Gå til innhold

Unngå tvinn på lina før rulle på snelle?


Kim W

Anbefalte innlegg

Jeg fant igjen en glassline langt nede i skuffen og denne har jeg egentlig brukt lite. En snelle med backing ligger også nedi skuffen så da tenker jeg å rulle denne lina på snella og gi den en sjangs. Lina har ligget på en rull i noen få år og da jeg trekker den utover gulvet ser jeg at den har mye tvinn. Ønsker ikke å spole dette på snella med såpass tvinn, noen som har ett smart triks for å rette ut dette før jeg ruller på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

dersom den er dratt av spolen allerede så ville jeg lagt lina strukket på en plen en stund..... toppen er å henge lina vertikalt noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har lina ligget utover gulvet her og jeg har dratt en klut over lina flere ganger. Dette funker sånn nogenlunde ser jeg for lina virker mindre krøllete. Gir den ett vamt bad og en runde med synkedressing etterfulgt av tørk ute på plen, så blir den sikkert bedre. Hvis ikke følger jeg rådet ditt med å henge opp lina i høyden, Staffan. Takk for tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I steden for å oppsøke høye fjellskrenter eller høyhus, kan du feste en svivel i hver ende av lina og mellom 2 trær. Da kan du i ro og mak spasere langs lina og dra den med en klut med f.eks line dressing, og du kan strekke den også for å få ut gjenstridige krøller. Bare et tips men synes vel en "horisontal løsning" er mer behagelig enn en "vertikal"  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det kunne hende at Waffern hadde bopel i et høyhus..... eller har ei tante som bor i høyhus... som han lenge skulla ha besøkt for å få kaker og kaffe og kunne kominert kaffeslaberas med snørestrekking  :rolleyes:;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demir hadde jo et godt forslag her for ikke lenge siden:

Ved elva: Dra av snøret, og la henge og dingle i sin fulle lengde nedover rolig strøm ei stund  :) Snøret altså.

Dette har jeg prøvd tidligere, syntes ikke dette funker no særlig. :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demir hadde jo et godt forslag her for ikke lenge siden:

Ved elva: Dra av snøret, og la henge og dingle i sin fulle lengde nedover rolig strøm ei stund  :) Snøret altså.

Dette har jeg prøvd tidligere, syntes ikke dette funker no særlig. :-\

Funker som f... Prøv ei skikkelig elv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Liner skal ikke strekkes. Er du litt uheldig overstrekker du lina. Demirs forslag er veldig riktig, alt. Trekke etter båt. Hele lina ute, og uten fortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

et preventivt tips.....  Dette er stort sett årsaken til tvunnet line...... Kanskje det matnyttige jeg har illustrert i år.

post-0-13949892677861_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et preventivt tips.....  Dette er stort sett årsaken til tvunnet line...... Kanskje det matnyttige jeg har illustrert i år.

Matnyttig tips, Staffan!

Har hatt vane for å slenge rullen til dama med beskjed om -hold dæn hær til æ e færdi

uten å tenke noe videre...

Nå kan jeg si -hold dæn hær til æ e færdi, å nu holder du f.... mæ riktig

<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Ja, dette er jo utgangspunktet, Staffan - og det bør med nytt snøre alltid gjøres sånn.

Men her var det tips til ei line som lå vridd/kveila fra før, slik jeg forstod det?

så ingen grunn til å starte en ny tråd Andre`......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er jo utgangspunktet, Staffan - og det bør med nytt snøre alltid gjøres sånn.

Men her var det tips til ei line som lå vridd/kveila fra før, slik jeg forstod det?

så ingen grunn til å starte en ny tråd Andre`......

Det var en flott illustrasjon altså, Staffan - og godt poengtert uansett  :) Bruker du forresten Illustrator når du lager disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

ja, adobe illustrator er mitt verktøy, og har brukt det siden 1990..... vurderer fra oppgradeing til oppgradering om jeg skal oppdatere..... men det ser ut for at jeg hopper over cs6 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liner skal ikke strekkes. Er du litt uheldig overstrekker du lina. Demirs forslag er veldig riktig, alt. Trekke etter båt. Hele lina ute, og uten fortom.

Trekke etter båt eller henge i elvestrømmen, her er det snakk om en intermediate line, spiller ikke dette noen rolle ved disse metodene om det er synk, int eller flyt? Kan ikke se for meg at lina tvinner seg enkelt ut under vann med strøm.

Hadde en tvinna line på en snelle en gang jeg la ut 100 ganger under fiske i glomma uten at den blei bedre av den grunn, men nå hang det en streamer i enden.. kansje det var derfor det ikke gikk!?

et preventivt tips.....  Dette er stort sett årsaken til tvunnet line...... Kanskje det matnyttige jeg har illustrert i år.

Dette var nytt og nyttig for min del, ser jaggu ut som om alle linene mine er dratt på med tvinn hvis denne modellen er riktig. :o

Her er en artikkel som sier litt om hvordan Bruce Richards

ser på dette med minne i lina,og det å strekke den:

http://midcurrent.com/gear/fly-line-memory-and-stretching/

Tom.

Dagens beste tips sakset fra den artikkelen :

The best method for stretching either type of line is to hook a large fish on your first cast and let the fish do the work. Easy enough, right?

<<l;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da vil du dra inn på en tvinn for hver runde på snella..... vil tro den var nyttig for den som ikke har tenkt på det.

Ja, man lærer stadig noe nytt.. Heldigvis! <<l

Ja, dette er jo utgangspunktet, Staffan - og det bør med nytt snøre alltid gjøres sånn.

Men her var det tips til ei line som lå vridd/kveila fra før, slik jeg forstod det?

Stemmer, lina blei dratt av en snelle og bare hastekveila uten omtanke på en tom rull før lagring over laaang tid.. :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demir hadde jo et godt forslag her for ikke lenge siden:

Ved elva: Dra av snøret, og la henge og dingle i sin fulle lengde nedover rolig strøm ei stund  :) Snøret altså.

Dette har jeg prøvd tidligere, syntes ikke dette funker no særlig. :-\

Funker som f... Prøv ei skikkelig elv :)

Jepp, enig med Tormod her . . . Nytter ikke i ei patetisk harr-elv, men prøv i et parti med akkurat passe strøm i ei god ørretelv  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et preventivt tips.....  Dette er stort sett årsaken til tvunnet line...... Kanskje det matnyttige jeg har illustrert i år.

Jeg forstår visst ikke helt fysikken i denne modellen din Staffan  ??? Finner det naturlig å ta på snøret slik du illustrerer men at man skal dra på en runde med tvinn for hver omdreining om man sveiver på snøret med "ryggen" ned forstår jeg ikke. Hadde du laget et eksempel der man legger hele snørespolen på bakken og sveiver den på så er det mer logisk at man pådrar seg endel tvinn.

De fleste har kanskje også opplevd at dersom man under fisket har liggende feks 20 meter løssnøre, mens gjentatte ganger kaster bare 15 meter vil snøret etterhvert tvinne seg. Pussig eller logisk?

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...