Gå til innhold

Objektiv til å filme med!


Anbefalte innlegg

Et meget godt tips fra Staffan. Knallobjektiv.

I tillegg kan du med fordel koste på deg en lyssterk portrettlinse, gjerne en fast 50mm.

Kan du gi meg noen eksempler  :) ? Jeg er heelt fersk innen foto!

Jeg har inntrykk av at det er sånn at de fleste faste 50mm-objektiver (ikke zoom) gir meget god billdekvalitet for en veldig rimelig penge. Nikon har vel både en billig og meget bra 50mm/1,8 og en litt dyrere og enda bedre 50mm/1,4. Også finns det mye annet bra, gå innom f.eks. Fotovideo eller Japanfoto, eller sjekk nettet. 

Uansett, med et sånt objektiv får du mye lysstyrke, topp billedkvalitet, flotte portretter og mulighet for å leke med dybdeskarphet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at det er sånn at de fleste faste 50mm-objektiver (ikke zoom) gir meget god billdekvalitet for en veldig rimelig penge. Nikon har vel både en billig og meget bra 50mm/1,8 og en litt dyrere og enda bedre 50mm/1,4. Også finns det mye annet bra, gå innom f.eks. Fotovideo eller Japanfoto, eller sjekk nettet.  

Uansett, med et sånt objektiv får du mye lysstyrke, topp billedkvalitet, flotte portretter og mulighet for å leke med dybdeskarphet.

<<l Helt enig med Håvard. Stein hadde også et meget godt brennviddevalg med 35mm i samme kategori for bildebrikka som sitter i kameraet ditt.

Nikon sin 50mm f/1,8 tror jeg du får til rundt tusenlappen, og den leverer kvalitetsmessig like godt som de sykt dyre zoomene til Nikon. I tillegg får du, som Håvard nevner, uante muligheter med selektiv fokus/ minimal dybdeskarphet.

Merk: Det med minimal dybdeskarphet kan fort bli et tveegget sverd altså. Fokus må du sette ekstremt nøye og stativ tror jeg er et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at det er sånn at de fleste faste 50mm-objektiver (ikke zoom) gir meget god billdekvalitet for en veldig rimelig penge. Nikon har vel både en billig og meget bra 50mm/1,8 og en litt dyrere og enda bedre 50mm/1,4. Også finns det mye annet bra, gå innom f.eks. Fotovideo eller Japanfoto, eller sjekk nettet.  

Uansett, med et sånt objektiv får du mye lysstyrke, topp billedkvalitet, flotte portretter og mulighet for å leke med dybdeskarphet.

<<l Helt enig med Håvard. Stein hadde også et meget godt brennviddevalg med 35mm i samme kategori for bildebrikka som sitter i kameraet ditt.

Nikon sin 50mm f/1,8 tror jeg du får til rundt tusenlappen, og den leverer kvalitetsmessig like godt som de sykt dyre zoomene til Nikon. I tillegg får du, som Håvard nevner, uante muligheter med selektiv fokus/ minimal dybdeskarphet.

Merk: Det med minimal dybdeskarphet kan fort bli et tveegget sverd altså. Fokus må du sette ekstremt nøye og stativ tror jeg er et must.

Enig med André og Stein.  <<l

Tipper 35mm er veldig bra brennvidde for Nikons 1,5 X crop. Bruker selv en gammel manuell 28mm/3,5 OM Zuiko på Canons 1,6 X crop, og det gir et fint, litt vidt normalutsnitt som funker til veldig mye av min filming. Selv om jeg har tilgang på noen andre objektiver som har zoom, er mer lyssterke og har bra billedkvalitet, er det dette som blir desidert mest brukt, fordi det er sylskarpt på alle blenderåpninger og har veldig bra manuell fokus. Kjøpte det etter å ha fått det anbefalt fra en proff, og det anbefales på det varmeste. Veldig rimelig på bayen. Eneste minus med dette er lysstyrken, så i kveldinga må man til med litt mer lyssterke objektiver, ihvertfall sør for polarsirkelen.

Men 50en er veldig kul til å filme portretter og div. innklippsbilder, både pga dybdeskarpheten og den gode billedkvaliteten. Men som André sier, man må ha stativ når man filmer med en fast 50mm uten stabilisering på et kamera med crop-sensor. Monopod funker hvis man er skikkelig nøye, håndholdt er nesten helt umulig, ihvertfall for meg - det blir rett og slett for mye risting.

Og å fokusere på objekter som beveger seg uforutsigbart i dybderetning med en 50mm på største blenderåpning er omtrent umulig, så 50mm har sine begrensninger. Men hvis det er nok lys er det jo bare å ta ned blenderen litt, så får du mer dybdeskarphet å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er fersk innen foto og film, kjøp deg en 18-200 mm linse.

Det er ytterst nødvendig å bytte bilder og framing når du filmer! Det ser helt tåpelig ut når man klipper sammen 8 identiske bilder. Men hvis man kan zoome og bytte utsnitt raskt, så blir det mye bedre med en gang.

Fastobjektiv er kun bedre hvis du planlegger alle bildene du skal filme på forhånd og har ett utvalg forskjellige linser som du bytter mellom.

Hvis du står der med en 50mm og skal filme noe, så går du gjerne glipp av det du burde filme mens du bytter linse. Det slipper du med en anvendelig zoomlinse.

Selv bruker jeg 28-300mm canon objektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er fersk innen foto og film, kjøp deg en 18-200 mm linse.

Det er ytterst nødvendig å bytte bilder og framing når du filmer! Det ser helt tåpelig ut når man klipper sammen 8 identiske bilder. Men hvis man kan zoome og bytte utsnitt raskt, så blir det mye bedre med en gang.

Fastobjektiv er kun bedre hvis du planlegger alle bildene du skal filme på forhånd og har ett utvalg forskjellige linser som du bytter mellom.

Hvis du står der med en 50mm og skal filme noe, så går du gjerne glipp av det du burde filme mens du bytter linse. Det slipper du med en anvendelig zoomlinse.

Selv bruker jeg 28-300mm canon objektiv.

Well. Jeg er selvsagt enig i at det ikke er spesielt elegant å klippe sammen 8 identiske bilder. Men når man driver og filmer litegrann blir det skjelden noe problem å få forskjellige utsnitt (panorama/situasjon/portretter), enten du bruker fastoptikk eller zoomlinser. Problemet er stort sett at man sitter igjen med alt for mye materiale :D

Forholdet mellom billedkvalitet og pris tilsier etter min mening at det kan være lurt å kikke på fastoptikk hvis man ikke har ubegrenset budsjett. "Fotzoomen" funker faktisk overraskende bra;)  

Denne videoen er f.eks. filmet utelukkende med et Canon 50mm/1,4-objektiv på et 550D hus. (bortsett fra undervannsbildet i begynnelsen som er filmet med GoPro).

Zoom er selvsagt svært hendig og praktisk, men dessverre veldig dyrt hvis du skal ha optikk med fast blenderåpning gjennom hele zoomområdet (et must) og billedkvalitet på linje med billig fastoptikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes vi begynner å nærme oss en pris som er et ok videokamera med harddisk nå.....  8)???

Jaa, sant det :-) Kanskje jeg heller skal kjøpe videokamera  ;D ?

Ja, hvorfor ikke :)

Neh, vil ikke ha så mye å drasse med meg på tur...

Ja, da er nok speilrefleks mer praktisk enn et videokamera.

Spesielt om man ikke har filmet så mye tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes vi begynner å nærme oss en pris som er et ok videokamera med harddisk nå.....  8)???

Jaa, sant det :-) Kanskje jeg heller skal kjøpe videokamera  ;D ?

Ja, hvorfor ikke :)

Neh, vil ikke ha så mye å drasse med meg på tur...

Ja, da er nok speilrefleks mer praktisk enn et videokamera.

Spesielt om man ikke har filmet så mye tidligere.

Jepp :) filmetmed iphone da  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robin, hvis du ønsker noe som er enkelt å ha med på tur for å dokumentere (med film) så er det lite som slår GoPro / Contour HD kameraene.  Jeg har brukt Contour selv - her er noen eksempler : https://vimeo.com/user9171322/videos

Har du til hensikt å være kreativ med film og filmteknikk er DSLR/video topp, men det krever mer av brukerer for å bli bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...