Gå til innhold
  • 0

Hvor vil du dra på fisketur???


Vebjørn'

Spørsmål

tja, tenkte vi kunne lage en liten tråd om hvor man bør/kan reise med fluestanga. Gjerne legge til noe bilder/video fra destinasjonen. Så kan vi alle få litt inspirasjon :) Så hvor ville tatt turen om du fikk frie tøyler til å reise avsted på fluefiskeekspedisjon? ville du brukt hele sommeren i den lille bekken bak huset, eller tatt turen tvers over jorda til New Zealand? 

Så, gi en ung fluefisker litt inspirasjon da! Har mange steder å dra før jeg legger fluestanga på hylla ;)

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg kan jo starte da :D

For øyeblikket er jeg veldig gira på tropisk saltvannsfiske, og stedet som står øverst på ønskelista er "The Amirantes" på/i Seychellene. Stedet må jo noe av det beste og mest varierte saltvannsfiske vi finner her på jorda! Her er en liten fin video fra stedet:

Kanskje jeg sniker meg ned allerede til neste år :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hmm, havna vist på feil sted denne tråden :P

En annen ting som lokker litt er en skikkelig "vill mann" ekspedisjon på Tasmania. Ta en hel sommer på tasmania med fluestang og boomerang høres vel ikke så dumt ut... Kanskje hvis jeg er heldig så får jeg øye på en tiger også :P

Her mine damer og herre, Tasmania:

Eller russland som er mye mere en Kola ;)

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hmm, havna vist på feil sted denne tråden :P

En annen ting som lokker litt er en skikkelig "vill mann" ekspedisjon på Tasmania. Ta en hel sommer på tasmania med fluestang og boomerang høres vel ikke så dumt ut... Kanskje hvis jeg er heldig så får jeg øye på en tiger også :P

Her mine damer og herre, Tasmania:

Vebjørn!

Sjekk ut siste filmen hans

, der er det ett  fett parti fra Tasmania med Ørret som hopper etter døgnfluespinnere  ;D

Enig med begge dine drømmesteder.  Sjøl  blir jeg svært fristet av den nordligste delen av Canada og drøye Sjørøyer

Plummers45.jpg

Plummers53.jpg

Char%2002-08-01.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei Vebjørn.

Drømmen er å dra over dammen i hvilken som helst retning, men man skal i ikke glemme vekk sin egen bakgård og sin egen lille hage. Det er bare at det koster så mye mere tid å krefter å feks prøve ut de mange "exotiske"artene vi har her hjemme. Det tar tid  å få et lykket fiske med alt annet enn ørret her hjemme, men etter min mening noe som ikke viker fra mye  man må reise langt etter. Det handler litt om egen innstilling og hvor lang veien skal være.

Hva er egentlig kuult? Bruke masse tid på noe man har lyst til å utforske, men som feks ikke gir status og andre synes bare er tull. Men for deg som etter lang tids prøving og feiling, gir full uttelling, og at teorier og timer bak bindestikke osv osv er nesten 100% av hele opplevelsen.

For meg så er det mye av drifkraften når det gjelder fluefiske, finne ut av ting selv. Det å gjøre opp sine egne meninger feks bak bindestikka at dette bør funke, gir mye mere glede enn feks en kjøpt tur hvor alt blir nesten servert på et fat. Eller lest på nett at sånn er det. :o

Det er jo ikke sånn , men håper du skjønner hva jeg mener.

Men tilbake til spørsmålet ditt.

Det som frister meg er Dorado i sør amerika, ikke gullmakrell, men den ferskvannsutgaven som faktisk har fettfinne.

Det ser utrolig fett ut.

Neste er fisking av ville feite reinbuer i alaska.

Tredjevalg må bli peacockbass eller redfish .

Har bare et godt råd til deg. Aldri glem hvor morsom faktisk en kjedelig torsk kan være <<l

Mvh Robban

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hmm, havna vist på feil sted denne tråden :P

En annen ting som lokker litt er en skikkelig "vill mann" ekspedisjon på Tasmania. Ta en hel sommer på tasmania med fluestang og boomerang høres vel ikke så dumt ut... Kanskje hvis jeg er heldig så får jeg øye på en tiger også :P

Her mine damer og herre, Tasmania:

Vebjørn!

Sjekk ut siste filmen hans

, der er det ett  fett parti fra Tasmania med Ørret som hopper etter døgnfluespinnere  ;D

Enig med begge dine drømmesteder.  Sjøl  blir jeg svært fristet av den nordligste delen av Canada og drøye Sjørøyer

Plummers45.jpg

Plummers53.jpg

Char%2002-08-01.jpg

Hei Vebjørn.

Glem alt jeg skrev over, så fort skifter det i denne hobby'n.

Lars: Når drar vi?   

fffishing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Reiser til Bulgaria om en uke og kunne tenkt meg å trekke litt streamer der borte en kveld. Vet ikke om svartehavet rundt Albena der jeg skal bo er kjent for godt fluefiske fra land, men må jo gi det ett forsøk. Bare sånn for å ha gjort det. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fluefisket har sin beste periode her hjemme i mai-oktober, for min del.

I denne tiden - er det helt uinteressant å reise utenlands.

Og skal jeg utenlands - så er det for å korte ned vintertiden.

Mine jaktturer til div. land i Afrika - har de siste 12 år alltid skjedd utenfor denne tiden.

Selv om jeg har hatt to og tre turer dit pr. år, så har jeg klart å "administrere tiden riktig".

Fisketurer vil heller aldri skje i "godperioden" her hjemme.

Kola, Bosnia etc. er derfor uinteressant.

Hvis noen skal narre meg med på en Karibien-tur, må det være når hjortejakten blir meget kald (dvs. i midten av desember).

Fra da til mai - kan det være aktuelt,

Hvis jeg ikke skal til Afrika på jakt.

Jeg dro til Bonaire i februar i år, og vil dra dit igjen (ble jo litt kjent med hvor og hvordan man fisker bonefish da) i perioden desember-mars, slik at jeg kan få med meg en jakttur i Afrika før ørretfisket starter her.

Lev som om du skal dø imorgen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Akkurat nå er det drømmen om gedigen Svalbardrøye på egenorganisert ekspedisjon som står øverst på drømmelista, og om to uker starter eventyret. Ellers er som robban dorado i Bolivia en stor drøm. Tigerfish i Afrika satser jeg på neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

I helgen leide en kompis og jeg hytte på Haugsjåsund Familliecamping. Hytta var rufsete, men det er jo ikke der man skal sitte. Kjørte opp til Treungen ca en mil lengre nord og fikk anbefalinger fra lokalkjent på MX Sport. Fikk en 300g ørret ved bekkeoset på Naurak i Nisser samt noen som fiskevekta ikke ville slå ut på. Dagen etter forsøkte vi å fiske noen hundre meter unna Treungen sentrum, dvs i Storåna. Jarle dro i land to ørret på noe over kvartkiloet, men han jukset jo skal man vite. Han brukte spinner (fysjom!)  ;)

Etterpå forsøkte vi å finne Austre Breidvatn, men etter solid feilnavigering måtte vi innrømme nederlag og gå tilbake til bilen i fint følge med klegg, mygg, knott og andre bevingede irritasjonsmomenter. At jeg gikk flere kilometer i strålende solskinn iført vadere, hjalp heller ikke på humøret.

Endte opp i Nidelv noen kilometer sør av Haugsjåsund hvor miniatyrørret bet som bare fa...

Haugsjåsund kan anbefales. Greit utgangspunkt for fiske i innsjøer, vann og vassdrag. Var nok litt for varmt i vannet og for mye sol til at storfisken gadd å bry seg med nyinnkjøpte fluer, men jeg drar tilbake i midten av august igjen.

post-27783-13949892849212_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...