Gå til innhold

Å gå ta banen Mr. Eikre..... for ei flueline du har fått frem :-) :-) :-)


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Dette har vi vel snakket om foer, men det at de er en "halv klasse tyngre" betyr ikke at det er tunge snoerer. Bare at de foerste 30 ft er tyngre enn det AFTM skalaen tilsier. Det er tyngden paa hele klumpen som avgjoer om et snoere er "tungt" eller ikke.

F.eks. er Rio Gold, som er riktig klassifisert tyngre enn Rio Grand, som er en halv klasse tyngre.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Dette har vi vel snakket om foer, men det at de er en "halv klasse tyngre" betyr ikke at det er tunge snoerer. Bare at de foerste 30 ft er tyngre enn det AFTM skalaen tilsier. Det er tyngden paa hele klumpen som avgjoer om et snoere er "tungt" eller ikke.

F.eks. er Rio Gold, som er riktig klassifisert tyngre enn Rio Grand, som er en halv klasse tyngre.  ;)

Joda, men dette mener jeg gjelder de første 9 meterne av klumpen.  Likt mot likt belaster Experience WF4F firerstanga  mere enn mitt GPX WF4F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vi vel snakket om foer, men det at de er en "halv klasse tyngre" betyr ikke at det er tunge snoerer. Bare at de foerste 30 ft er tyngre enn det AFTM skalaen tilsier. Det er tyngden paa hele klumpen som avgjoer om et snoere er "tungt" eller ikke.

F.eks. er Rio Gold, som er riktig klassifisert tyngre enn Rio Grand, som er en halv klasse tyngre.  ;)

Ok Ok. Jeg prøver bare å finne frem til hvilket snøre jeg egentlig har på snella, skjønneru.

Nå har jeg vært ute med den nevnte stang, og testet bl.a. Supra#5(Hurra! På èn av snellene har jeg koll!), som egentlig er favoritten(Eller egentlig Ultra) til andre stenger, men jeg merker at det mangler et eller annet.

På den sære stanga, Vision Extreme plus #5(IKKE +), er det kun dette snøret som funker som jeg vil.

Så derfor håpet jeg for det første at jeg kunne bli inspirert til å handle et snøre med norsk tilknytning, f.eks. dette Eikre-snøret, om det kunne passet.

Og å finne ut om dette grønne snøret virkelig er GPX... Og om det var dette som ble "omtalt som en halv klasse over"

Rart med det. Jeg har flere stang/snøre komboer som funker helt greit, men jeg vil liksom ikke dra oppover i mårra før jeg har fått putta på en av snellene dette snøret.

-Sorry for OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mel Krieger forteller et sted om dårlige fisketurer hvor opplevelsen av kastingen redder dagen. Jeg hadde to slike kvelder forrige helg. Fisket var heller dårlig, men det gjorde ikke noe for kastinga var så moro i seg selv.

Når en står og trener på kunstgressbanen ved siden av Micke, så forstår en at "en har en del å gå på" før potensialet er nådd. Treninga sammen med Micke hjelper, men det gjør også linene han og Erik har utviklet. Jeg må bare si det igjen, her har dere fått til noe spesielt. Det passer i alle fall min kastestil.

Utstyret jeg koste meg med var Fluvius 5M med Evolo #5 WF (med 4,5 m Camou fortom). Løkkene på lina klipper jeg av og fester fortommen etter Staffan metoden. (hater knuter i stangringene med lang fortom). Sålangt liker jeg WF linen litt bedre enn long bellyen.

På denne årstiden kan en gjerne fiske med store stripende fluer på natta. Da går jeg gjerne opp en klasse på utstyret. Fluvius 6 med Evolo #6 LB skuffet heller ikke. Tvert om, normalt sliter jeg litt med å kaste i mørket, særlig når en har stått noen timer.

Ja, jeg er subjektiv, men er ikke sponset på noen måte. Jeg liker å prøve forskjellig utstyr, men har ikke prøvd alt. Jeg kjenner Micke og fisker sammen med han. Erik har jeg også vært så heldig og møtt ved noen anledninger og fisket sonen etter ham. Micke er vel nesten lidenskapelig opptatt av liner og kasting i tillegg til å være en god fisker. At Erik er opptatt av selve fisket, trenger vel ikke fortelles noen her på forumet.

Noen liker Ecco sko, andre liker det ikke. Vi er og blir ulike ulike, og derfor vil vi også preferere ulikt fiskeutstyr. En må finne det som passer, og som alt annet så må en gjøre sine egne erfaringer. Det er ikke sikkert linene passer deg og din stang, men jeg anbefaler deg å prøve. Fluvius stengene er billige sammenliknet med mye annet. Evolo linene koster det samme som mange andre liner og er ikke billige. Hva angår holdbarheten, gjenstår å se.

Jeg synes det er moro at vi har kompetanse i blant oss som resulterer i utstyr som er med og former hobbyen vår. Jeg vet det har vært flere med og bidratt til utviklingen av disse linene. Dere har gjort en fabelaktig jobb!

TAKK!

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Å det er mange;

Fargen, coating, tapering, bakline, løkke i tupp (den klipper jeg uansett), vekten, utseende på pakken etc.

Innbiller jeg meg ihvertfall.

Exsperience linen til Guideline er også knall...annerledes, men samme bruksområde (kaste langt og stabilt, men også fiffige på nært hold).

Har den i #3 og #4 er stårlende fornøyd med den også.....samme forskjeller til "gamle Highwater" som nevnt ovenfor. Men coating mulig mye lik :)

synest disse to er sikkert de beste jeg noen gang har hatt i eie til generelt fiske(slik jeg fisker) mye nært, på mellomdistanse og langt unna, med både tørt og vått.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Drar opp igjen en gammel tråd, for jeg må bare gi Eikre litt fortjent skryt for lina si! Har de siste dagene fiska med lina, og jeg må som longbelly-tilhenger si at jeg er kjempefornøyd! Superstabil og lettkasta med en meget deilig, mjuk coating. Fantastisk deilig til vannkast, lander dunlett, super på mendekontroll med mer enn bare klumpen ute :) Må si som Terje gjør i første innlegg; det var herlig å endelig finne ei line som kunne erstatte den gamle helgrønne highwateren som jeg er så glad i. tommel opp og megaKUDOS til Eikre Fly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får bare henge meg på ovasjonene her. ppparty

Kjøpte lina(#4)til Fluvius 4M,rett og slett herlig.Blir bare bedre og bedre. <<l

Kaster sikkert ikke så langt som gutta over her(klumpen og 6 meter fortom går som en lek),men den presenterer sååå fint.Minner litt om Highwater,bare "finere" på en måte......... :rolleyes:

God å mende og. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalle

"Fester fortommen etter Staffan metoden"....hva er det?

og finnes det ande (nye) høvelige varianter å feste fortommen på etter å ha klipt løkka..?

Ble litt nysgjerrig..

Thight lines

BC

Jeg har prøvd det meste når det gjelder å skjøte fluesnøret og fortomen men absolutt ingenting slår denne mestoden.

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=23972.msg401735#msg401735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...