Gå til innhold

Leptophlebia vespertina/marginata


Dan Haukland

Anbefalte innlegg

Har du prøvd og gå ned eller opp på størelsen på fluene dine da? Har funket for meg når jeg har gått bra ned på størelsen på fluene i år når det har vært store teppeklekkinger. Da tenker jeg på og velge en annen størelse en de du ser på vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det noen som var opp og dultet i flua, eller var det andre tegn på klar refusjon (tok flere rett ved siden av f.eks.)? For det trenger jo ikke være feil på flua, kanskje skremte du dem eller kanskje hadde du bare uflaks!

Går som kjent ikke alltid etter boka. ;)

Ville under alle omstendigheter forsøkt en klekker, se eksempelvis biotklekkeren på denne siden: http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=52:cdc-loop-wing-emergers&catid=34:dognfluer&Itemid=59

Alternativ: En en liten klinkhammer, brun, tinsel eller splashribbing, kort brun vinge. Kan også bindes med nymfeslep (trailing chuck), bestående av noen fibre polygarn. Har etter flere erfaringer latt meg overbevise om at klekkere fisker bedre enn duns i svært mange tilfeller hvor jeg står og dunker ut parachutes og dets like.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest ideelle er nok dark dun, men har aldri opplevd at vanllig brunt hackle er noe dårligere. Er nok det de fleste bruker vil jeg tro. Vanlig chockolate brown dubbing i kroppen funker også helt supert, men de som gjerne vil ha dem helt korrekt blander inn litt rødt i denne. Dette er nok mest for fiskeren og ikke for fisken.

Leptofiske kan være vrient rett og slett fordi det er mange naturlige insekter å konkurrere om oppmerksomheten mot. Men moro er det lell.

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under de heftigste klekkingene av Vespertina funker ofte klekkere like dårlig som duns. Mengden av nymfer som stiger opp er så stor at fisken har mer enn nok av disse. Ofte ser man på slutten av hver klekkedag at de tar litt duns og klekkere da mengden nymfer minker.Skikkelig tricky til tider men veldig utfordrende.

Til slutt kommer ryddefiskene og da trenger du ikke annet en en dun ;)

Klekkedagene er dog veldig forskjellige så prøv det dere har i boksen. En rigg med dun+nymfe kan også gi svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...