Gå til innhold

Indre Troms


Gjest staffan@epost.no

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

til dere som planlegger tur i fjellområdene mot svenskegrensa....... Vurderer ca- fra 20 juli som en brukbar tid, enda bedre ca 1. august.... Nordausten fortsetter i ei uke til og da smelter det ikke der inne.......sånn er  det bare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til dere som planlegger tur i fjellområdene mot svenskegrensa....... Vurderer ca- fra 20 juli som en brukbar tid, enda bedre ca 1. august.... Nordausten fortsetter i ei uke til og da smelter det ikke der inne.......sånn er  det bare!

Har du vært hos en shaman?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til dere som planlegger tur i fjellområdene mot svenskegrensa....... Vurderer ca- fra 20 juli som en brukbar tid, enda bedre ca 1. august.... Nordausten fortsetter i ei uke til og da smelter det ikke der inne.......sånn er  det bare!

Har du vært hos en shaman?

;D

En god idé forresten!

Tror jeg tar en tur selv og hører om mulighetene for å bryte 3 kg grensen i elva mi i uke 27.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

nei..... har bare mange venner i området som kan fortelle om meget sen vår.... nesten som i 96 og da ble fisket nogen lunde i august!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Kor skal æ fær da?

Fikk pressa inn ei uka me feske fra 26 juni tell 5 juli.

Og hadde ett lite håp om at indre Troms skulle være feskbart.

Kom gjerne med forslag :-)   Helst ikke sør om Trøndelag

Staffan, SYltefjord kan reise til indre Troms selv om isen ligger i fjellet, det var det som var mitt poeng.

Og du har rett. Dersom den iskalde våren fortsetter, blir det is i fjellet ut juni.

Nå ser det imidlertid ut til at været bedrer seg, så da kan det bli som vanlig, at isen går til St. Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Indre troms fjellheimen kan være islagt etter st. Hans. Men det er jo ikke problemet i lavlandet.

Barduelva blis strupa igjen av kraftutbygger, der er det greit, men hva med Målselv som vannet renner fritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Indre troms fjellheimen kan være islagt etter st. Hans. Men det er jo ikke problemet i lavlandet.

Barduelva blis strupa igjen av kraftutbygger, der er det greit, men hva med Målselv som vannet renner fritt?

Mange steder blir flommen et problem, det stemmer.

Personlig legger jeg alltid fisketurene til Bardu til sen Juli/august, så det er et poeng i det du skriver.

Men som du vet, flommen er bare ett av hinderene i Bardu  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallais,

Har vært nordpå siden i går kveld, og det stemmer som Staffan sier: det er utrolig sein vår her i år.

Full vinter over 300 moh.

Barfrost frem til 1. mars, store snømengder i mars, april og mai, og null smelting før i forgårs gjør at det ser ut til å bli en av de seineste vårene siden midt på nittitallet.

Nå har det kommet litt varmere vær, men jeg tviler sterkt på at det kan bli et normalår, selv hvis det blir rekordvarme fremover (noe det på ingen måte er meldt). Det er nitten dager igjen til St. Hans...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Her er det topografien som bestemmer finnmark med åser opp til 600 meter...indre Troms opp til nær 1500 -1800 m

Finnmark er snøtom nå stort sett, så der er alt normalt, der kan det så begynne til St. hans dersom varslede vær slår til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det topografien som bestemmer finnmark med åser opp til 600 meter...indre Troms opp til nær 1500 -1800 m

Finnmark er snøtom nå stort sett, så der er alt normalt, der kan det så begynne til St. hans dersom varslede vær slår til....

Må si pumpa slo et par kjappe ganger litt tidligere i tråden angående den sene våren.

Reiser til Finnmark i år også,men denne gangen en uke tidligere enn før,dvs 4 Juli.

I fjor var vi der fra rundt 11-12 Juli,men da hadde de fleste døgnfluene allerede tatt til vingene og gjort sin plikt :-\.

Derfor gambler vi litt i år og håper det klaffer <<l...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Problemet er at det er for mange som lar seg drive av billettpriser, ferietid og latskap..... skal man fiske i nord, ha 4 uker ferie, kjøre bil eller ha råd til eibil i hele perioden..... jeg synes at det legges for få parametere inn i sin vurderig. Nå si at grunnutdannelsen er elendig her i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg du er litt arrogant, Staffan. Folk flest har mange hensyn å ta og må kile fiskingen inn mellom familie, jobb og andre plikter. Så det blir fiske når man KAN, og ikke nødvendigvis når man VIL. Det er ikke alle som har det så enkelt som du og jeg, Staffan!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

arrogant eller ikke, dersom man ikke har tid å bruke blir det veldig vanskelig å reise til nordområdene og dersom flybillettene må bstilles i februar for de er så billige da ser jeg det som veldig komplisert og veldig tilfeldig om man treffer på et godt fiske. det er er greit å kalle bet arrogant, jeg kaller det realisme og det burde ligge en ingeniør nær hjertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storfeskarn

Problemet er at det er for mange som lar seg drive av billettpriser, ferietid og latskap..... skal man fiske i nord, ha 4 uker ferie, kjøre bil eller ha råd til eibil i hele perioden..... jeg synes at det legges for få parametere inn i sin vurderig. Nå si at grunnutdannelsen er elendig her i norge.

Kan ikke si at jeg ser problemet. Hvis alle hadde truffet kanonbett så hadde det vært tomt for storfisk i Indre Troms for lenge siden. Det er med andre ord bra at folk fisker når billettprisene er lave eller når de har fått disp fra kjærringa og ikke nødvendigvis når bettet er på topp... Mengden fiskere i Indre Troms er formidabel, man må fiske i kø på mange vann, søppel flyter rundt og det ser ut som en svinesti. Hvis alle hadde truffet like bra på bettet som jeg tidvis har gjort så er det mange vann som hadde vært tomme for lenge siden. Nå skal det også sies at samene sitt garnfiske har vært veldig hardt i det siste. På Eliasons partiafär i Karresuando får man kjøpt garnfisket røye fra Indre Troms. Bare å kjøpe en billig billett og leie bil så kan man kjøre dit å kjøpe fisk :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vejret kan man ikke gøre meget ved............sidste år var det sikkert den varmeste sommer i nord i mange år ! Og det regnede væk i syd-midtnorge.

Rena steg 36cm på en dag - ikke godt for fisket. Og det blev ikke bedre senere på sommeren.

Når jeg, som du hentyder til, bestilte billetter i februar, så var det klart for at få dem billigt, men også at kunne bestemme over de bedste rejsetider fra DK- Tromsø.

Kan starte i Aalborg kl 7 - være i Tromsø kl 1220......bestilte jeg nu, så var det samme starttidspunkt, men lande i Tromsø 2235 - eller næste dag ! Spild af tid i Gardamoen - der går ikke mange fly til Tromsø.

Geir har ret Staffan. Man kan ikke bare tage afsted uge før. Familie på 5, sammen med de 2 andre, job og så planlægning generelt (bestille bil osv) F.eks er Rent-a-wreck bilerne allerede udlejet , selvom jeg spurgte i sidste uge.

Og har jeg klaget over, at der skal findes alternativt fiske ?? Nej vel...det bliver bare ikke som plan A - plan B er på plads.

Nej, alt er mere simpelt, når man er pensionist  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen må ta det de får - andre kan velge. Noen ganger har man flaks -andre ganger ikke. Sånn er det bare. Det hjelper selvfølgelig å ha en plan B og C. Ikke låse seg mere enn man må.

Det med sein kalving var en interessant observasjon. Klarer virkelig reinsdyra å tilpasse seg og utsette kalvingen fordi vinteren blir lang? Artig om det stemmer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Mitt utgangspungt er at jeg har en som reiser over dette området med fly ett par ganger i uken for å sjekke blandt annet snøforhold. Denne kontakten har vært meg til stor glede i veldig mange år..... Vedkommende skaffer fram data for slike kart 

http://www.senorge.no/mappage.aspx . utgangspuktet var de indre delene, de delene av Troms som man lesse i sekken og vandre innover..... altså fjellfiske....... Jeg synes det bare det er så forferdelig rart å planlegge en lang kostbar tur off seasson......  for meg så blir det som å ta på skiferie i oktober....... men det er vakkert i Troms på den tiden..... veldig vakkert. og jeg ønsker dere en god fisketur......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...