Gå til innhold
  • 0

Starte med fluefiske.


Magn1sx

Spørsmål

Hei folks. Navnet er Magnus og jeg har da tenkt å starte med fluefiske. Har lest en del tråder inne her, sett noen filmer, men før jeg kjøper noe vil jeg spørre om dere har noen anbefalinger til pakker jeg kan kjøpe. Jeg skal fiske fjellørret og ørret i lågen da jeg bore like ved. Tror klasse 5 vil passe meg?

Har uansett sett på denne pakken

Pakke : http://gero.no/produkter/fluesett/guideline-kispiox-sett-9-fot-klasse-5.aspx

Tror dere den pakken vil passe en 100% nybegynner?

Dere har ikke tips til noen fluer også?

- Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

Den tror jeg vil passe helt fin fint. Grei pris også. Slenger du på et par spoler med "tippet" (Fortomsspiss som du skjøter på fortomsenden) mellom 0.15 til 0.18 og en eller annen smurning til fluesnøret samt impregnering til tørrfluer skulle du komme langt.

Send adressen din hit: hermann.pritzlaff@tyrili.no eller på pm så skal jeg sende deg fluer som dekker de vanligste døgnfluer, vårfluer og fjørmygg.

Hermann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Nix, ser ikke ut til å mangle noenting. Men du vil trenge fortomsmateriale til å skjøte på den ferdige fortommen, impregnering/flytemiddel til tørrfluer og noe til smøring/rens av fluesnøret.

Ellers kan du ta det helt med ro, for som fluefisker kommer du til å dra på deg så mye stæsj etterhvert at du ikke aner hvor du skal gjøre av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Men den pakken, Jeg kan ta den ut fra pakken og starte og fiske? Den mangler ikke noe essensielt? Utenom ei flue?

Heisann og velkommen til galskapen ;D

Har den pakken selv, å den har alt du trenger, minus fluer som du selv nevner :) Anbefaler å kjøpe sene til fortomsspiss, som nevnt lengre opp :) Selv bruker jeg mikroringer til å skjøte fortom og tip. Syns dette virker utrolig greit (ikke spesilt dyrt for ringene heller). Greit å slippe å "spise opp" hele fortommen med knyting av fluer. Apropos knuter bruker jeg Crawfords knute til å knyte fluen. Denne er enkel å binde og er veldig sterk. Et google søk så finner du beskrivelsen av denne.

Lykke til med fisket! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Den tror jeg vil passe helt fin fint. Grei pris også. Slenger du på et par spoler med "tippet" (Fortomsspiss som du skjøter på fortomsenden) mellom 0.15 til 0.18 og en eller annen smurning til fluesnøret samt impregnering til tørrfluer skulle du komme langt.

Send adressen din hit: hermann.pritzlaff@tyrili.no eller på pm så skal jeg sende deg fluer som dekker de vanligste døgnfluer, vårfluer og fjørmygg.

Hermann

Du gidder ikke sende link til en side som selger fortomspiss og impregnering? Men er det veldig viktig med impregnering? FLyter ikke flua uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Altså fortomsspiss eller tippets. Du får det også på ruller hos flue.no; http://www.flue.no/products/stroft-abr-25m/must_choose_attributes/yes er f.eks. bra greier. Til ørret klarer du deg med 0,12-0,16. Jeg synes 0,14 er fint. Du klipper av en meter av rullen og knyter den på fortommen din med f.eks. kirurgknuten - den er enkel å lære og kjapp å knyte. I starten kommer du uansett til å få godt med knuter på fortommen under kastinga di, så du trenger ikke å kjøpe det dyreste med en gang der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Men fortomsmateriale?

Når det gjelder fortomsmateriale så er det skrevet tusenvis av innlegg her på siden. Et relativt "ømt" tema :)

Siden du er i startfasen ville jeg ikke brydd meg om fluorkarbon. Vanlig nylonsnøre har funket for de fleste i årevis. Vanligvis sterkere enn fluorkarbon, billigere også (i innkjøp) og ofte enklere å få til holdbare knuter. Fluorkarbon trekker også ned tørrfluer lettere. Siden du sannsynligvis skal fiske en del i sakterennende, krystallklar elv, så ville jeg gått for en rull med 0.15 og en med 0.12. Ville brukt 0.15 som standard og skjøtet på litt 0.12 hvis været er bra og fisken er vrien. Med 0.15 mister du ikke så mange fluer i buskaset.

Helt konkret ville jeg valgt denne: http://www.flue.no/products/sa-premium-freshwater-tippet i tykkelse 5X (~0.15) og 6X (~0.12) (ikke start en diskusjon om andre merker nå, SA har godt fortomsmateriale og sær synsing tar vi i en annen tråd :) )

EDIT: Eller Stroften som ble tipset opp lenger opp mens jeg skrev dette innlegget :)

Da kan du bruke en ferdig 9-fots tapert fortom med 0.15 spiss og skjøtet på 1-1,5 meter ekstra 0.15 på denne. Det er viktig å ikke begynne med for lange fortommer før man får litt dreis på kastingen, synes jeg. Så får du heller skremme et par fisk ekstra fordi du ikke har en lang fortom. Jeg har fått masssse fisk rett nedenfor der du bor på slike "korte" fortommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Du kan nok med hell kjøpe to tre fortommer til og, for du får nok noen knuter. Jeg vil også si at jeg tror du kan glemme 0,12 spiss det første året det er helt bortkastet for en nybegynner. Tenker du kommer langt med 0,18 jeg. Så slipper du å miste alle fluene dine og dra av i spissen i tilslaget tåler kanskje å lande en fisk med knute på også. Gå i hvertfall ikke for tynnere enn 0,15, men som sagt, 0.18 er det jeg anbefaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

0.12 fortom er bare tull. Har fisket med flue i over 35 år og har aldri noensinne hatt behov for noe så tynt. Det eneste det fører til er at du må kjøre fisken unødvendig lenge for ikke å ryke fortommen. Fisken skal kjøres hardt og bestemt, uten at du skal røske huet av den, om du har tenkt å sette den tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg sverger til 0,14/0,15. Tynt nok til å være usynlig i vannet og tjukt nok til å tåle en støyt <<l

Sett deg ned og terp på noen knuter, forresten. Skal du fiske i skumringa er det veldig greit at de sitter i fingrene, ellers blir det bare kåling. Crawfordknute, uniknute, slukknute og kirurgknute er bra å kunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

0.12 fortom er bare tull. Har fisket med flue i over 35 år og har aldri noensinne hatt behov for noe så tynt. Det eneste det fører til er at du må kjøre fisken unødvendig lenge for ikke å ryke fortommen. Fisken skal kjøres hardt og bestemt, uten at du skal røske huet av den, om du har tenkt å sette den tilbake.

Jeg har bare fisket med flue i 20, og i 18 av dem har jeg sagt at du aldri trenger 0.12. Og så prøver man ut teorien og så fungerer det faktisk bedre med 0.12 i vanskelige situasjoner også bikker man over til å tro at det har noe for seg likevel.

Men; helt enig at man ikke skal bruke 0.12 som nybegynner. Man har mer enn nok med å produsere og miste fluer i kjerret langs elva. Uansett, hvis du da står og fisker på den stooore fisken den blikkstille dagen og har prøvd alt, så er det kjekt å ha en rull i lomma ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei Magnus.

Vet ikke om du er klar over det, men skal være kastekurs på Lesjaverk neste uke. Meld deg på dette dersom du har muligheten, da er veien til galskapen mye kortere..  :P

Gå inn på lesjaverk.no og meld deg på, står som øverste sak der..

Mvh

Espen amundgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei Magnus.

Vet ikke om du er klar over det, men skal være kastekurs på Lesjaverk neste uke. Meld deg på dette dersom du har muligheten, da er veien til galskapen mye kortere..  :P

Gå inn på lesjaverk.no og meld deg på, står som øverste sak der..

Mvh

Espen amundgård

Ahh, konge! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...