Gå til innhold

Disk-krasj...


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt disk-krasj... gode råd er dyre. Jeg har prøvd de sedvanlige tipsene, men om den eksterne disken ikke svarer, men det er liv i den i form av blinking (som E.T) - what to do?

Når bygde Noa Arken sin? Jo, før flommen  :) Så jeg har heldigvis en backup.

Men den er noen dager gammel, så skulle gjerne ha redda denne.

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Putt disken i en antistatisk pose, legg den i fryser'n i 24 timer, fyr opp en linux livecd og prøv å hent ut dataen. Funker ikke det, så er det lite annet du kan gjøre

Viktig at du bruker en operativsystem som kan lese skadete sektorer, vet at windoze bl.a har problemer med dette. Kan anbefale Knoppix, men vet at det finnes et par rescuecder der ute. De er ment for slike situasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Har du prøvd Claus? Det funker..

Har reddet et par disker på denne måten, var dønn umulig å få lest de før denne behandlingen. Så tro hva du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putt disken i en antistatisk pose, legg den i fryser'n i 24 timer, fyr opp en linux livecd og prøv å hent ut dataen. Funker ikke det, så er det lite annet du kan gjøre

Hvis du vil for evig ødelegge innholdet så ja.. frys den ned

Hva er argumentasjonen din for dette?

Å fryse ned disken danner faktisk svært stor mening. Brudd i kretser skyldes ofte varmeutvikling, og ved høy varme ekspanderer enkelte deler som føre til dårlig kontakt. Ved å kjøle de kraftig ned vil det kunne fungere fint helt til varmen oppstår igjen. Neppe noen varig løsning, men man kan i beste fall ha nok tid til å redde data.

På generell basis fungerer elektronikk best under svært lave temperaturer. Derfor man blant annet bruker flytende nitrogen rundt superledere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømbrudd pleier å føre til HDD havari på våre PS3.

Vi har flere unger som har vanskelig for å lære så de slår dem av bak med powerknappen, istedetfor standbyknappen foran. Dette fører til at harddiskene krasjer.

Som regel går det bra å redde dem etterpå, og PS3`s interne system gjør dette selv, men det tar lang tid og jeg har opplevd rett og slett å måtte bytte HDD pga. ett slikt krasj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...