Gå til innhold

Fortomsmateriale


Anbefalte innlegg

Ifjor vår kjøpte jeg Akron fortomsmateriale (både fluorcarbon og monofilament), men oppdaget fort at materiale var "sprøtt" og av ujevn kvalitet. Dette var synd ettersom spolesystemet er genialt. Gikk da over til Egor og Stroft resten av sesongen. I år har jeg gått for Egor, men sammen med en kompis har jeg funnet ut at materialet ikke holder jevn kvalitet. Min 5X spole med Egor er litt stiv, men har bra bruddstyrke. Derimot er er 5X spolen til min kompis tilnærmet råtten i sammenligning, enda de er kjøpt i samme butikk i år!! Det verste i dette tilfellet er kvalitet forskjellen mellom spolene! Når er materialet bra? Når er det dårlig? Hva slags fortomsmateriale skal man satse på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en teori angående dette. Og det er at man i enkelte tilfeller begynner å dra ut "feil" ende. Eller at det har viklet seg noen runder slik at når du drar ut av fortomsspolen, så blir det små merker. Har merket dette på litt forskjellige spoler jeg har brukt.

Men det kan jo helt klart være produksjonsforskjeller på materialet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den innvendingen om ujevn kvalitet dukker opp nær sagt hvilken fabrikant man snakker om. Selv har jeg hatt en Rio fluor-spiss i 5X som røyk tvert av ved små rykk. Aldri hatt problemer med det merket før, og ettersom fluor ikke råtner,så må det ha vært en produksjonsfeil. Tror det kan skje med alle merker. Har hovedsakelig brukt Rio, Stroft og nå Akron. Hittils veldig fornøyd, og særlig med Misty Plus ift mykhet og mitt tørrfluefiskeri.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppfordrer deg til å prøve Maxima. ble selv anbefalt her på forumet, ble i grunn anbefalt en god del andre merker men denne skillet seg ut betraktelig. det koster heller ikke så mye, så om du ikke liker det så er det bare å gi det bort ;)

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalle

Årets utgave av egor heter vel Egor+, så har den ikke det pluss symbolet så er det gammelt tippet du har fått.

I fjor brukte jeg kun vanlig mono fra sientific angler og er veldig godt fornøyd med det. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg kjøpte noe Loop Fluorcarbon som ble testet i Nordmarka i går...

Har alltid brukt mono tidligere....

Den gikk rett til bunns og dro med seg fluesnøret.....  Og jeg mener rett ned... Selv etter fetting av snøret...

Om ikke annet er den fin til nymfefiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte noe Loop Fluorcarbon som ble testet i Nordmarka i går...

Har alltid brukt mono tidligere....

Den gikk rett til bunns og dro med seg fluesnøret.....  Og jeg mener rett ned... Selv etter fetting av snøret...

Om ikke annet er den fin til nymfefiske...

Er det hele FC-fortommer eller bare spissmateriale det er snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte akron en sesong men ga opp da alt ble ræva etter nesten en sesong.

Hva mener du egentlig her, Rolf? På hvilken måte blei ting ræva?

det er jeg nysgjerrig på også.

kan ikke si at jeg har opplevd det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker utelukkende Hends Camou og Akron Heavy Butt taperte fortommer, men har ikke funnet noe favoritt spissmateriale som skiller seg ut som overlegent.

Tester Orvis Mirage fluorcarbon i år, og så langt er jeg fornøyd. Har også fått noen spoler Rio Supleflex nylon spissmateriale, men har ikke rukket å teste det enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte noe Loop Fluorcarbon som ble testet i Nordmarka i går...

Har alltid brukt mono tidligere....

Den gikk rett til bunns og dro med seg fluesnøret.....  Og jeg mener rett ned... Selv etter fetting av snøret...

Om ikke annet er den fin til nymfefiske...

Kan ikke bruke hel FC-fortom paa toerrfluefiske, Fredrik.  ;)

Ellers enig i at det har vaert varierende kvalitet de siste par aarene. Selv fra produsenter som har vaert doenn solide foer. Ikke sikker paa hva aarsaken er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte akron en sesong men ga opp da alt ble ræva etter nesten en sesong. Da ble det egor og det er det fortsatt. Knall bra men syns det er litt kjipt at deres 7x egentlig er 6x og at det da ikke finnes en 8x men har da noe stroft i lomma te kriser ;)

de har endret på det i år :) 6x er nå 0,128 og 7x er 0,117 så vidt jeg husker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle fikse te ny sesong da jeg hadde fått ny vest osv. Da sjekka jeg over alt og endte med 12 ruller spiss rett i bøtta. Skal sies at mesteparten av de ble kjøpt midt i sesongen. Kjempe bra med heavy butt fortommene selv om det har blitt mer hends.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte akron en sesong men ga opp da alt ble ræva etter nesten en sesong. Da ble det egor og det er det fortsatt. Knall bra men syns det er litt kjipt at deres 7x egentlig er 6x og at det da ikke finnes en 8x men har da noe stroft i lomma te kriser ;)

de har endret på det i år :) 6x er nå 0,128 og 7x er 0,117 så vidt jeg husker

Det kan jeg like SVÆRT godt <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg kjøpte noe Loop Fluorcarbon som ble testet i Nordmarka i går...

Har alltid brukt mono tidligere....

Den gikk rett til bunns og dro med seg fluesnøret.....  Og jeg mener rett ned... Selv etter fetting av snøret...

Om ikke annet er den fin til nymfefiske...

Kan ikke bruke hel FC-fortom paa toerrfluefiske, Fredrik.  ;)

Ellers enig i at det har vaert varierende kvalitet de siste par aarene. Selv fra produsenter som har vaert doenn solide foer. Ikke sikker paa hva aarsaken er...

Så den ER til nymfefiske ?    Ja den var i alle fall ikke egnet til tørrfluefiske nei  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...