha sagt litt om at et tidlig ankerfeste er noe enklere med en kort og litt "tung" klump og tynn skyteline, enn hva det er med en klump som ligger i området 14-15 meter som ikke har så brutal overgang mellom klump og skyteline som man ofte finner på liner med kortere klump.

Med lengre klumper må man ofte ha en litt lengre arbeidsvei og dermed må man som regel sette ankerfeste noe lenger bak enn om man bruker ei line med kortere klump. Synes bare det var litt viktig å få frem :D

Nå ble jeg noe usikker. Denne må forklares litt bedre hvis jeg skal forstå hvorfor det er slik.

Er bare redd jeg vikler meg lengre inn i noe jeg ikke skjønner sjæl Erik så jeg lar innlegget mitt stå sånn det er og satser på at jeg sjøl skjønner hva jeg mente :D :D

Terje

Jeg tror ihvertfall jeg skjønner hva du mener, Terje:

Liner som er optimalisert for vannkast i svært trange posisjoner er litt annerledes utformet enn liner som er optimalisert for overhodekast og/eller speykast i litt åpnere omgivelser. Førstnevnte har kort klump og bråe taperinger for å kunne "kitte" ut flua på en femøring, mens sistnevnte har lang klump og mer forsiktig tapering for lengre kast i öppna landskap, og krever derfor litt større arbeidsvei. Noe sånt?  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Terje Refsahl

Savna dog en ting og det handler om det å sette et tidlig ankerfeste:

Du burde ha sagt litt om at et tidlig ankerfeste er noe enklere med en kort og litt "tung" klump og tynn skyteline, enn hva det er med en klump som ligger i området 14-15 meter som ikke har så brutal overgang mellom klump og skyteline som man ofte finner på liner med kortere klump.

Med lengre klumper må man ofte ha en litt lengre arbeidsvei og dermed må man som regel sette ankerfeste noe lenger bak enn om man bruker ei line med kortere klump. Synes bare det var litt viktig å få frem :D

Nå ble jeg noe usikker. Denne må forklares litt bedre hvis jeg skal forstå hvorfor det er slik.

Er bare redd jeg vikler meg lengre inn i noe jeg ikke skjønner sjæl Erik så jeg lar innlegget mitt stå sånn det er og satser på at jeg sjøl skjønner hva jeg mente :D :D

Terje

Jeg tror ihvertfall jeg skjønner hva du mener, Terje:

Liner som er optimalisert for vannkast i svært trange posisjoner er litt annerledes utformet enn liner som er optimalisert for overhodekast og/eller speykast i litt åpnere omgivelser. Førstnevnte har kort klump og bråe taperinger for å kunne "kitte" ut flua på en femøring, mens sistnevnte har lang klump og mer forsiktig tapering for lengre kast i öppna landskap, og krever derfor litt større arbeidsvei. Noe sånt?  :D

Det var igrunn svært godt forklart, så JA det var det jeg prøvde å si :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Det er av kritikk man lærer sies det. Og lærer man blir man bedre. Av meg skal du derfor få litt kritikk Henning. Allerede etter 2 sekunder var jeg usikker på om jeg gadd se på (holdt ut en stund). Du skjønner det at enhver som vil presentere noe, selge noe, fortelle en historie eller holde et fordrag bør vise såpass respekt for lytteren/seeren at han fjerner tyggegummien før han begynner. Tror ikke engang Alex Ferguson tygger når han skal si noe på TV.

Ellers var det sikkert bra, men jeg mistet altså lysta og det var vel ikke meningen?

Kødderu eller? Makan til surpompmuling er det lenge sia jeg har lest…

Syns videoen var både informativ og lærerik. Tyggisen hørte jeg ikke/tenkte jeg ikke over, for det er ikke den som stjeler fokuset eller er hovedgrunnen til at jeg så denna videoen :) Her vil mange nybegynnere finne inspirasjon! punktum

Man tygger ikke tyggis når man skal lære bort til "elever" - punktum. Hverken på TV, Video eller live på kurs. Det er ufint. Hva om de hadde tygd tyggis i dagsrevyen, i sporten osv mens de snakket?

Selvsagt er dette mer en hyggelig gest fra en dyktig kaster som vil bidra med noe svært mange vil ha stor glede av. Så dette var altså en konstruktiv kritikk for å forbedre den neste. Er det så ille da? Jeg ville jo ikke at han skulle fjerne den. Derfor la jeg da også ut linken igjen selv. Dessuten trodde jeg faktisk at han hadde litt takhøyde for at ikke alt var "fantastisk". Skal man bli bedre så MÅ man tåle at ikke alle syns alt er like bra. Heller lære av det.

Om det var i overkant surmaget skrevet så beklager jeg det, men jeg angrep ikke intensjonen ved eller innholdet ellers i filmen gjorde jeg vel? Det virket til å være kjempeflott det, men tygging og dertil hørende svelging liker jeg ikke når jeg skal bli informert av en "lærer". Er nå det så galt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Til og meg jeg forstod hva du mente Terje, så da kan du slå deg til ro med at de aller fleste fikk det med seg  ;D

Jo, men jeg er ikke 100% enig. Men nå har jeg lært at det er best å bare være enig. Så ja enig og kjempeflott.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Oliver

Det er av kritikk man lærer sies det. Og lærer man blir man bedre. Av meg skal du derfor få litt kritikk Henning. Allerede etter 2 sekunder var jeg usikker på om jeg gadd se på (holdt ut en stund). Du skjønner det at enhver som vil presentere noe, selge noe, fortelle en historie eller holde et fordrag bør vise såpass respekt for lytteren/seeren at han fjerner tyggegummien før han begynner. Tror ikke engang Alex Ferguson tygger når han skal si noe på TV.

Ellers var det sikkert bra, men jeg mistet altså lysta og det var vel ikke meningen?

Kødderu eller? Makan til surpompmuling er det lenge sia jeg har lest…

Syns videoen var både informativ og lærerik. Tyggisen hørte jeg ikke/tenkte jeg ikke over, for det er ikke den som stjeler fokuset eller er hovedgrunnen til at jeg så denna videoen :) Her vil mange nybegynnere finne inspirasjon! punktum

Man tygger ikke tyggis når man skal lære bort til "elever" - punktum. Hverken på TV, Video eller live på kurs. Det er ufint. Hva om de hadde tygd tyggis i dagsrevyen, i sporten osv mens de snakket?

Selvsagt er dette mer en hyggelig gest fra en dyktig kaster som vi bidra. Så dette var altså en kosntruktiv kritikk for å forbedre den neste. Er det så ille da? Jeg ville jo ikke at han skulle fjerne den. Derfor la jeg da også ut linken igjen selv. Dessuten trodde jeg faktisk at han hadde litt takhøyde for at ikke alt var "fantastisk". Skal man bli bedre så MÅ man tåle at ikke alle syns alt er like bra. Heller lære av det.

Om det var i overkant surmaget skrevet så beklager jeg det, men jeg angrep ikke intensjonen ved eller innholdet ellers i filmen gjorde jeg vel? Det virket til å være kjempeflott det, men tygging og dertil hørende svelging liker jeg ikke når jeg skal bli informert av en "lærer". Er nå det så galt da?

Det var bare kødd Erik, og du vet innerst inne at jeg ikke ble sur :)

var en liten plan bak, og her er resultatet :D

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=25019.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Til og meg jeg forstod hva du mente Terje, så da kan du slå deg til ro med at de aller fleste fikk det med seg  ;D

Jo, men jeg er ikke 100% enig. Men nå har jeg lært at det er best å bare være enig. Så ja enig og kjempeflott.  ;)

hehe ;)

Den dagen du er enig så sletter jeg kontoen her inne. Da er det ingen flere diskusjoner å følge med på  ;D

Innerst inne tror jeg nok du ser poenget, men skal på ingen måte fremprovosere en doktoravhandling her altså ;) Jo, forresten, du klarer jo ikke holde tilbake. Få se nå da!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Savna dog en ting og det handler om det å sette et tidlig ankerfeste:

Du burde ha sagt litt om at et tidlig ankerfeste er noe enklere med en kort og litt "tung" klump og tynn skyteline, enn hva det er med en klump som ligger i området 14-15 meter som ikke har så brutal overgang mellom klump og skyteline som man ofte finner på liner med kortere klump.

Med lengre klumper må man ofte ha en litt lengre arbeidsvei og dermed må man som regel sette ankerfeste noe lenger bak enn om man bruker ei line med kortere klump. Synes bare det var litt viktig å få frem :D

Nå ble jeg noe usikker. Denne må forklares litt bedre hvis jeg skal forstå hvorfor det er slik.

Er bare redd jeg vikler meg lengre inn i noe jeg ikke skjønner sjæl Erik så jeg lar innlegget mitt stå sånn det er og satser på at jeg sjøl skjønner hva jeg mente :D :D

Terje

Jeg tror ihvertfall jeg skjønner hva du mener, Terje:

Liner som er optimalisert for vannkast i svært trange posisjoner er litt annerledes utformet enn liner som er optimalisert for overhodekast og/eller speykast i litt åpnere omgivelser. Førstnevnte har kort klump og bråe taperinger for å kunne "kitte" ut flua på en femøring, mens sistnevnte har lang klump og mer forsiktig tapering for lengre kast i öppna landskap, og krever derfor litt større arbeidsvei. Noe sånt?  :D

For å kaste et fluesnøre må vi ha noe masse (vekt) bak stangtoppen – ellers blir det umulig å kaste. Om vi kaster vannkast med en lang klump med slak baktapering og ankerfeste langt foran kasteren så vil vi ha veldig mye masse foran oss og veldig lite masse bak stangtoppen vi kan kaste.  Om vi derimot bruker en kortere klump med kort baktapering og mer masse i bakkant (ex. Evotec-snøret Henning bruker i videoen) så har vi mye av vekten til snøret samlet i D-bukten bak stangtoppen og kan lett  kaste ut snøret.

NB! Håper ikke Grunde leser dette, da vil jeg få et mildt, bebreidende glis på neste fisketur for denne kamikazefysikkutlegningen!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Så hvordan i huleste kan det ha seg at jeg "vannkaster" brukbart med klumper på rundt 15 meter og syns det er lettere å sette feste lenger frem da? Med for kort klump så får jeg jo nesten ingenting bak stangtoppen om jeg må sette festet (la oss si) 5-6 meter foran der jeg står. Med en lengre klump så klarer jeg det fint. Jeg MÅ jo ikke ha hele klumpen ute heller...  ;)

Ops, det var sant... jeg er enig. Bare jeg som må bli vant til at det er slik.  :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Så hvordan i huleste kan det ha seg at jeg "vannkaster" brukbart med klumper på rundt 15 meter og syns det er lettere å sette feste lenger frem da? Med for kort klump så får jeg jo nesten ingenting bak stangtoppen om jeg må sette festet (la oss si) 5-6 meter foran der jeg står. Med en lengre klump så klarer jeg det fint. Jeg MÅ jo ikke ha hele klumpen ute heller...  ;)

Hmmm, kom dette helt feil ut for meg?  :) Med en kort klump trenger du heller ikke sette ankerfestet like langt foran deg heller, forutsatt samme avstand til hinderet bak deg. Med en kort line med tyngden i bakkant kan du klare deg med en mye mindre D-bukt og allikevel ha godt med tyngde bak stangtoppen når du starter utkastet. En lang klump med slakere tapering vil kreve en større D-bukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Altså er jeg en humle igjen. Jeg kan ikke, men gjør det likevel.  :P

Ingen som har hatt siv foran seg når de fisker?  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Oliver

Glad jeg ikke er i din verden. For jeg er avhengig å ikke har så mye line bak.

Erik er inne på noe. Jeg ser flere som kaste veldig bra med lang klump, og er gode med tidlige fester.

Det som er verdt å ta med seg, er at dette er godt over gjennomsnittet dyktige kastere, og derfor mitt valg av fokus på denne snutten. Skulle nybegynnere startet med lang klump, og øvd på tidelig feste, er jeg ikke så sikker på om læringskurven hadde blitt så bratt.

Men denne diskusjonen skal keg ikke gi meg ut på. Vet bare at det er fullt mulig å kaste med tidelige fester fordi om klumpen er lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Glad jeg ikke er i din verden. For jeg er avhengig å ikke har så mye line bak.

Erik er inne på noe. Jeg ser flere som kaste veldig bra med lang klump, og er gode med tidlige fester.

Det som er verdt å ta med seg, er at dette er godt over gjennomsnittet dyktige kastere, og derfor mitt valg av fokus på denne snutten. Skulle nybegynnere startet med lang klump, og øvd på tidelig feste, er jeg ikke så sikker på om læringskurven hadde blitt så bratt.

Men denne diskusjonen skal keg ikke gi meg ut på. Vet bare at det er fullt mulig å kaste med tidelige fester fordi om klumpen er lang.

<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Selfølgelig fint Henning,men en viktig ting å påpeke er at jo mer

snøre du vil ha fremover,så er du avhengig av å ha en viss masse bak deg.

(Nå får vel jeg Grunde på nakken også? ;D)

Ikke for at det skal være være den egentlige greia her,men det er

særdeles viktig å få med seg at det er en svært viktig ting å tenke på.

Det er morsomt og lærerikt å legge festet på forskjellige steder.

Og det er minimalt hva du trenger å legge bak deg,særlig når du begynner

å vinkle også,mellom innkast og utkast.

(Vann kast er egentlig noe dritt for det lager bråk. ;D)

Alt avhenger av hva du vil oppnå med kastene dine.

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Erik er inne på noe. Jeg ser flere som kaste veldig bra med lang klump, og er gode med tidlige fester.

Men denne diskusjonen skal keg ikke gi meg ut på. Vet bare at det er fullt mulig å kaste med tidelige fester fordi om klumpen er lang.

Poenget mitt var massen/vekten i D-bukten som det mest sentrale.

Om du setter ankerfestet på samme sted med en kort og en lang klump, vil du med en lang klump da ha en større linelengde i D-bukten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Om du setter ankerfestet på samme sted med en kort og en lang klump, vil du med en lang klump da ha en større linelengde i D-bukten.

Må du? Jeg vil ikke gå på land for å bytte til en kortere line. Jeg trenger faktisk ikke bruke hele klumpen. Men det kan være kjekt at den er lengre når jeg trenger det.

MEN, dette er ikke tråden for slike diskusjoner. Dette er en tråd for å lære nybegynnere og det er vel ikke det vi holder på med nå vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...