Gå til innhold

Hvor handler du?


Gjest Mergus Merganeser

Hvor kjøper du flue-/bindeutstyr..?  

257 stemmer

  1. 1. Hvor kjøper du flue-/bindeutstyr..?

    • Lokalsjappa
      91
    • Norske nettbutikker
      65
    • Utenlandske nettbutikker
      44
    • eBay
      24
    • Nettforum
      41
    • Kompiser
      12
    • Annet
      4


Anbefalte innlegg

Gjest Mergus Merganeser

Hei

Hvor shopper du for tiden? Har et inntrykk av at mer og mer av innkjøpene våre er fra nettsider og at lokalbutikken mer og mer blir et utstillingsvindu hvor omsetning faller og butikkene generelt sliter..

Det er ikke mange år siden det var utenkelig for meg å handle på nett, mens i dag blir stort sett alt handlet på nett.. Årsaken er ene og alene at jeg er prisbevisst og ønsker selfølgelig lavest mulig pris - enkelt og greit! Har handlet mye på eBay. Både fluebinderutstyr og annet.. Spesielt prisen på fluebinderutstyr har tatt helt av her hjemme og selv om man regner med frakt og moms er det tildels mye å spare!

Og så er det jo utrolig behagelig å sitte hjemme i sofaen og shoppe å da... ;D

Hva gjør DU?

Mergus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Mergus Merganeser

Litt det samme her også... Den lokale sjappa satser mer på klær, sko og "alskens styggedom" som har lite med flue og gjøre... Tror dette har en del med kjedetilknytning å gjøre? De beste butikkene "før i tia" mener jeg var de som utelukkende satset kun på fiske, spesielt de med høy kompetanse og fluefiskende ekspeditører!! Men det kan da ikke være lett å drive disse i dag da forbruker "alltid" finner samme vare til en billigere pris online...

Mergus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Handler kun hos lokale sjapper som Gero og Jarle & Bjørnar Fluefiske i Lillestrøm. Alltid god service og høy kompetanse!

Jess, der har du gutta som kan sine saker!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har full forståelse for at enkelte ikke er "trofast" mot sin lokale sjappe og heller handler der det til en hver tid er billigst. Men et viktig aspekt i forhold til det å handle i lokalsjappa fremfor på nett er jo at man samtidig støtter opp under en møteplass for likesinnede og er med til å bidra til at det som fortsatt er like bra som "før i tiden" fortsatt kan bestå.

For min del betaler jeg gledelig litt mer for fantastisk service og et kult sted å stikke innom for å hamstre bindeutstyr, fortelle skrøner og drikke kaffe en kald januardag. I min verden slår i alle fall det sofakroken.

Men nå bor vel ikke alle i Oslo-området og har kort vei til Jarle & Bjørnar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på Gjerdrum, tar kun 20 min til Bjørnar, Geir eller Villmarksbutikken.

Synes det er trist å handle på nett! Å besøke foretningene er noen av høydepunktene om høsten og våren.

For meg handler det om å begrense innkjøpene og få god service mer enn å handle billigst mulig og fylle opp "lageret"! Lett å kjøpe for mye da en handler på nett!

Nærbutikken er min godtebutikk <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

For min del betaler jeg gledelig litt mer for fantastisk service og et kult sted å stikke innom for å hamstre bindeutstyr, fortelle skrøner og drikke kaffe en kald januardag. I min verden slår i alle fall det sofakroken.

Kunne ikke vært mer enig. Pris er så som så, servicen disse folka gir er verdt sin vekt i gull.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er så smal sti og lokalt vet jeg ikke. Jeg kjører stort sett den brede vei og 17,5 mil en vei når jeg skal gjøre litt innkjøp. Kanskje ikke helt miljøvennelig og rasjonelt, men det er jaggu ikke mye miljøvennelig å få ting over dammen heller.

Jeg setter pris på miljøet i en butikk, kunnskapen som finnes der og møteplassen for likesinnede. Den butikkopplevelsen er verdt hver eneste ekstra krone for meg. Derfor kjører jeg gjerne til Lillestrøm og Jarle og Bjørnars Fluefiske. Alltid en god historie, gode råd og en god kopp kaffe. Skal du ha en stang får du stanga i hånda og vist vei ut i parken på baksiden hvor du i fred og ro kan teste og prøve ulike utgaver.

Jeg treffer alltid andre fiskere der, både lokale og farende og med denne møteplassen som utgangspunkt har flere meget gode bekjentskaper og venner blitt til.

Kjører selvfølgelig ikke 35 mil turretur for ei krokpakke, men da er det en tlf til Bjørnar og den ligger i postkassa et par dager senere.

Skal ikke dømme noen for at de jager priser og ser på netthandel som himmelen. Men for meg er som sakt et slikt tilbud verdt hver eneste ekstra krone. De som ikke ser verdien av det kan ikke jeg gjøre noe med, men mener at de går glipp av noe.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villmarksbutikken i Jessheim har god kompetanse og jeg er meget glad for at de satser på fluefiske her.

Kjøper mesteparten av mitt utstyr her + en del hos Nicolay Brekke på Flue.no

Må si at jeg er villig til å betale litt ekstra for lokal service og gode råd. Der har vi alle et ansvar. ;D

/Kay

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører stort sett den brede vei og 17,5 mil en vei når jeg skal gjøre litt innkjøp. Kanskje ikke helt miljøvennelig og rasjonelt, men det er jaggu ikke mye miljøvennelig å få ting over dammen heller.

Varene må vel strengt talt over dammen uansett om du bestiller direkte fra statene eller kjøper fra den lokale sjappa ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det at mange av de produktene jeg vil ha har kommet over dammen i utgangspunktet. Men de varene er allerede på et lager her i Europa eller Norge. Om jeg bestiller selv fra USA så kommer jo det i tilegg.

Men så slipper jeg jo å klage disse sidene opp og ned og i mente over at min norske butikk eller importør ikke vil ta garantisaker på produkter som ikke har blitt solgt gjennom dem. Jammen betaler jeg de få kronene ekstra for å slippe å irritere meg og bruke energi på slike ting også. Og når jeg kjøper meg ei vadebukse eller stang så har jeg prøvd det først, og vet at det passer meg. Da trenger jeg jo heller ikke å selge for halv pris eller motta skambud  ;)

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler stort sett det meste hos lokalsjappa Villmark her i Larvik, med en og annen avstikker innimellom. Har reist litt de siste årene, og vært innom litt butikker i forbindelse med det, men jeg er veldig glad for at vi har en såpass "velfylt" butikk i nærheten også. Var senest innom i dag og kjøpte det nye snøret til Eikre  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Det er hyggelig lesing at lokalbutikken fortsatt står sterkt hos mange! Men de butikkene som nevnes i tråden er udiskutabelt noen av de beste vi har i Norge hva utvalg og kompetanse gjelder. Men i mer grisgrendte strøk er butikker av et annet slag enn i de områdene hvor befolkningsantall gir grunnlag for disse butikkene. Utvalget er vesentlig mindre og driftsmarginer gir ikke rom for de beste tibudene du finner på nett.

For min egen del var det utenkelig å handle noen andre steder enn i norske butikker og da helst i lokalsjappa bare for noen år siden. Men mitt eget kjøpemønster har endret seg vesentlig og i dag kjøpes det aller meste på nett, og da selvfølgelig til best mulig pris! Tror heller ikke jeg er alene her.. Nethandel er kommet for å bli og neste generasjon vil sannsynlig finne det enda mer naturlig å foreta innkjøp på nett!?

Har snakket f2f med en del og mitt inntrykk er at flere og flere er klar over hvor mye man kan spare, og da kommer patriotismen til kort.. Synd ja, men kanskje får vi bedre priser på en del ting etterhvert hvis butikkene skal bestå? Spesielt gjelder dette småting som fortommer, bindematerialer, kjemikalier mv. Butikkprisene på dette er unødvendig(?) dyrt og hvis jeg kan kjøpe dette til halve prisen på f.eks eBay er valget enkelt for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg trenger hjelp, vil prate med noen om utstyret, eller har fått en god opplevelse tidligere, drar jeg gjerne tilbake til butikken selv om det koster meg noen kroner ekstra - er lei av mailkorrespodanse. Fluer handler jeg som sagt på nett, men jeg har erfart at det er veldig greit å ha en butikk å dra tilbake til i tilfelle det skulle være feil eller mangler ved produktet.

Tok meg selv i å kjøre en halvtime - 45 minutter til nabobyen for å stikke innom en butikk som hadde gitt en god opplevelse tidligere, selv om jeg bare skulle ha noe småtteri - kudos til deg og Hesby Sportsenter hvis du leser dette, Tommy!

Lokalsjappa lever i beste velgående for min del, selv om de fleste på min alder kanskje er i overkant ivrige på netthandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så fint med lokalsjappene, er at man får all den hjelp man trenger og mere til.

For meg er det sosialt, hyggelig og ikke minst utviklende!

Jeg har de siste årene handlet 95% av utstyret mitt hos Jarle&Bjørnar.

Det er også veldig god service hos Gero, Nfisk, Villmarksbutikken, men J&B er etter min mening den beste sjappa!

Netthandel gjør jeg bare hvis jeg må, og holder meg unna skittfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så fint med lokalsjappene, er at man får all den hjelp man trenger og mere til.

For meg er det sosialt, hyggelig og ikke minst utviklende!

Jeg har de siste årene handlet 95% av utstyret mitt hos Jarle&Bjørnar.

Det er også veldig god service hos Gero, Nfisk, Villmarksbutikken, men J&B er etter min mening den beste sjappa!

Netthandel gjør jeg bare hvis jeg må, og holder meg unna skittfiske.

Hvorfor holder du deg unna skittfiske om jeg kan spørre? Bare gode erfaringer selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik man reserverer seg en plass i himmelen?

Har aldri reservert plass før jeg besøker Bjørnar eller Geir. Blir bestandig tatt imot med et  :) er det deg :)

Selv flere av gutta på Villmarksbutikken kjenner meg igjen <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så fint med lokalsjappene, er at man får all den hjelp man trenger og mere til.

For meg er det sosialt, hyggelig og ikke minst utviklende!

Jeg har de siste årene handlet 95% av utstyret mitt hos Jarle&Bjørnar.

Det er også veldig god service hos Gero, Nfisk, Villmarksbutikken, men J&B er etter min mening den beste sjappa!

Netthandel gjør jeg bare hvis jeg må, og holder meg unna skittfiske.

Hvorfor holder du deg unna skittfiske om jeg kan spørre? Bare gode erfaringer selv...

Fordi jeg vil at de butikkene hvor jeg får utrolig god service, skal overleve.

Jeg vet ikke hvor mye fortjeneste butikkene har på de forskjellige produktene.

Men jeg skal ta et fiktivt eksempel.

Når den lokale sjappa tar inn feks 50 vadere med innkjøpspris på 1500 per vader, og selger de ut for 3000. Så kommer en stor nettforhandler og kjøper inn 500 vadere med innkjøpspris på 1000 per vader, og selger de ut for 1500. Det er døden for den lokale sjappa, som for mange av oss er viktig å beholde.

Jeg sier ikke at det er dårlig service på skittfiske, sikkert bra der. Men det er sikkert mange nok som handler der uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...