Gå til innhold

VULGATA!


Gjest ppp

Anbefalte innlegg

Søndag ettermiddag danset store vulgata på himmelen. Til de som fisker i Nordmarka nord, det har startet <<l

Skal på tur med 2 kamerater neste helg, til et bra vulgatavann.

Hvis dere er på tur, ser en lavvo og en Pajero, slå av en prat.

Hans Jørgen

post-3766-13949892671348_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Vulgata-sesongen over allerede i lavlandet ?

Jeg hadde på en sværing på vulgata sist søndag, men den var gone på 5 sekunder, fortommen røyk.

Kan det ha vært gjedde?  Fant i dag ut at det er gjedde i vannet.

Så flere Vulgata sist onsdag i Oslomarka. Fikk også en liten luring på vulgataimitasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vet det er vanlig. Derfor jeg spurte om det var sakteflytende partier da dette kan imitere innsjølignende tilstander :P

Nja.. det har vel mest med bunnforhold å gjøre vil jeg tro. Har sett Vulgata i flere elver som ikke akkurat er innsjøaktig.

Hei. Alex - du er inne på noe helt riktig og viktig, i og med at det er en stille-vann-art,

men Tormod setter nok fingeren på det som nok teller enda mer - at det er riktige bunnforhold. Gode "graveforhold" for både danica'n og vulgata'n  :)

Jeg lurte også fælt på dette i flere år; at det kunne være vulgata i strømmende vann.

Men hvis vi tar med oss det faktum at vulgata'n ikke lever i vannmassene gjennom 1-2 år, men nedgravd i bunnen og gomler fjærmygglarver, så rimer det enda mer det Tormod sier. Empirien sier oss at det finnes vulgata i strømmende vann.

Disse tingene er noe av det morsomme med fluefiske, synes jeg  <<l Vi lærer hele tiden, og det er noe av det som gjør det moro  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten vulgata observasjon fra Nordland. eller rettere sagt mangel på vulgata. Har stoppet for en overnatting ved Fustvatnet ved Mosjøen for på vei nordover. Bor på en camping jeg bruker og stoppe på. Normalt så er hytteveggen her tapetsert med vulgataer på denne tiden. Nå er det ca 8 grader i vannet, og en enslig Marginataspinner er det som er og se av liv ved dette vannet ..... med andre ord, det er ekstremt sen sommer rundt om, hvis det var noen som ikke hadde fått det med seg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten vulgata observasjon fra Nordland. eller rettere sagt mangel på vulgata. Har stoppet for en overnatting ved Fustvatnet ved Mosjøen for på vei nordover. Bor på en camping jeg bruker og stoppe på. Normalt så er hytteveggen her tapetsert med vulgataer på denne tiden. Nå er det ca 8 grader i vannet, og en enslig Marginataspinner er det som er og se av liv ved dette vannet ..... med andre ord, det er ekstremt sen sommer rundt om, hvis det var noen som ikke hadde fått det med seg ;D

Bla bla bla bla. Det blir helt perfekt til uken!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...