Gå til innhold

HD Videokamera i budsjettklasse..


Kim W

Anbefalte innlegg

Er dette hd videokamera noen å satse på? Spesifikasjonene sier meg ingenting da jeg kan svært lite om videokameraer.. Får dette til 2199,-

http://www.sony.no/product/cam-high-definition-on-memory-stick/hdr-cx200e

Titta litt på dette på finn.no også.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=35166563

Hva mener dere som kan dette? Må kunne levere fine bilder etter upload på vimeo eller youtube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1126106

50p-opptak til en veldig billig penge, men mangler tilbehørsko og inngang for mic.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1112890

En tusenlapp dyrere, men bedre optikk og mulighet for ekstrautstyr

Jeg ville helt klart gått for sistnevnte.

Det finnes et hav av modeller så bruk google og youtube før du bestemmer deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Jeg lurer også på noe her......

Er det noen digitale videokamera i dag som har god vidvinkel?

Som tilsvarer feks 20-25mm i fotoverden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skiller ett bra kamera fra ett dårlig? Hva ser jeg etter i annonsene? Vanskelig spørsmål sikkert men..

Størrelse på bildesensor, antall cmos eller ccd-brikker, bildestabilisator, manuelle innstillinger, mulighet for å koble til ekstrautsyr osv.

Jeg vil fraråde deg å kjøpe et nytt kamera til 2000,-

Hvis det er budsjettet, så bør du kjøpe brukt.

Jeg har en forkjærlighet til panasonic, da de har en tendens til å komme generelt bra ut i tester.

Når jeg kjøpte mitt kamera så leste jeg tester, googlet litt og satt mye på youtube og sammenlignet bildekvalitet mellom modellene.

Det er jeg veldig glad for idag.

PS: Jeg er amatør sammenlignet med andre her inne. Pål og Håvard f.eks har kanskje litt input å bidra med.

(for et rotete innlegg btw) ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget ditt. Har to brukte jeg titter på nå, og begge har gode referanser. Dem ligger noen hundringser fra hverandre i prisforskjell, så det blir vel litt bortskjemming av kjærringa de neste to dagene hvis jeg skal få dratt i land det beste av dem. ;D

Youtube var ingen dum ide, smart å se filmer lagt ut der filmet med det kamera man lurer på! <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Jeg er helt enig med Claus her.

Minnekort er det man ønsker. Ville valgt tape fremfor HD faktisk :)

Det som ikke blir nevnt her er objektivets/linsas evne til å "samle lys". Alt for få tenker på dette ved kjøp av kamera. Ville styrt unna kamera med linseglass under Ø50-55mm

Uansett om vi liker det eller ikke er det stort sett 3 merker i dag som "utpeker" seg: Sony, Canon og Panasonic. Budsjettutgaver av disse er alt annet enn bra det heller.

SÅ; Se etter diameter på objektiv tidlig i vurderingsprosessen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Pål og Claus. Kjøp et litt mer påkostet kamera som skyter på minnekort og glem ikke ekstra batteri. De batteriene som følger med har som oftest veldig dårlig kapasitet, men det går an å kjøpe større batterier som gir lengre opptakstid.

Følg med på bruktmakedet! Det er mye fint å få kjøpt til en veldig billig penge nå for tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker fornuftige de rådene du har fått her. Ut fra mine erfaringer. Pål nevner de 3 sikre merkene. Det dukker opp bra ting fra andre, men vanskelig å vite uten skikkelig testing. Vindvinkel ble nevnt og det er et svakt punkt på nesten alle kamera. Jeg bruker selv et rimelig Canon-kamera når jeg skal ha med minimalt med utstyr og Canons tilpassede vidvinkelforsatser fungerer. Det gjør ikke de billigutgavene en finner på eBay og andre steder. Skarpheten er dårlig og du må ta dem av for å utnytte hele zoomområdet, heft. Har også god erfaring med Sonys vidvinkler, men kjenner ikke deres eller Panasonics i budsjettklassen. Ved siden av lysstyrke som Pål har nevnt, vil jeg fremheve inngang for ekstern mik og uttak for headset/ørepropper i alle fall hvis du skal ha med lyd fra opptaksstedet og ikke bare legge musikk på alt. Med god optikk og en skikkelig mik kan du gjøre utrolig gode opptak med budsjettkamera. Videre tipsliste fra meg er: Batterilevetid, pris på ekstra batteri (du trenger det i "ødemarka"), standard tilbehørssko slik at du kan sette på mik m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

3 cmos eller ccd er heller ikke å forakte 8)

Putt pengene i kameraet så kan du ettemontere en Røde-mic når du får råa :)

"liker"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 cmos eller ccd er heller ikke å forakte 8)

Putt pengene i kameraet så kan du ettemontere en Røde-mic når du får råa :)

"liker"

Røde Mic'n er i hvertfall jeg fornøyd med, så kjøp for all del kamera med sko og ingang for mic. Kameramic'n duger bare innendørs eller når man snakker rett i kamera ved filming. min erfaring da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...