Gå til innhold
  • 0

Filmsnutt: Lære seg vannkast/ankerfeste for nybegynnere.


Gjest Oliver

Spørsmål

Gjest Oliver

Hei.

Flere har spurt på PM og Mail om jeg kan lage en snutt om hvordan komme i gang med vannkast.

Dårlig lys (skygge på meg og sol bak) og bildekvalitet setter en lite begrensning her, men jeg knota sammen en snutt her.

Mye mas, og mye rør, men forhåpentligvis, er det et og annet for en nybegynner å snappe opp her.

Så lenge noen får LITT info, og blir LITT bedre av snutten, så er vi i mål :)

"Link fjerne pga tyggis i opptak"

Legger link tilbake igjen, da tyggis ser ut til å ha gått greit alikevell.

(Dette er ikke en snutt for 30 meters kast, men for å komme i gang med et fantastisk fiskekast)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Mest aktive i dette spørsmålet

Postede bilder

Anbefalte innlegg

  • 0

Fin snutt :) Har som mål å lære meg å bruke dette i fiskesituasjoner denne sesongen. Det begynner å ligne på noe, mye takket være alle dere som orker å legge ut klipp som dette :)Tror det er mange som setter pris på at dere med masse kunnskap deler litt med oss skrøpelige kastere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for den  :)

Selvom det bedste er at lære med en instruktør må det næste bedste være film, og denne var bestemt god!

Jeg fik svar på flere spørgsmål og ideer til hvad som må trænes.

Nu er det ut og prøve  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Terje Refsahl

Veldig bra saker, Henning :D :D

Veldig godt tegnet og forklart :D

Savna dog en ting og det handler om det å sette et tidlig ankerfeste:

Du burde ha sagt litt om at et tidlig ankerfeste er noe enklere med en kort og litt "tung" klump og tynn skyteline, enn hva det er med en klump som ligger i området 14-15 meter som ikke har så brutal overgang mellom klump og skyteline som man ofte finner på liner med kortere klump.

Med lengre klumper må man ofte ha en litt lengre arbeidsvei og dermed må man som regel sette ankerfeste noe lenger bak enn om man bruker ei line med kortere klump. Synes bare det var litt viktig å få frem :D

Ellers var alt meget bra tegnet og forklart :D :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Nice!

Det jeg savner er litt forklaring rundt hvordan ankerfestet skal se ut når det lander på vannet! Det er det viktigste i et vannkast(?)! Viktig at det lander mykt, og i en rett linje(fortom og litt av lina) i forhold til retningen man vil ha ut snøret. Et bak-kast med et perfekt utført bevegelse, men med for mye kraft vil resultere i et kræsja anker, og sannsynligvis havne for langt bak det gunstige punktet for ankerfestet, og vil skape et vanskelig utgangspunkt for framslengen. Dette er bare et eksempel..

En annen kritisk faktor, er at vinkelen på stanga aldri må holdes vertikal i fremslengen, men litt til siden!! For kommer man inn fra siden, så skal man ut samme veien, ellers blir snøret totalt forvirra, og vil ikke skikkelig fremover ;)

Jeg er på ingen som helst måte en god vannkaster, da jeg øver lite, men jeg vet som regel hva jeg gjør feil, hvis jeg gjør feil ;);D

For dere nybegynnere, vær utrolig påpasselige med krafta dere bruker i bakslengen. Det skal UTROLIG lite til, spesielt med trekk, og spesielt med korte klumper, ala den Henning bruker i instruksjonsfilmen!!

Edit: jeg må begynne å trene i knehøyde..veldig smart tips, uansett hva slags kast jeg skal bedrive. For i elva blir det ALLTID annerledes, og knotete til tider...Heldigvis er jeg 190, og det hjelper jo mye! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Oliver

Veldig bra saker, Henning :D :D

Veldig godt tegnet og forklart :D

Savna dog en ting og det handler om det å sette et tidlig ankerfeste:

Du burde ha sagt litt om at et tidlig ankerfeste er noe enklere med en kort og litt "tung" klump og tynn skyteline, enn hva det er med en klump som ligger i området 14-15 meter som ikke har så brutal overgang mellom klump og skyteline som man ofte finner på liner med kortere klump.

Med lengre klumper må man ofte ha en litt lengre arbeidsvei og dermed må man som regel sette ankerfeste noe lenger bak enn om man bruker ei line med kortere klump. Synes bare det var litt viktig å få frem :D

Ellers var alt meget bra tegnet og forklart :D :D

Terje

Enig her terje.

Jeg har valgt en line som er 10,4, og er perfekt til dette formålet. For meg :)

Taper litt i forhold til lengde på over hodet. Vinner en del med kort hold fiske. Taper litt med presentasjon, men kompanserer lett dette med 6.5 meter fortom, som lettere slår over med en slik line. igjen, snakker vi om smak sak. En uten erfaring på området, vil vinne på å velge en line med ikke alt for lang klump.

Nice!

Det jeg savner er litt forklaring rundt hvordan ankerfestet skal se ut når det lander på vannet! Det er det viktigste i et vannkast(?)! Viktig at det lander mykt, og i en rett linje(fortom og litt av lina) i forhold til retningen man vil ha ut snøret. Et bak-kast med et perfekt utført bevegelse, men med for mye kraft vil resultere i et kræsja anker, og sannsynligvis havne for langt bak det gunstige punktet for ankerfestet, og vil skape et vanskelig utgangspunkt for framslengen. Dette er bare et eksempel..

En annen kritisk faktor, er at vinkelen på stanga aldri må holdes vertikal i fremslengen, men litt til siden!! For kommer man inn fra siden, så skal man ut samme veien, ellers blir snøret totalt forvirra, og vil ikke skikkelig fremover ;)

Jeg er på ingen som helst måte en god vannkaster, da jeg øver lite, men jeg vet som regel hva jeg gjør feil, hvis jeg gjør feil ;);D

For dere nybegynnere, vær utrolig påpasselige med krafta dere bruker i bakslengen. Det skal UTROLIG lite til, spesielt med trekk, og spesielt med korte klumper, ala den Henning bruker i instruksjonsfilmen!!

Edit: jeg må begynne å trene i knehøyde..veldig smart tips, uansett hva slags kast jeg skal bedrive. For i elva blir det ALLTID annerledes, og knotete til tider...Heldigvis er jeg 190, og det hjelper jo mye! :D

Synes du forklarer en viktig ting her.

Jeg tok alt på sparket, derfor all momlinga, og kom på flere ting etterpå. Men shit au :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Oliver

Veeeldig rart at du nevnte denne plassen Ivar :)

Jeg har fortalt flere ganger om den kuleste fisken jeg fikk i 2011.

Akuratt der, bare to meter lenger ut. Fisken sto langt nede i forhold til meg.

Kasta ut alt jeg klarte, 17-18 meter eller noe, og menda som en gal. Når harren tok, og jeg gjorde tilslag, holdt jeg i knuten til backinga :D flaks med kast, slik en bare klarer 1 av 10, og flaks med flyt uten striping :)

Drittgøy.

Husker godt den dagen jeg og deg var nedi der og kødda. Gikk ikke like bra den gangen :)

Men tror det var 10-15 cm lavere elv når jeg var der sist, og da blir sakane litt lettere :)

Og har øvd LITT mer på vannkast ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Oliver

Innhabil som jeg er, så må jeg vel få si at den er perfekt line til det formålet.

Den lina jeg begynte det hele med, hadde 8.5 meter klump eller så.

Den blir fort litt kort. Da er stillwateren det "neste". Enkelte ganger blir den også litt kort, men er fin allrounder den.

Lina jeg bruker i dag, er nesten lik stillwater, men LITT hissigere fremtapering.

Har brukt mye tid på å bestemme meg for hvilken jeg skal gå for, men til slutt trakk stillwateren det korteste strået. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei.

Flere har spurt på PM og Mail om jeg kan lage en snutt om hvordan komme i gang med vannkast.

Dårlig lys (skygge på meg og sol bak) og bildekvalitet setter en lite begrensning her, men jeg knota sammen en snutt her.

Mye mas, og mye rør, men forhåpentligvis, er det et og annet for en nybegynner å snappe opp her.

Så lenge noen får LITT info, og blir LITT bedre av snutten, så er vi i mål :)

Her ligger den.

(Dette er ikke en snutt for 30 meters kast, men for å komme i gang med et fantastisk fiskekast)

Takk for titten, fin video kompis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Det er av kritikk man lærer sies det. Og lærer man blir man bedre. Av meg skal du derfor få litt kritikk Henning. Allerede etter 2 sekunder var jeg usikker på om jeg gadd se på (holdt ut en stund). Du skjønner det at enhver som vil presentere noe, selge noe, fortelle en historie eller holde et fordrag bør vise såpass respekt for lytteren/seeren at han fjerner tyggegummien før han begynner. Tror ikke engang Alex Ferguson tygger når han skal si noe på TV.

Ellers var det sikkert bra, men jeg mistet altså lysta og det var vel ikke meningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Oliver

Ja, ser den Erik. Det var teit av meg å publisere den der, og ser helt klart at tyggisen slett ikke skulle vært der.

Slike ting skal jeg selvfølgelig ha i tankene neste gang jeg prøver å hjelpe noen nybegynnere i gang med kastingen sin.

Link slettet i første innlegg, og ingen skade skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Terje Refsahl

Ja, ser den Erik. Det var teit av meg å publisere den der, og ser helt klart at tyggisen slett ikke skulle vært der.

Slike ting skal jeg selvfølgelig ha i tankene neste gang jeg prøver å hjelpe noen nybegynnere i gang med kastingen sin.

Link slettet i første innlegg, og ingen skade skjedd.

Stor skade er skjedd da linken er fjerna og poenget med tråden forsvant. Erik mente aldri at du skulle fjerne linken Henning, det var ikke det han skrev.

Skjerp deg Henning å få den på plass igjen. Den var jo veldig informativ og lærerik.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Få kastevideoer har fått meg så inspirert til å gå ut å trene!

Prøver alltid å få inn litt trening på vannkast når jeg står ved vannet. Utfordringen er at jeg får det til ganske greit innimellom. Og andre ganger går det skikkelig dårlig. Uten at jeg helt selv forstår hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Tidligere erfaringer sa meg at Henning tålte mer kritikk enn som så, men ikke denne gangen altså.

Jeg skrev det jeg gjorde kun for å gjøre ham bedre i neste video. Litt krasst selvsagt, men såpass trodde jeg altså det ble tålt. Det er da også tydelig at det ikke var alle som reagerte like mye på tyggisen som jeg så så ille at linken måtte slettes var det vel ikke. Men det er faktisk ikke god fortellerteknikk å tygge mens man formidler sitt budskap. Selv om det handler om noe så enkelt som vannkast.

Men her er'n: http://vimeo.com/41383368

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...