Gå til innhold

Laste kajakk på bil alene, noen råd?


Frode S

Anbefalte innlegg

Noen som har noen gode råd/ tips for å laste av/på kajakk på biltak når man er alene?

Har en Thule 874 kajakkholder da denne passet best grunnet bredden på fiskekajakken. Ca vekt på kajakken er 25kg, noe som ikke virker så mye - men det er jaggu litt jobb å få den av/på  :rolleyes: Hjemme er det ikke noe problem da jeg har et heise/trinsesystm i garagen så det er bare å parkere - feste - heise opp. Men i felten blir det litt mer knølete.

råd/ erfaringer taes imot med takk  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk inn bakfra i mine tidligere dager, dvs fikk innpå en ende og skjøv den på plass. Men da padlet jeg mye, antagelig ikke like lett i dag..

Ellers så var det fra skuldra på siden av bilen, uten problem, men dette var stort sett kajakker opp mot maks 22kg.

edit: noe uheldig i ordsammensetning på børjan ser jeg :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha den var god turboleiv  8) Å "gå inn bakfra" hmmm  :-\ er sikkert ikke så dumt nei - evt. legge noe filt over de gummi-belagte festene for å "gli inn" lettere og fjerne de etterpå. (ble ingen bedre ordsammensetning ut av dette heller)

Er lett å løfte/ plassere kajakken når den først er på taket - så dette skal testes  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av kajakken utforming og bilens høyde.  Min Native 28kg og jeg slenger den lett på taket av xc70'n.  Tar tak på midten og vipper den opp på skuldera og deretter inn på biltaket.  Har ikke skrapet opp lakken så langt.  På Pajero'n måtte jeg dytte den på bakfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at kajakken min har bunnen ned når den ligger på taket, dette fordi den uler og bråker noe jævlig ellers. 

Når kajakken liggen med bunn ned, tar jeg tak med venstre hånd i kanten på midten, kanten nærmest meg selv (fin gripekant).  Løfter litt og plasserer høyre hånd under kajakken.  Deretter tar jeg en slags rykk/støt/markløftvariant utviklet av meg selv.... ;D og røsker den opp og lar den hvile litt på skuldera.  Dersom jeg da er heldig og står i nærheten av bilen... ;D...er det bare å skyve den inn på lasteholderne med hjelp av skuldera.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for beskrivelsen hoje! Virker som en god kjapp måte dette! Har kajakken med bunn ned selv, har brukt lignende løft selv, men har ikke brukt trikset med hånden under kajakken. Vil tro at man får den tettere på kroppen for et lettere løft.

Har så langt tatt i begge kanter fra toppen og løftet - for så å transportere den opp i høyden på strakarm men et par støtte-steg bak/frem før jeg har fått den på skulderen. Har vært litt risikosport med ny bil - men har bydd på god underholdning for tilskuere  om ikke annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et litt langt tau fra fronten av kajakken som du tar rund forerste tverrstang og tilbake til til deg. Vipp opp kajakken bak. Løft den klar av bilen og dra den inn. Laster greit opp kajakken på bobilen alene.

Kan du forklare den litt mere, Jan Arild? Hørtes interessant ut. Har VW bobil sjøl. Laster du inn fra siden eller bakfra på bilen? Første tverrstag - er det nærmeste takbøyle på bilen? Hvordan ligger kajakken når du starter det hele? Dra den inn (med tauet?) mens du løfter bakenden? Skjønte egenlig ingenting...

Sorry at jeg er litt "treig". :)

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 9 måneder senere...

Et litt langt tau fra fronten av kajakken som du tar rund forerste tverrstang og tilbake til til deg. Vipp opp kajakken bak. Løft den klar av bilen og dra den inn. Laster greit opp kajakken på bobilen alene.

Kan du forklare den litt mere, Jan Arild? Hørtes interessant ut. Har VW bobil sjøl. Laster du inn fra siden eller bakfra på bilen? Første tverrstag - er det nærmeste takbøyle på bilen? Hvordan ligger kajakken når du starter det hele? Dra den inn (med tauet?) mens du løfter bakenden? Skjønte egenlig ingenting...

Sorry at jeg er litt "treig". :)

Geir

Lenge siden jeg var her sist.

Har et langt tau festet i fronten av kajakken. Dette må være langt nok til å rekke fra kajakken (på marka bak bobilen), opp til toppen av bobilen, frem til fremste tverrstang på takstativ, og tilbake. Gå opp med tauet og trer det rundt fremste tverrstag og ta enden med ned til kajakk. Begynn og løft og stram inn tauet. Løft litt mere og stram inn tauet. og så videre til fronten av kajakken er kommet opp på bilen. Løft kajakken bak og dra den inn på bilen så langt du kan mens du står på marka. Hold tauet stramt mens du klatrer opp og fester kajakken på taket.

Samme når den skal ned fra taket. Skyv den ut over vippepunktet og klatre ned med stramt tau. Når du er nede er det bare å slakke tauet og kajakken kommer pent ned til deg.

Hehe, funker iallefall fint for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha den var god turboleiv  8) Å "gå inn bakfra" hmmm  :-\ er sikkert ikke så dumt nei - evt. legge noe filt over de gummi-belagte festene for å "gli inn" lettere og fjerne de etterpå. (ble ingen bedre ordsammensetning ut av dette heller)

;D ;D ;D

"Å gå inn bakfra" er nok ikke enkelt med en på 25 kilo.En på 22 kilo bør gå litt bedre. <<l

;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...